סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מחול
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ביקורת
 
מאת: נחום מוכיח עולים השבוע: "שתיקה רועמת" ועוד
 

 
 
אסור בשום אופן להחמיץ את היצירה הקולנועית של לארס קראומה, וגם: ניקול קידמן עושה גלים ועוד סרטים שיעלו בסופ"ש הקרוב


"שתיקה רועמת" (גרמניה 2018)

דרמה. סרטו של לארס קראומה, שעובד מספרו של דיטריך גרסטקה. השנה היא 1956. במהלך התגנבות לבית קולנוע במערב ברלין נחשפים תלמידי התיכון המזרח גרמניים תיאו (לאונרד שייכר) וקורט ווכטר (טום גראנץ) ליומן חדשות בו מוצגת התקוממות העם ההונגרי בבודפשט וממשלו כנגד הכובשים הסובייטיים. עם שובם לסטלין סטאט (עיירת פועלים לא הרחק ממזרח ברלין) מצליחים השניים, לאחר שהגיעו עם עוד כמה חברים לצריף של גבר מזדקן שוחר חופש, שם האזינו לתחנת רדיו אסורה במזרח שדיווחה על המרד, לשכנע את עמיתיהם לכיתת התיכון העומדת בפני בחינות הבגרות, לקיים דקת דומייה ספונטנית לאות סולידריות עם קורבנות ההתקוממות. מחווה זו מכה גלים הרבה יותר משציפו. התלמידים הופכים ל"מורדים מסוכנים" בגרמניה המזרחית הטוטליטרית. מנהל התיכון החושש למשרתו מנסה לתרץ את המעשה כאקט של שובבות נעורים, אך שר החינוך מכריז על הפעולה כאקט של מרי ודורש מהתלמידים להסגיר  את העומד בראש המרד. האם התלמידים יישברו? עם לנה קלנקה, יונאס דסלר, איזייה מיכלסקי, רונלד צרפלד, קרינה ויזה, פלוריאן לוקאס, ירדיס טריבל, דניאל קראוס. 111 דקות.

"האמת על פריץ באואר", סרטו של לארס קראומה מ-2015 ו"שתיקה רועמת" הם שני צדדים של אותה מטבע. הקודם מציג ניסיון לחתור לאמת האבסולוטית של פשעי הנאצים, בעיקר אייכמן, למרות תחושת האשמה וחוסר הנוחות הבולט בעיסוק בנושא במערב גרמניה שלאחר מלחמת העולם הראשונה. והחדש ממחיש את ניסיונות שימור החברה הסוציאליסטית טוטליטרית במזרח גרמניה, תחת פיקוח האם הגדולה והמאיימת ברית המועצות, שלא תיתן לכל קול אופוזיציוני להרים ראש, גם כאן תוך טיוח העבר הנאצי. מבחינה צורנית ותימטית הקולנוע של קראומה אולי ריאקציונרי, אבל האמת שלו כאן מאירה באור גדול. נחישותה, אמירתה הנוקבת, הטפתה לחופש מחשבה וצדק חברתי ופוליטי – הופכים אותה למסמך קולנועי סופר-חשוב, למעשה הכרחי, המתאים לימינו אלה לא פחות מאשר לאותה תקופה אפלה במזרח גרמניה בה הוא מתרחש.

