גארי אולדמן כצ'רצ'יל בסרטו המעולה של ג'ו רייט, "להרוג אייל קדוש" מומלץ ושוורצנגר חוזר
"שעה אפלה" (ארצות הברית, 2017)
דרמה. סרטו של ג'ו רייט. בראשית מלחמת העולם השנייה, כשצבאותיו של היטלר שועטים לתוך אירופה וכובשים מדינה אחר מדינה, ראש הממשלה הבריטי ההססן והפשרן נוויל צ'מברליין (רונלד פיקאפ) מחליט להתפטר. אנשי המפלגה השמרנית השלטת רוצים להחליפו בוויסקונט האליפקס (סטפן דיליין), אלא שזה מרגיש שהוא עדיין אינו בשל לתפקיד. וכך זוכה בו ווינסטון צ'רצ'יל (גארי אולדמן). רעייתו קלמי (קריסטין סקוט תומאס) תומכת בהחלטתו ומעודדת אותו והוא מושבע על ידי המלך ג'ורג' השישי (בן מנדלסון). במשך 24 ימים, בהם נשא שלושה נאומים מכוננים בפרלמנט הבריטי, מגבש צ'רצ'יל את המשך מהלכיה של אנגליה במלחמה. הוא נאלץ להתמודד עם אופוזיציה מבפנים, כשצ'מברליין והאליפקס דוחפים אותו לפשרה ולמשא מתן עם הגרמנים, אבל צ'רצ'יל מחליט שלא להרים ידיים ולהיאבק עד טיפת הדם האחרונה, למרות שגם המלך מטיל ספק באסטרטגיה שלו. צ'רצ'יל זוכה לרוח גבית מ"העם" (הוא לומד על הלך הרוח הציבורי מנסיעה חד-פעמית באנדרגראונד) ומכך שהרעיון שלו, שעשרות סירות אזרחיות ייצאו לאסוף את 300 אלף החיילים הבריטים והצרפתים הנצורים על חוף דנקרק - הסתיימה במבצע חילוץ מוצלח במיוחד. 125 דקות.
זהו אחד הסרטים הבודדים שניתן לומר עליו כי הוא כמעט לחלוטין הצגה של אדם אחד - גארי אולדמן. אפילו החברים המוכשרים המקיפים אותו, קריסטין סקוט תומאס, בן מנדלסון והאחרים, נראים יותר כמו ניצבים מאשר כשחקני משנה לנוכח מפגן העוצמה שלו. לזכות אולדמן ייאמר שהוא נכנס לעורו של צ'רצ'יל באופן הייחודי לו. הוא לא חיקה את המנהיג הבריטי הנערץ של עידן מלחמת העולם השנייה, אלא יצר דמות חדשה משלו, בעלת אישיות ותכונות עצמאיים אם כי כאלה התואמים ומתכתבים איתו עד לכדי התמזגות בין השניים. אני כמעט משוכנע שההופעה הזו תזכה אותו בגלובוס הזהב ובאוסקר. תמצאו בסרט המרתק הזה שתי סצנות נהדרות במיוחד, עם נימות הומוריסטיות. האחת, הדרך בה נכנס לתודעה הציבורית סימן ה-V המפורסם של צ'רצ'יל, והשנייה, ירידתו הראשונה בחיים לרכבת התחתית ושיחתו עם הנוסעים בה, כדי ללמוד מה חושב הציבור על הדרך להתמודדות עם הנאצים – טרם צאתו בתחנת ווסטמינסטר, שם עלה לבניין פרלמנט. ג'ו רייט, שמאחוריו לא מעט קבלות, בהן "כפרה", "אנה קרנינה", "האנה" ו"גאווה ודעה קדומה", יצר סרט מעולה, מגובש ברמת התוכן ואווירת התקופה ומסוגנן מבחינה ויזואלית וטכנית, השומר על תחושת אותנטיות מלאה. רק שתי הערות. היה חבל לי שהסרט נגמר! רציתי לראות את צ'רצ'יל/ אולדמן מתמודד עם הבליץ האווירי הגרמני על בריטניה ועם המערכה כולה. כמו כן, אם כבר מתרגמים אז למה לא עד הסוף? Darkest Hour זה "שעה אפלה ביותר" - שם שהיה מתכתב עם "היום הארוך ביותר", סרט קלאסי מראשית שנות ה-60 על הפלישה לנורמנדיה, האקורד הראשון שהביא להטיית הכף לזכות בנות הברית באירופה במלחמת העולם השנייה.
