בין נובמבר 2016 למאי 2017 משתרעת עונת הקונצרטים של התזמורת הסימפונית רמת גן. ארבעה קונצרטים שכולם על טהרת הסולנים הישראלים, כוכבי במות הקונצרטים בעולם שמגיעים כולם לאולם תיאטרון יהלום במתחם בורסת היהלומים ברמת גן.
"זקוקים לכל מאזין עתידי"
"ההיצע המוזיקלי באזור הוא די גדול, אי אפשר להתעלם מן העובדה הזו," אומר אלכס וסרמן, מנהלה המוזיקלי של התזמורת, "ובכל זאת האולמות שלנו מלאים לאורך כל השנה." התכנית שמציעה התזמורת היא תכנית אמצע הדרך "מיינסטרים" מובהקת שכל קהל שמתחבר ולו במעט למוזיקה קלאסית ימצא בה את שיבקש. בין באך לסיבליוס, בין מוצרט לפרוקופייב ונגיעה בשוסטקוביץ', אבל הכל במינון שידבר כאמור לכל חובב מוזיקה כאן ולמעשה בכל מקום על הגלובוס.
איך מעודדים קהל להגיע לקונצרטים כאשר התחרות מסביב גדולה?
"כמובן שבראש ובראשונה שומרים על רמת נגינה גבוהה. שנית נבחרת סולנים שמנגנים כאן כמו גם על במות התזמורות החשובות, לא רק בארץ אלא באירופה ובצפון אמריקה. השנה יהיו אלה למשל הפסנתרן דניאל גורטלר או הצ'לן צבי פלסר שמנגנים כסולנים במרכזי מוסיקה בינלאומיים. אבל זו אינה הדרך היחידה.
שם התזמורת הוא "תזמורת סימפונית רמת גן" וככזו היא תזמורת סימפונית לכל דבר ועניין. לצד עיסוקיה כתזמורת סימפונית שלה מנצח, סולנים ובעיקר תכניות קונצרטיות לקהל, היא מתפקדת כתזמורת של "המרכז החדש למוזיקה רמת גן", כלומר נגניה עוסקים לצד הנגינה גם בהוראת מוזיקה. נגני התזמורת נפגשים עם חלק מהקהל שהם תלמידים שלהם או משפחות התלמידים שלהם. אותם תלמידים רוכשים כרטיסים במחירים מסובסדים וכמוהן בני המשפחות שלהם. זו קבוצה אחת של קהל.
"עם הקבוצה האחרת נמנים בני משפחה של תלמידים בבתי הספר הממלכתיים בעיר שמקבלים שעות חינוך מוזיקלי מתואמות עם מוריהם ובסופו של התהליך הם באים לשמוע את המוצר המוגמר. מוגמר, מכיוון שלאורך פרקי זמן במהלך שנת הלימודים הם לומדים את היצירות בשיעורי המוזיקה, המפגשים עם הנגנים וההגעה לקונצרט הם בבחינת פעילות מסכמת שהחוויה המרכזית בה היא הקשבה ליצירה כפי שהיא צריכה להישמע, ללא עיבודים ושינויים שנועדו להתאים את הביצוע לתנאי כיתה, לתנאי חומר לימוד וכיו"ב.
"עצם היות התזמורת פעילה בתכנית 'מִפְעָם', תכנית חינוכית בעיר (הדומה לתכנית "מפתח" הנודעת של התזמורת הפילהרמונית) ובתכנית 'בית ספר מנגן', הוא כבר גורם מקרב שיניב בהמשך מאזין נוסף לתחום שבוא ונודה על האמת, נראה שזקוק לכל מאזין עתידי. "
דניאל גורטלר והתזמורת הסימפונית רמת גן בתיאטרון היהלום (צילום: מירי שמיר)
עידוד מובהק של צעירים מוכשרים
יש מדיניות של כרטיסים מוזלים ואפילו מאד לתלמידים?
"יש כאן תהליך כפול. בשכר הלימוד שמשלמים כל התלמידים מגולמים סכומים שמאפשרים לנו למכור להם כרטיסים בעשרה שקלים לתכנית קאמרית של הרכבים שונים שמתקיימות במרכז החדש למוזיקה וכרטיסים בשלושים שקלים לקונצרטי התזמורת."
אנחנו מדברים על תלמידים באיזה מתחם גילים?
"הצעירים ביותר הם תלמידי גן אפילו טרום חובה שכמובן לא יגיעו לקונצרטי המוזיקה הקאמרית או התזמורתיים. מן הקצה שני יש גם תלמידים מבוגרים, כאלה שיצאו לפנסיה. מעשית כמובן אנחנו מדברים על קבוצות גיל שפעילותם החינוכית מוזיקלית מתמקדת בקבוצת הגילים 12-7. אחרי גיל זה מגיע שלב תקרת הזכוכית שמי שצולח אותו יש סיכוי שיישאר ללמוד, או לפחות יהיה מאזין נלהב.