קראומה מיטיב להרכיב ולשרטט את עולמם של הצעירים שחיו בלה לה לנד הסוציאליסטי-טוטליטרי של מזרח גרמניה ללא מחשבה יתרה על דברים שמעבר. יכולתם הטכנית להגיח לברלין המערבית בכדי להנות קצת מבידור "קפיטליסטי" ומקולנוע חופשי, חמש שנים לפני הקמת חומת ברלין (בדיוק בשנה בה הוקם צבא העם הלאומי והמדינה הפכה לחברה בברית ורשה), מתחילה לשנות את השקפת עולמם. שייכר, גראנץ ושאר השחקנים  הצעירים המגלמים את בני הכיתה המורדת עושים עבודה מעולה. וכך גם המבוגרים. קראומה הפיח רוח חיים אמיתית במציאות המזרח-גרמנית של שנות ה-50, בכל פרמטר. למשל, סקרנותם של הצעירים ביחס להנאות/ "חטאים" מהמערב, כמו ריקודי הבוגי בוגי, הקשבה דרוכה לתחנות רדיו אסורות להאזנה במזרח ואהדתם את כוכב הכדורגל ההונגרי הגדול פרנץ פושקש. או חיי הזיוף וההכחשה של הוריהם, שיש בהם המון סודות ושקרים ומעט מאוד אמת. מהטיוח של רבים את היותם חברי המפלגה הנאצית לשעבר ועד השתתפותם האלימה והרצחנית בדיכוי רוח החופש בהתקוממות שפרצה במדינה ב-1953 בדרישה לרפורמה כלכלית. וכן שיטת המקל והגזר של השלטונות כלפי הצעירים. רוצה לומר, תגלו נאמנות מוחלטת חסרת ערעורים ופקפוקים ל"רוח הסוציאליסטית", ותזכו לגשת למבחני הגמר ולאפשרות ללמוד באוניברסיטאות ולהגיע למקצועות אקדמיים. אבל אם תפגינו חוסר לויאליות ומחשבה עצמאית, תידונו לשלילת האופציה האקדמית ותישלחו לעבודות קשות במפעלי פלדה או תעשייה אחרים. קראומה בונה בהצלחה רבה מרקם חיים שאינו פלקטי אלא בעיקר אנושי, כשהחתירה לרוח החופש של גיבוריו הצעירים נובעת במידה רבה מהאינטואיציה הפנימית שלהם - לא כמניפסט פוליטי אלא כשאיפה לחיים הרבה יותר פתוחים ואותנטיים משל הוריהם. "שתיקה רועמת" הוא סרט רב עוצמה, רב השפעה ומעורר השראה. לא להחמיץ.

דירוג: *****
 
למועדי הקרנות 
               

שתיקה רועמת, באדיבות סרטי נחשון, Studiocanal Julia Terjung



   


"אפקט המים" (צרפת-איסלנד 2016)

קומדיה. סרטה של סולווג אנספה. סמיר (סמיר גסמי), מנופאי כבן 40, חי בעיר מונטריי בצרפת, מתאהב מעל הראש באגת (פלורנס ליורה קאייה), מורה לשחייה בברכה מקומית, לאחר שראה אותה מנפנפת מעליה גבר שרצה לקבל אותה לעבודה כדי שתהייה גם שותפתו למיטה. הוא מחליט להירשם לשיעורי השחייה בבריכה, אך למזלו הרע מגיע למורה אחרת, הרומזת לו בבוטות שהיא חושקת בו. סמיר לא אומר נואש ורושם עצמו ברמייה לרשימת התלמידים של אגת. הוא מתחיל ללמוד אצלה שחייה, למרות שהוא שחיין מצוין. למרבה צערו, דווקא כשהם נקלעים לסיטואציה רומנטית כששניהם ננעלים בבריכה באחד הערבים, השקר שלו יתגלה. הוא מזנק אינסטינקטיבית לבריכה להציל צעירה שנפלה ולא יודעת לשחות, ובכך מסתיימים יחסיו עם אגת, השונאת שקרנים. אבל גם בשלב הזה סמיר לא אומר נואש וכשאגת טסה לאיסלנד לכנס בינלאומי של מנהלי ומפעילי בריכות שחייה, הוא טס בעקבותיה וכשהיא חושפת אותו גם שם הוא נאלץ לאלתר, להתחזות כנציג הישראלי בכנס, המציג את פרויקט הבריכות "ביחד" עם השכנים הפלסטינים וזוכה בתשואות - אבל לא בטוח שזה יספיק לו כדי להגיע ללבה של אגת. עם דידה יונסדוטיר, פיליפ רבו, אסטבן. 83 דקות.

