רוברט רדפורד ממיס לבבות כשודד, גאס ואן סנט מושיב את חואקין פניקס בכיסא גלגלים ועוד סרטים
"הג'נטלמן והאקדח" (ארה"ב 2018)
דרמה. סרטו של דיוויד לאורי המבוסס על מקרה אמיתי. כשג'ואל (סיסי ספייסק) נתקעת עם רכבה באזור שומם ופורסט טאקר (רוברט רדפורד), קשיש חביב ומנומס, עוצר לידה, היא לא משערת, גם כאשר היא נוסעת איתו לעיר הקרובה והשניים סועדים יחדיו, מהי זהותו. למעשה, גם כשהוא מגלה לה שהוא שודד הבנקים הידוע חסר התקנה, שהצליח לברוח בגיל 70 מכלא סן קוונטין השמור, היא מתקשה להאמין. למעשה, הוא מכור למקצועו זה ומבצע את מעשי השוד שלו בקוליות שלא תיאמן. תמיד בנימוס ועם חיוך על השפתיים כשהוא פונה לפקידי הבנקים ומבקש את הכסף, ולא תמיד כשיש ברשותו אקדח. מערכת היחסים בינו ובין ג'ואל מתפתחת למרות עיסוקו. היא מגלה אדם מקסים בעל חדוות חיים ומעלליו מסמרי השיער, שהפכו אותו מאז שנות ה-80 לחביב הציבור ושנוא זרועות החוק אותן הוא מטריד כל פעם מחדש, מרתקים גם אותה. ולמען האמת, גם איש המשטרה ג'ון האנט (קייסי אפלק), המנסה לתפוס אותו על חם, די מוקסם ממנו ומדבקותו במטרותיו. 93 דקות.
נשים רגע בצד את הצהרתו של רוברט רדפורד בן ה-82 שזהו הסרט האחרון בו הוא מופיע על המסך, כי ברור שישפטו את הסרט גם לאור ההודעה הזו. אבל בלי כל קשר הוא מוסיף כאן עוד דמות לפנתיאון בנוסף לאלה שכבר צבר במרוצת קריירה בת למעלה מ-50 שנה. דמותו של פורסט טאקר בכיכובו לא הייתה יכולה להיות יותר מקסימה וכובשת לב מכפי שהיא בסרט זה. למעשה, אפשר למצוא כאן התכתבות עם תפקידיו בסרטיו הקלאסיים "העוקץ" ו"קיד וקאסידי". סיסי ספייסק הנהדרת היא כאן עזר שכנגד מושלמת וגם קייסי אפלק משתף פעולה עם המיתוס והאגדה שיצר סיפורו הלא פחות ממדהים של פורסט טאקר – האדם האחרון שהייתם יכולים להאמין כי הוא שודד בנקים. דייוויד לאורי ("חברי הדרקון אליוט", "נאהבים מחוץ לחוק") ניחן בסגנון בימוי רגוע, שקט, מהורהר, אפילו לירי, גם כשהוא יוצר סרט פשע (וראינו זאת כבר ב"נאהבים מחוץ לחוק"), וזו מעלה גדולה ותרומה חשובה ל"הג'נטלמן והאקדח".
דירוג: ****
למועדי הקרנות
הג'נטלמן והאקדח
"אל דאגה הוא לא יגיע רחוק ברגל" (ארה"ב 2018)
דרמה. סרטו של גאס ואן סנט, המבוסס על מקרה אמיתי. ג'ון קלאהאן (חואקין פניקס) החי בפורטלנד ניחן בשלוש תכונות: כשרון לאיור, יכולת יוצאת דופן לספר בדיחות שגורמות לאנשים לנוע באי נוחות בכסא, ובעיית שתייה רצינית. באחד הערבים בהם הוא ממלא את עצמו באלכוהול, כרגיל, הוא מעורב בתאונת דרכים קשה השולחת אותו היישר לבית החולים ובהמשך מתברר לו שיהיה מעתה מרותק לכסא גלגלים לשארית חייו. הוא מאבד תקווה, אך בלית ברירה פותח במסע בחזרה מהתחתית. הוא נכנס לטיפול גמילה מאלכוהול, בעידודה הנמרץ של חברתו אנו (רוני מארה) ובעידודו של דוני (ג'ונה היל), ספונסר כריזמטי המאמין בו ובכישרונו ויכולתו לאייר קומיקסים קיצוניים ויוצאי דופן, עם אמירות מקוריות. בעזרתם ובאמצעות הכישרון המיוחד שיש לו מצליח קאלאהן לראות אור בקצה המנהרה. 113 דקות.
