סרטה של קלואי זאו הוא מערבון מינימליסטי פיוטי, "דדפול 2" קורע מצחוק ו"עושות סדר" מקסים
"
הרוכב" (ארצות הברית 2017)
דרמה. סרטה של קלואי זאו. בריידי בלקבורן (בריידי ז'נדרו), רוכב רודיאו בראשית תהילתו, למד את כל מה שהוא יודע על סוסים ורכיבה מהוריו, אביו וויין (טים ג'נדרו) ואמו מארי שנפטרה לא מזמן. בריידי מנסה להתאושש מפציעה טראגית, הכי קשה שיכולה להיות במקצועו. הוא הועף מגב סוס ונחת היישר על ראשו, מה שגרם לשבר בגולגלתו וחייב השתלת פלטת מתכת. בריידי נחוש לחזור לזירת הרודיאו ולפיכך מקדים לשוב לרופאו כדי לקבל חוות דעת ממנו. הוא פשוט קאובוי בכל רמ"ח אבריו, נטול השכלה ומיומנויות אחרות, וזה כל מה שהוא יודע לעשות. פרט לכך, פרסומו קנה לו כבר מעריצים, בהם ילדים שרואים בו מודל לחיקוי והוא גם לא רוצה לאכזבם. בינתיים הוא עובד בחנות למוצרי מזון ומנסה בייאושו לספוג השראה מרוכב עמית שהוא מעריץ, אשר נפגע אנושות וסובל משיתוק תמידי. בריידי מעלה אותו על מכונת אימונים מקפצת דמויית גב סוס, בעיקר כדי לעודד את עצמו. בריידי שומע מרופאו, וגם יודע בעומק לבו, שאם יחזור לזירה - פציעה נוספת עלולה להיות בעלת תוצאות חמורות ביותר עבורו. ולמרות הכל הוא דוחה כל ניסיון של משפחתו וחבריו לנהוג בו בכפפות של משי ולשכנעו לוותר על כוונותיו ועורך הכנות אחרונות כדי לשוב לזירה. 104 דקות.
במאית האינדי קלואי זאו, ממוצא סיני-אמריקאי, גילתה את בני משפחת ז'נדרו העוסקים ברודיאו כשעבדה על סרטה הראשון, מ-2015, "שירים שאחי לימד אותי". כשהתפנתה ל"הרוכב", שבה אליהם וליהקה אותם לתפקידי בני המשפחה (כולל לילי ג'נדרו, בתפקיד לילי, אחותו של בריידי בעלת הצרכים המיוחדים). נושא הסרט - זירת הרודיאו בדרום דקוטה וחיי הקאובוי בעידן המודרני - מציג מיקרוקוסמוס המכיל הכל. מתשוקות ומאוויים של צעירים התקועים במידווסט של אמריקה ושואפים להגיע לתהילה, דרך יחסי אבות-בנים (בריידי רואה באביו כישלון לאחר שזה פרש מהזירה לפני שמימש את עצמו) ואם רוצים, אפשר לקחת את הסרט למצבה הלא מזהיר של אמריקה הפרובינציאלית. הסרט אמנם מתנהל באיטיות, והמטאפורות שלו כבדות, לפעמים אפילו מעיקות, אבל אלה נחוצים כאן מאוד כדי לחדור לנפשו של בריידי, לעומק המשבר שהוא חווה ולחוסר ההשלמה שלו עם גורלו. זהו סרט על זהות, חלומות ושברם וניסיונות של התחלה חדשה. משחקו של בריידי ז'נדרו, שאינו שחקן מקצועי (וכך גם בני משפחתו ורוב שחקני הסרט), מרגש ומהפנט כאחת. "הרוכב", שזכה בפרס הראשון ב"שבועיים של הבמאים" בפסטיבל קאן בשנה שעברה, הוא מערבון מינימליסטי פיוטי, מורכב, נוגע ללב ובלתי מתפשר, בעל כוחות משיכה מגנטיים שאי אפשר להתנגד להם.
