סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מחול
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ביקורת
 
מאת: נחום מוכיח עולים השבוע: "פרא אציל" ועוד
 

 
 
סרטו של מרקו כרמל חזק ובוטה, "קולט" הוא יצירה נהדרת ו"האם אי פעם תסלחי לי" מפתיע



"פרא אציל" (ישראל 2018)

דרמה. סרטו של מרקו כרמל המבוסס על ספרו רב המכר של איש שכונת התקווה במקור, דודו בוסי. אלי (נווה צור) הוא נער שמן מאוד שלא מסוגל להשתלט על בולמוס האכילה שלו, ועקב כך נידון להקנטות חבריו בשכונה הדרום-תל אביבית המוזנחת בה הוא מתגורר. אמו סימה (ליאת אקטע), נרקומנית בגמילה, כמו גם בן זוגה יפת (יעקב זדה דניאל), מתגאה ב"שלב 9" אליו הצליחה להגיע. סימה ויפת מנסים לקיים משפחה נורמטיבית - מונח השגור בפיהם - אבל זה לא כל כך הולך. הן משום חוסר יציבותם הנפשית ולא פחות מכך בגלל אלי. זה עושה מאמצים כדי לקרב מחדש בין אמו ואביו הביולוגי יום טוב (אלון אבוטבול), צייר מחונן אך אלכוהוליסט מכור החי אף הוא בשכונה. אלי מתיידד עם אנה (שירה האס), צעירה ממוצא רוסי הלומדת איתו, ומוצא בעקבות זאת עניין מחודש בחייו. הוא מסייע לה ללמוד לאודישן לטלנובלה אליה היא מנסה להתקבל בתקווה לעצב לעצמה עתיד אחר. אלי ממשיך לפעול כנגד יפת ומסבך אותו עם החוק. כל הנפשות הפועלות האלה רחוקות מלקיים קשר הרמוני ביניהן, והפיצוץ הוא רק עניין של זמן.

דודו בוסי שכתב את הספר מכיר את המציאות הזאת, את חומרי ההארד-קור החברתיים הטעונים והנפיצים האלה. מרקו כרמל תרגם אותם לסרט קשוח ומחוספס שהולך עד הסוף. חיי גיבוריו המעורערים לא פשוטים. כל אחד מהם סובל משריטה לא מטופלת אחרת. אלי מתנהל בקושי בחיים הבודדים והמנוכרים חברתית שלו כשתקוותו היא לאחד מחדש בין אביו יום טוב, צייר מוכשר אך אלכוהוליסט חסר תקנה, ואמו, שמנהלת מאבק מתמיד כדי לא ליפול מחדש לסם. אבל זה לא פשוט כשהדימוי העצמי שלה ברצפה והיא נואשת לאהבה ולא משנה ממי - מבן זוגה או מבעלה לשעבר. אין לה את כושר השיפוט וההבנה של מה נכון ומה לא. אולי היא כבר בשלב 9, אבל מנטלית חיה על הקצה. כל גיבוריו של כרמל מסוכסכים. עם עצמם או עם הסובבים אותם. מלחמת הקיום שלהם טראגית וחסרת סיכוי כמעט, למרות שיש פה ושם הבלחות אופטימיות שמסמנות אולי אופק בהיר יותר. בתסריט, בעל שפת הרחוב העבריינית בדרך כלל, יש אלמנטים תיאטרליים. משהו מן הטרגדיה היוונית. היחסים בין הנפשות הפועלות לעולם לא יתנהלו על מי מנוחות. הגיבורים עלולים בכל רגע להתפרץ ולהתפוצץ. אווירת האלימות מתחת לפני השטח מלווה את הסרט לכל אורכו. גיבוריו של כרמל חותרים לשפיות אבל נוטים לשיגעון. השחקנים לקחו על עצמם, בהדרכת כרמל, משימה לא פשוטה: לשמור על מתח מתמיד ביחסים ביניהם, כך שאף אחד לא ידרוך ולו לרגע על קרקע בטוחה, והם עומדים בזה בהצלחה. נווה צור זכה בפרס אופיר בקטגוריית השחקן הראשי הטוב ביותר ושירה האס קטפה את פרס שחקנית המשנה. אבל ליאת אקטע ראויה לציון מיוחד בזכות גילום דמותה המורכבת של סימה. יעקב זאדה דניאל, אלון אבוטבול ומוריס כהן משלימים את האנסמבל המשובח כאן. מרקו כרמל חתום על הסרטים "הסודות של מישל", "אחותי היפה" ו"כמעט מפורסמת", אבל "פרא אציל" זו יצירתו הקולנועית החזקה ביותר. זה סרט בוטה, לא אחת וולגרי, אבל הוא אמור להיות כזה כדי לא לחטוא לאמת שלו. אין דרך אחרת לשרטט את חיי דיירי השכונה הרעועה בדרום העיר, שחיי פשע הם לחם חוקם, אף שהם מנסים לצאת מהם ולהיאחז בחוף מבטחים נורמטיבי.

