חוויה שאין שניה לה
פסטיבל הג'אז ירושלים ה-4, מבית היוצר של פסטיבל ישראל ובניהולו האמנותי של החצוצרן הבינלאומי אבישי כהן, יערך באמצע דצמבר 2018. אמני ג'אז בינלאומיים, ישראלים, ושילובים חד פעמיים ביניהם, ימלאו את הגלריות המרהיבות שבמוזיאון ישראל במופעים מלהיבים אל תוך הלילה ובצהרי שישי. הפסטיבל הוא פרויקט דגל בינלאומי של פסטיבל ישראל, פרי שיתוף פעולה עם הצוללת הצהובה ומוזיאון ישראל.
הפסטיבל שם דגש על מפגש מיוחד וחד פעמי בין המוזיקה לבין האמנות, שיוצר התכתבות מעניינת ומעשירה בין השתיים, תוך שהן שואבות השראה זו מזו ונמזגות זו אל תוך זו. השיטוט הלילי במוזיאון, בין מיצגי האמנות למסדרונות המוזיקליים, בין האולמות הגדולים לבין הגלריות והחללים האינטימיים, הופכים את הפסטיבל לאירוע שהוא מעבר למופע מוזיקלי סטנדרטי. נוצר מפגש אינטימי בין קהל לבין אמנים, בין אמנים לבין עצמם, תוך הזדמנות למפגש חד פעמי עם מוזיקאים ייחודיים, מקוריים ומעוררי השראה, המשתפים אותנו בעולמם הפנימי והתרבותי דרך יצירתם.
התכנית האמנותית מורכבת מסגנונות שונים שמרכיבים את עולם הג'אז, והעולמות המוזיקליים שמתכתבים עמו: פרשנויות מודרניות לצד סטנדרטים מוכרים, ג'אז חופשי מול ג'אז קלאסי ונגיעות מוזיקת עולם, מופעי פריצה מפתיעים ומחדשים, שילובים יצירתיים, סוחפים ולא צפויים בין אמני הפסטיבל, הפקות מקור מיוחדות לפסטיבל וג'אמים ספונטניים.
אבישי כהן (צילום: Jay Blakesberg)
לצד מופעים בינלאומיים מארה"ב, צרפת, צ'כיה, איטליה אזרבייג׳אן, ברזיל, קנדה ועוד, יופיעו היוצרים המובילים של סצנת הג'אז הישראלית הפועלים בארץ ובעולם, היוצרים המבטיחים של הסצנה המקומית והכישרונות העולים ממיטב בתי הספר למוזיקה המובילים בארץ.
איל שר מנכ"ל הפסטיבל: "השנה רקחנו לנו חגיגת מסעירה של ג'אז מסורתי וחדשני, מובנה ומאולתר, אוניברסלי ואישי, שובב ומהורהר, מזרח ומערב, בינלאומי ומקומי. אנחנו נרגשים לקראת עוד מפגש מופלא בין מוזיקאים מרחבי העולם ומישראל באווירה הקסומה של גלריות האמנות במוזיאון ישראל."
אבישי כהן המנהל האמנותי: ״אנחנו מרגישים שלאחר שלוש שנים מדהימות, הצלחנו לרכוש את אמון הקהל בחוויה יוצאת הדופן שהפסטיבל מציע. השנה העזנו יותר בבחירת תוכן אמנותי מאתגר ומגוון, כאשר חלק גדול מהמשתתפים כבר בולטים ומוערכים בסצנה, וחלקם שמות מבטיחים, בדרכם לפריצה הגדולה. יצרנו תכנית שיש בה עושר אמנותי שמגיע מכל רחבי העולם, כיוונים וסגנונות שונים לחלוטין שמשלימים זה את זה ביצירת תמונה משולבת ומרתקת. ממש כמו המסע האמנותי ברחבי המוזיאון, כאשר כל גלריה לוקחת לעולם אחר, המעבר בין המופעים השונים יוצר חוויה שאין שנייה לה״.