יש משהו מכמיר לב בסיפורו של קאלאהן, אדם שסגנון חייו "הזמין" את אותה תאונה ששינתה אותם. ואן סנט לא חס עליו יותר מדי, לא מנסה לרכך את תדמיתו ולהציגו כאדם נעים במיוחד, אלא להפך, כטיפוס גס רוח ולא פוליטיקלי קורקטי, וגם את נכותו הוא מציג כעול הקשה לו ולא נעים לצופה להתבונן בו. ובכל זאת הוא מאפשר לגיבורו להראות שיש בו משהו, למרות הנכות הלא פוטוגנית שלו, והוא מלווה באמפתיה את מאבקו להשתקמות, לזיכוך עצמי ולפתיחה במהלך שיגרום להכרה בו כאמן. חואקין פניקס הוא בעל יכולת של זיקית להיכנס לדמויות שונות - שקשה לזהות שאותו שחקן עומד מאחוריהן. השילוב בין השניים מוליד יצירה קולנועית מיוחדת, לא מושלמת, כי ואן סנט כבר יצר סרטים טובים יותר וגם פניקס עשה דמויות מרשימות יותר. ועדיין זה סרט ששווה לצפות בו.
דירוג: *** וחצי
למועדי הקרנות
אל דאגה, הוא לא יגיע רחוק ברגל
"חיפוש" (ארה"ב 2018)
דרמה-מתח. סרטו של אניש צ'אגנטי. לאחר שבתו בת ה-16 של דייוויד קים (ג'ון צ'ו) נעלמת באופן מסתורי, נפתחת חקירה מקומית בניהולה של חוקרת פרטית שנרתמת מייד למשימה. אולם 37 שעות לאחר מכן מחליט דייוויד, אבי משפחה אמריקנית ממוצא קוריאני, לקחת את המושכות לידיו ולחפש במקום בו כל הסודות שמורים - המחשב הנייד של בתו. הוא עושה זאת בעזרת אותה חוקרת, ויק (דברה מסינג). במהלך המצוד אחר עקבות הבת מתחקים השניים אחר דרכי התקשרות כמו הרשת החברתית, ס.מ.סים, מיילים, תמונות וקבצי וידאו ששמורים במחשב. אבל לא הכול כפי שהוא מוצג מפני שמה שמוסתר במכשירים הוא למעשה הזהות האמיתית שלה. כשהיישות הווירטואלית של הבת מתפצחת, מגלה דייוויד דברים עליה אותם מעולם לא ידע, ולאט לאט אוסף רמזים נוספים. הוא חייב להישאר במירוץ נגד הזמן ולהיצמד לעקבות הדיגיטליים של בתו לפני שהיא תיעלם לו לתמיד. 102 דקות.
אניש צ'אגנטי נולד בהודו וגדל בסן חוזה, קליפורניה. "חיפוש" הוא סרטו הארוך הראשון. חברו סב אוהניאן, אמריקני ממוצא ארמני, כתב איתו את התסריט וחתום על הסרט גם כמפיק. השניים יצרו כאן שפה קולנועית המתכתבת ולמעשה מתחברת לזו בה אנחנו משתמשים רוב הזמן – המסכים. אלה של הסמארטפון, המחשב, הטבלט וכולי. זה לא חדש שניתן לאסוף באמצעותם המון נתונים על כל אחד ואחת, אבל לקחת את זה למקום של סיפור בלשי בו מתחקים אחר צעירה נעדרת באמצעים הללו, כשכל תגלית מובילה לבאה אחריה, זה בהחלט קולנוע עכשווי, מאוד מעודכן. והוא עשוי נהדר. למעשה, ככל שהסרט מתקדם אתה פחות ופחות שם לב שעל המסך הגדול נראים בעיקר המסכים הדיגיטליים הקטנים שהשתלטו על חיינו, לטוב ולרע. ג'ון צ'ו, המוכר לנו בעיקר מסרטי "מסע בין כוכבים", השתלב יפה בקונספט בו המסכים הם הכוכבים הראשיים.
