מסע מופלא לחיי הקולנוענית הצרפתייה ורדה אנייס, איאן מקלן והלן מירן מהנים למרות הכל ב"השקרן הטוב", טראש חדש של ברוס ויליס שיגנוב לכם שעה וחצי מהחיים, פליסיטי ג'ונס ואדי רדמיין לא ממריאים ב"השמיים הם הגבול" ו"דנמרק" - סרט אינדי חברתי שובה לב של אדריאן שרגולד
"ורדה על אנייס" (צרפת 2019)
דוקומנטרי. סרטה של אנייס ורדה. במאית הקולנוע הצרפתית האגדית אנייס ורדה בת ה-90, בעלת הנוכחות הכריזמטית והאבחנות החדות והמדויקות, חולקת עם הצופים את סיפור חייה, הקריירה שלה, סודות היצירה שלה והשקפת עולמה הייחודית. היא נעזרת בקטעי ארכיון ובקליפים נבחרים מיצירות המופת שביימה לאורך השנים, ושאר מיזמים קולנועיים וחברתיים מיוחדים בהם הייתה מעורבת, אך חשוב היה לה להדגיש שזה אינו סרט המתרפק על העבר. כמות לא מבוטלת של חומרים חדשים שצילמה בשנה האחרונה כלולים גם הם בתוך החבילה הלא שגרתית הזאת. 115 דקות.
זהו מסע קסם מסתורי מופלא אל החיים והיצירה של אמנית הקולנוע הדגולה שהלכה לעולמה בחודש מרץ השנה בגיל 90. ורגע לפני שזה קרה היא סיכמה כמו גדולה בעצמה את המאסה הקולנועית הגדולה והמשפיעה שיצרה במשך עשרות שנים. כשהיא משוחחת על האופן בו קיבלה החלטות על הסט, הכל נראה ונשמע כל כך מדויק ומנומק. היא מסבירה כיצד עשתה את כל הבחירות שלה בדרכה, מה מניע אותה מפרויקט אחד למשנהו וכיצד הסקרנות העצומה שלה מיתרגמת לקולנוע יצירתי מרשים ולמיזמים ומיצגים נוספים. בין היתר היא מדברת על שיתוף הפעולה שלה עם בן זוגה ז'ק דמי, עם חברתה השחקנית ג'יין בירקין, ועוד נפשות פועלות רבות שהיו מעורבות ביצירתה. ורדה מנסה להיות פשוטה ובהירה אבל אי אפשר להתעלם מההבנה העמוקה והפילוסופית שלה את המדיום. היא מפרטת אחת לאחת את כל תחנות פעילותה, בהן צילום סטילס, בימוי סרטי מופת לא מעטים ואף הקמת תערוכות ומיצגים חברתיים שונים הנותנים ביטוי, דרך הפריזמה הייחודית שלה, למדיום הקולנוע במלוא תפארתו.
דירוג: ****
מועדי הקרנות
ורדה על אנייס יח"צ
"השקרן הטוב" (ארה"ב 2019)
דרמה. סרטו של ביל קונדון. רוי קורטני (איאן מקלן) הוא גבר במיטב שנותיו שמתמחה בלהקסים נשים. הוא משחק אותה צ'ארמר מקסים ואינטליגנטי כשהוא פוגש נשים בנות גילו, במיוחד כשהן בסטטוס של אלמנות עשירות. כשהוא פוגש בבטי מקליש (הלן מירן) במסגרת שיטוטיו ברשת, הוא מתקשה להאמין שהמזל האיר לו פנים כל כך. אחרי סדרה של תכתובות אונליין ביניהם הם נפגשים ומתברר לו שהאינטואיציה שלו לא הטעתה אותו ושהיא נאת מראה, אלמנה וכפי שהוא יכול להתרשם - גם עשירה מאוד. אט אט בטי פותחת בפניו את לבה וגם את ביתה, אבל מתישהו האידיליה תופר וזו תהייה התחלה של הטעיות ומשחקי מוחות מפתיעים ולא צפויים ביניהם. 109 דקות.
השקרן הטוב יח"צ
איאן מקלן שיחק אצל הבמאי ביל קונדון עוד מספר פעמים מאז שיתוף הפעולה המעולה ביניהם ב"אלים ומפלצות" (1998), והכימיה המופלאה שביניהם ניכרת גם כאן. על כישורי המשחק המצוינים של הלן מירן לא צריך להרחיב - שובל ארוך של סרטים הוא עדות לכך. החיבור בין שני השחקנים הבריטים המצוינים האלה מצליח מאוד כאן, תחת שרביט הבימוי של קונדון. הבעיה היא שזה קורה רק בשני שליש מהסרט. עד אותה נקודה הוא אורג סביבה את רשתו בערמומיות והיא מתכננת מאחורי גבו את המהלך שלה, ושניהם הולכים על כל הקופה. אלא שכאמור בנקודה מסוימת בסרט יש תפנית בעלילה, אותה לא אחשוף כאן, שהופכת אותה למשהו אחר, שיותר מזכיר טלנובלה מאשר דרמת מתח מענגת שבבסיסה משחק מוחות בין שני נוכלים. ולמרות הסתייגותי מהחלק הזה של התסריט ומהמקום אליו הולכת העלילה מכאן ואילך, עדיין ניתן ליהנות כאן משני שחקנים גדולים.
דירוג: *** וחצי
מועדי הקרנות
"10 דקות אבודות" (ארה"ב 2019)
מתח-אקשן. סרטו של בריאן א. מילר. במרכז העלילה פרנק (מייקל צ'יקליס), פושע מנוסה שצורף על ידי חברו רקס (ברוס וויליס) לצוות של שודדים מקצועיים החוברים לביצוע שוד גדול של בנק שבכספת שלו טמונה חבילה יקרת ערך. עם צאתם מהמקום הם מתפצלים ופרנק מותקף על ידי מישהו מאחור ומאבד את ההכרה. כשהוא מתעורר מתברר לו שאחיו שהיה איתו בפעולה נהרג וכן שחסרים לו שני דברים: החבילה שבלעדיה לא יקבל את הגמול הכספי המשתלם, וגם עשר דקות מהזיכרון שלו על מה שקרה במהלך השוד. הוא יוצא למרוץ נגד הזמן לאסוף פיסות מהפאזל החסר, כשמכל כיוון לוחצים וסוגרים עליו הן חברי הכנופייה והן אנשי החוק, כשכולם בעקבות החבילה המסתורית. עם מדו וויליאמס, לידיה הול, קייל שמיד. 89 דקות.
10 דקות אבודות יח"צ
כבר הרבה זמן לא ברור מה קורה לברוס וויליס ולבחירות הסרטים שלו. על מסכינו מוקרן מוקרן "חטוף" הנוראי וברשימת סרטיו בשנים האחרונות אנחנו מוצאים גם את "פעולת תגמול", "מיסטר גלאס" ועוד סרטים שבהם הוא מחלטר באופן מחריד. לא רק שמשחקו בסרטים אלה גרוע, אלא שמדובר בתסריטים שלא היה ראוי שיבחר בהם אלא אם כן הוא ממש רעב ללחם. רק ב"עיר יתומה" של אדוארד נורטון יש לו תפקיד ראוי, אם כי משני והוא נרצח די קרוב לתחילת הסרט. "10 דקות אבודות" מצטרף לקבוצת הסרטים הטראשיים שלו. הוא נראה כמו סרט אקשן סוג ז' (זניח). התסריט שלו מרושל עד ירוד, סצנות האקשן מטופלות בחובבנות וגם השחקנים האחרים בקאסט, כולל הנשים מדו וויליאמס ולידיה הול, בתפקידים בולטים יחסית, לא משפרים את המצב. מומלץ לוותר על התענוג.
דירוג: * וחצי
מועדי הקרנות
"השמיים הם הגבול" (ארה"ב 2019)
דרמה. סרטו של טום הרפר בהשראת אירועים אמיתיים. לונדון, 1862. מאות צופים נרגשים מגיעם כדי לצפות בהמראת כדור פורח שעל סיפונו ג'יימס (אדי רדמיין), מדען צעיר ונלהב העוסק במטאורולוגיה וחיזוי מזג האוויר, ואמיליה (פליסיטי ג'ונס), טייסת מנוסה ואמיצה וגם בדרנית עליזה שיודעת איך לייצר שואו טוב. השניים מתכננים להגיע לגבהים שאיש עוד לא שהה בהם. ולמרות שההמראה מתחילה ברגל שמאל ונדמה שההבדלים בין השניים בלתי ניתנים לגישור, מהר מאוד הם מבינים שיש להם יותר במשותף משחשבו. אך כשהצמד מגיע לגבהים חדשים והאוויר נעשה קר ודליל, הטיסה בכדור הופכת מסוכנת מאוד, והשניים יצטרכו לקבל החלטות קשות אם ברצונם לשרוד. 101 דקות.
השמיים הם הגבול יח"צ
אדי רדמיין הוכיח שהוא שחקן מצוין. יעידו על כך סרטיו הבולטים: "התאוריה של הכל" (עבורו זכה באוסקר), "הנערה הדנית" (בו רשם מועמדות לאוסקר), "השבוע שלי עם מרילין", "עלובי החיים" ועוד. אבל משום מה הבמאי טום הרפר ("השיר של רוז") לא הוציא ממנו את המיטב. בלשון המעטה. התפקיד של רדמיין חיוור, נטול השראה ולא ממריא לשום מקום, בטח לא לגבהים שג'יימס ואמיליה מגיעים אליהם עם הכדור פורח שלהם. גם פליסיטי ג'ונס, שהייתה מועמדת לאוסקר על "המין החזק", לא מרשימה במיוחד, למרות שבהתחלה היא נותנת שואו מבטיח, שלא מממש את עצמו. יש חוסר יציבות, עליות וירידות רבות מדי במשחקם של שני השחקנים שהם השלד של הסרט. וכשבאים לנתח זאת נראה כי הכתיבה והבימוי כאן לקו מאוד בחסר, מה שלא נתן בידי השחקנים מספיק חומרים לעבוד איתם. כאמור, הסרט מאכזב ולא מתעלה לרמה סבירה.
דירוג: ** וחצי
מועדי הקרנות
"דנמרק" (אנגליה 2019)
דרמה. סרטו של אדריאן שרגולד. הרב (רייף ספול) הוא גבר וולשי בן 34. אין לו עבודה, הוא חי בדירה מוזנחת עם שכן מלמעלה שמרעיש לו עם מוזיקה נון-סטופ, וגם אמא שלו מאוכזבת ממנו, יורדת עליו ומצפה שישתנה. הרברט יושב עם חברים בטלנים כמוהו והם רואים בטלוויזיה כתבת תחקיר על כך שבדנמרק בבתי הכלא האסירים חיים כמו קינגים. במקום תאים יש להם חדרים מאובזרים בכל מה שצריך, גן ירוק מסביב ותנאים של מחנה נופש שהוא במצב חייו העלובים יכול רק לחלום עליהם. הוא מחליט לנסות להסתנן במכולה למדינת הרווחה הסקנדינבית ושם לבצע שוד של חנות כלשהי, על מנת שייתפס, ייכלא ויזכה בכל אותם תנאי מחיה אותם ראה באותה תכנית טלוויזיה. ברגע שהוא מתחיל לממש את חלומו קורים לו דברים שונים משציפה, כלב מדובלל הופך לידידו הטוב ומתילדה (סימון ליק), בחורה שעובדת בפאב בעיר בדנמרק אליה הגיע חושקת בו ומסייעת לו. 91 דקות.
זהו סרט מסע אינדי קטן, לא יומרני, אבל בעל רעננות וקסם, וזאת משום שהוא פועל על פי נרטיב עצמאי משלו ומציף אל פני השטח בעיה חברתית. הרב מייצג את המוחלשים בחברה האירופית, אלה שלא מוצאים עבודה, נשדדים על ידי פרחחים והחיים נראים להם קודרים ומדכאים יותר מיום ליום. אבל הוא לומד לדעת שלא הרחק ממנו, בסקנדינביה, שוכנת מדינת רווחה שאפילו אסיריה היושבים בכלא חיים את החלום שהרב לא מסוגל להגיע אליו. וזה בדיוק האבסורד הגדול שמוציא אותו לדרך, להרפתקה מטורפת שאמורה להכניס אותו אל מאחורי סורג ובריח אבל לשפר לאין שיעור את תנאי חייו. זה לא סרט מושלם אבל הוא לא שגרתי, מפתיע במהלכו ויש בו לא מעט רגעי חמלה.
דירוג: *** וחצי
דנמרק יח"צ
מועדי הקרנות