סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מחול
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
כתבה
 
מאת: יוסי שיפמן זובין מהטה: תחנות חייו המוזיקליות
 

 
 
אישיותו של מהטה הפכה את התזמורת לשותפה פעילה באירועים מכוננים בהיסטוריה של המדינה. הוא ניצח על קונצרטים בחופי שארם א-שייך, ליד הגדר הטובה בגבול לבנון, במחנות ההשמדה בפולין ובקונצרטים לחיילים מיד אחרי מלחמת ששת הימים, במהלך מלחמת יום הכיפורים ובעתות מצוקה אחרות. הוא תמיד ניאות להפסיק התחייבויות אחרות ולהגיע לכאן כדי להיות עם האנשים בשעת משבר."
הדרך שעשה בארץ במשך 50 שנה המנצח מהודו שמזוהה יותר מכל עם הפילהרמונית הישראלית


המנצח זובין מהטה הודיע ביום שני שעבר לחברי התזמורת הפילהרמונית הישראלית כי הוא עתיד לפרוש מתפקידו כמנהל המוזיקלי של התזמורת בתחילת עונת הקונצרטים של 2019, אז גם ימלאו 50 שנה לכהונתו בתפקיד.

בשונה ממנצחים אחרים שניהלו תזמורות ידועות ומפורסמות במשך שנים רבות, אישיותו של מהטה, חורגת הרבה מעבר לגבולות אולם הקונצרטים. מהטה הוא אישיות פוליטית, גיבור תרבות שהטביע חותם על תקופה ועל אופנות וצריכה תרבותית של לפחות שני דורות בישראל. פרופיל לדמותו של אחד מענקי המנצחים שידע עולם המוזיקה הקלאסית בישראל.

ההודי ב"מאפיה היהודית"

מהטה נולד בבומביי (כיום מומבאי) שבהודו באפריל 1936, חודשים ספורים לפני שהתזמורת הפילהרמונית הישראלית הוקמה על ידי הכנר ברוניסלב הוברמן בתל אביב. את יום הולדתו ה-80 ציינה התזמורת יחד איתו לפני כמה חודשים בסדרת קונצרטים בתל אביב ובמומבאי.

זובין מהטה הוא בנו של הכנר והמנצח מהלי מהטה שביקר בארץ כמה פעמים. משפחת מהטה נמנית עם קהילת הפארסים, המונה פחות משתי רבבות מאמינים שנאלצו לעזוב את פרס לאחר השתלטות המוסלמים, על מנת להמשיך ולשמר את אמונתם בתורת זרטוסטרה, ורובם חיים כיום בהודו. חשיפתה של קהילתו לרדיפות היתה אחת הסיבות לתחושת הקרבה של מהטה לתושבי ארץ ישראל שנרדפו לא פעם.

את השכלתו המוזיקלית רכש מהטה בווינה שבאוסטריה לצדו של בן גילו האיטלקי קלאודיו אבאדו. שם מהטה הכיר גם את דניאל בארנבוים הצעיר ממנו כחמש שנים. ההיכרות הזאת הצמיחה שותפות בעשייה בישראל ובעולם, מעין ברית שכללה חברים קבועים: מהטה, בארנבוים, יצחק פרלמן ופנחס צוקרמן ואליהם הצטרפו לעתים אייזק שטרן, שלמה מינץ ואחרים. החבורה זכתה לכינוי ה"Kosher Nostra" (מאפְיה יהודית) בעולם המוזיקה. 
 


זובין-מהטה-עודדאנטמן.jpg
מאסטרו זובין מהטה (צילום: עודד אנטמן)


אמרו לו "לא"


ההופעה הראשונה של מהטה בישראל התקיימה לפני 58 שנה על בימת היכל התרבות בתל אביב, ושמונה שנים לאחר מכן החל להוביל את התזמורת הפילהרמונית הישראלית כמנצח הראשי והמנהל המוזיקלי שלה.