דירוג: *****

מועדי הקרנות


פרא אציל, צילום: עמית יסעור



  


"קולט" (אנגליה-ארה"ב 2018)

דרמה. סרטו של ווש ווסטמורלנד, המבוסס על מקרה אמיתי. גבריאל קולט (קירה נייטלי), צעירה ממשפחה כפרית בבורגנדי, נישאת להנרי גוטייה ווילארס (דומיניק ווסט), המכונה ווילי, סופר ואיש החברה הגבוהה, המבוגר ממנה. היא מוצאת עצמה מועתקת מחממת גידולה, צרפת הכפרית והפרובינציאלית, לחוגים האינטלקטואליים והאמנותיים של הבירה הצרפתית התוססת של סוף המאה ה-19, ראשית המאה ה-20. המקום וגינוניו זרים לה אבל היא מסתגלת אליהם מהר מאוד. תוך כדי כך, ווילי, הסובל ממחסום כתיבה, מגלה שרעייתו הטרייה טובה בעניין הזה ומשכנע אותה להיות סופרת הצללים שלו. היא תכתוב והוא ייקח את הקרדיט. קולט מחברת ספר חצי אוטוביוגרפי, על נערת כפר בשם קלודין, בחורה שנונה, מבריקה ושובת לב, אף שאיננה משכילה והלכות החברה הגבוהה זרים לה. הספר הופך לרב-מכר היסטרי, ובית ההוצאה לאור והקהל דורשים ספרי המשך. בני הזוג נענים לאתגר והופכים למפורסמים בחוגי הבוהמה בפריז. אלא שקולט מוצאת עצמה נדחפת על ידי בעלה להמשיך ולכתוב. הוא אפילו נועל אותה בחדר ולא מאפשר לה לצאת ממנו עד שתנפיק יצירה חדשה. המשיכה הרומנטית ביניהם מתאיידת וקולט מוצאת מאהבת אריסטוקרטית, ג'ורג'י (אלינור טומלינסון), שעד מהרה מנהלת במקביל רומן גם עם בעלה של קולט, ללא ידיעתה. הספרים שמחברת קולט ואשר הופכים לרבי מכר תחת שם בעלה, מעובדים גם למחזות במה מצליחים. אלא שקולט, כעת גם פרפורמרית, מבינה בזכות המאהבת החדשה והקבועה שלה מיסי (דניס גאו), שעליה לתבוע את את זכויותיה ואת הקרדיטים על כתביה ולהיות יוצרת עצמאית החותמת בשמה, ומתחילה לנהל מאבק על כך נגד ווילי. עם פיונה שאו, עיישה הארט. 111 דקות. 

