פסטיבל הג'אז הבינלאומי בירושלים שמתקיים במוזיאון ישראל בניהולו האמנותי של אבישי כהן, הולך להפתיע אתכם השנה. בגדול
קהילת חובבי הג'אז בישראל לא רשאית להתלונן על מחסור בפסטיבלים השנה. תראו איזה היצע - פסטיבל ג'אז חורפי באילת, ג'אז תל אביב במוזיאון תל אביב, ועוד אחד מסקרן במוזיאון ישראל בירושלים, שהגיע לשנתו הרביעית בראשות המנהל האמנותי אבישי כהן. ייחודו של פסטיבל זה אינו רק בהעמדת הגלריות, גן הפסלים והמרחב המוזיאלי לרשות המבצעים והקהל, אלא גם בהרחבה גדולה של היריעה בכיוון מוזיקת עולם, וחשיפה של חומרים ונגנים שלא הייתם מצפים לפגוש בפורום כזה.
סקרנותו והעזתו של כהן מוכרת לכל מי שעקב אחרי סצנת הג'אז הישראלית בעשר השנים האחרונות. כמבצע תמצאו אותו בהרכבי ג'אז חופשי ומסורתי, פיוז'ן ומוזיקה לטינית במידה שווה של וירטואוזיות. כמנהל הוא לא נרתע מכל קומבינציה העשויה להפתיע. ונפתח בהמלצות על ההפקות המקוריות שנוצרו עבור הפסטיבל.
אבישי כהן (צילום: Jay Blakesberg)
אמדורסקי לא סטנדרטי ומאט ווילסון
כשאני מסתכל לאחור, לא זכורה לי נוכחות של אמן רוק כמו אסף אמדורסקי בפסטיבלי ג'אז. ההפקה בנויה על הדיסק החמישי של אמדורסקי, "הרי את", החוגג יום הולדת עשירי. מה שמפתה אותי הוא ההרכב המלווה שנוצר בצוללת הצהובה ב-1999 - "לא סטנדרטים". המושג "סטנדרטים" מוכר לכל חובב ג'אז: אלו הלחנים המקובלים, נכסי צאן הברזל של הג'אז המנוגנים בכל ג'אם סשן. "לא סטנדרטים" מעיד על רצון לחרוג מן השגרה, גם בביצוע וגם בבחירת החומר. חברי ההרכב כולם נגנים ידועים ואהובים בסצנה: תומר בר הוא מנהל ההרכב ופסנתרנו ולצדו ניצן בר (גיטרה), יוראי אורן (בס), עופרי נחמיה (תופים), והפתעה בליהוק – הנבלנית תמר פרנקל. רביעי, 12 בדצמבר, אודיטוריום, 19:30
אסף אמדורסקי צילום: בן פלחוב
המתופף מאט ווילסון הוא אגדת ג'אז ותיקה שאלבומו האחרון נבחר כאלבום השנה של 2018 על ידי הסמכות העיתונאית הגבוהה ביותר בשטח – מגזין "דאונביט". ווילסון יופיע פעמיים וישתף בהופעתו נגנים ישראלים מצטיינים - במופע הראשון יצטרפו אליו אבישי כהן עצמו כמלחין ומבצע והבסיסט ברק מורי בטריו לא שגרתי ללא כלי הרמוני (חמישי, 13 בדצמבר, אודיטוריום, 21:45), אך למחרת יופיע במופע שמרני יותר של סווינג עם הרכב ישראלי - עופר גנור (גיטרה), ברק מורי (בס) ואסף יוריה (סקסופון). שישי, 14 בדצמבר, האולם לאמנות מודרנית, 13:00
מאט ווילסון צילום: ג'ון אבוט
מחווה כפולה לארני לורנס וענת כהן
הפקת המקור השלישית היא מחווה כפולה לנגן הוותיק ארני לורנס (2005-1938), שעלה לארץ מניו יורק ולימד דורות של יוצרי ג'אז. את המחווה מוביל בנו של לורנס, אריק. המופע הראשון מבוסס על יצירות מהאלבום "איי קרי יור הארט" (אני נושא את לבך) שהוציא אריק עם הזמרת איילת רוז-גוטליב, כהומאז' למורשתו של אביו. (רביעי, 12 בדצמבר, האולם לאמנות מודרנית, 20:00).
ענת כהן ומרסלו גונסוולס צילום: שרווין לינס
המופע השני בנוי על תלמידיו הרבים של ארני וכולל, פרט לאריק, גם את איילת רוז-גוטליב, הפסנתרן הנפלא עמרי מור ונגנים נוספים (שישי, 14 בדצמבר, האולם לאמנות ישראלית, 12:00).