למועדי הקרנות
שעה אפלה, תמונת יחסי ציבור
"להרוג אייל קדוש" (ארצות הברית, 2017)
דרמה. סרטו של יורגוס לנטימוס. סטיבן (קולין פארל) הוא קרדיולוג מבריק, הנשוי לאנה (ניקול קידמן), רופאת עיניים. ניתוח מורכב שלו מסתיים במותו של חולה בוגר. מרטין (בארי קוגן), נער בן 16, מתחיל להתקרב לסטיבן וזה מקיים איתו כמה מפגשים ובין השניים נוצר מעין קשר קבוע, שהולך ונעשה אינטנסיבי והדוק. כשהנער מוזמן לארוחה בבית משפחתו של סטיבן הוא יוצר קשר גם עם הבת קים (רפי קסידי), ההולכת ומתאהבת בו. מרטין מזמין את סטיבן לביתו, מכיר לו את אמו וזו מנסה לחזר אחריו. כשסטיבן חש שמרטין עובר את הגבול ביחסים האובססיביים שלו איתו ועם בני משפחתו - זה כבר מאוחר מדי. בנו בוב (סאני סולז'יק) נתקף במחלה מוזרה המונעת ממנו ללכת וזמן לא רב לאחר מכן הדבר קורה גם לבת קים. 121 דקות.
הבמאי היווני יורגוס לנטימוס יוצר סרטים לא קונבנציונליים, בעלי נראטיבים מטרידים, אניגמטיים ומאתגרים. כאלה היו למשל "שיני כלב" ו"לובסטר" (גם שם כיכב אצלו פארל). כאן העלילה לכאורה הרבה יותר פשוטה ובהירה, אם כי עדיין אינה פשטנית ואף עטופה במטאפורות הניתנות לפרשנות רחבה. אחד מהם הוא שם הסרט. מיהו אותו אייל קדוש שאותו הורגים? אצל לנטימוס המשל והנמשל מתאחדים. הסרט הוא בעצם על טעות רפואית קריטית, רגש אשמה עמוק עקב כך וההכרח לכפר עליו כדי להתנקות. מוטיב הגאולה הנוצרי מהדהד כאן. גם מבחינה סגנונית מיטיב לנטימוס לאפיין את יצירתו, כשלמצלמה ולתנועתה תפקיד חשוב בבניית הדינמיות של היצירה, וכך גם לפסקול. בחלק הראשון של הסרט גיבוריו, בעיקר סטיבן ואנה, מדברים בטון מונוטוני, קר, יבש, חסר אמוציות, כשבמקביל המוזיקה ופס הסאונד עוכרי שלווה ויוצרים דיסוננס ומתח סמוי. בהמשך, כשילדיהם נפגעים מהמחלה המסתורית, הרגש מחלחל לדיבור ולמעשיהם של סטיבן ואנה, ומשם רק הולך ומתגבר. לנטימוס הוא אחד הקולות הרעננים בקולנוע העולמי בימינו. סרטו זה יוצא דופן בנוף הסינמטי המוכר ואני ממליץ עליו מאוד, למרות שחוויית הצפייה בו אינה קלה וצריכים להיות מוכנים לכך.
למועדי הקרנות
להרוג אייל קדוש, תמונת יחסי ציבור
"רואה רק אותך" (ארצות הברית, 2016)
דרמה. סרטו של מרק פורסטר. ג'ינה (בלייק לייבלי) וג'יימס (ג'ייסון קלארק) מנהלים חיי נישואין מושלמים. ג'ינה, שבילדותה עברה תאונת דרכים קשה ואיבדה כמעט לחלוטין את מאור עיניה, נתמכת בידי ג'יימס ורואה את העולם דרכו. הוא מתאר לה את המתרחש סביבם והיא בוראת בדמיונה עולם ויזואלי משלה. כשטכנולוגיה רפואית מהפכנית מעניקה לג'ינה בחזרה את מאור עיניה, היא מגלה את העולם האמיתי והופכת אישה סקרנית ועצמאית. ג'יימס מתקשה להסתגל למצב החדש ומאבד לחלוטין את השליטה בה. ראייתה של ג'ינה שוב מתחילה לדעוך, אך זה קורה לאחר שהיא כבר גילתה עובדות מטרידות ולא נעימות אודות ג'יימס וחייהם המשותפים כפי שהוא הציגם בפניה. 110 דקות.
למועדי הקרנות
רואה רק אותך, תמונת יחסי ציבור
"גונתר חייב למות" (ארצות הברית, 2017)
פעולה-מתח. סרטו של טאראן קילם. לקבוצה של מתנקשים צעירים יש מטרה חשובה: מאחר שנמאס להם כבר לשמוע על כך שהאיש הכי בכיר, מוצלח ומבוקש בתחום העיסוק הרצחני שלהם הוא גונתר (ארנולד שוורצנגר), הם מאחדים כוחות כדי לחסל אותו ואז הזירה תהיה כולה שלהם. כדי להוכיח שהם אכן ביצעו זאת, שוכרים המתנקשים הצעירים צוות אנשי קולנוע דוקומנטרי - כדי שיתעדו את החיסול. אלא שלא סתם יצאו לגונתר המוניטין האלה של מקצוען ללא תחרות. הוא הופך את משימתם של הקולגות שרוצים להיפטר ממנו ולרשת אותו - לגיהנום. עם קובי סמולדרס, בובי מוינהן, אליסון טולמן, האנה סימון. 92 דקות.
למועדי הקרנות
גונתר חייב למות, תמונת יחסי ציבור
04/01/2018
:תאריך יצירה
|