שיחה עם המנדולינאי הבינלאומי מבאר שבע שיופיע בביצוע בכורה עולמי ב"עונות השנה" של אנסמבל סולני תל אביב
מנדולינה וכינור
בסדרת הקונצרטים החדשה של סולני תל אביב בניצוחו של ברק טל יככבו הסולנים יעקב (קובי) רובינשטיין בכינור ויעקב (יקי) ראובן במנדולינה. מצד אחד מדובר בחיבור הטבעי ביותר של שני כלי מיתר. מצד שני זהו חיבור נדיר, משום שהכיוון זהה לשני הכלים - צלילי מיתרי הכינור הם סול, רה, לה, מי (מנמוך לגבוה) וצלילי מיתרי המנדולינה, הבאים בזוגות, ומנעדה זהים לזה של הכינור.
"אנחנו חולקים את העונות של אנטוניו ויוולדי ושל אסטור פיאצולה," מספר המנדולינאי יקי ראובן. "אני בחרתי לנגן את שני פרקי הקיץ, האיטלקי של ויוולדי והארגנטיני של פיאצולה, כי משהו בקלילות של העונה הזו מדבר נכון יותר אל המנדולינה. למען האמת היצירה של פיאצולה זוכה כאן לביצוע בכורה עולמי במנדולינה."
ברק טל, תמונה באדיבות פילהרמונית סודקה פולין
איך עובד הדואט עם הכינור?
"לנגן עם קובי זו חוויה. מעבר לנגינה הוא משלים את החוויה המוזיקלית. בתכנית הזאת, כמו בתכניות שעשיתי בעבר עם הרכבים בארוקיים, ניתן לעמוד מיד על הקרבה הגדולה בין שני הכלים. בעיקר אני מרוצה מכך שנעניק ביצוע בכורה במנדולינה ליצירות של פיאצולה, ואחר כך, בייחוד בקונצ'רטו לשני כינורות של ויוולדי. הקהל יוכל לחוש בעצמו את הקרבה הגדולה בין שני הכלים. את היצירה של פיאצולה אנגן בהמשך במקומות שונים בעולם, בין היתר בגוונדהאוז בלייפציג, כשעומר ולבר ינצח וינגן אותה באקורדיון."
יקי ראובן, צילום: לוקה פאז
"פרצנו למנדולינה את הדרך"
אזכור שמו של ולבר מחזיר את ראובן לעיר הולדתם של השניים - באר שבע, שהוציאה מתוכה את טובי נגני המנדולינה שלנו שתפסו עמדות מרכזיות בכל העולם. "איך אני הגעתי למנדולינה? " מהדהד יקי ראובן את השאלה שלי, "הייתי ילד בעייתי, ילד שאוהב להשתולל, להתפרע, לא נח לרגע בשקט. ההורים חיפשו פתרון, אימא שהייתה מורה בבית הספר 'רעות' שמה לב שבין תלמידי בית הספר יש שתי בנות שהן ההיפך המוחלט, צייתניות, שקטות, מסודרות. היא התעניינה מה הן עושות מחוץ לבית הספר וגילתה שהשתיים מנגנות מנדולינה בכתתו של המורה המיתולוגי שמחה נתנזון בקונסרבטוריון העירוני.
"ככה הוחלט להפגיש אותי עם התחום. לקחו אותי לקונצרט של תזמורת המנדולינות. של הקונסרבטוריון. תזמורת שלמה שכולה מנדולינות. התאהבתי בצליל בו במקום. אימא בקשה מנתנזון שיקבל אותי כתלמידו, פחות בגלל המוזיקה ויותר מתוך תקווה שיחנך אותי. אחרי שהתקבלתי, למדתי בשנתיים הראשונות עם מורה אחרת. אחר כך התחלתי לנגן בתזמורת, משאת נפשי, וכעבור פרק זמן נוסף התחלתי ללמוד עם נתנזון."
יקי ראובן, צילום: Ruth Luar
איך הייתה העבודה איתו?
היה לא קל. במובן מסוים הוא רדה בי, לשמחתה של אמי. היו עונשים על אי הכנת יצירה, על התרשלות, נגינה ברמה שלא סיפקה את המורה, מן הסתם כי ידע שאני מסוגל ליותר. ביטולי שיעורים, ביטולי הופעות מתוכננות. אבל בסופו של דבר זה כנראה עזר."
איזה מין אדם הוא היה?
"הוא ורעייתו היו למעשה בלי משפחה בישראל. בניו הגדולים נשארו ברוסיה והוא ראה את עצמו כמעין אבא לכל תלמידיו. ברוח זו הוא גם פקד את ביתנו, ויצר קשר עם ההורים. בהתבוננות אחורנית היינו קבוצה מאוד מוצלחת שבה הייתה שותפה גם מילה קוזרוביצקי, הפסנתרנית. בהמשך עבדנו עם לב חיימוביץ', שלימים החליף את נתנזון, ועם הסולן שמואל אלבז. מי שהקשיב לתזמורת הזאת, יכול היה לראות את הפוטנציאל הגלום בהרכב."
יקי ראובן, צילום: Ruth Luar
מה היה הסוד של נתנזון? איך הצליח לייצר כל כך הרבה מנדולינאים בינלאומיים בבאר שבע?
"לא היו כאן הרבה פטנטים. נתנזון לימד את נגני המנדולינה יצירות שנועדו לכנרים. אישית הכרתי את הרפרטואר המובהק למנדולינה רק אחרי שהכרתי את היצירות לכינור."
בעצם זו הייתה פריצת דרך בעולם המוזיקה.
"בהחלט. עצם התקבלות המנדולינה ככלי שניתן ללמוד באקדמיה, למשל. פורץ הדרך בתחום הזה היה שמואל אלבז. כשניסה לגשת למבחני המלגות של קרן התרבות אמריקה-ישראל לא הכירו בכלי. גם בתום לימודיו בבאר שבע, כשניסה להתקבל לאקדמיה למוזיקה בירושלים, הוא סורב."
למה?
"משום שהמנדולינה נחשבה לכלי עממי. זו הייתה המסורת שרווחה בישראל. תזמורות מנדולינות היו בארץ עוד מלפני קום המדינה, והיו אפילו סולנים, אבל כולם היו בכיוון העממי. מעולם לא הייתה התייחסות לכלי כאמנותי לכל דבר, ולכן לא הייתה סיבה לקבל נגנים טובים לאקדמיה. כך החל מאבק שאליו הצטרפו כמה גופים חשובים בתחום. תתפלא, אבל גם בתקופתנו יש רק אקדמיה אחת בארץ שמכירה בכלי - האקדמיה הירושלמית שבה אני מלמד כיום."
אנסמבל סולני תל אביב, צילום: אבי אורדו
מבוקשת באולמות יוקרתיים
ראובן ומארי כרמן סימון, שותפתו לחיים ולנגינה, מובילים את רביעיית קרמן - רביעייה זהה לרביעיית כלי קשת, בעלת שתי מנדולינות זהות לכינורות, מנדולה שהיא כמו הוויולה ומנדוצ'לו. סימון היא מנדולינאית ומורה מהוללת בזכות עצמה.
"הרעיון הבסיסי היה שרביעיית מנדולינות יכולה לנגן את הרפרטואר המיועד לרביעיית כלי קשת," מסביר ראובן. "רביעיות של היידן, מוצרט. אנחנו מצרפים אלינו נגנים נוספים בכלים נמוכים ומנגנים רביעיות. יש בהן לא מעט שנשמעות טוב יותר עם המנדולינות. באשר לאיכות הצליל ולעוצמתו, כאן נכנס לתמונה בונה המנדולינות הישראלי אריק קרמן שלקח על עצמו לבנות כלים שיתאימו לאולמי קונצרטים גדולים. לכן המנדולינות של קרמן נראות שונות מן הכלים העממיים."
בזכות יקי ראובן וחבריו למקצוע, כמעט כולם באר שבעים במקור, הכלי זכה למעמד ראוי. חברות דיסקים יוקרתיות חותמות על חוזים עם אמנים ישראליים, והמנדולינה הפכה לאורחת מבוקשת באולמות היוקרתיים של בירות המוזיקה בעולם.
מה מצפה לך בעונה הקרובה?
"בשנה הבאה אופיע עשר פעמים עם הקונצ'רטו שחיבר אבנר דורמן, מתוכן ארבע פעמים בגרמניה," מונה ראובן. "בחברת 'נקסוס' יראה אור דיסק חדש ובו יצירות של ברדנשווילי, בראון ועוד מלחינים ישראליים, שבו אנגן עם נגן הגיטרה המוביל מארה"ב אדם לוין. עם דניאל צ'ובאנו, הפסנתרן הרומני שזכה בפרס השני בתחרות רובינשטיין האחרונה, ננגן את הקונצ'רטו של מנדלסון לכינור ולפסנתר, כשאני כמובן בתפקיד הכינור. עוד בעונה הבאה אנגן קונצ'רטו חדש של המלחין האסטוני טונו קורביץ עם התזמורת הפילהרמונית של טאלין, ואני ומארי כרמן ממשיכים להופיע כדואו כשהתכנית היא להקליט את הסונטות של אז'ן איזאי הבלגי, כולל הסונטה לשני כינורות. יש למה לחכות."
קובי רובינשטיין, צילום: גלעד רייכנבאום
הקונצרט יתקיים ב-16 במרץ 2019 ב-20:30 במרכז רפפורט חיפה, מחיר כרטיס: 116-130 ₪, טלפון להזמנות 04-8363804; ב-17 במרץ ב-20:30 בקונסרבטוריון הישראלי בתל אביב. מחיר כרטיס: 125-140 ₪, טלפון להזמנות: 03-5466228
להזמנת כרטיסים