דירוג: ****
למועדי הקרנות
חיפוש
"תיק נעדר" (צרפת 2018)
דרמה. סרטו של אריק זונקה, המתבסס על ספרו של דרור משעני. דני, בנה בן העשרה של משפחת ארנו, נעלם. על חקירת היעלמותו מופקד פרנסואה ויסקונטי (ונסן קאסל), בלש מותש וציני שאשתו נטשה אותו לאחרונה והוא מרגיש כאילו כל עולמו נחרב עקב כך. במקביל לחקירתו המאומצת וניסיונותיו לאתר את הנער הצעיר שעקבותיו אבדו, מנסה ויסקונטי לשפר ולתקן את מערכת היחסים שלו עם בנו דניס בן ה-16, שככל הנראה הסתבך בעבירות סמים, מה שמרתיח את האב איש החוק. קשר קרוב נוצר בין הבלש ובין סולנז' (סנדרין קיברלן), אמו של דני, המטופלת בבת בעלת צרכים מיוחדים בעוד בעלה הימאי שוהה בהפלגה ורק כשהוא חוזר הוא מגלה שבנו נעדר. מר בלל (רומיין דוריס), המורה לצרפתית של דני, ושכן לבניין של משפחתו, שומע על היעלמות הנער ומציע לבלש את עזרתו. אלא שהתנהלותו מעוררת את חשדו של ויסקונטי. 113 דקות.
מותחן בלשי מסקרן המכיל תעלומה אניגמטית לא פתורה שאין בה יותר מדי כיווני חקירה וחשודים אפשריים. ונסן קאסל מגלם בווירטואוזיות את הבלש המיוסר, שמצד אחד שוקע אובססיבית בחקירת היעלמותו של דני, ובמקביל כואב את הפרידה מרעייתו ומתוסכל וזועם על כך שבנו התיכוניסט מעורב בעסקאות סמים. הסרט מתמקד בוויסקונטי, שלטעמי קצת עובר את הגבול בחפירות, בהתעסקות ברחמים עצמיים ובצורך להמחיש עד כמה הוא שבור, הרוס ולא שם על העולם. רומיין דוריס עושה תפקיד מרתק, של השכן והמורה של הנער, טיפוס מוזר שהחשד נופל עליו בשלב מסוים כמי שיודע מה קרה לצעיר שנעלם. בסך הכל זו עבודת קולנוע טובה, אם כי לא הדוקה מספיק ומספר כיווני עלילה בה לא ממש מפותחים.
דירוג: *** וחצי
למועדי הקרנות
"נורמנדי בעירום" (צרפת 2018)
דרמה. סרטו של פיליפ לה גיי. לכפר קטן בנורמנדי, בו החקלאים מושפעים מהמשבר הכלכלי, מקטרים עליו אך גם מנסים למצוא דרך יצירתית לפתור אותו, מגיע ניומן (טובי ג'ונס), צלם אמריקאי המתמחה בצילומי עירום מלא המוניים במקומות הנבחרים על ידו בקפידה. הוא שם עינו על שדה ובו עץ, אתר הנראה לו מאוד מתאים לצילום המוני בו יטלו חלק כל תושבי הכפר. ראש הכפר ז'ורז' בלבוזר (פרנסואה קלוזה) מזהה בצילום הזדמנות פז ליחסי ציבור שיסייעו להציל את המקום מכליה כלכלית, אך לשם כך על כולם להסכים להצעה החושפנית. האם הם יהיו מוכנים לחשוף את הכל? עם פרנסואה-קסבייה דמזון, ז'ולי אן רות, ארתור דופון, גרגורי גדבואה, ונסן רגאן. 105 דקות.