ווש ווסטמורלנד הוא במאי מנוסה ממוצא בריטי, שעקר לארצות הברית ושם החל בקריירה הקולנועית שלו, שהניבה עד כה לא מעט עבודות וידאו וטלוויזיה ומספר סרטי קולנוע, הבולט שבהם "עדיין אליס". סרטו "קולט" הוא עבודת קולנוע נהדרת הלוקחת על עצמה להסיר, בהומור, באירוניה ואף בסרקזם ארסי, את מעטה הצביעות של חיי החברה הגבוהה בצרפת שבין סוף המאה ה-19 וראשית ה-20. ואין כמו סיפורה של גבריאל קולט, סופרת ופרפורמרית פמיניסטית מתריסה ופרובוקטיבית, לאתגר את גבולות המוסר והמיניות בתקופתה. היא עשתה זאת באופן הכי נועז וטיזרי - מה שלא היה מקובל בתקופתה - אך באותנטיות ובטבעיות. כוחו של הסרט בכך שהוא מתאר את התהליך שעברה קולט, המתחיל מהשלב בו מתוודעת בת הכפר התמימה לחיי החברה של הקהילה האינטלקטואלית המזויפת של פריז, באמצעות בעלה השחצן, חלק בלתי נפרד מעולם הפסבדו הזה, ואט-אט מתחילה לאתר בעצמה את החומרים הפנימיים האמיתיים שיניעו אותה להגיע למימוש עצמי בחיים האישיים והאמנותיים. ווסטמורלנד משחזר היטב את התקופה, מצליח להחיות את רוחה ואווירתה הססגוניים, מטיל זרקור על ההדוניזם המתפקר והמתחסד שניהל אותה למרות השמרנות לכאורה של תפקודה הרשמי בטרקליני היוקרה - ומוציא תחת ידיו עבודת קולנוע עסיסית וחצופה. סרט הקורא תיגר על הסטנדרטים החברתיים ה"מקובלים" ועל השמרנות הקפואה והמקובעת. קירה נייטלי מגישה כאן תצוגות משחק פנטסטית. אל תחמיצו אותה!

דירוג:  ****

מועדי הקרנות


קולט, באדיבות בתי קולנוע לב



  


"האם אי פעם תסלחי לי?" (ארה"ב 2018)

דרמה. סרטה של מריאל הלר, המבוסס על מקרה אמיתי. לי ישראל (מליסה מקארתי), כותבת ניו-יורקית, מתפרנסת בשנות ה-70 וה-80 מחיבור ביוגרפיות של מפורסמים, סחורה שעבדה טוב בשוק. ברשימה: קתרין הפבורן, טלולה בנקהד, אסתי לאודר והעיתונאית דורותי קליגלן. אבל כאשר עבודותיה הספרותיות מאבדות את האטרקטיביות שלהן, היא לחוצה כלכלית, מתקשה לשלם על הטיפולים הרפואיים להם נזקק החתול שלה האהוב עליה, ובעל הבית שלה מאיים לפנותה מדירתה אם לא תשלם לו את שכר הדירה אותו היא חייבת, לי נקלעת למצוקה קיומית קשה. המשענת היחידה שלה היא הידיד האלכהוליסט ההומו שלה, ג'ק (ריצ'רד אי. גרנט). לאחר שהיא נאלצת למכור פריטי ערך שברשותה, בהם מכתב מקורי של קתרין הפבורן שעבורו קיבלה 200 דולר, עולה בראשה הרעיון לזייף מכתבים של סופרים, שלכאורה נכתבו על ידי ארנסט המינגוויי, דורותי פרקר ואחרים. את הזיופים בכוונתה למכור לבעלי חנויות הרוכשים מסמכים אישיים נדירים מסוג זה ומוכרים אותם ברווח גדול לאספנים. בתכנית הזו מסייעת לה היכרותה עם עולם הסופרים והספרות, כולל כתבי היד של הסופרים ומכונות הכתיבה בהם השתמשו, אותן היא רוכשת לצרוך זיופיה. וכך היא מתחילה בפס ייצור שמתברר כרווחי ורנטבילי. במשך תקופה ארוכה איש לא חושד בה. לי משלמת את כל חובותיה ומתחילה לחיות ברווחה. אבל כאשר מתעורר חשדם של קנייניה היא שולחת את ג'ק אליהם במקומה, עם המכתבים המזויפים שייצרה, בתקווה שתוכל להמשיך להתפרנס מהעסק הרווחי שלה. 106 דקות.