מי ומה על הבמה?
אסף אמדורסקי & "לא סטנדרטים" - הפקת מקור
אסף אמדורסקי, הרוקיסט הנצחי, מגיע לחגוג עשור לאלבומו "הרי את" בשיתוף פעולה מיוחד עם "לא סטנדרטים", פרויקט מוזיקלי מבית "הצוללת הצהובה" המארח אמנים שונים ומעבד את יצירותיהם עיבוד ג'אזי ייחודי. אמדורסקי החל את דרכו בשנות ה-80 בלהקה "תערובת אסקוט" עם ג'נגו וירמי קפלן, פרץ בשנות ה-90 בקריירת סולו מצליחה, ומאז ועד היום מלווה את פס הקול של המוזיקה הישראלית. "הרי את" הוא אלבום הסולו חמישי לאמדורסקי. רובו עוסק בזוגיות כושלת ובפרידה, ובו להיטים כמו "בראשית", "רכבת לצפון" ו"גולשים". הפרויקט "לא סטנדרטים" הוקם ב"הצוללת הצהובה" ב-1999 וכיום מנהל אותו הפסנתרן והמעבד תומר בר. במסגרתו נולדו שיתופי פעולה עם שורה ארוכה של מוזיקאים: אלון אולארצ'יק, יוני רכטר, שלומי שבן, אפרת גוש, שלמה גרוניך, מיקה קרני, מאור כהן ועוד. בפסטיבל הג'אז הבינלאומי בירושלים הועלו במסגרת הפרויקט שתי הופעות קסומות עם הזמרת האגדית ריקי לי ג'ונס ועם היוצרת המרתקת קרן-אן. בהרכב: תומר בר (פסנתר, עיבודים וניהול מוזיקלי), עופרי נחמיה (תופים), יוראי אורון (בס), ניצן בר (גיטרה), תמר פרנקל (נבל).
רביעי, 12 בדצמבר, אודיטוריום, 19:30. אסף אמדורסקי & "לא סטנדרטים"
אסף אמדורסקי צילום: בן פלחוב
מאט ווילסון (ארה"ב) - הפקת מקור
כמו ילד קטן שמתרגש לשחק במשחק חדש, כך מאט ווילסון (תופים) על הבמה – עם הסווינג בנשמתו – נהנה מכל רגע, שובב, חייכן ומלא באהבה למוזיקה. לאורך הקריירה שלו ניגן ווילסון עם כל גדולי הג'אז, ואגודת עיתונאי הג'אז הכתירה אותו בתואר מוזיקאי השנה של 2018. היצירה האחרונה שלו, "Honey and Salt" (בהשראת השירה של קרל סנדבורג), נבחרה לאלבום השנה של 2018 וזכתה בתואר יצירת מופת ב-DownBeat ובציון חמישה כוכבים ב- All About Jazz.
ווילסון יופיע בשתי הופעות ובשני הרכבים שונים:
מופע טריו
באודיטוריום יאזין הקהל לחומרים מקוריים של ווילסון עצמו וגם של אבישי כהן (חצוצרה) שישתתף במופע עם ברק מורי (בס). טריו מופלא באווירה לא שגרתית.
חמישי, 13 בדצמבר, אודיטוריום, 21:45. מופע טריו
ג'אז מסורתי וסווינגי
במופע זה, באולם לאמנות מודרנית, יחברו אל מאט ווילסון עופר גנור (גיטרה), ברק מורי (בס) ואסף יוריה (סקסופון), ובו יתענג הקהל על ג'אז מסורתי וסווינגי. הקומפוזיציה תונח הצידה לזמן מה, והזרקור יופנה אל המפגש הראשוני בין הנגנים, אל הנגינה עצמה ואל האווירה השובבה והכיפית שמפגש כזה יכול ליצור.