הבמאי פיליפ לה גיי מוכר לנו בעיקר מ"הנשים בקומה השישית", אם כי כאן מדובר במשהו שונה לגמרי. הצלם ניומן – ככל הנראה בן דמותו של ספנסר טוניק היהודי-אמריקאי שעוסק בצילום המונים בעירום זה למעלה מ-25 שנה – הוא קטליזטור להלך הרוח בכפר הפרובינציאלי בנורמנדי, שם החקלאים ובעלי המקצועות האחרים עסוקים בהישרדות ואמנות לא מעניינת אותם. בטח לא כשהם אמורים להצטלם בעירום מלא. יש את הגבר הקנאי לאשתו היפה שלא יהיה מוכן לאפשר לה להתפשט כליל מול עדשתו של ניומן. ויש סכסוך קרקעות בין שני תושבים על השדה בו בחר ניומן כמתאים לצילום. יש כמה שמרנים שמנסים בכל דרך למנוע את האקט בעוד רבים אחרים מוכנים לכך. עקב ריבוי הדעות אפילו ז'ורז' בלבוזר (קלוזה במשחק מצוין), ראש הכפר הכריזמטי, לא מצליח לשכנע את כולם להיענות להצעה. מדובר בסרט חביב, קטן וצנוע, המתובל בקצת אירוניה, קצת פוליטיקה, קצת סכסוכי שכנים ואמיתות ושקרים נוסח הפרובינציה הצרפתית.
דירוג: ***
למועדי הקרנות
נורמנדי בעירום
"מבוך האימה" (ארה"ב 2018)
אימה. סרטו של גרגורי פלוטקין. רוצח סדרתי שפניו מכוסים במסכה הופך את פארק השעשועים שנושאו אימה למגרש המשחקים הפרטי שלו. הוא מתעלל בקבוצת חברים שהגיעו להשתעשע במקום, בהם נטלי (איימי פורסיית), ברוק (ריין אדוארדס) וטיילור (בקס טיילור-קלאוס). ובזמן שזה קורה, שאר באי הפארק משוכנעים שהכול חלק מההצגה. 88 דקות.
למועדי הקרנות
מבוך האימה
"חכם בלילה" (ארה"ב 2018)
קומדיה. סרטו של מלקולם ד' לי. טדי (קווין הארט), איש מכירות מצליח בחנות כלבו, מקבל סוף סוף את הקידום הנחשק לו ייחל. אלא שלמזלו הרע ביום המחרת הוא מצית בטעות את החנות, העסק נסגר וטדי נשאר ללא עבודה. כעת עליו להשיג משרה טובה, כדי להרשים את ארוסתו, אך הוא מגלה שללא תעודת בגרות לא יוכל להתקבל לשום עבודה ראויה. לכן הוא נאלץ לחזור ללימודי ערב בבית ספר, להשלמת בגרויות. לצערם של טדי ושל חבריו לכיתה, המורה שלהם (טיפאני האדיש) היא טיפוס שנוי במחלוקת, שמעבירה אותם סדרת חינוך קורעת מצחוק. 111 דקות.
למועדי הקרנות
חכם בלילה
"הנסיכה הגנובה" (אוקראינה 2018)
אנימציה. סרטו של אולג מאלאמוז'. רוסלאן הוא צעיר עני אך מוכשר, שכל חלומו הוא למצוא את ייעודו בחיים. החלום זוכה לאתגר ראוי כאשר נודע בממלכה כי הנסיכה האהובה נחטפה. ללא היסוס, אך גם ללא ניסיון בקרב, הוא יוצא עם חבריו מעולם החיות כדי להצילה מהמכשף הגדול שמציב מולו אתגרים מסוכנים ודרקונים יורקי אש. 85 דקות.
למועדי הקרנות