תחילה על הבמאית סולווג אנספה, ילידת 1960, בת לאם איסלנדית ולאב ממוצא יהודי אמריקאי. היא למדה קולנוע בצרפת ויצרה שם יותר מ-30 סרטים עלילתיים ותיעודיים. במהלך עבודתה על "אפקט המים" היא לקתה בסרטן השד, מה שגרם לכך שאת חלקו הצרפתי של הסרט, וזה המתרחש באיסלנד, היא ביימה באינטרוולים ארוכים זה מזה. היא הצליחה לערוך את רוב הסרט, אם כי לא את כולו בטרם הלכה לעולמה מהמחלה, ב-2015. עמיתיה לעבודה סיימו את עבודת העריכה והביאו את הפרויקט לכלל סיום.
בניגוד לסיום העצוב של חיי הבמאית, מבלי שזכתה לראותה את התוצאה הסופית של עבודתה, יצירתה זו מלאה הומור ואהבת החיים. ובעיקר, לא מפסיקה להפתיע. הנרטיב של אנספה, והחלוקה שלו לפרק המקדים המתרחש בצרפת וזה הקורה כולו באיסלנד, רווי אקורדים אבסורדיים מציתי דמיון. מהדרך בה סמיר מגיע אל מדריכת השחייה קורין (אוליביה קוטה) שחושקת בו, ועד שהוא מבצע תרגיל כדי להימנות עם תלמידיה של אגת, בה הוא חושק; מהאופן בו עולה עליו אגת כמתחזה בכנס הבינלאומי של מפעילי בריכות ועד האופן בו סמיר מציג עצמו דווקא כישראלי שם וקוצר תשואות על אלתור פרויקט משותף עם הפלסטינים. זה כל כך מגוחך ולא הגיוני, עד שזה מצחיק בטירוף. גם הקשר של סמיר ואגת לחברה המשותפת אנה (דידה יונסדוטיר) המקומית מנהלת הכנס, המארחת אותם בביתה, שם מתרחשת תאונה שבעקבותיה מאבד סמיר את זכרונו. התסריט לא מפסיק להפתיע ומפגיש אותנו בהמשך גם עם הנופים המרהיבים של איסלנד והמיתולוגיה התרבותית-פולקלוריסטית שלה. תוסיפו לכך את הנימה הלא כל כך פוליטיקלי קורקטית בעידן ה- MeToo , של בחורות שנדלקות על גברים בגלל הפיזיות שלהם. "אפקט המים" זו בהחלט קומדיה מקורית, לא שגרתית, משעשעת ומענגת.

דירוג: ****

מועדי הקרנות            



אפקט המים, zik zak filmwork

               

 

 

"גדולה מהחיים" (ארה"ב 2018)

דרמה-קומדיה. סרטה של אן פלטשר. ווילודין (דניאל מקדונלד) המכונה דמפלין היא נערה בעלת משקל עודף שגדלה בבית דודתה לוסי (היליארי בגלי), ובזכותה למדה לאהוב את דולי פרטון והמוזיקה שלה. עם פטירתה של לוסי שבה ווילודין לבית אמה, רוזי (ג'ניפר אניסטון), מלכת יופי לשעבר המנהלת מדי שנה את תחרות מלכת היופי המקומית. ווילודין עובדת כמלצרית במסעדה, לא יודעת איך לאכול את חיזוריו של חברה לעבודה, חתיך בשם בו (לוק בנוורד) ואת זמנה הפנוי חולקת עם חברתה הטובה אלן (אודיה רש). בניסיון למרוד באמה נרשמת ווילודין לתחרות היופי המקומית שזו מארגנת. צעדה מעורר השראה גם בנערה נוספת בעלת נתונים החורגים מהתפיסה המקובלת לגבי הגזרה המתאימה למתמודדות בתחרויות יופי, ואקט המחאה מטלטל את העיירה הטקסנית הקטנה ומשנה את הסטנדרטים שלה. 110 דקות.

מאחורי מעטה קומדיית הקאנטרי הקלילה והתוססת עומד הנושא הכבד והרציני של דימוי הגוף הנשי בהקשר לרף הציפיות הגבוה שגוזרת החברה השופטת והמחמירה על בעלות משקל עודף. הבמאית אן פלטשר ("סטפ אפ", "27 שמלות", "מרדף לוהט", "אמא מלווה") ביימה את התסריט של קריסטין האן, על פי הרומן של ג'ולי מרפי, המכיל את כל הקלישאות האפשריות על בחורות שמנות, תסכוליהן, רגשות הנחיתות שלהן בגלל משקלן והקושי האישי-פסיכולוגי שלהן להשתלב בחברה כשוות ערך בה. אלא ש פלטשר עושה זאת באופן טבעי וחינני, ועם הרבה כנות, יושרה וחוכמת חיים - והתוצאה נאה ומרעננת למדי. סצנת מופע הדראג-פולחן לדולי פרטון ממחישה יותר מכל שלכל אחד ואחת הזכות לבטא את עצמם בהתאם לנתוניהם האישיים מבלי להיות נשפטים על ידי החברה. דניאל מקדונלד האוסטרלית הנהדרת זוכה כאן בתמיכתן המצוינת של שחקניות המשנה ג'ניפר אניסטון ומיודעתנו החיפאית במקור אודיה רש.