"ובתוך המסגרות האלה ישנו גם עידוד מובהק של צעירים מוכשרים שהטובים שבהם מקבלים הזדמנות להופיע כסולנים עם התזמורת מול קהל צעיר. בעניין הזה של אחד מאיתנו מופיע עם התזמורת יסוד תחרותי בריא שמשפיע לטובה לפחות על חלק מהמאזינים הצעירים ואולי על ההורים שרואים את ההישגים הופכים לממשות."
התפקיד ברמת גן אינו מסתיים בהכשרת נגנים בלבד?
"כלומר התפקיד שלי כמנהל המרכז למוזיקה הוא לא רק לגדל מוזיקאים מקצועיים או מוזיקאים חובבים כאלה שעושים מוזיקה להנאתם אלא לגדל את הקהל העתידי - תפקיד שחשיבותו גדולה לא פחות ובתוקף הנסיבות אולי אף יותר. אני רואה את תפקיד המרכז למוזיקה בהנחלת מורשת המוזיקה המערבית לאוכלוסיה אוכלוסיית ההווה ואוכלוסיית העתיד.
"ההיסטוריה של רמת גן רצופה עשייה מוזיקלית, בשנות ה-50 וה-60 של המאה שעברה פעלה במשך שנים רבות תזמורת קאמרית שהיו לה סדרות קונצרטים (ללא קשר לתזמורת הקאמרית רמת גן הפועלת כיום באולם הגדול של בית צבי. י"ש). גם לתזמורת הסימפונית שלנו היו לאורך השנים כמה מעמדים שבהם היא דיברה אל הקהל הגדול. אחד השיאים היה ביצוע הסימפוניה התשיעית של בטהובן בכיכר שמול העיריה - אירוע שמשך אליו אלפי מאזינים."
ד"ר אלכס וסרמן (צילום: יחסי ציבור)
קו פופולרי ואטרקטיבי
הסיבה לדעיכה של הפעילות המוזיקלית ברמת גן נובעת מחוסר ענין בציבור?
"לא נראה לי. לתושבי העיר יש כמובן היצע עשיר ברדיוס קרוב ביותר, בין תל אביב להרצליה.
אבל במקביל קיימת גאווה מקומית וקיים פוטנציאל. אלפי התלמידים שלומדים בתכניות המוזיקה שהזכרתי ומשפחותיהם הם גרעין של קבע שמספרית אינו יורד. ברמת גן היתה וישנה תשתית לעשייה אמנותית קיימת, במוזיאונים, בבית הספר למשחק בתזמורות, לרבות תזמורת של מוזיקה עירקית שפעילותה היתה ניכרת יותר בערב. כיום נראה לי שכולנו עוסקים בעיקר בשמירת גחלת התרבות הרמת גנית. נשמח כמובן, אני מניח שכל מי שעוסק באמנות ובעיקר באמנות במה בעיר
מחכה למינוף שירחיב ויעצים את הפעילות האמנותית בעיר."
התזמורת הסימפונית רמת גן והמנצח ד"ר אלכס וסרמן (צילום: יוסף מוסטובוי)
נחזור לתכנית שהתזמורת הסימפונית מציעה לקהלה בעונה החדשה. אתה רואה קו ברור בבחירת התכניות?
"אני אמור לספק היצע שיענה בעת ובעונה אחת על שני צרכים - קהל וקופה מחד, והרצון לתת לנגני התזמורת תכניות מעניינות שמאתגרות אותם במסגרת לוח חזרות לא פשוט המשתלב בפעילותם במסגרות החינוכיות השונות שהזכרנו מקודם. הרי כזכור לא מדובר בתזמורת סימפונית רגילה שזו פעילותה היחידה אלא בתזמורת שהיא חלק אינטגרלי של המרכז למוזיקה. אז ישנו הקו הפופולרי, המיינסטרימי, אבל כל קונצרט בנוי עצמאית.
"הקונצרט הראשון כולל יצירה של באך לסולנים, מקהלה ותזמורת המגניפיקט, ולפניו פתיחה של מוצרט לאופרה "דון ג'ובני" והקונצ'רטו לכינור של סיבליוס עם הסולן דמטירי פוצ'יטארי, נגן הפילהרמונית שמרבה להופיע כסולן. אתה יכול לראות בקונצרט הצהרת כוונות. יש יצירות משלוש תקופות מוזיקה שונות. כך גם בקונצרט השני יצירות של בטהובן, סמטנה וקונצ'רטו של שוסטקוביץ' עם הצ'לן צבי פלסר.
"בקונצרט השלישי המוקד הוא ביצירות סולניות קונצ'רטו לקרן של ריכרד שטראוס עם חזי ניר קונצ'רטו לפסנתר של מוצרט עם דניאל גורטלר ויצירה תזמורתית של ראוול. התכנית האחרונה יצירות של מלחינים רוסיים בלבד: מוזיקה לבלט של חצ'טוריאן הארמני, קונצ'רטו לפסנתר – השלישי של רחמנינוב וסימפוניה השביעית המאתגרת של פרוקופייב. זה נראה לי התמהיל הנכון שפונה לקהל הנאמן והוותיק שלנו ובה בעת אטרקטיבי לקהל מזדמן שמחפש בילוי איכותי."
לסדרת הקונצרטים התזמורת הסימפונית רמת גן