אחותו של אבישי כהן, ענת כהן, נגנית סקסופון וקלרינט עטורת פרסים החיה בניו יורק וזכורה לנו מ"שלישיית הכהנים" מופיעה הפעם בדואו עם נגן הגיטרה הברזילאי מרסלו גונסלוס. כהן ידועה באהבתה למוזיקה השורשית והפחות מוכרת של ברזיל והשניים אוחזים באלבום משותף שזכה להשמעות רבות והיה מועמד לפרס הגראמי. רביעי, 12 בדצמבר, האולם ע"ש ספרטוס, 20:30; שישי, 14 בדצמבר, אודיטוריום, 14:15
מחווה לארני לורנס מקור אתר הפסטיבל
ג'אז מדיטטיבי וקולולו(ש)
אינני מתכוון למנות את כל ההרכבים ולכן אסתפק בהמלצה על כמה מופעים בלתי שגרתיים:
לפסנתרן, המלחין והמעבד כריסטוף שאסול יש אוצר מילים מוזיקלי ייחודי שאינו מאפיין נגני ג'אז. תוך שימוש בלופר, בסינטיסייזרים ובתופים הוא מגייס קולות הבאים מהטבע לכדי ז'אנר מדיטטיבי ואמביינטי שלעולם לא חוזר על עצמו ובנוי על מערכת צלילים לא קבועה. שאסול יופיע פעמיים: במופע דואו עם המתופף מתיו אדוארד (רביעי, 12 בדצמבר, אודיטוריום, 21:45) ובמופע סולו מסקרן (שישי, 14 בדצמבר, האולם ע"ש ספרטוס, 13:30).
כריסטוף שאסול מקור אתר הפסטיבל
בעלי הזיכרון המפותח ביניכם עשויים לזכור להקה ירושלמית יוצאת דופן שצצה ברחובות ירושלים ב-2007 ושילבה במופעיה ג'אז, פאנק, ראפ, לטיני ומה לא. הצטערתי כשהתפרקו, אבל כעת חוזרים חברי "קולולוש" לנגן יחד במופע המתבסס על כלי נגינה בצורת שולחן גדול, המאפשר לנגנים רבים להתחבר אליו בשקעים. את השולחן בנה המוזיקאי יובל גרשטיין, גיטריסט וזמר בלהקה. צפו להפתעות מלהקה גרובית ועליזה שאוהבת קהל, אבל באמת.
גרידי & קולולוש יופיעו בפסטיבל בשני הרכבים: האחד מלא (רביעי, 12 בדצמבר, והייתה הקשת, 22:30) והשני טריו מאולתר יותר המארח חברים מאמני הפסטיבל (חמישי, 13 בדצמבר, והייתה הקשת, 22:30).
גרייד ולהקת קולולוש צילום: צופית ברבי
מקצבים מאזרבייג'ן ואלתורים
הפסנתרן שהין נובראסלי, מלווה בבסיסט הוותיק ג'יימס קאמאק ובמתופף אנדרה סקארלי, מציג ג'אז של מזרח-מערב תוך שימוש בקצבים של הקווקז. נובראסלי עובד בניו יורק, והפרויקט האחרון שלו, "אמניישן", משלב בין מקצבים קווקזיים וגרוב ג'אזי. חמישי, 13 בדצמבר, האולם לאמנות מודרנית, 22:00; שישי, 14 בדצמבר, אודיטוריום, 12:00
בתום המופעים, בימים רביעי וחמישי, תתקיים הסעה למועדון הצוללת לצהובה לחגיגת ג'אמים שתתחיל ב-23:00. הפסטיבל לא המציא את הג'ימג'ום, אך לאור כמות הנגנים הטובים באירוע מומלץ שלא להחמיץ.
שהין נובראסלי צילום: ג'אם לוברנו
ואחרון אחרון – אל תפספסו אלתורים של סולו או דואו, שיתקיימו בפינות חבויות במרחבי המוזיאון הענק, בספונטניות ללא חזרות ואלתור. אלה מופעי "הקולות הצפים" - אמנים שמעבירים את הזמן בין המופעים.
אז צופו להנאתכם במשך שלושה ימים, ותיהנו מכל רגע.
הפסטיבל יתקיים בימים
רביעי וחמישי בערב ובשישי בצהריים, 14-12 בדצמבר 2018 במוזיאון ישראל בירושלים. פתיחת השערים - מדי ערב בשעה 18:30 ובשישי החל מהשעה 11:00 בבוקר. המקומות אינם מסומנים. כרטיס יומי לכל
המופעים בגלריות: 120 ש״ח, לכל המופעים בגלריות ולמופע אודיטוריום אחד: 180 ש״ח, לכל המופעים בגלריות ולשני מופעי אודיטוריום: 240 ש״ח. הנחה מיוחדת למנויי מוזיאון ישראל, סטודנטים, חיילים וגמלאים.
מנוי זהב:
540
ש״ח - לכל המופעים בשלושת ימי הפסטיבל, בגלריות ובאודיטוריום
למידע ולרכישת כרטיסים