דירוג: *** וחצי    

מועדי הקרנות


גדולה מהחיים, תמונת יחסי ציבור



   


"ליידי טיטי" (ישראל 2018)

קומדיה. סרטה של אסתר עלמו וקסלר. וורקו (צביקה היזקיאס) הוא מוזיקאי כושל ממוצא אתיופי החי בתל אביב ומסתבך עם השוק האפור. כשנושים רודפים אחריו הוא בורח לשכונת נרקיסים בבית שמש בה גדל. שם הוא מציע עצמו לעבודה במתנ"ס הקהילתי בתור בחורה פרובוקטיבית וחצופה העונה לשם טיטי, שמשימתה היא לגייס נשים אתיופיות לסדנת ההעצמה הנשית "להיות אישה". וורקו, שבחר להתחפש לאישה גם כדי שהרודפים אחריו לא יאתרו אותו, מוטרד מינית לא אחת ומוצא עצמו חי בתוך דמות שדרכה הוא מתבונן בסביבתו, ולומד על היחסים המורכבים בין הגברים האתיופים לנשותיהם, ההזנחה של הרשויות את השכונות, בעיות העוני והאבטלה והשעמום של תושבי השכונה וניצול הנשים האתיופיות שרובן עובדות קבלן. וורקו מצליח בעבודתו במתנ"ס, והופך למנהיגת הנשים ולתקוותן. הוא מזדהה לחלוטין עם הצד הנשי שלו ואין לו רצון להיפרד מטיטי, עד שמשיכתו למלסץ' (אלזה עלמו) אישה העובדת איתו, טורפת לו את הקלפים. עם תהילה ישעיהו אדגה, בני גטהון, לירית בלבן, אריה צ'רנר. 97 דקות.

אפשר להגדיר את הסרט הזה כקומדיה האתיופית הראשונה, לאחר שעד כה יוצרים מקרב העדה הזו הנפיקו דרמות רציניות ("עץ תאנה", "עלים אדומים"). נראה כי אסתר עלמו וקסלר מנסה להציג איזו זווית שונה על העדה. הרי גבר המתחפש לאישה אף שאינו טרנסג'נדר, זה סוג של בעיטה במוסכמות המקובלות בעדה, הנתפסת כשמרנית, בדלנית ומסוגרת בדרך כלל. יש בסרט מידה רבה מדי של משחק תיאטרלי, הסיפור אינו מגובש דיו (הבמאית רצתה ליצור סרט פשע? קומדיה רומנטית? סיפור סוציאלי? – זה לא ממש ברור). גם ההומור – ובטוח שזו הייתה הכוונה - לא כל כך עובד, ורוב הבדיחות והגגים לא ממש מצחיקים. ובכל זאת, זה ניסיון נחמד שאולי יניב יצירה יותר משמעותית של עלמו וקסלר בפעם הבאה.

דירוג : ***           

מועדי הקרנות


ליידי טיטי, צילום: נחשון ארי קפלן. באדיבות סרטי יונייטד קינג



 

 

"אקוומן" (ארה"ב 2018)

בדיוני-פנטזיה. סרטו של ג'יימס וואן. ב-1985 הציל שומר המגדלור תומס קרי (טמורה מוריסון) את אטלנה (ניקול קידמן), מלכת ממלכת אטלנטיס התת-ימית. השניים מתאהבים ונולד להם בן, ארתור. אלא שאויביה של אטלה רודפים אחריה והיא מרגישה שעליה לשוב לים, שאם לא כן תסכן את חייהם של אהובה ובנם. כשארתור גדל והופך לוחם, הוא אקוומן, נעשים ניסיונות להחזירו  למעמקי הים, כדי להמליך אותו ובכך למנוע מלחמה הרסנית שעלולה לסכן לא רק את שוכני המים אלא גם את העולם כולו. אקוומן נחשב לחריג בקרב שוכני המצולות, בהיותו חצי איש ים, חצי אדם, מה שיקשה עליו להתחבר מחדש לבני מינו. אבל הנסיבות ייאלצו אותו לצאת למאבק, על מנת לזכות בקילשון המלך. עם דולף לונדגרן, ווילם דפו, אמבר הרד, פטריק ווילסון. 143 דקות.