שישי, 14 בדצמבר, האולם לאמנות מודרנית, 13:00. ג'אז מסורתי וסווינגי
מאט ווילסון צילום: ג'ון אבוט
מחווה לארני לורנס (ישראל-ארה"ב) - הפקת מקור
אחרי שטבע את חותמו בארצות הברית בהקמת בית הספר The New School בניו יורק, הביא ארני לורנס את הג'אז הניו-יורקי הסווינגי לישראל ונתן לעשרות נגנים ישראליים את ההזדמנות להכיר את הנשמה של הג'אז, עוד לפני שטיילו ברחבי העולם וחוו זאת בעצמם. ארני חלם להפוך את ירושלים לליבת הג'אז הים-תיכוני, ודורות הנגנים שקיבץ סביבו אהבו אותו, את הלב הרחב שלו, את הצניעות והפשטות שלו, ובמיוחד את התשוקה שלו לנגינה ולמוזיקה. בנו, אריק לורנס, היה בן שמונה כשהצטרף להקלטות של אביו באלבום "Inside an Hourglass" עם נגנים נוספים, ובהם ריצ'רד דייוויס ג'וניור בן החמש. כזה היה ארני, ראה את הקסם ואת הטוהר של עולם הילדים והביא אותם אל תוך "מגרש המשחקים" הבוגר שלו, שווים בין שווים.
במחווה לזכרו של ארני לורנס (2005-1938) ולכבודו יעלו שני מופעים:
I Carry your Heart
מופע הומאז' לאלבומו האייקוני של ארני "Inside an Hourglass" שיצא ב-1970. המופע ישלב יצירות מהאלבום "I Carry your Heart" שאריק לורנס, בנו, הוציא עם הזמרת איילת רוז-גוטליב, במחווה למורשתו של לורנס האב. באלבום משתתפים הפסנתרנית ענת פורט ושלושת ילדיה הקטנים של רוז-גוטליב. סיפור מוזיקלי מרהיב וחוצה דורות.
רביעי, 12 בדצמבר, האולם לאמנות מודרנית, 20:00. I Carry your Heart
Children of All Ages Revisited
מופע מחווה בהשתתפות אריק לורנס ואיילת רוז-גוטליב ובהשתתפות נגנים רבים נוספים, שהיו תלמידיו של ארני לאורך השנים. הקהל יוכל להתרפק על אווירת הג'אם הייחודית שרק הוא ידע לייצר, ולהיזכר בפשטות של המוזיקה. בהשתתפות: אריק לורנס – סקסופון, איילת רוז גוטליב – שירה, עמרי מור – פסנתר, רונן איציק – תופים, חגי ביליצקי – קונטרה בס. אורחת: יוליה פלדמן – שירה.
שישי, 14 בדצמבר, האולם לאמנות ישראלית, 12:00. Children of All Ages Revisited
מחווה לארני לורנס מקור אתר הפסטיבל
ענת כהן ומרסלו גונסלווס - Outra Coisa (ארה"ב-ברזיל-ישראל)
כתב העת החשוב של הג׳אז Downbeat magazine בחר בענת כהן לנגנית הקלרנית של השנה במשך עשור ברציפות, והיא ניגנה באין-ספור הרכבי ג'אז ברחבי העולם. מרסלו גונסלווס הוא אחד מנגני גיטרת שבעת המיתרים המוערכים ביותר בברזיל והקים את הקורס האקדמי הראשון בכלי נגינה זה בריו דה ז'נרו. לכהן ולגונסלווס קריירות מוזיקליות ענפות ומוערכות משלהם, אך כששניהם מתאחדים על במה אחת במופע אחד, קסם אמיתי מתרחש. מתגלים צלילים מופלאים, בין הג'אזיוּת לסמבאיוּת – מוזיקה ברזילית שורשית נהדרת שאסף גונסלווס מתוך לחניו הרבים של Moacir Santos, ממלחיני הבוסה נובה הגדולים והמוערכים בברזיל. אלבומם המשותף "Outra Coisa: The Music of Moacir Santos" היה מועמד לפרס הגרמי לאלבום הלטיני-ג'אז הטוב ביותר. כשמאזינים לקצב הסמבה של כהן, אפשר בקלות להתבלבל ולחשוב שהיא נולדה, גדלה והתחנכה בברזיל. המוזיקה טבעית לה, והשילוב עם גונסלווס מתבקש ומרומם רוח – לב פועם של יצירה אמנותית מרתקת, זרימה מוזיקלית מענגת של שניים שהם אחד. מופע חובה שהוא בהחלט "משהו אחר".
