|
|
העוגנים הגדולים של הפסטיבל הם כמובן האמנים הבינלאומיים, דוגמת קרן אן ושלישיית "באד פלאס", אך האמת היא שהאורחים הישראלים החיים בניו יורק או בפריז, למשל, הם בינלאומיים לכל דבר. לכן אני ממליץ להסיר את התיוג 'בינלאומי' ולהתרכז ברמתם ובאופיים של המבצעים."
|
|
|
|
יוסי מר חיים עושה לכם סדר במופעי הפסטיבל במוזיאון ישראל ובצוללת. מי הכוכבים הכי חמים?
יוצרים פסטיבל מנצח
שלושה גורמים חוברים יחד כדי ליצור פסטיבל ג'אז ירושלמי. הראשון הוא פסטיבל ישראל, שבדרך כלל אינו מביא אושיות ג'אז לפסטיבל הגדול במאי-יוני אבל מחפה על כך בחורף, השני הוא הצוללת הצהובה, שהתחילה כמוסד צנוע, אולפן וחדר חזרות בשם אצ'ה בר והפכה למוסד המרכזי של חיי הלילה הירושלמיים שבניו נוטלים חלק פעיל בפסטיבל. הגורם השלישי הוא מוזיאון ישראל. בעבר הרחוק התקיימו אירועים באודיטוריום של המוזיאון, ואחר כך גם בגן הפסלים - אך הגלריות באו לידי ביטוי מרכזי רק בשלוש השנים האחרונות. כיום, עם תערוכת הענק של האמן הסיני איי וייוויי יש סיבה טובה להסתובב בחלליו הגדולים שיקבלו תאורה מיוחדת וידגישו גם את צלילי האמביאנס האלקטרונים.
המרכיב הרביעי - ואולי החשוב ביותר - הוא המנהל האמנותי אבישי כהן, החוגג קדנציה שלישית בפסטיבל זה. כהן, חצוצרן ומלחין, אח ל"שלישיית הכהנים" (הסקסופוניסטים יובל כהן וענת כהן) הוא אישיות חריגה בעולם המוזיקה. מלבד כשרונו העצום כחצוצרן, הוא יכול להתחבר בקלות גם לג'אז חפשי, למוזיקת פולק, לטיני, דאנס, כליזמרים וכמובן נגינת מיינסטרים, באותה מידה של חן ואהבה. וכמו עמיתו בפסטיבל הים האדום, אלי דג'יברי, הוא מכיר ומתמצא בהיצע האמנותי האמריקאי ורבים מהאורחים ניגנו איתו בעבר.
קרן אן, צילום: עמית ישראלי העוגנים הגדולים של הפסטיבל הם כמובן האמנים הבינלאומיים, דוגמת קרן אן ושלישיית "באד פלאס", אך האמת היא שהאורחים הישראלים החיים בניו יורק או בפריז, למשל, הם בינלאומיים לכל דבר. למשל הפסנתרן יונתן אבישי או אבישי כהן עצמו. לכן מומלץ להסיר את התיוג "בינלאומי" ולהתרכז ברמתם ובאופיים של המבצעים, ובעיקר במספר ההופעות והמפגשים היזומים על ידי הפסטיבל, קרי הופעות בכורה. מסתבר שהפסטיבל הירושלמי תופס מקום של כבוד בנוף הכללי של פסטיבלי ג'אז עכשוויים כמו ג'אז חורף באילת, זאפה בתל אביב ועוד, ועל כן ריכזתי מספר המלצות.
