סרטו של גור בנטביץ' נפלא ומעורר השראה, "למה זה מגיע לי 2" סביר בהחלט וסטאלון חוזר ב"רמבו 5"
"קצפת ודובדבנים" (ישראל 2019)
קומדיה-דרמה. סרטו של גור בנטביץ'. לילה מוטרף בחיי צורי שוסטק (גור בנטביץ'), במאי הנתקף בחרדות עם צאת סרטו החדש למסכים. הוא מתגנב להקרנה בבית קולנוע רק כדי לגלות שמעט הצופים שהגיעו לצפות בסרטו מרוכזים יותר בסלולרים שלהם מאשר במסך, איכות ההקרנה ירודה, הכרטיסים לא נמכרים ונדמה שרק את צורי זה מטריד. הוא יוצא להרפתקה לילית בניסיון להציל את היצירה הגדולה שלו, שנראה שהעולם לא מצליח להבין את ערכה. בדרך הוא נכנס למריבה עם בת זוגו (מאיה קניג). מתעלק על נהג מונית (דובר קוסאשווילי) לו הוא לא משלם, בדרך ליעד לא ברור. מתאחד עם חבר ותיק (אלון אבוטבול) שישמש לו מראה להתבגרותו ויספק לו חומר למחשבה על הדברים החשובים באמת. ובעזרת מומחית רשתות חברתיות (הדס בן ארויה) ילמד שהעולם מתעדכן מרגע לרגע והוא מוכרח להסתגל לשינויי הזמן. לכישלון המסתמן בקופות מתלווה כשלון הגוף, שנדמה כי גם הוא קורס ובוגד בצורי בלילה הגורלי הזה בחייו. 92 דקות.
גם סרט דרך. גם טריפ לילי קולנועי. גם אירוע של תובנות אמנותיות. וגם יצירה אישית-אינטימית. את כל מארז ההום-מייד המרתק הזה דחס גור בנטביץ' לתוך סרטו החדש עתיר ההשראה והדמיון "קצפת ודובדבנים". צץ לי בתודעה "שיגעון של לילה", של מרטין סקורסזה מ-1985, כרפרנס לסרט הזה. כל מי שעוסק באמנות בכלל ובקולנוע בפרט יכול להזדהות עם החרדה הזו של יוצר כשהוא חושף את עבודתו לקהל לראשונה. יתחברו? יאהבו? יקטלו? על הדרך מוצא הבמאי באופן בלתי נמנע פגמים באופן בו הסרט מוקרן ומשווק, שעולים לו בבריאות, והוא מתחיל להכין את עצמו לכישלון קולוסאלי. ובתוך התהליך הוא נדבק לנהג מונית גרוזיני, לא משלם לו אבל מתזז אותו מתחנה לילית אחת לבאה אחריה והמונה דופק. הוא מגיע לחדר מיון בבית חולים כדי לברר אם לקה במשהו או שאלה רק חרדות. מתרעם על מדביקי פוסטרים על לוחות מודעות שמכסים את זה של סרטו בזה של סרט חדש. ונכונו לו עוד שלל תחנות ביזאריות ומפגשים עם טיפוסים אקסצנטריים וכאלה שיותר מיושבים בדעתם, שבעיקר יציבו מולו מראה ויתנו לו להציץ בה על עצמו. בין לבין, הוא מתמכר לריחוף שמרים אותו מצבעיה המשכרים של תל-אביב הלילית לטיסה על-תודעתית במטוס וי.איי.פי ליעד מושלג מרוחק. המסע הלילי המהפנט שעובר הגיבור אינו אלא הגות על מהות עולם הסרטים, הדחף הבלתי נשלט ליצור והחשש מהמפגש של היצירה עם העולם החיצוני. בנטביץ', יוצר קולנוע יוצא דופן במחוזותינו, שחתום בין היתר על סרטי הפולחן "הכוכב הכחול" ו"משהו טוטאלי" וגם על "לרדת מהעץ" הנהדר, ממשיך כאן - ובעצם מביא לשיא חדש - את ליין הסרטים בעלי האופי הפרינג'י-אוונגארדי שלו. גילום הדמות הראשית תפור עליו, והעובדה שרעייתו מאיה קניג משחקת את אשתו גם בסרט, הופכת את הפרויקט לעוד יותר אישי ומיוחד. גם קוסאשווילי, אלון אבוטבול, הדס בן ארויה והאחרים, מצטרפים לגלריית דמויות חלון הראווה האלטרנטיבי של בנטביץ' בהזיה הקולנועית ההיפר-ריאליסטית הזו שלו, שמטמיעה את עצמה בחיי הלילה הסהרוריים של תל-אביב. גם האמצעים האמנותיים של הסרט מרשימים ומעוררי הערכה: הצילום הצבעוני-ססגוני-אקספרסיבי של גיא רז, העריכה של סאשה פרנקלין ומאיה קניג, המוזיקה של תום דרום, אסא רביב וניר מטרסו, עיצוב הפסקול של אביב אלדמע ויהב שמש. בנטביץ', הסופר-יצירתי כאן, קצת האריך מדי לטעמי בסצנות הטיסה, אבל מעבר לכך זוהי יצירה נפלאה ומעוררת השראה. התקווה שלי היא שגם אלה שאינם חובבים מובהקים של הקוסמוס הקולנועי יתחברו אליה ויתאהבו בה.
דירוג: *****
מועדי הקרנות
קצפת ודובדבנים, צילום: גיא רז, באדיבות טרנספקס
"למה זה מגיע לי 2" (צרפת 2019)
קומדיה. סרטו של פיליפ דה שברון. משפחת ורנוי חוזרת. אחרי שניסו בכל אמצעי למנוע מארבע בנותיהן להתחתן עם חתנים מכל הדתות, הצבעים והסוגים, קלוד (כריסטיאן קלבייה) ואשתו מארי (שנטל לובי) חוזרים מביקור במדינות הבית של החתנים. אלג׳יריה, סין, אפריקה וגם ישראל. הם בהלם, הם לא יחליפו לעולם את צרפת האהובה שלהם, אבל כשהם שבים ממתינה להם הפתעה. מסביב לשולחן עם כל המשפחה, הם מגלים שלחתנים שלהם לא טוב בצרפת, והם השפיעו על נשותיהם, הבנות שלהם, לעזוב את צרפת לטובת חיים במדינות שמהם באו. אבל קלוד ומארי לא יתנו למשפחה להתפזר ולעזוב את צרפת האהובה והם יוצאים לפעולה, המתוכננת כמו מבצע צבאי, כדי לשנות את דעתם של החתנים והבנות ולהוכיח להם שאין כמו בצרפת. 99 דקות.
הסרט הראשון היה משעשע ביותר ואף הביא 22 מיליון צופים לבתי הקולנוע ברחבי העולם. השאלה האם סיטואציית הבסיס היא לא פוני של טריק אחד נבחנת כאן, בסרט ההמשך. מתברר שהנושא אמנם כבר לעוס, אבל עדיין המצאות תסריטאיות וכתיבה שנונה יכולים להנפיק עוד כמה בדיחות וניתן עדיין לסחוט עוד קצת את הלימון הזה ולהוציא ממנו מיץ. בהתחלה הסיפור די חוזר על עצמו והבדיחות מעלות חיוכים קלים ותו לא, אבל בהמשך, כשנכנסים טריגרים חדשים למשוואה, העוסקים אף הם בגזענות ובדעות קדומות, בהם פליט מאפגניסטן שמארי מאמצת ובת החותן האלג'יראי שמודיעה להוריה שבכוונה להתחתן - אבל לאישה, הסרט קצת מתעורר והופך להיות קומדיית המשך סבירה בהחלט.
דירוג: *** וחצי
מועדי הקרנות
למה זה מגיע לי 2, באדיבות סרטי שובל וסרטי יונייטד קינג
"אד אסטרה" (ארה"ב 2019)
דרמה. סרטו של ג'יימס גריי. לפני 20 שנה, קליפורד (טומי לי ג'ונס), אסטרונאוט מצטיין ונערץ, נעלם לאחר עזב את כדור הארץ למשימה בכיוון אחד לכוכב נפטון, כדי לחפש שם סימני חיים/ ישויות תבוניות. בנו האסטרונאוט רוי מקברייד (בראד פיט) נפרד מרעייתו איב (ליב טיילר) וטס אף הוא למסע ארוך במטרה לנסות לברר מה גורם לתופעות חלליות-אטמוספריות מסתוריות המסכנות את קיומו של כדור הארץ, וקיים חשש שאביו קשור לכך. הוא יוצא אל מחוץ לגבולות מערכת השמש ולאחר מסע ארוך מגלה את אביו האבוד וחושף תעלומה שמאיימת על המשך קיומו של כדור הארץ, כמו גם סודות שיאתגרו את הקיום האנושי ואת מקומנו ביקום כולו. עם רות נגה, דונלד סאת'רלנד, אן מקדניאלס. 122 דקות.
אד אסטרה פירושו בלטינית - אל הכוכבים. ב-2016 הבמאי ג'יימס גריי והכוכב בראד פיט הפיקו במשותף את "העיר האבודה Z", שפיט היה אמור גם להשתתף בו, אבל לבסוף ויתר ורק הפיק. כאן הם עושים זאת יחד שוב, כשפיט זוכה, שלא מזמן ראינו אותו ב"היו זמנים בהוליווד" של טרנטינו, בתפקיד סולו מכונן נוסף. זה לא סרט חלל מבדר שאמור לספק לקהל אקשן הרפתקני אלא יותר עבודת קולנוע הגותית ופילוסופית במהותה. גריי מנסה ללכת בעקבות סרטים הבוחנים את משמעות הקיום, מ"אודיסאה בחלל 2001" מאותו ז'אנר של קובריק ועד "אפוקליפסה עכשיו" המלחמתי המכונן של קופולה. קשה שלא להבחין כאן בטביעות האצבעות של שני סרטים אלה, וגם של "בין כוכבים", של כריסטופר נולאן שצלמו השוויצרי הנפלא הויט ואן הויטמה אחראי גם לצילום המרשים של "אד אסטרה". הסרט, האיטי במהלכו (למעשה, מועד יציאתו נדחה לאחר שבהקרנות ניסיון טענו צופים לא מעטים שהוא ארוך מדי ולכן קוצץ בכ-20 דקות), בוחן בין היתר את מערכת היחסים הסבוכה שבין רוי וקליפורד, לאחר שזה נטש אותו בילדותו ואהבתם נבחנת מחדש וזוכה בהזדמנות שנייה. למרות שהוא סרט מינימליסטי באופיו, אין בו הרבה אקשן וכאמור הוא איטי למדי במהלכו, שווה לתת צ'אנס ל"אד אסטרה".
דירוג: ****
מועדי הקרנות
אד אסטרה, באדיבות פורום פילם
"הבחירה" (בלגיה 2019)
דרמה. סרטם של ז'אן פייר דארדן ולוק דארדן. סיפורו של אחמד (אידיר בן אדי) בן ה-13, נער מוסלמי החי בבלגיה. בהשראת בן דודו שהקריב עצמו והפך שהיד, בוחר אחמד להתרחק מאורחות חיי הנעורים של חבריו ואט-אט הופך מוסלמי קיצוני בהתנהגותו ודעותיו. אמו (קלייר בודסון) מאוד מוטרדת מהשינוי הדרמתי שחל בבנה, וכך גם מורתו אינס (מרים אחדו), הפועלת בקרב הקהילה המוסלמית. אלא שאחמד, בהשראת האימאם המקומי, מתחיל שלא ללחוץ את ידיהן של בנות ומקבל על עצמו יותר ויותר את הפרשנות הפונדמנטליסטית האלימה של האיסלם. 90 דקות.
מועדי הקרנות
הבחירה, באדיבות יונייטד קינג
"רמבו 5: המשחק האחרון" (ארה"ב 2019)
אקשן. סרטו של אדריאן גרונברג. ארבעה עשורים לאחר שפגשנו בו לראשונה, חוזר ג'ון רמבו (סילבסטר סטאלון) לתמונה כדי להתמודד עם אתגרים מסובכים - עולם שהשתנה ללא הכר, קשיי הזדקנות וטראומות מעיקות מהעבר אותן הוא חי כל יום מחדש. המשימה האחרונה בהחלט שלו - מסע נקמה מדמם ובלתי אפשרי - מתבררת במהרה כקשה והקטלנית מכולן. עם פז וגה, סרחיו פריס, איבט מונריל, לואיס מנדילור, אדריאנה בראזה. 101 דקות.
מועדי הקרנות
רמבו 5: המשחק האחרון, באדיבות יונייטד קינג
19/09/2019
:תאריך יצירה
|