רביעי, 12 בדצמבר, האולם ע"ש ספרטוס, 20:30; שישי, 14 בדצמבר, אודיטוריום, 14:15. ענת כהן ומרסלו גונסלווס
ענת כהן ומרסלו גונסוולס צילום: שרווין לינס
כריסטוף שאסול (צרפת)
כריסטוף שאסול הוא פסנתרן, מלחין, מעבד ומנהל מוזיקלי צרפתי שמשתמש בקולות, ברעשים ובצלילים אנושיים וטבעיים – ציוץ הציפורים, שריקות, דיבור, רוח, שירה, גשם – והופך אותם למנגינה יוצאת דופן, הלחן של מציאות חיינו, עולם שלם שהוא מגדיר "הרמוניה של המציאות". תוך שימוש בלופר, בסינטיסייזרים, בתופים ובעיקר בדמיון פרוע, שאסול משרה אותנו בחוויה מוזיקלית ייחודית המשולבת באובייקטים חזותיים רפטטיביים עד מדיטטיביים. כל זה יחד נקרא בפיו "Ultrascore" – מעין מערכת יחסים צלילית רגעית, סאונד שפשוט אסור להחמיץ. במופע החדש שלו "IndiaMore" הוא מתחבר לצלילים הודיים שנחשפו לאוזניו כבר בגיל צעיר מאוד. גם במופע החדש שאסול בוחר להשתמש בהרמוניזציה של צלילים, מוטיבים, רעשים, תנועה וחיים – הפעם של צפון הודו – וממזג ראיית חיים אישית עם עבודה מוזיקלית טהורה.
שאסול יופיע בשתי הופעות:
IndiaMore
שאסול יופיע עם המתופף שלו מתיו אדוארד במופע מלא, אנרגטי ועוצמתי. נוכחותם של התופים על הבמה תהפוך את החוויה לאינטנסיבית ומעניינת, והם יתמזגו היטב אל תוך העולם החדש שנולד במופע באופן חד-פעמי. המופע יתקיים באולם האודיטוריום.
רביעי, 12 בדצמבר, אודיטוריום, 21:45. IndiaMore
Big Sun
שאסול באינטימיות נעימה – רק הוא, הצלילים והמחשבות הפנימיות שלו יופיעו על המסך. שם, בין תמונה לבין צליל, הקהל ימצא את עצמו בעולם חדש ומופלא שמשתוקק לצאת לאור. המופע יתקיים בגלריית ספרטוס.
שישי, 14 בדצמבר, האולם ע"ש ספרטוס, 13:30. Big Sun
כריסטוף שאסול מקור אתר הפסטיבל
אדם בן עזרא (ישראל)
כמו ג'אם בין יוהן סבסטיאן באך וצ'יק קוריאה, המוזיקה של אדם בן עזרא היא ערבוב קסום של צלילים מעולמות שונים שמתמזגים זה אל זה בטבעיות ובאותנטיות. בן עזרא אינו רק נגן דאבל בס, הוא מולטי-אינסטרומנטלי – כינור, פסנתר, קלרנית, גיטרה, עוּד וחליל צד הם רק כמה מהכלים שהוא מנגן בהם. אבל דאבל בס היא אהבתו הנצחית, ואותה הוא מנסה בשנים האחרונות להביא אל קדמת הבמה, אף שהדאבל בס מוצב בדרך כלל מאחור, נחבא אל הכלים. על הבמה הוא מחליף כלים תוך שהוא מנגן ואף באותו השיר – מופע אורקסטרה מופלא של אדם אחד.
