נטע אלקיים היא "מאמי" מוצלחת בגרסה הייחודית של קרן ידעיה, "הילד 2" שבלוני ומיותר ועוד
"מאמי" (ישראל 2019)
דרמה-מוזיקלי. סרטה של קרן ידעיה, על פי אופרת הרוק "מאמי" אותה כתב הלל מיטלפונקט והלחינו יוסי מר-חיים ואהוד בנאי. מאמי (נטע אלקיים) היא צעירה החיה בפריפריה בדרום. היא עובדת בתחנת דלק. אירוע אופורי משמח המשנה את חייה הוא נישואיה לבחיר לבה נסים מלכה (עמי אבו). אלא שלאחר מכן מגיעה נפילה טראומטית כואבת. נסים מגויס לצה"ל, יוצא למלחמה, נפצע וחוזר כאדם משותק המרותק לכיסא גלגלים. מאמי המיואשת נמלטת מהדרום יחד עם בעלה לתל אביב הרחוקה, בתקווה לפתוח דף חדש, ושם היא תעבור חוויות וטלטלות לא פחות קשות. מניסיון אונס על ידי פלסטינים בבר בו החלה לעבוד ועד התגלגלות לבית בושת - ואחר כך מהפך בעל אופי פנטסטי-מדע בדיוני. עם דודו טסה, ריקי גל, יובל בנאי, ערן צור, ריאד סלימאן. 93 דקות.
מאמי יח"צ
1986. הימים ימי התבססות-התבוססות צה"ל בלבנון, מתוצאות המלחמה שפרצה ב-1982. המחזאי הלל מיטלפונקט כותב טקסט לאופרת רוק ביקורתית חריפה. יש בה את כל התבלינים שקיימים גם היום: פריפריה מוזנחת לעומת מרכז שבע, מיליטריזם ישראלי לעומת דיכוי הפלסטינים, עולם פיתויים, לחם ושעשועים. הלחינו את הטקסטים הללו יוסי מר-חיים ואהוד בנאי, שלהקתו "הפליטים" (שכללה את יוסי אלפנט ושפי ישי) ביצעה על הבמה עם הסולנית מזי כהן והמספר אריה מוסקונה. ואז רעשה הארץ. בין הטקסטים של מיטלפונקט נכלל "שיר האונס" ("מאמי יא מאמי תפתחי את הרגליים, לשבעה מדוכאים, שבעה פלסטינאים..."). התעורר ויכוח ציבורי נוקב, החברה התקשתה לעכל, הרדיו התקשה לשדר. ולמרות הכל האופרה, בה צפיתי אז וממנה התלהבתי, הפכה לקאלט.
קרן ידעיה, במאית שאני מאוד אוהב, שיצירתה כוללת את "אור", "כלת הים" ו"הרחק מהיעדרו", עומדת מאחורי גרסה קולנועית ל"מאמי" (שנראה כי הייתה מתבקשת כבר מזמן) וזה כבר מהלך אמיץ. העניין הוא שהיא התרחקה מאוד מהווייב והאנרגיות הרוקיסטיות של המקור. סרטה הוא בעל אופי דרומי-איטי, בדימוי שלי משהו שבין בלוז כנעני ושיר אהבה בדואי. דוד טסה המחונן, המגלם כאן את המספר, עיבד את השירים והעניק להם נופך ערבי. ההעמדה שלו בסרט עם חבורת נגניו נראית כתזמורת ערבית ומזכירה גם מקהלה יוונית ולחילופין חבורת נגני רמבטיקו. נטע אלקיים, אמנית פלסטית וזמרת, עושה בהצלחה את התפקיד המורכב של מאמי, אבל לאוזניי מתחברת פחות גרסת הפיוט-אנדלוסי-מזרחי שכאן, לעומת הפאוור-רוק של מזי כהן וגם של אורית שחף, בגרסה הבימתית השנייה שהועלתה ב-2002. ככלות הכל, במקור היה מדובר באופרת רוק הנשענת על קלאסיקות הז'אנר, כמו "טומי" ו"קוודרופניה" של להקת "המי", "ישו כוכב עליון" ודומיהם. ולמרות שידעיה לקחה במודע את המקור לכיוון מאוד אחר, נותר לי סנטימנט עמוק ל"מאמי" של לפני 34 שנה ופחות התחברתי ליצירה המיוחדת שעשתה ממנו הבמאית עתה.
דירוג: *** וחצי
מועדי הקרנות
"בראהמס: הילד 2" (ארה"ב 2020)
אימה. סרטו של ויליאם ברנט בל. לייזה (קייטי הולמס) ושון (אוויין יאומן) עוברים עם בנם הקטן ג'וד (כריסטופר קונוויי) לטירת הילשייר המבודדת שבחיק הטבע. זאת לאחר טראומה שחוותה האם לאחר פריצה לביתם הקודם וסיוטים חוזרים ונשנים שהיא חווה. המשפחה מתארגנת בביתה החדש ובין היתר מתוודעת לשכן הקרוב ולכלבו, וכאשר האב ובנו יוצאים לשוטט בחורש הקרוב, מגלה הבן בובת ילד בגודל אדם, הטמונה בחול. הוא מאמץ אותו ולהוריו אין בעיה עם העובדה הזו, עד שמתברר להם שבין בנם ובובתו נרקם קשר מיוחד וכי הבובה מצוידת כנראה בתכונות על-אנושיות. 86 דקות.
הילד יח"צ
זהו המשכון של אותו במאי, ויליאם ברנט בל, ואותו תסריטאי (סטייסי מנאר) לסרט אותו יצרו ב-2016, וכנראה היה ביקוש לפרק הבא בהרפתקאות גיבוריו. לי הסיבה לכך לא ממש ברורה. ראשית כי הרעיון שבבסיס סרטים אלה די דומה לזה שבעטיו נוצרה סדרת האימה הוותיקה "משחק ילדים", שגיבורה המרושע הוא צ'אקי. ויש גם לא מעט דמיון לסדרת הסרטים "לזמן את הרוע", שבגיבורה שלה היא הבובה אנאבל. וכאשר הסיפור לא מקורי והסרט גם לא ממש עשוי טוב, בלשון המעטה, אז בהחלט אין ממה להתלהב כאן. לא מהתסריט השבלוני, לא מהמשחק הקלישאי וגם לא משום רעיון שמפעיל עלינו הבמאי כדי שנפחד. סרט מיותר למדי שאולי רק מעריצי הז'אנר הנלהבים יתחברו אליו.
דירוג: **
מועדי הקרנות
"בלאדשוט" (ארה"ב 2020)
בדיוני-פנטזיה. סרטו של דיוויד ס.פ ווילסון, על פי קומיקס מצליח, ריי גריסון (וין דיזל) הוא חייל ביחידה נבחרת שנהרג בפעולה, הוחזר לחיים על ידי תאגיד RST והפך ל"בלאדשוט", לוחם על-אנושי. בזכות צבא ננוטכנולוגי הזורם בעורקיו בלאדשוט הוא כוח בלתי ניתן לעצירה, חזק מכל לוחם בעבר ובעל יכולת החלמה מיידית. אך באמצעות השליטה בגופו, לתאגיד יש השפעה גם על מוחו וזיכרונותיו. ריי, שאינו יודע מה אמיתי ומה לא – ייצא למשימת נקמה במי שהוא מאמין שרצח את אשתו. אלא שמהר מאוד הוא מבין שלא יוכל לסמוך על כל מה שלימדו אותו ויוצא מהי האמת. עם גאי פירס, אייזה גונזלס. 109 דקות.
בלאדשוט יח"צ
מועדי הקרנות