בטקס חלוקת פרסי אופיר שנערך אמש זכה "באבא ג'ון", של יובל דלשד, בפרס הסרט הטוב. פרס הבימוי הוענק לארז תדמור, במאי "ארץ פצועה"
אם יש לסרט ישראלי סיכוי לשוב ולהתברג בחמישייה הסופית של המועמדים לאוסקר הסרט הזר הטוב ביותר (משהו שלא עלה בידינו לממש בארבע השנים האחרונות), הרי שזהו לדעתי "באבא ג'ון", של הבמאי יובל דלשד, הזוכה הטרי בפרס אופיר.
דווקא בגלל שהוא לא כל כך "ישראלי" אלא יותר "איראני". דווקא בגלל שהוא מתרחש במושב עני ונידח, בתקופת זמן לא ברורה. דווקא בגלל אופיו האתני-אותנטי, שלא מזכיר כמעט שום דבר של ישראליות בת זמננו.
שנת הסרטים המסתיימת לא הייתה משובחת במיוחד, בטח לא בהשוואה לשנה הקודמת. ניתן היה לחוש את תסכול חברי האקדמיה בהצבעותיהם, שהתפצלו והתחלקו בין כמה סרטים, בלי העדפה סיטונית לפייבוריט אחד. הטקס התקיים אמש בפעם השנייה ברציפות בהיכל התרבות באשדוד.
הערב החל עם קטע של טל פרידמן, שלא ממש הצחיק. על הבמה לאורך כל האירוע התזמורת האנדלוסית אשדוד, שאחראית למעברים המוזיקליים. פרידמן מעניק את הפרס הראשון, לשחקן המשנה. והזוכה הוא: נורמן עיסא, על "מלחמת 90 הדקות", סרטו של אייל חלפון. פרס שחקנית המשנה מוענק לדבורה קידר בת ה-91, בזכות "ציפורי חול". נבצר ממנה להגיע, מפאת מחלה, ואמיר י. וולף, במאי הסרט, נוטל עבורה את הפסלון.
שני שחקנים ותיקים נוספים המופיעים בסרט הזה, מרים זוהר ועודד תאומי, מגישים את פרס התסריט, תוך שהם מנסים להצחיק את הקהל עם בדיחות מעולם התיאטרון, בו הם פעילים שנים רבות. את הפרס הם מעניקים לאלעד קידן, תסריטאי-במאי "היורד למעלה". סרט זה קוטף מייד עוד פרס, בעבור העריכה, אותו מקבל אריק להב ליבוביץ.
הפרס הראשון המוענק ל"באבא ג'ון" הוא למי שאחראי לעיצוב האמנותי שלו, יהודה אקו. אחר כך זוכה הסרט גם בפרס המוזיקה (אייל סעיד מאני), ואילו פרס עיצוב התלבושות ניתן לקרן אייל מלמד, עבור הסרט "חתונה מנייר".
צוות הסרט הזוכה "באבא ג'ון" עם השרה (צילום: איציק בירן)
מור לושי: "נמשיך ליצור סרטים ביקורתיים"
פרס הסרט הדוקומנטרי הארוך מוענק ל"שיח לוחמים: הסלילים הגנוזים" של הבמאית מור לושי. לאחר שכבר פעמיים במהלך הערב עקצו טל פרידמן ויהודה אקו את שרת התרבות והספורט מירי רגב, אורחת הכבוד בטקס, באזכור צ'כוב, אפרופו אמירתה על כך שאינה מכירה את כתביו, לושי כבר משמיעה אמירות נוקבות הרבה יותר. "אני מאמינה שסרטים ביקורתיים חייבים להיעשות", היא פוסקת. "הקול האחר חייב להישמע. בטח ובטח כל עוד אנחנו נמצאים במציאות המורכבת שהכיבוש עדיין נמשך. מתפקידנו כיוצרים לעשות סרטים שיפרקו את המציאות, יבקרו אותה, יאירו אור חדש על ההיסטוריה שלנו. סרטים שיכירו גם בכאב של האחר ולא יפחדו מזה. סרטים שיעלו את הדיון על המפה ויתמודדו על המציאות שלנו.
"אם אנחנו רוצים ללכת לעבר עתיד אחר, שקורא לשלום ורוצה שלום, ולא לעבר עתיד שמחרחר מלחמה, אנחנו מחויבים להתבונן לתוך המציאות ולערוך חשבון נפש אמיתי. אנחנו כיוצרים תיעודיים נמשיך ליצור סרטים ביקורתיים, ונמשיך להציג אותם במוסדות תרבותיים ברחבי הארץ. אין זה אומר שאנחנו חותרים נגד, אלא להפך. אנחנו רוצים לחיות בעתיד טוב יותר ואנחנו פועלים מתוך מקום שיאפשר לנו ולילדים שלנו לחיות כאן בעתיד טוב יותר". הדברים סוחטים כצפוי מחיאות כפיים סוערות.
מור לושי (צילום: איציק בירן)
לאחר מכן מוענק פרס הסרט העלילתי הקצר ל"אחד באפריל" של יונתן דקל. פרס הצילום ניתן לעופר ינוב, צלם "באבא ג'ון". בשלב זה מוענק פרס מפעל החיים לאלון גרבוז, מנהל סינמטק תל-אביב, הפורש בסוף החודש מתפקידו. השחקנית-מפיקה יעל אבקסיס מפארת ומרוממת את פועלו בשלל סופרלטיבים, לפני שהיא מזמינה אותו לבמה.
גרבוז, בדברי תודתו, אינו מהסס אף הוא לומר דברים שמן הסתם רגב לא אהבה לשמוע, אבל הקהל הגיב בתשואות רמות. "היום ה-21.9 הוא יום השלום הבינלאומי", ציין. "ואנחנו 48 שנה שולטים על עם אחר. הגיע הזמן לעשות שלום, הגיע הזמן לסיים את הכיבוש, לרבות ירושלים, העיר שלא חוברה לה ולא תחובר לה יחדיו".
פרס עיצוב הפסקול מוענק לויטלי גרינשפן ואביב אלדמע, אנשי "היורד למעלה", ופרס הליהוק לנעה אלה, על "באבא ג'ון". היא מעלה איתה לקבלת הפרס את הילד המוצלח שליהקה לסרט, אשר אברהמי. פרס הסרט התיעודי הקצר מוענק לג'ולי שלז, במאית "מרוששות". בפרס האיפור זכו אורלי רונן ושירן כהן היימן, בזכות "ארץ פצועה".
פרס השחקנית הראשית הוענק למורן רוזנבלט, בעבור הופעתה המרתקת ב"חתונה של נייר". כבר בשנה שעברה, כשכיכבה ב"תפוחים מן המדבר", אפשר היה להבחין שמדובר בשחקנית מחוננת. בפרס השחקן הראשי זכה רועי אסף, בזכות "ארץ פצועה". הוא לא שכח בדברי תודתו לציין את הסרטים הנוספים שגם עבורם היה מועמד, "חתונה מנייר" (שחקן ראשי) ו"המילים הטובות" (שחקן משנה). אפרופו "המילים הטובות", של שמי זרחין, מדהים היה להיווכח שכמעט כמו במקרה של "העולם מצחיק" שלו, גם הפעם סרטו, שהוביל במספר המועמדויות, יצא בידיים ריקות.
מורן רוזנבלט ורועי אסף (צילום: איציק בירן)
בעת הגשת פרס הבימוי לארז תדמור על "ארץ פצועה", עולה שרת התרבות לשאת דברים. היא עשתה כנראה שיעורי בית טובים, החליפה דיסקט ומתעלמת מנימת האנטי שהייתה נגדה כל הערב. למעט הערה אחת על כך שכולם מדברים על צ'כוב אבל על הבמה מנגנת האנדלוסית, מדברת רגב אך ורק על קידום הקולנוע הישראלי ועל תוכניתה להשיג תקציבים לשיווקו בעולם, כולל פתיחות ביתנים ישראליים בפסטיבלים החשובים. הדברים נענים במחיאות כפיים.
אקורד הסיום. רונית אלקבץ ויו"ר מפעל הפיס עוזי דיין מכריזים על "באבא ג'ון", עבודת הביכורים של יובל דלשד, שאין לו כמעט השכלה קולנועית וניסיון קודם בקולנוע, כסרט שינסה לפלס דרך לטקס חלוקת פרסי האוסקר.
רשימת הזוכים:
הסרט הטוב ביותר: "באבא ג'ון"
בימוי: ארז תדמור ("ארץ פצועה")
תסריט: אלעד קידן ("היורד למעלה")
שחקן ראשי: רועי אסף ("ארץ פצועה")
שחקנית ראשית: מורן רוזנבלט ("חתונה מנייר")
שחקן משנה: "נורמן עיסא ("מלחמת 90 הדקות")
שחקנית משנה: דבורה קידר ("ציפורי חול")
צילום: עופר ינוב ("באבא ג'ון")
עריכה: אריק להב ליבוביץ ("היורד למעלה")
עיצוב אמנותי: יהודה אקו ("באב ג'ון")
ליהוק: נועה אלה ("באבא ג'ון")
איפור: אורלי רונן ושירן כהן ריינמן ("ארץ פצועה")
מוזיקה: אייל סעיד מני ("באבא ג'ון")
עיצוב פסקול: ויטלי גרינשפן ואביב אלדמע ("היורד למעלה")
סרט דוקומנטרי ארוך: "שיח לוחמים: הסלילים הגנוזים"
סרט דוקומנטרי קצר: "מרוששות"
סרט עלילתי קצר: "אחד באפריל"
אלון גרבוז ויעל אבקסיס (צילום: איציק בירן)