סרטו של ג'ו ברלינר אניגמטי, מרתק ומצמרר, "אלאדין" חוזר בגרסת לייב עם וויל סמית', "אדוני" מביא רומנטיקה הודית ו"ברייטברן" הוא עלילת אימה על אדם שמתגלים בו כוחות רשע ורצון לפגוע בכל מי שיעמוד בדרכו
"משפטו של טד בנדי" (ארה"ב 2019)
דרמה. סרטו של ג'ו ברלינגר, על פי מקרה אמיתי. זה נפתח כמו סיפור אהבה טיפוסי. שנות ה-70 בסיאטל. טד (זאק אפרון) הוא סטודנט מבריק למשפטים, בחור יפה תואר, חכם, חתיך, כריזמטי, אליל הבנות. כולן מעריצות אותו וכולם רוצים להידמות לו. באוניברסיטה כולם סוגדים לטד, אחד הסטודנטים הכי מבריקים שלמדו שם. ליז (לילי קולינס) היא אם חד-הורית מקסימה המגדלת את ילדתה בכוחות עצמה ונותנת לה את כל מה שהיא יכולה. כשהיא פוגשת בטד בפאב, נראה כי חייה משתנים לטובה וגם החלק הגברי החסר נכנס אצלה למשבצת הנכונה. הרומן ביניהם מתפתח נפלא, הזוגיות נראית מאושרת, טד הוא הגבר הרגיש שגם מסייע בטיפול בילדה. חייה של ליז שלווים ומלאי סיפוק במחיצת הגבר שלה. זאת עד שטד נעצר ומואשם ברצח של כמה נשים צעירות. הוא מכחיש בכל תוקף וליז מתייצבת לימינו, מאמינה לחלוטין בחפותו וממתינה לרגע בו ישוחרר ממאסר השווא שלו, לתחושתה החזקה. אלא שאט-אט מתברר לה גודל הזוועה. טד מואשם בסדרה ארוכה של מעשי רצח סדרתיים זוועתיים ומחרידים במקומות שונים ברחבי היבשת - מקולורדו ועד פלורידה. כשחששותיה של ליז הופכים לפראנויה היא נאלצת לתהות עד כמה היא מכירה את האיש שאיתו היא חולקת את חייה, וככל שהעדויות ממשיכות להצטבר ולהיערם היא צריכה להחליט האם טד הוא באמת קורבן או הרוצח הסדרתי הנורא ביותר שאמריקה ידעה מעולם. 110 דקות.
הסרט מבוסס על סיפורו של אחד הפסיכופטים/ רוצחים סדרתיים הגדולים והמתועבים ביותר שפעלו אי-פעם ברחבי ארה"ב, כך שמדובר בכרוניקה ידועה מראש עבור מי שמכיר את הפרשה. ועדיין, הבמאי ג'ו ברלינגר מצליח להציג את טד, בגילומו המצוין של זאק אפרון, כצ'ארמר נאיבי, קורבן של נסיבות שרשויות החוק האמריקניות נטפלות אליו ורודפות אותו באובססיביות, ללא כל הצדקה. הבחירה להראות את הפרשה יותר מצידה של ליז, הבטוחה רוב הזמן בחפותו ומתייצבת לצידו (וכפי שאנו רואים בסרט, וכך התרחש גם במציאות, נשים צעירות רבות אחרות הלכו שבי אחר הקסם שהקרין, נכחו במשפטו והתפללו עבורו), מאפשרת לבמאי "להתחמק" מלדון בצדדים הפסיכוטיים המחרידים של אישיותו הלא אנושית. בכך הופך הסרט ליותר מרוכך אולי, אבל ברמת המתח ההולך ונבנה בתודעה של ליז והצופים שאינם מכירים את הפרשה (ואני מניח שרובם כאלה), הולכת ונוצרת השאלה "היה או לא היה?". בזאת הוא משיג את מטרתו. הצד האחר של טד, זה של הסטודנט המבריק למשפטים שבשלב מסוים מחליט לייצג את עצמו בבית המשפט, ובמובנים רבים לועג למערכת המשפט האמריקנית, תורם להצגת דמותו כד"ר ג'קיל ומר הייד. שם הסרט באנגלית, Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (מרושע באופן קיצוני, שטני באופן מזעזע ונאלח), לקוח מדברי השופט שפסק בעניינו. במובן זה, הסרט חוסך לנו את המראות הגרפיים המחרידים של מה שעשה בנדי לקורבנותיו, חלקם בעלי אופי קניבלי, וזאת כנראה על מנת למנוע הגבלת גיל גבוהה גורפת לצפייה בו. בארה"ב מותר לצפות בסרט מגיל 17, באנגליה מגיל 15, בקוריאה מגיל 18 ובהולנד כבר מגיל 12... מי שרוצה להיכנס עוד יותר למוחו המעוות של בנדי, יכול לצפות בסדרה הדוקומנטרית המשודרת ב"נטפליקס": Conversations with a killer: The Ted Bundy Tapes. ולמרות ש"משפטו של טד בנדי" נמנע מלהיות הארד-קור, ואולי דווקא בזכות עובדה זו, הוא מעורר במהלך הצפייה בו סקרנות ועניין הולכים וגוברים ומתנהל כמותחן עוצר נשימה: אנגימטי, מרתק, מצמרר.
דירוג: ****
מועדי הקרנות
משפטו של טד בנדי, באדיבות סרטי שובל וסרטי יונייטד קינג
"אלאדין" (ארה"ב 2019)
הרפתקאות. סרטו של גאי ריצ'י, עיבוד לייב-אקשן של אולפני דיסני לסרט האנימציה הקלאסי שלהם. אלאדין (מנה מסעוד) הוא צעיר נאה ותמים למראה, שחזותו מסתירה את היותו כייס וגנב קטן, בלתי מזיק, בסימטאותיה המעוצבות של הנסיכות המדברית אגרבאן. יש לו קוף קטן וממולח, אבו, המתלווה אליו לכל מקום. באחת מבריחותיו לאחר שפילח משהו מהשוק, הוא נתקל במי שמציגה את עצמה בפניו כדליה, עוזרת נסיכת הממלכה, יסמין. השניים מתיידדים ומבלים זמן מה יחדיו, אבל בשלב מסוים היא נפרדת ממנו ושבה לארמון. ג'אפר (מרואן קנזארי), עוזרו הערמומי של הסולטן (נביד נגהבאן), לוכד את אלאדין ומשחררו לאחר שהוא מכוון אותו למערה בו הוא ימצא מנורה קסמים. ג'אפר מתכוון להיעזר בה על מנת להפוך לסולטן הממלכה. אלאדין מגלה את המנורה, משפשף אותה בטעות ואז מתגלה בפניו הג'יני (וויל סמית'), שרואה בו את האדון שלו ומתחייב לממש לו שלוש משאלות, פנטסטיות ככל שיהיו. אלאדין שמח על המנורה והג'יני, ונוצרת ביניהם ברית, אבל ג'אפר לא מוצא מנוח, לוכד את אלאדין ומביאו לארמון כדי לתחקר אותו ולהוציא מפיו היכן נמצאת המנורה. שם מתברר לגיבורנו שזו שהציגה עצמה בפניו כדליה (נסים פדרד) עוזרת הנסיכה, אינה אלא יסמין (נעמי סקוט), הנסיכה בכבודה ובעצמה. היא מסרבת לקבל את חוק הממלכה לפיו עליה להינשא אך ורק לנסיך, במקום למי שהיא באמת אוהבת. וג'אפר לא ינוח ולא ישקוט עד שישיג את המנורה, על מנת להפוך לאדון הג'יני, שיממש לו את משאלותיו החתרניות. 128 דקות.
אני לא מת על הטרנד הזה של אולפני דיסני להפוך את אגדות האנימציה היפהפיות שלהם לסרטי לייב-אקשן. לא אהבתי את "סינדרלה" (שביים קנת בראנה) ולא את "דמבו" (של טים ברטון). הם כרסמו ביופיין של האגדות המצוירות ולא הציעו פרשנות שתצדיק את הפיכתן לסרטים מצולמים עם שחקנים. אבל דווקא "אלאדין" שונה מהם. הוא מציע גרסה אלטרנטיבית לאגדה המצוירת, הבאה לידי ביטוי בעיקר בדמותו הכריזמתית של הג'יני. מה שמבליט את כישוריו הנהדרים כאן של וויל סמית'. הוא שב לרגע להיות "הנסיך המדליק מבל אייר", פוצח בשירת וריקודי היפ-הופ ומפיח רוח חיים בקוסם הווירטואלי שמגיח מהמנורה להגשים משאלות. בזכותו הופך הסרט לחגיגה ססגונית מענגת הכוללת, כאמור, מוזיקה ומחול בסגנונות שונים, מענטוזי ריקודי בטן אוריינטליים מסורתיים ועד צעדי ומקצבי היפ-הופ עכשוויים. תוסיפו לכך את הלוק האקזוטי של ממלכת ה"אלף לילה ולילה" המדברית, על טיפוסיה הססגוניים, שווקי הקסבה שלה וארמון הממלכה המפואר - כפי שעיצב אותם גאי ריצ'י - ולפניכם סרט הרפתקאות אסקפיסטי נהדר לילדים ולמבוגרים. כלומר, לכל המשפחה.
דירוג: ****
מועדי הקרנות
אלאדין, באדיבות פורום פילם
"אדוני" (הודו 2018)
דרמה. סרטה של רוהנה גרה. רטנה (טילוטמה שום) היא בחורה צעירה שחיה ועובדת כמנהלת משק בית בביתו של אשווין (ויווק גומבר), בחור בערך בגילה ממשפחה עשירה מאוד ממומבאי. נדמה שלאשווין יש הכל, אבל רטנה חשה שהוא אבוד מאחר שוויתר לכאורה על כל חלומותיו. היא, לעומתו, שנדמה שאין לה דבר, מלאת תקווה ועובדת בנחישות לקראת החיים שהיא מדמיינת לעצמה. בהדרגה נוצר קשר בין השניים והעולמות שלהם מצטלבים. אך האם ייתכן עתיד משותף לשניהם, לנוכח הבדלי המעמדות ביניהם והיותה בעצם, בעיניה בעיקר, השפחה שלו? 99 דקות.
מועדי הקרנות
אדוני, באדיבות בתי קולנוע לב
"ברייטברן" (ארה"ב 2019)
אימה. סרטו של דייוויד ירובסקי. זוג החוואים טורי (אליזבת בנקס) וקייל (דייוויד דנמן) משוועים לילד, אבל לא עולה בידם להביא אותו לעולם כדרך הטבע. אבל אז נוחת מטאור מכוכב אחר לא הרחק מחוותם והם מגלים במקום תינוק, מחליטים לאמץ אותו, קוראים לו ברנדון (ג'קסון א. דון) ומגדלים אותו כאילו היה בנם הביולוגי. שנים מאוחר יותר מגלה ברנדון שהוא ניחן בכוחות על-אנושיים, אבל במקום להפוך לגיבור על נערץ המסייע לבני האדם, מתברר שבארסנל שלו כוחות רשע ובכוונתו לפגוע בכל מי שיעמוד בדרכו. 91 דקות.
מועדי הקרנות
ברייטברן, באדיבות פורום פילם
23/05/2019
:תאריך יצירה
|