המופעים הכי מומלצים
רביעיית דניאל פרידמן
בארץ היכרנו את פרידמן כמתופף הקבוצה החלומית Third World Love. הפסנתרן והמייסד יונתן אבישי, יחד עם גלעד הקסלמן (ראו בהמשך) והבסיסט ברק מורי מהווים את הרביעייה הנוכחית. ברזומה של פרידמן רשומים שיתופי פעולה מרשימים עם סטינג, יוסו נ'דור ואמנים נוספים. 29 בנובמבר, 20:30, האולם לאמנות ישראלית, 1 בדצמבר, 12:00, אודיטוריום
דניאל פרידמן, צילום: Justin Lane
The Bad Plus באד פלאס היא ההמלצה הכי חמה שלי. כבר 17 שנים שאית'ן אייברסון (פסנתר), ריד אנדרסון (בס) ודייב קינג (תופים), משמחים אותנו בחוצפה שלהם. הם וירטואוזים שאינם מוגבלים לשום ז'אנר - אוהבי קצב חיים ואנרגיה מפוצצת. מאז שראיתי אותם בהופעה באילת לפני מספר שנים אני מקפיד לא להחמיץ הופעות שלהם. 29 בנובמבר, 21:45, אודיטוריום
קרן אן & "לא סטנדרטים" קרן אן היא לא הווקאליסטית האולטימטיבית כשאני חושב על ג'אז, אבל מלבד היותה עוגן מסחרי טוב, היא זמרת לירית רגישה בעלת חוש קצב נדיר הזוכה לליווי ועיבוד ג'אזי ממיטב הנגנים בארץ. אבישי כהן יתארח אצלה, והיא תתפוס את המשבצת שריקי לי ג'ונס אכלסה בשנה שעברה. 29 בנובמבר, 19:30, 1 בדצמבר, 14:15, אודיטוריום
רומן דיאז & אגולונה קובה
אין פסטיבל ג'אז ראוי לשמו בלי מוזיקה קובנית. אינני מכיר את כל השמות המופיעים עם רומן דיאז והרכבו הנוכחי – אגולונה, אבל תוכלו לצפות ביו טיוב וליהנות, כי במוזיקה מקובה אין אפס. 29 בנובמבר, 22:30, האולם לאמנות ישראלית, 30 בנובמבר, 19:30, אודיטוריום
רביעיית סקסמוב עוד לא דיברנו על מוסיקה פאנקית: יש כזאת גם אצל "באד פלאס" אבל סקסמוב משתמשים יותר בפופ ורוק. המופע הפופולארי מתקיים כבר 20 שנה וייחודו הוא חצוצרת הסלייד של סטיבן ברנשטיין, כלי נדיר יחסית המשלב טכניקות של חצוצרה וטרומבון, שלדעתי לא הובא לארץ מעולם. 30 בנובמבר, 21:45, אודיטוריום, 1 בדצמבר, 15:00, האולם לאמנות ישראלית
Time Grove נגנים ששמעתי לא מעט בתל אביב בהרכבים שונים - ניתאי הרשקוביץ (קלידים וקלרינט), ריג'ויסר (קלידים וביטים) ואייל תלמודי (סקסופון וקלרינט) בעל הצליל הענקי הזכור לטוב מ"הבילויים" ו"אוי דיויז'ן" - יעבדו על ביטים ושילובים של ג'אז ואלקטרוניקה. 30 בנובמבר, 22:30, האולם לאמנות ישראלית
Time Grove, צילום: גאיה סעדון
גלעד הקסלמן בתערוכת איי וייוויי ראשית כל סיבה לראות תערוכה מעניינת. אבל פרט לזה - אחד הגיטריסטים הגדולים ששמעתי בשנים באחרונות, שזכה כבר לעשרות חקיינים ולכבוד הנדיר להופיע סולו בפסטיבל הג'אז של ניופורט. גם במוזיאון יעניק הקסלמן לקהל הופעת סולו אותה יאלתר במקום, כהרגלו, על סמך שירי סטנדרטים וקטעי מקור. מומלץ בחום. 1 בדצמבר, 14:30, בתערוכת איי וייוויי
גלעד הקסלמן, צילום: Ryan Anderson
וכמובן שעוד לא דיברנו על הג'אמים המפורסמים בצוללת הצהובה (תהיה תחבורה לתלפיות עם תום ההופעה), ולא הזכרנו אמנים ישראלים חשובים כמו רועי בן סירה והטריו היחידי בארץ המנגן בסגנון השורו, אמנים בודדים שינגנו בחלל המוזיאון בהפתעה ועוד סוכריות - אבל כל מה שהזכרתי מומלץ בחום. המלצה לחובבים באמת שרופים: כרטיס זהב, המאפשר כניסה לכל המופעים בגלריות ובאודיטוריום, למשך כל שלושת ימי הפסטיבל - בעלות של 400 ₪. הכניסה לג׳אמים בצוללת הצהובה – חופשית. הפסטיבל יתקיים בימים רביעי-שישי מה-29 בנובמבר - 1 בדצמבר 2017 במוזיאון ישראל ומועדון הצוללת הצהובה בירושלים. פתיחת השערים מדי ערב בשעה 18:30 ובשישי החל מהשעה 11:00 בבוקר. להזמנת כרטיסים
22/11/2017
:תאריך יצירה
|