שישי, 14 בדצמבר, האולם לאמנות מודרנית, 14:30. אדם בן עזרא
ד'אנטוני פארקס - Technoself (ארה"ב)
ישוב מאחורי מערכת תופים קטנה, קלידים וזהו. ידו האחת פורטת על הקלידים, ושאר גופו מתופף בתופים. ד'אנטוני פארקס מגיש מופע מתעתע במינימליזם שלו שמפיק מגוון צבעוני אין-סופי של צלילים המעובדים על ידי כל אחד ואחת באופן אישי ייחודי לו או לה. פרקשניסט, מלחין, שחקן ומפיק, פארקס אינו קורא ליצירותיו "שירים" או אפילו "יצירות" אלא רעיונות שהוא מזרים החוצה ממנו והלאה – צלילים שיוצאים לסביבה בצורה מסוימת, בזמן מסוים. הוא מאלתר במקום, בלי לחץ למצוא את הקצב המושלם או את המלודיה המושלמת. פשוט נמצא ברגע. פארקס טוען שהמוח האנושי מפרש את הצלילים ומאלתר בעצמו תוך כדי שמיעה, כך שהדברים נשמעים ומשתנים בראש, בכל רגע נתון. פארקס הוא מייסד שותף, מפיק, כותב ופרקשניסט של ההרכב KUDU וחצי מההרכב We Are Dark Angels עם המלחין והמפיק ניצ'י קספר. שניהם חברים גם בהרכב Bosnian Rainbows עם טרי סוארז ועומאר רודריגז לופז. בקריירה שלו שיתף פעולה וניגן עם עשרות נגנים כמו פול שרדר, פליינג לוטוס, ג'ון קייל ויוקו אונו.
רביעי, 12 בדצמבר, האולם לאמנות מודרנית, 22:00; חמישי, 13 בדצמבר, האולם ע"ש ספרטוס, 20:30. ד'אנטוני פארקס
ד'אנטוני פארקס צילום: דיויד מארי
ג'ירי סטיווין (צ'כיה)
כשג'ירי סטיווין מנגן בחליל, אפשר להניח לטרדות היום, לתת למחשבות מנוחה ולהירגע. ניסיוני ובלתי מתפשר, סטיווין מביא את עצמו אל הבמה בצורה אמיתית שמשרה נחת פנימית. אפשר לקרוא לזה חופש. אולי כנות? אולי אומץ? סטיווין – מוזיקאי, מלחין ומחבר – החל את פועלו בשנות ה-60 ולאורך הקריירה יצר במגוון רחב של סגנונות, החל בג'אז וכלה בבארוק רנסנסי, וכתב מוזיקה לעשרות הצגות וסרטים. אחרי שהופיע על במות רבות באירופה ובארצות הברית, הקים סטיווין לא מכבר טריו ג'אז – סטיווין (חליל וסקסופונים), ירוסלב סינדלר (גיטרה) ובנו ג'ירי סטיווין ג'וניור (תופים).
רביעי, 12 בדצמבר, האולם לאמנות ישראלית, 19:30; חמישי, 13 בדצמבר, האולם לאמנות ישראלית, 21:30. ג'ירי סטיווין
גרידי & קולולוש (ישראל) - הפקת מקור
קולולוש האגדיים חוזרים לנגן יחד השנה ומגיעים לפסטיבל עם מופע ראשון מסוגו. גרידי הוא כלי נגינה ענקי שמאפשר לכמה אנשים בבת אחת ליצור מוזיקה וקצב באמצעות הנחת כדורים בשקעים. את השולחן בנה המוזיקאי יובל גרשטיין, והוא שאב את השראתו מציורי הנקודות המפורסמים של דמיאן הירסט (שאחד מהם מוצג במוזיאון ישראל). אחרי שהופיע לא מעט בפסטיבלים בעולם וזכה למיליוני צפיות ברשתות החברתיות, גרידי חוזר לירושלים כדי לארח את הוריו – להקת קולולוש, שבה גרשטיין הוא גיטריסט וזמר. עם אורי וינוקור (בס), רבל סאן (ראפ), עונגי ציזלינג (סקסופונים), יוגב שטרית (תופים) ועומר לוז (קלידים ודי-ג'יי), להקת קולולוש התחילה את דרכה לפני יותר מעשור ברחובות העיר וחוזרת השנה באיחוד מרגש, אחרי חמש שנים. גרוב מטריף ופאנק-ג'אזי-היפ-הופי שעושה טוב בנשמה.
גרידי & קולולוש יופיעו בפסטיבל בשני הרכבים:
גרייד ולהקת קולולוש צילום: צופית ברבי
להקת קולולוש & גרידי
מופע להקה מלא, של שישה נגנים, המשלב את הביטים ואת ההרמוניה של GRIDI עם הגרוב של קולולוש. במופע של 360 מעלות יוצרים GRIDI וקולולוש חוויה אינטראקטיבית של סאונד וויזואל המזמינה גם את הקהל להשתתף בו.
רביעי, 12 בדצמבר, והיתה הקשת, 22:30. להקת קולולוש & גרידי
גרידי & שלישיית קולולוש
שלושה מחברי הלהקה מחליטים לשחק עם השולחן ולארח את אמני הפסטיבל, הישראלים והבין-לאומיים, במופע שהוא כמעט כולו אלתור של ג'אז, גרוב ואלקטרוניקה.
חמישי, 13 בדצמבר, והיתה הקשת, 22:30. גרידי & שלישיית קולולוש
שלישיית טל גמליאלי (ישראל)
גמליאלי גדל בחווה בהרי ירושלים והיה עתיד להיות חקלאי, אלא שמגיל צעיר מאוד הוא הרגיש שבכוחה של המוזיקה לאחד ולעורר רגשות אוניברסליים, ולשמחתנו בחר לבסוף בקריירה מוזיקלית. גמליאלי גדל על אמנים כמו צ'רלי האדן, אנטוניו קרלוס ג'ובים, הבסיסט אבישי כהן וצ'ט בייקר ושיתף פעולה עם מוזיקאים בולטים כמו דנילו פרז, ג'רי ברגונזי, ג'ואן ברקין וליז רייט. החצוצרן אבישי כהן ניגן באלבום הבכורה שלו ״דניה״, ועם הסקסופוניסט דיינה סטיוונס הוא הוציא אלבום נוסף בשם "Change of Heart". הטריו של גמליאלי (קונטרבס), משה אלמכיאס (פסנתר) ועמיר בר עקיבא (תופים) מופיע דרך קבע בפסטיבלי ג'אז בעולם ובמועדוני הג'אז של ניו יורק, שיקגו ובוסטון. אבל כעת גמליאלי חוזר לעיר שבה גדל ומספק הצצה חד-פעמית למופע הטריו שלו.
חמישי, 13 בדצמבר, האולם לאמנות מודרנית, 20:30. שלישיית טל גמליאלי
שלישיית טל גמליאלי צילום: גאנגי וכל הג'אז
חמישיית מיגל אטווד-פרגוסון (ארה"ב) – הפקת מקור
אורקסטרה של אדם אחד: מיגל אטווד-פרגוסון הוא כנר, מעבד, מלחין, מנהל מוזיקלי, מפיק, די-ג'יי, מחנך מוזיקלי ומגה-נגן שמשלב כמה עולמות מוזיקליים ביצירותיו. היפ-הופ, קלסי, ג'אז – מיגל מדלג בין קווי תפר מוזיקליים חדשניים ומודרניים ומצליח למזג הכל מהכל עם הכל. רבים מכירים את לחניו מסדרות טלוויזיה, מסרטים ומלהיטים של מיטב המוזיקאים בעולם, מריי צ'רלס ועד ד"ר דרה. בהפקת המקור שנוצרה עבור הפסטיבל, יחבור מיגל לנגנים ישראליים בולטים שהם שותפים לשלל העולמות שהוא מביא עימו. מתן צ׳פניצקי (סקסופון), יונתן אלבלק (גיטרה), אביב כהן (תופים) ויוגב גלוסמן (בס) יצללו אל תוך עולמו הייחודי של אטווד-פרגוסון, וחומרים חדשים וקיימים יתערבבו זה בזה לכדי עולם חד-פעמי, מפתיע ומסעיר.
חמישי, 13 בדצמבר, אודיטוריום, 19:30. שישי, 14 בדצמבר, האולם לאמנות ישראלית, 15:00. חמישיית מיגל אטווד-פרגוסון
רביעיית קמילה בטליה (איטליה)
"הדברים שקורים בחיי היום-יום שלנו הם מה שהחוויה שלנו מסתמכת עליו ונאחזת בו בניסיון שלא ללכת לאיבוד בממד האמיתי שבו אין עבר, הווה או עתיד", כותבת קמילה בטליה על אלבומה החדש. באלבום היא עוסקת בזמן – במובן הפילוסופי, המוזיקלי והמדעי שבו – ומזמינה את המאזינים לאבד את תחושת הזמן והמקום הרגילים. עם אנדרה לומברדיני (בס), ברנרדו גוארה (תופים) ומיקלה טינו (סקסופון), בטליה, רק בת 28, מביאה לבמה קול חם ומלטף של זמרת ג'אז ותיקה ובעלת ניסיון. בשנת 2010 הוציאה את אלבומה ראשון בליווי טריו רנטו סלנו, והאלבום הראשון שהלחינה בשנת 2016 נבחר לאחד ממאה אלבומי הג'אז הטובים ב-JAZZIT. חוויית ג'אז עמוקה, מעוררת השראה ומחשבה.
רביעי, 12 בדצמבר, האולם לאמנות ישראלית, 21:30. חמישי, 13 בדצמבר, האולם לאמנות ישראלית, 19:30. רביעיית קמילה בטליה
רביעיית קמילה בטילה צילום: אריקה מלה מאגאגנטו
שלישיית שהין נובראסלי (אזרבייג'אן)
הפסנתרן שהין נובראסלי מגיע היישר מאזרבייג'ן, עם ג'יימס קאמאק (דאבל-בס) שניגן שנים בטריו של הפסנתרן אחמד ג׳מאל, אנדרה סקארלי (תופים). ג'אז מהקווקז לא שומעים בכל יום, ולכן זוהי הזדמנות נדירה לשמוע שילוב ייחודי אותנטי של ג'אז עם מקורות מהקווקז – מזרח-מערב של ממש. נובראסלי נולד בבאקו בשנות ה-70 והספיק לנגן עם התזמורת הפילהרמונית של אזרבייג'ן כבר בגיל 11. כיום הוא חי בלב ליבה של סצנת הג'אז בניו יורק ולא מכבר הוציא לאור את הפרויקט האחרון שלו – Emanation, אלבום ג'אז שמשלב מוזיקה מסורתית מאזרבייג'ן. במופע נמצא את עצמנו בתוך אלגנטיות קצבית ברורה וחופש אמנותי רחב.
