אילן סביר, מנהל הפסטיבל הבינלאומי לתיאטרון בובות בחולון, רקח תכנית עשירה ומגוונת לקטנים ולגדולים שלא איבדו את הניצוץ. אז תעלו על הרכבת ובואו!
כמעט חצי יובל מתקיים בחולון מדי קיץ, הפסטיבל הבינלאומי לתיאטרון בובות. האירוע שמסכם את הפעילות השנתית השוטפת במרכז לתיאטרון בובות היחיד מסוגו בישראל ופותח באותה הנשימה גם את העונה הבאה בו, הוא מהפקות הדגל של המרכז, שהפך לאורך השנים בית לאמנים, יוצרים, מורים, מטפלים, חוקרים וקהל ילדים ומבוגרים.
גם השנה מציע הפסטיבל, שייפתח ב-25 ביולי ויימשך עשרה ימים, תצוגת תכלית עשירה ומגוונת של אמנות הבובות על ריבוי תחומיה וסוגיה ויארח אמנים מישראל ומחו"ל במופעים ובסדנאות לקהל ילדים ולמבוגרים, לחובבים ולאנשי מקצוע.
אירוע פתיחת הפסטיבל הבינלאומי לתיאטרון בובות 2019, מאתר הפסטיבל
"כל זמן שהרכבת נוסעת אפשר להגיע למקומות חדשים"
"כשנכנסתי לתחום הבובות, הייתי הצעיר בחבורה", משחזר אילן סביר, מנהל הפסטיבל. "היה רעב גדול לידע וסקרנות, היינו רצים לראות כל אמן שהגיע. היום זה אחרת. אנשים לא ממהרים לרוץ ואת יצר הסקרנות צריך ללבות. אני מנסה לנהל את המרכז והפסטיבל כמעטפת. כלומר, זה לא רק להכניס ישבנים לכיסאות באולם. זה נשמע אולי יומרני, אבל יש לי אחריות פדגוגית כלפי אמנות הבובות בישראל, פשוט כיוון שאין עוד מרכז כזה שהוא לא רק גוף מפיק. זו אחריות כבדה כלפי הקהל ובמידה שווה כלפי העושים במלאכה. אם לדבר במטפורה, אנחנו רכבת שנוסעת. נעצור בתחנה. נחכה לנוסעים ונמשיך הלאה לנוסעים הבאים. אנחנו פה, אנחנו קיימים ואנחנו עושים. כל זמן שהרכבת נוסעת, אפשר להגיע למקומות חדשים".
אילן סביר בתוך ויטרינה במוזיאון לאמנות תיאטרון הבובות, צילום: יוסי צבקר
לא פשוט להנהיג את הרכבת הזו, גם כיוון שתחום הבובנאות לא קבל עד כה בישראל, משום מה, במה מרכזית ומעמד עצמאי ובדרך כלל מסופח באופן אוטומטי כתת-תחום לתיאטרון הילדים. בדיוק משום כך מציעה תכניית הפסטיבל גם הצגות למבוגרים. כך למשל בכורה עולמית להצגה "קֶצְכֶן", שנוצרה בהשראת סיפור קצר מאת יואל הופמן על התבגרות, נדודים ומעבר מזרות לזהות. במרכז הסיפור ילד יתום מאם שאביו חולה נפש, היוצא לחפש בית בארץ ישראל של סוף שנות ה-40.
או בכורה ישראלית להצגה "ראשית התדהמה", הפקה של תיאטרון מורפיאוס מברזיל, שבמרכזה מערכת יחסים בין גבר ובובה: בעוד הבובה נמצאת במסע גילויים של העולם שסביבה ואינה יודעת דבר על האיש שאחראי על תנועותיה, הגבר מאמין שהוא שולט ביציר כפיו. ויש גם את "הצ'לן", תיאטרון צלליות מיניאטורי לשני צופים בלבד שיצרה ומבצעת הבובנאית פטרישיה אודונובן. ההצגה הקצרצרה, שבנויה כתיאטרון הצצה ותתרחש במסגרת מופעי החוצות על בסיס "כל הקודם זוכה", מספרת את סיפורו של הצ'לן הספרדי, פבלו קזאלס.
קֶצְכֶן, צילום: כפיר בולוטין
אסקפיזם אאוט, חוויות אין
במעשה הרקמה של תכנית הפסטיבל, שכולל תערוכות חדשות, הצגות בבכורה ומופעים מתארחים, סדנאות יצירה משפחתיות ומפגשי יוצרים וקהל, יש, לדברי סביר, חיפוש אחרי הרפתקה אמנותית. "בסופו של דבר אנחנו מחפשים חוויה מעשירה שנוגעת בטכניקות שונות ומשקפת את המציאות בתחום ובכלל. יש משהו מאוד לא אסקפיסטי בבחירות".
צילום רועי שבילי
אסקפיזם אאוט. חוויות אין. כך למשל "כשהדגים התחילו לעוף", הפקה חדשה של תיאטרון איילושקה על סיפור ילדותו של הצייר מארק שאגאל. ההצגה, שתעלה בפסטיבל בבכורה, מציעה תיאטרון חפצים מחוץ למסגרת ומחשבה יצירתית על חלומות ואמנות. או "הרפתקה במחלקה" של הבובנאית והליצנית הרפואית אביטל דבורי שעושה שימוש בחפצים רפואיים, תיאטרון בובות וליצנות ונוגעת בכוחם המרפא של המשחק והדמיון.
כשהדגים התחילו לעוף, צילום: כפיר בולוטין
השנה לראשונה יקיים הפסטיבל הצגה לילדים על הספקטרום האוטיסטי. מדובר בשיתוף פעולה ראשון מסוגו עם פסטיבל "מקומות שמורים" שנוצר במטרה להנגיש את חווית הצפייה בתיאטרון לילדים בעלי צרכים מיוחדים. ההצגה "כיפה אדומה הקטנה" מאת ובביצוע ליאורה שוקרון, נערכה מחדש ועברה שינויים והתאמות שמטרתן לייצר חוויה נעימה ורגועה לילדים ולמשפחותיהם. גם מרחב התיאטרון ישנה את פניו ויעמיד חדר שקט להפגת חרדות ופריקתן. במקום תוצב, בנוסף, עמדת השאלת אזניות אטומות לרעש וכדורי לחץ. "זה מפגש מאוד מרגש עבורנו. חשוב לומר שזו לא וריאציה על הצגה קיימת, אלא עיבוד חדש שמתחשב בקשיים שיש לילדים על הספקטרום כמו למשל רעשים לא צפויים, או מוזיקה חזקה והם יוכלו למשש את הבובות ולגעת בחומר, מה שמייצר קרבה וחיבור", אומר סביר.
הרפתקה במחלקה, צילום: כפיר בולוטין
"עשייה בובנאית שלא רואים פה"
חיבור וקרבה מבקש סביר לייצר גם עם אמנים ולהקות שמגיעות לישראל מחו"ל. "בובות שנבנו בחו"ל מביאות איתן הרגלים אחרים, קווי עיצוב וטרנדים שונים. זה מסר גם לקהילה המקומית של הבובנאים שמבקש לומר: האופק הרבה יותר רחוק", אומר סביר ומדגיש: "מבחינתי הנקודה המרכזית היא לא בהכרח המבע החזותי או הדימויים אלא מבוסס על הפעלה פנומנלית ותוכן שנוגע". זו בדיוק הסיבה שבמסגרת ההפקות הזרות חוזרת לפסטיבל קבוצת ZIPIT מספרד עם הפקה חדשה על כושר ההתאוששות, היכולת לקום מאפר האפשרות לתקן את מה שנשבר.
"זו קבוצת יוצרים מעולה שבמעולות וכל הפקה חדשה שלהם זו חגיגה. "אלף חתיכות", זו ההפקה הרביעית שלהם שנארח בפסטיבל ואני מאוד שמח בה כיוון שהיא מדברת לא מעט עם מציאות החיים שלנו בארץ. זו הפקה גדולה עם שלושה מפעילים שמתרחשת במציאות של בצורת. כשהצינור היחיד בחצר הבית נשבר והמים אוזלים, הבובה כמו האדמה החרבה, מתפרקת לגורמים ויוצאת למסע הרכבה עצמי. זה תיאטרון יפהפה ועשייה בובנאית שלא רואים פה".
מיוון תגיע לפסטיבל לראשונה קבוצת הופ סיניור עם ההצגה "ג'ירפה", מחזה פיוטי שבוחן את החיים, הרגשות והזיכרונות שמתקיימים בכל חפץ גם אם מדובר בקופת חיסכון בצורת ג'ירפה. "זו הצגה מקסימה בלי מילים שמחייבת הפעלה מדוקדקת וגם פה אפשר לראות צד אחר של האמנות שבה אנחנו עוסקים. מאחורי ההצגות שאנחנו מביאים מחו"ל ישנה תמיד מחשבה על כך שזה חייב להיראות אחרת ממה שיש לנו בארץ. אני מרגיש שלהביא אמנים מהסוג הזה, זו מתנה לקהל וגם לאנשי המקצוע".
ג'ירפה, צילום: SIGNOR
"יש הרבה ובחינם, צריך רק לבוא וליהנות"
מקום של כבוד לאנשי מקצוע מקומיים ניתן בפסטיבל השנה, בין היתר, גם בתערוכה "הוצאו מהקשרן", שיתוף פעולה בין בית הספר לצילום של כפיר בולוטין ואילן סביר. 12 צלמים חובבים חברו לבובנאים צעירים וותיקים מחוץ לחדרי החזרות ולבמה, בניסיון להאיר באור חדש את מערך הכוחות בין הבובנאי לבובה. "הבמה היא אזור הנוחות שלנו. שם מתקיים הטקס בו הבובה קמה לחיים שמעניק לה הבובנאי. הפעם ביקשנו לספר סיפור, להנציח פיסת חיים של מערכת היחסים בין האדם לבובה מחוץ לקונטקסט. יש הרבה סיפורים מאחורי התמונות והמפגש עם הקהל שיגיע לתערוכה מסקרן אותנו מאוד. זו תערוכה מאוד מיוחדת שבמידה רבה מספקת תמונת מצב של תחום הבובנאות בישראל", אומר סביר.
הוצאו מהקשרן צילום: כפיר בולטין, חוזרות להקשרן -ועד הבית צילום: מרב סדובסקי, אמנית: ענת רבניצקי
"בובות על גדות הים", תערוכה נוספת שתתארח במוזיאון המרכז לתיאטרון בובות, מגיעה במיוחד לרגל הפסטיבל מהעיר זאדאר שבקרואטיה. תיאטרון הבובות של זאדאר, שבלב העיר העתיקה היושבת על חוף הים האדריאטי, פועל מזה כ-70 שנה והציג רפרטואר של יותר מ-300 הצגות. בתערוכה יוצגו כ-50 בובות מתוך הצגות הרפרטואר וצילומי ארכיון של התיאטרון.
סדנה להכנת בובות מיניאטוריות, צילום: ואלרי שיקלי
לצד המופעים באולמות, הסדנאות והתערוכות יוכלו באי הפסטיבל ליהנות גם משלל אירועי חוצות מגוונים שייערכו על המדשאות ברחבת המרכז לתיאטרון בובות. "יש הרבה ובחינם. צריך רק לבוא, להתיישב על הדשא וליהנות", אומר סביר.
הפסטיבל יתקיים בין התאריכים 25 ביולי – 3 באוגוסט 2019 במרכז לתיאטרון בובות חולון. מכירת הכרטיסים למופעים ולסדנאות בימי הפסטיבל: 03-6516848. מכירה טלפונית: עד ה-24 ביולי: ראשון-חמישי 19:00-09:00, שישי 13:00-09:00, מה-25 ביולי: ראשון-חמישי 20:00-08:30, שישי 13:00-09:00, שבת 08:30-20:00, מכירת ואיסוף כרטיסים, בקופת מרכז תיאטרון בובות, כשעה לפני מועד כל מופע. מחירים: הצגות לילדים: 50 ₪, הצגות למבוגרים: 65 ₪, "כיפה אדומה הקטנה" לילדים על הספקטרום האוטיסטי: ₪35, סדנאות משפחתיות (הורה+ילד): ₪50. כל הורה/ילד נוסף ₪35