משעשע להיזכר בכך שהתגובה הראשונה של התזמורת בשלהי שנת 1958 היתה סירוב אדיב לבקשה שהגיעה ממשרד החוץ הישראלי. משרד החוץ ביקש מהתזמורת להזמין את המנצח הצעיר מהטה כי זה יוכל לשמש ככלי לטיפוח הקשרים עם הודו. הודו נמנתה אז עם קבוצת המדינות הבלתי מזדהות - עם הגושים הגדולים שבראשות ארה"ב וברית המועצות - שלאורך השנים לא עודדה, בלשון המעטה, קשרים עם ישראל.

באותם ימים, מהטה היה כבר כוכב מבוקש במערב, לאחר שניצח בתחרות מנצחים בינלאומית בליוורפול, הספיק לנצח על הפילהרמוניות של וינה ושל ברלין וזכה בתפקידים כמנצח ראשי בתזמורת מונטריאול וכמנצח בית בפילהרמונית של לוס אנג'לס. לישראל הגיע כעבור שלוש שנים, ב-1961, כאשר מנצח מפורסם ביטל הופעות. כך החלו רבים את הקריירה הגדולה שלהם, לרבות ליאונרד ברנשטיין.

מי שביטל היה יוג'ין אורמנדי, מנצחה האגדי של תזמורת פילדלפיה. למעשה, גם בתפקידיו בתזמורות מונטריאול ולוס אנג'לס זכה מהטה בעקבות היעדרות של מנצחים אחרים. כאן הוא ניצח על שלוש יצירות תזמורתיות של דבוז'ק, סטרווינסקי וקודאי.
 
"הנמר מבומביי"

בינינו, התיכוניסטים של אותם ימים שהקשיבו לקונצרט כחברי הנוער המוזיקלי, הדבקנו למהטה את הכינוי "הנמר מבומביי". העמידה הנחושה, תנועות היד הנמרצות ובעיקר ההיענות של התזמורת הוציאה לרחוב קהל שחש בהתרוממות רוח. כעבור שנתיים הוא הגיע לכאן כאורח רשמי ובהמשך היה לאורח קבוע.

בשנת 1968 הגה טדי קולק ביצוע לרקוויאם של ורדי ליד כנסיית המולד בבית לחם. הרעיון לא היה פשוט משום שנדרש אז לשכנע ראשי העדות הנוצריות להסכים למופע כזה - התזמורת של המדינה הכובשת מנגנת יצירת מפתח במקום טעון. אולם לבסוף, הקונצרט היה להצלחה גדולה שתועדה ודווח עליה בכל העולם.
 
ערב קודם לכן הזדמנתי לחזרה הכללית, חייל בחופשה שנכנס להיכל כמוזמן. בתום החזרה סילקו הסדרנים את הקהל במהירות מן האולם. התזמורת נשארה על הבמה וגם המנצח. טיפסתי ליציע והסתתרתי מאחורי אחד העמודים. האור באולם כבה ורק הבמה נשארה מוארת. אחרי שדלתות ההיכל נסגרו, פנה צבי הפטל, באותם ימים נגן ראשי וראש הוועד המנהל, לזובין מהטה ואמר, "מאסטרו, החלטנו לבקש ממך לקבל את תפקיד היועץ המוזיקלי של התזמורת". לאחר שמהטה ניאות לקבל את המשרה, הוחלפו ברכות הדדיות ונשמעו מחיאות הכפיים של הנגנים, התזמורת התפזרה. 
 
זובין-מהטה-שיסקיף12.jpg
זובין מהטה (צילום: שי סקיף)

מחלוקת וגנר

כעבור תשע שנים נוספות נבחר מהטה לשמש כמנהל המוזיקלי של התזמורת. בשנת 1981 מהטה והתזמורת חזרו לנגן יצירות של ריכרד וגנר. מאחורי ההחלטה עמדו גם רובם של נגני התזמורת - היו ביניהם שהתנגדו - וחברי ההנהלה הציבורית.