דירוג: *****
למועדי הקרנות
הרוכב, תמונת יחסי ציבור
"דדפול 2" (ארצות הברית, 2018)
בדיוני-פנטזיה. סרטו של דייוויד ליטץ'. לאחר שחבורת אקס-מן מצילה את ווייד-דדפול (ריאן ריינולדס), הוא מצטרף אליהם. באירוע אליו הם מגיעים מנסה ילד בעל יכולות של יורק להבות להצית את מנהלי הפנימייה בה התחנך. לכאורה זהו מקום הדואג לילדים נטושים אך מתברר כי התעללו בו ובילדים מוטנטים השוהים שם. דדפול מנסה לסייע לו לחסל את מנהל הפנימייה ומנהל נוסף בה אך השניים נלכדים ומושלכים לכלא. שם מצמידים לצווארם צמידי ברזל המונעים מהם להשתמש בכוחותיהם. דדפול מבהיר לילד שאינו חברו ומנסה להתאחד עם אשתו, אך זו פוקדת אותו בתת-הכרה ואומרת לו שלבו אינו במקום הנכון, והוא מבין שעליו לסייע לילד. אלא שזה התאכזב מדדפול ופנה לג'אגרנט, המוטאנט הכי גדול ומאיים. כייבל (ג'וש ברולין) חוזר מן העתיד, בו נראה בדירה שרופה ולידו שתי גופות, מגיע לכלא ומנסה לנקום בילד. דדפול מגן עליו בכל כוחו, מצליח להשתחרר מהשרשרת, כוחותיו שבים אליו והוא מצליח למנוע לעת עתה מכייבל לפגוע בילד. בהמשך יחבור כייבל לדדפול, כשיתברר שהילד עדיין שטוף תאוות הרג ולא מתכוון להפסיק. עם בראד פיט, ביל סקארסגארד, אדי מרסן. 119 דקות.
דדפול ממשיך להיות הדמות המוטציונית המופרעת והמשעשעת של "מארוול". כמו בסרט הראשון, גם כאן הוא בעל הומור פרוע, מודעות עצמית גבוהה ביותר, יכולת ללעוג לעצמו, לרדת על דמויות "מארוול", בהן אלה של "הנוקמים" הטרי, ואף על אלה של האולפן המתחרה DC, להיתלות באינספור אסוציאציות של תרבות הפופ ולהפוך את הקוסמוס הקומיקסי בתוכו הוא מתפקד לחגיגה. ייתכן שיש כאן מעט פחות הומור ויותר קטעים "כבדים" לעומת הפרק הראשון במעלליו, ונראה לי שזה יהפוך אולי לאישיו של המעריצים - להשוות לקודם ולנקוט עמדה איזה יותר טוב - אבל עדיין "דדפול 2" קורע מצחוק ומציג את אחד מגיבורי העל-קומיקס היותר מקוריים, שוברי קונבנציות ומספקי בידור מענג.
דירוג: ****
למועדי הקרנות
דדפול 2, תמונת יחסי ציבור
"עושות סדר" (שוויץ 2017)
דרמה. סרטה של פטרה וולפה. שווייץ 1971. נורה (מארי לואנברגר), עקרת בית טיפוסית, חיה עם בעלה האוהב האנס (מקסימיליאן סימונישק), שני ילדיהם והסב בכפר ציורי קטן. רשמי פסטיבל וודסטוק, רוח החופש ושחרור האישה אמנם מגיעים למקום מארצות הברית, אבל לא ממש משפיעים על אורח החיים הפטריארכלי-שובינסטי, אם כי הנאור לכאורה, של תושבי הכפר. הגבר שולט בכל, בידיו רוב רובן של ההחלטות והנשים נותרות בדרך כלל כנועות וחסרות השפעה. נורה רואה כיצד בעלה של חברתה מחליט לשלוח את בתם למוסד לתיקון מידות, ואחר לכלא, לאחר שהיא התעקשה להמשיך ולהתרועע עם החבר ההיפי שלה, שיש לו עליה "השפעה רעה" והוא "מסיט אותה מדרך הישר". נורה נוכחת לדעת שחברתה חסרת האונים לא מצליחה להשפיע על בעלה שלא להרחיק את בתם. בהיותה בעיר הגדולה, נחשפת נורה לתנועת מחאה של נשים הדורשות לקבל זכות הצבעה, כמו זו של הגברים, ובכלל שואפות לשיוויון. היא מחליטה להצטרף למחאה, ועד מהרה מוצאת עצמה בראש קבוצה בכפרה הקוראת לשיוויון הזדמנויות לנשים, כולל יציאה לעבודה, דבר שבעלה אסר עליה. המחלוקת בין הנשים והגברים בכפר רק הולכת ומקצינה ובתוך כדי פגישות העצמה נשית, המלמדת נשים בין היתר להיות מודעות לגופן ולצרכיו, נוכחת נורה לדעת ולהודות שלמרות שהיא מנהלת חיי מין רציפים עם בעלה, היא אפילו לא חוותה אורגזמה אחת בחייה. אין ספק שמשהו חייב להשתנות. 96 דקות.