מליסה מקארתי מוכרת בעיקר כמגלמת דמות השמנה ההמונית, הבוטה והגסה בקומדיות וולגריות נוסח "עצבניות אש", "מסיבצ רווקות" ו"מרגלת". זה היה עד עתה כרטיס הביקור המובהק שלה, לכן מפתיע לראות אותה בתפקיד דרמתי בסרט קטן, מאופק ורגיש. "האם אי פעם תסלחי לי?" עוסק בגדול בעולם זיופי האמנות, שלא יודעים עליו רבות (פרט לזרקור המוטל מדי פעם כשמתגלה זיוף ציור של אמן ידוע) בהיותו מתנהל מתחת לרדאר, בדרך כלל בזירה, או יותר נכון בנישה הקטנה, בה פעילים מוכרי מסמכים עתיקים ונדירים וצרכניהם, אספני סחורה שכזו, הרואים בה אוצר של ממש. כוחו של הסרט הזה הוא בסגנון המאופק, המופנם, במסרים המועברים בו בסאב-טקסט, ולכך אחראית השחקנית-במאית מריאל הלר, שזהו למעשה סרטה הארוך השני. והיא מנווטת אותו כמו גדולה. בטיפול רגיש, אישי ואנושי בתסריט המעובד (מועמד לאוסקר) שחיברו עבורה ניקול הולופסנר וג'ף וויטי. בבימוי הכן, הרך, המופנם והמדויק. בבנייה מעודנת של סיטואציות אנושיות נוגעות ללב, ויש לא מעט מהן בסרט הזה. בבחירה הלא מובנת מאליה במקארתי (מועמדת לאוסקר השחקנית הראשית) כמי שתהיה לי ישראל ותסחוב על כתפיה את הפרויקט הזה, וכן בהדרכתה המעולה. יש להוסיף לכך את בעיצוב דמותו של מי שמגלם את העזר כנגדה, ריצ'רד אי. גרנט (מועמד לאוסקר שחקן המשנה) וביציקת תכנים עמוקים לדמותו. מבחינתי מדובר בסרט מפתיע, כאילו אנדרדוג שהגיע משומקום והפך ליצירה מרתקת.

דירוג: ****

מועדי הקרנות


האם אי פעם תסלחי לי? באדיבות פורום פילם



  


"אליטה: מלאך קרב" (ארה"ב 2019)

מדע בדיוני-פנטזיה. סרטו של רוברט רודריגז. על רקע המאה ה-26, אליטה (רוזה סאלאזר) היא אדם מכונה נשית שהתגלתה על ידי מדען ההנדסה הגנטית ד"ר דייסטו אידו (כריסטוף וולץ) בחצר גרוטאות. המדען בעל שאר הרוח מבין מיד כי מאחורי המעטפת החיצונית של הסייבורג מתקיימת אישה צעירה בעלת נשמה ולב רחב עם עבר יוצא דופן. הוא מרכיב לה גוף ומנסה להגן ולגונון עליה, בעוד ידידה הוגו (קינן ג'ונסון) מנסה להעיר את זיכרונה מחייה הקודמים. בזמן שאליטה לא זוכרת הרבה מעברה ומנסה לרקום מחדש את פאזל חייה, סביבתה התומכת מאוימת על ידי כוחות מושחתים, אפלים וקטלניים. אז מגלה המנטור שלה אידו להפתעתו שבאליטה בת חסותו הקטנה טמונים כישורים בלתי מבוטלים של אומנויות לחימה, עליהם גם היא לא ידעה, ואלה בוקעים מתוכה באינסטינקט הישרדותי, במגמה להגן על עצמה ועל בני משפחתה החדשים. אליטה הופכת לציידת ראשים (רעים) בדרך להציל את העולם אותו למדה לאהוב. 121 דקות.

דמותה של אליטה לקוחה מעולם אנימציית המאנגה גונם היפנית של יוקיטו קיסירו. להפיכתה לגיבורת סייברפאנק אמריקנית חבר לרוברט רודריגז לכתיבת התסריט ולהפקה ג'יימס קמרון, שכנראה מתגעגע לעולם המזכיר קצת את היקום האווטארי שיצר. קודם כל זהו סרט אקשן-פנטזיה מרהיב ומיווחד במינו. עוד פאזת אנימציית מחשבים ושימוש באפקטים מיוחדים משודרגים ומשוכללים (בלי להיכנס לפירוט הטכניקות בהן נעשה כאן שימוש) שרודריגז מתנסה בה אחרי "עיר החטאים: עלמה להרוג". זהו סרט אקשן מודולרי סוחף ואפקטיבי למדי, אם כי לא מלהיב, לטעמי. הוא קר ולחלוטין נטול רגש. אני, לפחות, לא הזדהיתי רגשית עם אף אחת מהדמויות שריצדו לפניי על המסך. אישית, שני סרטי "עיר החטאים", "פלאנט טרור" ואפילו "מצ'טה" עדיפים בעיניי על הסרט הזה, אבל זה עדיין רודריגז, יוצר קולנוע אמריקני חסר גבולות, ולכן גם "אליטה" מתחבר לי למסכת היצירה הנהדרת שלו.

דירוג:  ****

מועדי הקרנות


אליטה: מלאך קרב, באדיבות פורום פילם



  


"מז"ל טוב 2" (ארה"ב 2019)

אימה. סרטו של כריסטופר בי. לאנדון. שנתיים אחרי אירועי הסרט הראשון, טרי (ג'סיקה רות') הצליחה להחזיר את חייה למסלולם המושלם בקולג', מבלה עם החבר שלה קרטר (ישראל ברוסארד) ומנהיגה את האחווה לה היא שייכת. אבל האושר הזה נקטע בבוקר אחד כשראיין (פי וו), השותף של קרטר, מתעורר בתחושה שכבר חי את היום הזה בעבר וטרי מבינה שהיא היחידה שיכולה לעזור לו לצאת מהלופ בו הוא שבוי מדי יום, כאשר בסופו הוא תמיד מת. טרי מבינה שהרוצח חזר והפעם הוא לא רודף רק אחריה, אלא אחרי כל החברים שלה. עכשיו היא חייבת לבחור, אם היא תמשיך להרוג את עצמה יום אחרי יום אחרי יום, או לצאת למסע נקמה כדי לעצור את הטירוף ולשבור את הלופ אחת ולתמיד. 100 דקות.

מועדי הקרנות


מז"ל טוב 2, באדיבות Tulip Entertainment



  

 
"מה גברים רוצים" (ארה"ב 2019)

קומדיה. סרטו של אדם שנקמן. אלי (טראג'י פי הנסון) היא סוכנת ספורטאים מצליחה, אלא שתמיד מפלים אותה לרעה לעומת סוכנים גברים. כאשר היא זוכה בקידום מנסה אלי להבין מה עוד היא צריכה לעשות על מנת לתפקד מול הגברים באופן שווה בשווה, באותה זירה בה הם היא והם פעילים. לפתע היא זוכה בכוחות מיוחדים שמאפשרים לה לשמוע את מחשבותיהם של הגברים. כשהיא מצוידת בכוחות החדשים בהם בורכה, היא נכנסת להתמודדות עם יריביה על החתמת כוכב כדורסל מוכשר במיוחד. אבל ככל שהיא מצליחה יותר, מבחינה אלי כי חבריה מתרחקים ממנה והיא קולטת שגם יחסיה עם הגבר איתו היא בונה מערכת רומנטית מוטלים בספק. 117 דקות.

מועדי הקרנות


מה גברים רוצים, באדיבות פורום פילם



  


14/02/2019   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע