בלשים בע"מ, סרטו החדש של הבמאי והתסריטאי שיין בלאק (תסריטאי "נשק קטלני") הוא קומדיית פשע היסטורית (משנות ה-70), מהנה ושובבה.
הילי ומארץ', הם שני בלשים פרטיים כושלים, אולי הבלשים הגרועים בעולם, אשר חוברים יחד כדי לפענח תעלומה הגדולה עליהם בכמה מידות. עלמה צעירה ושמה אמיליה, נעלמה, והשניים מנסים לאתר אותה. בהמשך מתברר שמאחורי היעלמותה מסתתרת קנוניה תאגידית גדולה.
ראסל קרואו מגלם את הילי, בלש בריון היודע להרביץ, ותו לא. זהו לא תפקיד אופייני לו, משום שבדרך כלל בחירותיו כמו ב-"גלדיאטור" או ב"המבול" - הן פומפוזיות ונעדרות הומור עצמי. העובדה שהוא נהנה בתפקיד, ואף מצטיין בו, מפתיעה.
דווקא ריאן גוסלינג המגלם את מארץ', אלכוהוליסט חד-הורי, מאכזב בהופעתו, בטח ביחס לסרטים כמו "דרייב". אל השניים מצטרפת הולי, בתו בת ה-12 של מארץ'.
בלשים בע"מ (צילום: יח"צ)
כל זה קורה בלוס אנג'לס של 1977. התקופה, הידועה בצבעוניותה ופראותה, מכתיבה את המוזיקה, הלבוש, והאווירה ההדוניסטית. הפסקול לבדו הוא סיבה טובה לראות את הסרט, הגדוש בקלאסיקות של מוזיקה שחורה: Kool & The gang, Earth Wind & Fire, The Temptations ואל גרין.
בין הרגעים המלבבים של הסרט, ישנה מסיבה בבית מפואר במיוחד, עם כביכול הופעה חיה של "Earth Wind & Fire". במסיבה שלל כוכבות פורנו, שפע סמים ואלכוהול, ואקסטרווגנטיות הניכרת בלבוש, באיפור ובריקוד. כל אלו מזכירים מיד את "לילות בוגי" של פול תומאס אנדרסון.
בלשים בע"מ (צילום: יח"צ)
באותה מסיבה נפקחות עיניה של הולי בת ה- 12. למרות שזהו אינו לב הסרט, היחסים בין מארץ' לבתו, מעוררי עניין. מארץ' יכול לענות לא רק על תואר "הבלש הגרוע", אלא גם על התואר "האב הגרוע", ולמעשה, זה מה שהופך אותו לאב די מוצלח. הוא אינו מסתיר מבתו את העולם או את עצמו כפי שהוא. משהו מזה הזכיר לי את "אורחים לרגע" של מאיה קניג שבמרכזו ילדה תמימה, בת אותו גיל לערך, המגיעה מאמריקה לבקר אב הזוי, שקרן ולוזר.
קים בסינג'ר בהופעת אורח, כג'ודית', אימה המודאגת של אמיליה הנעלמת, היא עוד חיזוק לתמה המשנית, על הורים וילדים. היא אמנם משפטנית בכירה, אבל תמכור את בתה לשטן.
כל אלו נשמעים כמו הבטחה לסרט מהנה, אך יחד עם זאת הוא לא מתרומם מעבר לקומדיית קיץ קלילה. ריאן גוסלינג נראה מעט נבוך בתפקיד, ההומור לא מספיק שנון, העלילה לא מעניינת, ואין בסרט מתח אמתי.
ב
לשים בע"מ (צילום: יח"צ)