הבמאית פטרה וולפה משרטטת את המאבק לשחרור ושיוויון הזכויות לנשים בשוויץ באופן רענן וחינני. שלא כמו "סופרג'יסטיות" הבריטי, הדרמתי והכבד, כאן הדברים מתנהלים בהומור ועם קורטוב של נאיביות, שרק מסייע לסרט. הדמויות וסיפורי הרקע - למשל האודיסיאה שעוברת חברתה של נורה בעקבות הרחקת בתה ממנה על ידי בעלה העריץ - אמנם פלקטיים ובעלי שלד בסיסי כחוש למדי, אבל הדבר אינו גורע מהסיפור ומהערך המוסף שלו. בחלק השני של הסרט, בהן מתעוררת מודעות הנשים בכלל וזו של הגיבורה בפרט להקשיב לוואגינות שלהן, הקומיק-רליפים, במינון נכון, מוסיפים חן ליצירה הקטנה והמקסימה הזו.
דירוג: *** וחצי
למועדי הקרנות
עושות סדר, תמונת יחסי ציבור
"הצילו כיווצתי את ההורים" (גרמניה 2018)
קומדיה. סרטו של טים טרגסר. שערו בנפשכם מה הייתם עושים אילו בוקר אחד הייתם מגלים שבית הספר שלכם כושף וכי ההורים שלכם כווצו לגודל של כפית? הם לא יכולים לנהוג, להכין לכם קערת קורנפלקס או אפילו לצחצח שיניים, זאת משום שהמברשת ענקית. ואלו רק הצרות של הבוקר עבור פליקס (אוסקר קיימר), תלמיד בית הספר וחבריו. רוחה של מנהלת בית הספר מטילה כישוף על בית הספר ומעמידה את כולם בסכנה גדולה. פליקס ואלה (לינה הוסקר) חברתו הטובה רותמים את החבורה ויחד יוצאים להרפתקה משעשעת להציל את בית הספר ולהחזיר את כולם לגודלם הטבעי. 93 דקות.
למועדי הקרנות
הצילו כיווצתי את ההורים, תמונת יחסי ציבור
"לאו דה וינצ'י: שודדי האוצר" (איטליה 2018)
אנימציה. סרטו של סרג'יו מנפיו. סיפורו של לאונרדו דה וינצ'י הצעיר, המשחזר את חיי האמן והמדען, בעל התגליות המרתקות, ההמצאות החכמות, הרגעים מלאי כיף והחלומות הגדולים. לאונרדו, לורנזו חברו ומונה ליזה, מושא אהבתו, מבלים את ימיהם בשיפור המצאותיו המדהימות של לאו. מספר סיפורים מגלה להם על אוצר נחבא והם יוצאים בעקבותיו, אך פיראטים מסוכנים ששמעו גם הם על האוצר ומיקומו ינסו להשיגו לפניהם. החברים משתמשים בהמצאותיו החדשניות של לאו ומצליחים למצוא את האוצר. אלא שהפיראטים אינם מוכנים לוותר עליו בקלות. 85 דקות.
למועדי הקרנות
לאו דה וינצ'י: שודדי האוצר, תמונת יחסי ציבור
17/05/2018
:תאריך יצירה
|