חמישי, 13 בדצמבר, האולם לאמנות מודרנית, 22:00. שישי, 14 בדצמבר, אודיטוריום, 12:00. שלישיית שהין נובראסלי
שהין נובראסלי צילום: ג'אם לוברנו
עוד בפסטיבל:
אקדמיה בפסטיבל
פסטיבל הג'אז הירושלמי מחבק את קהילת הג'אז ואת המוזיקאים הלומדים במוסדות האקדמיה בארץ, ובתוך המרקם הייחודי שלו אורג מופעים, הרכבים, אלתורים ונגנים מצוינים המגיעים אל הפסטיבל מבתי הספר הגבוהים הבולטים בישראל. בגלריות הפזורות ברחבי המוזיאון ולאורך כל הפסטיבל תינתן לסטודנטים ההזדמנות להגיח אל הבמה ולהפליא בנגינה ובשירה. ביום שישי הם ישתלטו על המתחם "70 שנות אופנה ישראלית", תערוכה חדשה ומרהיבה העוסקת בעיצוב, בבדים ובסטייל, ומהשעה 11:00 ועד סוף הפסטיבל ייסחף איתם הקהל לחוויה מהפנטת של ג'אז, תנועה וצבע – על הבמה ומחוצה לה. בהשתתפות סטודנטים למוזיקה ומחול מהאקדמיה הגבוהה בירושלים, ניו סקול שטריקר ובית הספר רימון.
ג'אם סשן
לילות הג'אמים ב"הצוללת הצהובה" היו זה מכבר למעין מיני-פסטיבל בתוך פסטיבל הג'אז הירושלמי. נגנים צעירים וותיקים, ישראליים ובין-לאומיים, אורחי הפסטיבל, מג'מג'מים אל תוך הלילה, והקהל משוחרר לשתות משהו, להתענג וליהנות מהרגע. במשך שני לילות, רביעי וחמישי, מהשעה 23:30 ועד האשמורת האחרונה, הפסטיבל נמשך ב"הצוללת הצהובה", בג'אם סשן שבו הכל יכול לקרות. הקהל מוזמן להגיע, להכיר חברים חדשים, להתרפק עם חברים ישנים ולהניח למוזיקה לצאת מהלב. הכניסה חופשית. הסעות ייצאו מהמוזיאון אל "הצוללת הצהובה" בתום המופעים מהשעה 23:00. "הצוללת הצהובה", הרכבים 13, ירושלים
קולות צפים
לאורך כל ימי הפסטיבל - הסקרנות מובילה במסדרונותיו הפתלתלים של המוזאון, אל פינותיו החבויות. שם, בין צללי יצירות האמנות, הקהל ימצא את עצמו בתוך חוויה מוזיקלית מסתורית ומרגשת. פסטיבל הג'אז מזמין לשוטט במוזיאון ולגלות את הקולות הצפים – סולו יחיד במינו של אחד מאמני הפסטיבל או אולי דואט בין אורח מחו"ל ליוצר ישראלי בשיתוף פעולה מוזיקלי שנרקם בתוך הרגע ובשבילו בלבד. כל המופעים של הקולות הצפים מבוססים על אלתור טהור, ללא חזרות או הכנות, ומאפשרים למוזיקה להיות חד-פעמית וכנה. הקולות יצופו מבין הקירות. בכניסה לפסטיבל יגלה הקהל היכן ומתי.
הפסטיבל יתקיים בימים
רביעי וחמישי בערב ובשישי בצהריים, 14-12 בדצמבר 2018 במוזיאון ישראל בירושלים. פתיחת השערים - מדי ערב בשעה 18:30 ובשישי החל מהשעה 11:00 בבוקר. המקומות אינם מסומנים. כרטיס יומי לכל
המופעים בגלריות: 120 ש״ח, לכל המופעים בגלריות ולמופע אודיטוריום אחד: 180 ש״ח, לכל המופעים בגלריות ולשני מופעי אודיטוריום: 240 ש״ח. הנחה מיוחדת למנויי מוזיאון ישראל, סטודנטים, חיילים וגמלאים.
מנוי זהב:
540
ש״ח - לכל המופעים בשלושת ימי הפסטיבל, בגלריות ובאודיטוריום
למידע ולרכישת כרטיסים