דברים רבים נכתבו על חרם וגנר ועל הניסיונות לשבור אותו, אלא שבאותו אירוע זימן מהטה את כתבי המוזיקה לשיחה כדי לשמוע מה הם חושבים ואיך אפשר להתמודד עם האתגר. העצה שניתנה היתה לנגן את היצירה בתום הקונצרט ולהציע למי שמעוניין להישאר באולם. כך היה.

התזמורת שכרה מאבטחים שעמדו בצמוד לבימת ההיכל על מנת למנוע ניסיונות להתפרצות אלימות. בסופו של דבר היו בקהל מי שההחלטה לא היתה לרוחם והביצוע הופסק. נבחרי ציבור תקפו את התזמורת ואת זובין מהטה. כאקט נגדי החליטה הנהלת התזמורת להעניק למנצח מהטה מינוי של מנהל מוזיקלי לכל ימי חייו. במילים אחרות: להשאיר בידיו את ההחלטה מתי לפרוש. מאז ועד היום התנהלו ויכוחים רבים אם על מהטה להישאר או לעזוב ובשבוע שעבר, כאמור, הוא החליט לפרוש.

זובין-מהטה-שיסקיף11.jpg
זובין מהטה (צילום: שי סקיף)
 
מנהל מוזיקלי יחיד במינו

קשה ואולי עוד לא צריך לסכם את פעילותו עם התזמורת שתסתיים רק בעוד שנתיים, אבל זו בהחלט הזדמנות לעמוד על החלטות שונות שמהן עולה דמותו של מנהל מוזיקלי יחיד במינו.

מי שאחראי על שמירת הרמה המקצועית של התזמורת הוא כמובן המנהל המוזיקלי, שלצורך כך עסוק בין היתר בגיוס נגנים חדשים לתזמורת ובפיטוריהם של מי שאינם עומדים בסטנדרטים הדרושים. הוא האיש שקובע את תכני הנגינה ואחראי להזמנת סולנים ומנצחים שבדרכם ישלימו את המשימה.

המנהל המוזיקלי אמור גם ליצור תכנים שיהיו אטרקטיביים לקהל גדול ככל היותר ובין גילים שונים, ובה בעת להביא את התזמורת לבימות העולם. הוא אמור לתפקד מתוך רצון להביא לידי ביצוע לא רק קלאסיקה מוכרת, אלא יצירות פחות מוכרות, חדשות וכאלה שהולחנו בידי מוזיקאים ישראלים. מהטה היה שותף פעיל ביוזמות לקרב קהלים למוזיקה חדישה בסדרת "מוזיקה ויוה" שפעלה שנים אחדות, למרבה הצער, כי הקהל הוותיק לא גילה בה עניין. 

בנוסף לכל אלה, המנהל המוזיקלי אמור להצטיין במערכות גיוס הכספים של התזמורת. לדעת לדבר אל הרשות השלטונית ובה בעת לפנות לתורמים פוטנציאליים בישראל ובעולם על מנת שיתרמו לתזמורת.

מכל הסיבות האלה זובין מהטה והפילהרמונית הישראלית יחד הם קלף מנצח. התזמורת ומנצחה הם מצרך מבוקש על בימות פסטיבלי המוזיקה היוקרתיים, חביבים על קהל במזרח הרחוק, ביבשת אמריקה, באוסטרליה וכמובן באירופה כולה - מרוסיה במזרח ועד למדינות השוכנות בחוף האטלנטי במערב אירופה.

זובין-מהטה-שי-סקיף.jpg
זובין מהטה (צילום: שי סקיף)
 
התאהב בישראלים

אישיותו של מהטה הפכה את התזמורת לשותפה פעילה באירועים מכוננים בהיסטוריה של המדינה. הוא ניצח על קונצרטים בחופי שארם א-שייך, ליד הגדר הטובה בגבול לבנון, במחנות ההשמדה בפולין ובקונצרטים לחיילים מיד אחרי מלחמת ששת הימים, במהלך מלחמת יום הכיפורים ובעתות מצוקה אחרות. הוא תמיד ניאות להפסיק התחייבויות אחרות ולהגיע לכאן כדי להיות עם האנשים בשעת משבר. בין היתר, מהטה גם סייר באזורי קרבות, נכח בנקודות של נפילות טילים בתל אביב בזמן מלחמת המפרץ ונענה לנצח על קונצרט ביישובי עוטף עזה כחלק מההתגייסות למען שחרורו של גלעד שליט.