עוד מוצר קומיקסי טיפוסי מבית DC . אלא שבניגוד לסיפורים המורכבים והמסובכים של מרבית הסרטים המעובדים מקומיקסים בשנים האחרונות, הנרטיב כאן פשוט מאוד, נאיבי וקצת אפילו מגוחך. ולמרות זאת בתוך המסגרת והמתכונת שלו הוא מספק את הסחורה: פנטזיה, בידור, אפקטים ושחקנים אהובים, בעיקר ג'ייסון מומאה (מגיבורי "משחקי הכס") האטרקטיבי שיש לו לא מעט אוהדים. אציין לטובה גם את ניקול קידמן, שחוזרת לקדמת הבמה והשתתפה השנה בלא מעט סרטים ("ילד מחוק ", "הורסת", "אפ-סייד") בתפקידים שונים ומגוונים.

דירוג: ***

מועדי הקרנות          


אקוומן, תמונת יחסי ציבור



   


"הרסנית" (ארה"ב 2018)

דרמה-מתח. סרטה של קארין קוסאמה. לפני 16 שנים ארין בל (ניקול קידמן), בלשית במשטרת אל.איי, יורדת למחתרת כדי להסתנן לשורות חבריה של כנופייה מסוכנת בהנהגת סיילס המאיים. כשאחד החשודים האלימים בחבורת הגנגסטרים נתקל בקשיים, נחשפת זהותה האמיתית של ארין, אבל סיילס מצליח לחמוק מידיה. שנים לאחר מכן, סיילס מראה סימנים כי הוא חזר לזירת הפשע, מסוכן וחדור נקמה יותר מתמיד, ובאמתחתו תכנית ליישם את שוד הבנק הגדול ביותר. הפעם ארין ערוכה לעצור אותו.

מועדי הקרנות         


הרסנית, תמונת יחסי ציבור



   

 
"לזרו השמח" (איטליה-צרפת 2018)

דרמה. סרטה של אליצ'יה רורוואכר. העלילה עוסקת במפגש בין לזרו (אדריאנו טרדיולו), איכר צעיר שטוב ליבו המוחלט מתפרש בידי אחרים כטיפשות, וטנקרדי (לוקה צ'קובאני), רוזן צעיר שמתייסר עקב חיי החטא שמשפחתו הרודנית הנחילה בכפר האיכרים לפני עשרות שנים. הקשר בין השניים מתבסס על מזימה של טנקרדי לזייף את חטיפתו על מנת לדרוש כופר מאמו הנוכלת. לזרו, נאמן כתמיד, מסייע לטנקרדי והופך לאיש סודו. אלא שהחברות האמיצה שלו קוראת תיגר על מושג הזמן כפי שאנו מכירים אותו,  ומנחיתה אותו באופן פלאי בעידן הנוכחי, בחיפוש אחר טנקרדי בעיר הגדולה. לזרו, שריד של העבר בעולם המודרני, מגלה את מה שהזמן עולל למשפחתו וחבריו בכפר בו נולד ומנסה לשרוד בעולם החדש וחסר הרחמים. 135 דקות.

מועדי הקרנות          


לזרו השמח, באדיבות סרטי יונייטד קינג



  

 
"הולמס & ווטסון" (ארה"ב 2018)

קומדיה. סרטו של איתן כהן. גירסה חדשה של צמד הבלשים הטוב בעולם, שרלוק הולמס (וויל פארל) ושותפו ד"ר ג'ון ווטסון (ג'ון סי ריילי). התעלומה נפתחת כשגופה מתגלה בעוגת יום ההולדת של הולמס, בחגיגה הנערכת עבורו בארמון בקינגהאם בנוכחות המלכה ויקטוריה. הבלש ועוזרו חושדים באויבם המושבע, הגאון המרושע פרופסור ג'יימס מוריארטי (רייף פיינס), אך בכל זאת יש להם ספקות. כשחקירתם מסתבכת ניצבים הולמס & ווטסון בפני האיום הגדול ביותר על השותפות שלהם. הבלש הנודע ושותפו יצטרכו להישאר מאוחדים כדי למצוא את הרוצח ולהציל את המלכה ובדרך להשיב את מעמדם כצמד הבלשים הטוב בעולם, אבל רק אם החקירה לא תפריד ביניהם קודם. 90 דקות.

מועדי הקרנות 


הולמס&ווטסון, תמונת יחסי ציבור



  



27/12/2018   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע