החדש של הבמאי הרומני המוערך קורנליו פורומבויו, סרט מסע מסלובקיה על זיכרון וזהות, טיפאני האדיש משחקת אותה בוסית ועוד
"השורקים" (רומניה 2019)
דרמה-מתח. סרטו של קורנליו פורומבויו. כריסטי (ולאד איבנוב) הוא איש משטרה רומני מנוסה ומתוחכם המצליח במקביל לעבודתו במשטרה לנהל קשר הדוק אך לא מאוד חוקי עם ארגון מאפיה בבוקרשט. באחד הימים מגייסת אותו צעירה יפה ומסתורית בשם גילדה (קתרינל מרלון) למשימה יוצאת דופן שמטרתה לשחרר את בן זוגה זלוט (סבין זמריאה) מהכלא. על מנת לעשות זאת היא לוקחת אותו ללה גומרה, אי יפהפה, חלק מרצועת האיים הקנריים, שם הוא מתבקש ללמוד את שפת "השורקים" הסודית שקיימת באי מאות שנים ומבוססת על תקשורת שריקות בה השתמשו ה"גואנצ'יס", שבט הילידים הקדמוני שאכלס את המקום בעבר הרחוק. כריסטי מוצא עצמו לכוד בין עמיתיו במשטרה החושדים בו ועוקבים אחריו, באמצעות מצלמות ששתלה בדירתו הבוסית שלו מגדה (רודיקה לזאר) אנשי ארגון המאפיה האלימים והצורך לשחרר את זלוט, היחיד שיודע היכן טמונים כספי שוד בסך 30 אלף יורו. ולתוך כל המערבולת הזו נכנסים גם ענייני הרגש המתפתחים ביחסים בין כריסטי וגילדה. 97 דקות.
השורקים יח"צ
הגל החדש של הקולנוע הרומני מיוחד ומרתק, אם לשפוט על פי מקבץ הסרטים מתוכו בו צפיתי, שהוקרנו כאן בשני העשורים האחרונים בפסטיבלים ובבתי הקולנוע. ברשימה בין היתר "4 חודשים, שלושה שבועות ויומיים", "שם תואר: משטרה", "בן יחיד", "לא אכפת לי אם ההיסטוריה תשפוט אותנו כברברים", "צעד אחד מאחורי השרף", "משפחת מורומטה" ועוד. ובעניין הקולנוע הקונקרטי של פורומבויו, עד עתה אפיין את סרטיו בדרך כלל קצב התנהלות איטי, וניקח כדוגמה מייצגת את "שם תואר: משטרה", הרי שכאן הוא מאיץ ומגביר באופן משמעותי את הטמפו. באופיו, הסרט הוא סוג של ניאו-נואר, סיפור פשע אפל מודרני שיש בו כמעט את כל מרכיבי הפילם-נואר הוותיק והטוב. באופן בולט ומובהק קל לאתר כאן את הפאם-פאטאל הטיפוסית, המגולמת כמובן בדמותה של גילדה (כנראה ששמה אינו מקרי אלא הוא סוג של מחווה לריטה הייוורת', ה"גילדה" הקלאסית של צ'רלס וידור). באופן מתבקש אולי, כמעט כל הנפשות הפועלות בסרט מושחתות, כולל הגיבור הדו-פרצופי בהתנהלותו – איש חוק שמשתף פעולה על המאפיה - עובדה שלא מאפשרת להזדהות איתו עד הסוף. השחיתות הפושה בכל היא אולי ביקורת אלגורית על השלטון הנוכחי ברומניה. בשורה התחתונה מדובר כאן בסרט פשע די מסתורי ואניגמטי, השונה לחלוטין מאלה הנעשים בארה"ב ואף באירופה, אם כי יש בו לא מעט קריצות אליהם. נדמה לי שלא נעשה כאן מספיק שימוש בגימיק המקורי של הסרט - השריקות - כפורמולת תקשורת מוצפנת, שבסופו של יום יש להן משמעות רבה בשלביה המכריעים של העלילה. השריקות הן אולי קצת "וואן טריק פוני", אבל עדיין אלמנט מאתגר ומסקרן כמותו לא ראינו בסרטי פשע ובכלל.
דירוג: ****
מועדי הקרנות
"המתרגם" (סלובקיה 2018)
דרמה. סרטו של מרטין סוליק. דלת בבית בווינה נפתחת. אלי אונגר (ג'ירי מנזל), מתורגמן בן 80 שצלצל בדלת, הגיע לווינה לחפש אחר קצין האס.אס שרצח את הוריו בסלובקיה. הוא חמוש באקדח. את דלת הדירה פותח גיאורג (פיטר סימונישק) בן ה-70, מורה בגמלאות ובנו של הקצין הנאצי המתועב. לשאלתו של אלי היכן אביו, שגרם למותם של עוד מאות אנשים, משיב גיאורג שהוא נפטר. אלי הביא איתו ספר שכתב קצין האס.אס, משאיר אותו בתיבת הדואר של גיאורג אחרי שהוא חורט עליו צלב קרס והולך. לאחר מספר ימים משאיר גיאורג הודעה בהוצאת הספרים של אלי. הוא רוצה לפגוש אותו. באותו מפגש מצליח גיאורג לשכנע את אלי להצטרף אליו למסע ברחבי סלובקיה, שכל תכליתו לאתר עדים שיוכלו לספר על התנהלותו האכזרית והלא אנושית של אביו של גיאורג, שגרמה גם לטרגדיה של משפחת אונגר. למרות המתח הטעון שבין השניים, הם מתחילים במהלך המסע זה על זה וכך מתחיל להירקם סוג של קשר אנושי ביניהם. עם סוזנה מוררי, אניטה סוורצ'ק, אנה ג'קוב רקובסקה, רקה דרזי. 113 דקות.
המתרגם יח"צ
בלי להמעיט בערכו של הבמאי הסלובקי מרטין סוליק, ותרומתו החשובה לכתיבה (יחד עם מארק לסקאק) ולבימוי, הפרויקט מבליט את שני השחקנים אותם ליהק, פיטר סימונישק, אותו אנחנו מכירים מ"טוני ארדמן", וג'ירי מנזל, הבמאי ("רכבות נשמרות היטב") והשחקן הצ'כי המהולל. החיבור בין השניים האלה יוצר מפגש מרתק של כישרונות טבעיים שאין צורך בכלל לכוון אותם והם מנפקים בכוחות עצמם (שוב, מבלי לפגוע במעורבות הבמאי במהלך) הופעות משחק טבעיות כובשות. מדובר בסרט דרך שגיבוריו הם בני הדור השני לשואה ולמלחמת העולם השנייה. לכל אחד מהם הזיכרונות המשפחתיים הטעונים, משני צדי המתרס, ובלי שהם מנסים לעשות זאת, נוצר איזשהו גשר מחבר ביניהם שבסיסו חוויית החיים. אף שגיאורג הוא טיפוס נהנתן ואוהב חיים בהווייתו בעוד שאלי בעל אופי נזירי וסגור - דומה שדווקא הניגודים ביניהם מצליחים להפשיר את האווירה וליצור איזו נינוחות בין שני המבוגרים האלה, שמנסים למצוא תשובות ועדויות למשהו בעל חשיבות גורלית לחייהם. ועדיין, יש בסרט מספר טריגרים שמאפשרים אתנחתות קומיות קצרות מהנושא הכבד. הסרט, שמן הסתם ידבר לקהל יעד מבוגר, כתוב היטב וגם מבוים ומשוחק ללא דופי.
דירוג: ****
מועדי הקרנות
"שחקי אותה בוסית" (ארה"ב 2020)
קומדיה. סרטו של מיגל ארטרה. מל (טיפאני האדיש) ומיה (רוז ביירן) הן החברות הכי טובות שאפשר להעלות על הדעת. הן גרות יחד ומנהלות עסק משותף למוצרי קוסמטיקה אותו הקימו במו ידיהן. למרבה הצער המצב הכלכלי של העסק שלהן לא טוב, ורק הולך ומדרדר, וכאשר מגיעה הצעת רכישה מטעם קלייר לונה (סלמה הייק), מנהלת חברת קוסמטיקה ענקית - היא טובה מכדי לוותר עליה. אלא שהמהלך הצפוי מסכן את החברות ארוכת השנים שבין מל ומיה. עכשיו עסקי היופי עומדים להיות מכוערים מאוד. 83 דקות.
שחקי אותה בוסית יח"צ
מועדי הקרנות
"תרגול בריגול" (ארה"ב 2020)
קומדיה. סרטו של פיטר סיגל. ג'יי ג'יי (דייב בטיסטה), סוכן סי-אי-איי קשוח, מורד בדרגה ונשלח למשימה חשאית לרגל אחר משפחה. אלא שבת המשפחה הפקחית סופי (קלואי קולמן) בת התשע, מגלה שבדירת משפחתה הוטמנו מצלמות. באמצעות כישורי המעקב המתוחכמים שלה היא חושפת את ג'יי ג'יי ומציעה לו עסקה. היא תעלים עין מכך שהוא עוקב אחר בני משפחתה ובתמורה הוא יבלה זמן במחיצתה וילמד אותה איך להיות מרגלת. על מנת שהשימה החשאית שלו לא תיהרס, נאלץ ג'יי ג'יי להסכים לדרישתה של סופי, אך מגלה שמדובר בילדה חכמה במיוחד שבהחלט יכולה להיות לו איתה שפה משותפת. 102 דקות.
תרגול בריגול יח"צ
מועדי הקרנות