הוא התגלה כמותג עתיר השפעה גם בתחום גיוס הכספים. מהטה יודע למצוא מסילות לליבם ואולי בעיקר לארנקיהם ולפנקסי השקים של בעלי ממון גם כאשר אין להם אהבה למוזיקה.
 
בעבר סיפר מהטה רבות על התאהבותו בישראל שהחלה כבר בביקוריו הראשונים. הפגישה עם מזג האוויר החם, האנשים הנדחקים, הנהיגה המופרעת בכבישים וההמולה ברחובות - כל אלה הפכו אותו ליותר מידיד ישראל, הוא היה לשותף לגורלה. הוא לא הסתפק ברשימת המופעים בישראל בזמני מלחמה ושלום, או בנוכחות פיזית שלו ושל חבריו במקומות שונים בארץ. מהטה עודד וטיפח ניסיונות להגיע להידברות בין יהודים וערבים בכל צורה אפשרית, לרבות יצירות מוזיקליות משותפות. חלומו הגדול היה ונשאר לראות מוזיקאים ערבים מאיישים את קבוצות התזמורת השונות - ומגמה זו הולכת ונמשכת. לצד זאת, לפני כמה חודשים אמר מהטה בראיון לתקשורת כי הוא מעריץ את הישראלים שתומכים בממשלה המשמרת סטטוס-קוו, בזמן שמעמדה של ישראל בעולם נשחק. 



זובין-מהטה-1שי-סקיף.jpg
זובין מהטה והתזמורת הפילהרמונית, צילום: שי סקיף


מי המחליף?

 
מיד לאחר פרסום הודעתו על הפרישה המתוכננת החלה כמובן בורסת השמות של מחליפיו האפשריים. עלו, בין השאר, שמותיהם של הצעירים הישראלים המצליחים בעולם (כמו עומר ולבר ולהב שני), או של אלה שנחשבו בשעתם למועמדים (גוסטבו דודמל וסילי פטרנקו), ומבוגרים יותר כמו ג'אן-אנדריאה נוזדה, המשמש בתפקיד מנצח אורח ראשי, ומנפרד הונק שניצח כאן בחודש שעבר. כמו כן, מועמדים גם מנצחים מבוגרים יותר שמתפנים מתפקידי ניהול, ביניהם מאריס יאנסונס, כריסטוף אשנבך וסיימון ראטל.
 
ברור לכל מי שצריך להחליט על זהות המחליף, כי לא ניתן יהיה לשחזר את דמותו של מהטה שבלט במעורבות אישית, אהבת המקום והמוזיקאים, רצון להשתייכות, מעורבות פוליטית, כישורים ביצירת קשרים ומוכנות לעבודה בשכר נמוך מאוד יחסית למקובל בארצות אחרות. התזמורת, לאורך 80 שנותיה, עברה תקופות קשות שבהן גם לא היה מנהל מוזיקלי, שנים שבהן נרשמה ירידה באיכות עד כדי נטישת נגנים, ולעומתן זמנים מופלאים שבהם היא נמנתה עם צמרת התזמורות בעולם כששמה הולך לפניה.
 
כעת מהטה נותן לתזמורת כשנתיים לתקופה של גמילה והסתגלות לפרידה מן הצימוד MEHTA-IPO (מהטה וראשי התיבות של התזמורת הפילהרמונית הישראלית באנגלית) ולהתרגלות לשמות חדשים.



01/01/2017   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. מנהג מגונה
יעקב , מודיעין (06/01/2017)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע