המלחין והמנהל מיכאל וולפה וראש אנסמבל הנקשנים טרמולו תומר יריב מדברים על הפסטיבל המדברי האיכותי: ארבעה ימים של מוזיקה ישראלית במיטבה שישודרו ללא עלות משדה בוקר
בין ה-16 ל-19 בדצמבר יחזור לשדה בוקר פסטיבל צלילים במדבר אותו יסד ומנהל מאז המלחין מיכאל וולפה. בתוקף הקורונה, הפסטיבל ישודר לקהל הרחב ללא תמורה באתר ולמעשה יהיה זמין לצפייה שבוע ימים נוסף, עד ל-26 בדצמבר.
מחזיר עטרה ליושנה
"אני חושב שהפסטיבל השנה ממש מחזיר עטרה ליושנה, לפסטיבלים הראשונים שהיו לנו," אומר המנהל האמנותי של הפסטיבל, המלחין מיכאל וולפה איש שדה בוקר. "הפסטיבל השנה לא מתפשר על חדשנות, על איכות ועל במה ליוצרים צעירים בראשית דרכם, ולצדם גם ותיקים יותר."
הלכתם על סגנון מוזיקלי מסוים השנה?
"בפסטיבל יהיה מגוון של סגנונות, אבל בה בעת לא התפשרתי על הרף האיכותי הגבוה שהצבתי לעצמי. הסיבה שיכולתי לעשות את זה היא כי אני לא צריך למכור כרטיסים. אחרי הרבה שנים, יצא שהשנה אני לא עבד למשרד מכירות הכרטיסים, שהוא בדרך כלל חלק חשוב מאוד של תקציב הפסטיבל. יכולתי לבנות תקציב, אמנם צנוע יותר אבל כזה שהעניק למפיק ולי יותר חירות."
מצד שני יש סיכוי שתגיע לקהל גדול יותר.
"אני מאוד מקווה, בעקבות פרויקטים אחרים שעשיתי בחודשים האחרונים, שגם כאן כמו נזכה לחשיפה הרבה יותר גדולה."
במקום עצמו, בשדה בוקר, יהיה קהל?
"עוד לא בטוח, אבל יהיו כל האמנים ותהיה שמחה גדולה של האמנים שנפגשים זה עם זה בין המופעים. ה'מועדון לחבר' שלנו יהפוך למעין 'בית אמנים' כזה. האולם שבו הקונצרטים יוקלטו - אנחנו כבר התחלנו לעבוד על זה - יהיה ממש לאולפן שידור על כל המשתמע מזה. זה מאוד מרגש."
השידור יהיה של "צלילים במדבר" או באמצעות מתווך כמו "קול המוזיקה" לדוגמא?
"אנחנו משדרים ישירות, למעט שני מופעים שנקליט קודם, מפני שיש אמנים שלא רוצים להופיע בשבת. אבל עקרונית הכל בשידור ישיר מן האולם בשדה בוקר וגם מאתר צילומים שבנינו במיוחד על המצוק ליד הקבר של בן גוריון. יתקיימו שם מופעים שלמים, למשל המופע של איריס ועופר פורטוגלי והאנסמבל שלהם, מופע המקהלה של יצירות דב כרמל ועוד."
פרופ' מיכאל וולפה, צילום: אדיר לוי
מוזיקה מן המדבר
מי משתתף בפסטיבל?
"ראשית כל, באשר להחזרת עטרה ליושנה, שלא יהיה ספק - אני מאוד גאה בכל הפסטיבלים שהיו. אבל מה שחשוב שהפעם יכולתי להביא למרכז הבמה אמנים שבעבר ולרוב היו בצל. כך למשל יש לנו את דודי יצחקי שכתב ממש סימפוניה להרכב בדואי שהוא עובד איתו כבר שנים בניצנה, יחד עם יאיר דלאל - להקה בדואית גדולה שתופיע עם התזמורת הקאמרית הישראלית ביצירה של עשרים דקות.
"שיתפנו הרבה מלחינים מרמת הנגב וממצפה רמון, בתכנית ביצועי בכורה ליצירות של מלחינים צעירים - בהם גם תלמידי המכללה במצפה רמון וגם מהתיכון הסביבתי. זה לצד ביצועי בכורה של מלחינים ישראלים נוספים כמו עידו שירוֺם. ברק ארבל יזכה כאן לדעתי לביצוע סימפוני ראשון שלו. עוד תבוצע יצירה של שלמה עומר.
התזמורת הקאמרית הישראלית בניצוחו של רועי אזולאי, בהשתתפות אנסמבל "שרגי", מקור: אתר פסטיבל צלילים במדבר
הזכרת קודם קונצרט יצירות של דב כרמל.
"דב כרמל, הוא ממלחיניה המובהקים של התנועה הקיבוצית, שחיבר ועיבד עשרות רבות של שירים בעיקר למקהלה. הוא בן 88, חבר קיבוץ דליה, ולאורך דרכו עבד עם הרכבים ווקאליים וחיבר יצירות לתזמורות. זה מלחין שאני מאוד מעריך ומוקיר ודווקא הקורונה אפשרה לי לבקש ממקהלה להכין תכנית שלמה של יצירותיו. בגלל שאין הופעות, היה להם זמן להתמקד ברפרטואר הזה והם הכינו פנורמה של 50 שנות יצירה – גם יצירות וגם עיבודים. כזה קונצרט עוד לא היה למלחין הזה."
אנסמבל נשים נעמה, מקור: עמוד הפייסבוק של האנסמבל
מה על ההרכבים הגדולים?
"יהיו לנו שלושה קונצרטים תזמורתיים, כאשר תזמורת אחת מופיעה פעמיים. יש לנו קונצרט ממש גדול של אנסמבל מיתר ואנסמבל הנקשנים טרמוֺלו, 20 נגנים על הבמה בסימפוניה של הנס אייזלר ויצירה אחת שלי, 'המתופף שר' - היה לי רעיון שהמתופף ישים לפניו סנֵֵֵרים בגדלים שונים וינגן עליהם מנגינות (הקפיצים המתוחים מעל עור תוף הצד, מפיקים צליל מתכתי יבש שמשמש מלחינים, י"ש). מן הרעיון הזה הגענו לכך שבסופו של דבר המתופף, תומר יריב, ישיר."
אנסמבל מיתר, מקור: אתר פסטיבל צלילים במדבר
"אני רומנטיקן חסר תקנה"
תומר יריב, שמוביל את יצירתו החדשה של מיכאל וולפה "המתופף שר", עומד בראש "מרכז טרמולו" - המרכז הישראלי לכלי הקשה הממוקם בנתניה. בפסטיבל בשדה בוקר אנסמבל טרמולו משתף פעולה עם אנסמבל מיתר, וכל אחד מן ההרכבים מנגן גם בנפרד. "אנחנו עושים שליש, שליש, שליש", מספר יריב. כל אנסמבל מקבל שליש מופע, ושני האנסמבלים מנגנים ביחד בשליש השלישי."
איך זה קורה במופע שלכם, מתופף ששר?
"לצד העניין של הסנֵר, יש כאן משהו שהוא לדעתי האתגר הכי גדול, להראות שגם מתוף בודד אפשר להפיק מוזיקה. נתחיל מזה שאין כל ויכוח סביב העובדה שהתוף הבודד הוא כלי הנגינה הכי פרימיטיבי. מדובר בגליל שעל צד אחד שלו מתוחה יריעת עור אמיתית או פלסטית, והאתגר של הנקשן הוא לנגן עליו משהו שיש בו דינמיקה, מוטיב, פיתוח מוטיב וחזרה על הנושא.
"בכלי הקשה יש מרכיב נוסף והוא הנראוּת. ברגע שאתה המאזין מתבונן בי – המתופף - מקיש, המוח מפרש את זה: עכשיו הוא מנגן סטַקַאטוֺ', וכאשר תנועת היד היא עגולה יותר, נמשכת יותר, המוח מפרש זאת כך: 'עכשיו הוא מנגן לֶגַאטוֺ'. אבל למעשה אין הבדל בין שתי הפעולות. אם תשב עם הגב אלי לא תבחין בהבדל, אבל נראות הנגינה נותנת תחושה שאני כאילו שר מתוך התוף. אני שר, אני משתפך, אני רומנטיקן חסר תקנה."
תומר יריב, אנסמבל טרמולו, צילום: נורית מוזס
אתה באמת שר?
"כן. בסוף אם היה לך המאזין ספק, אז אני שר. לא רק אני, כל הנגנים, חברי שני האנסמבלים, שרים טקסט של אורי צבי גרינברג, שמתחיל במילים: 'תָלוּי בּאֶמצָע העולָם וצופֶה עד סוף כל הדורות, בּסופו של עולם, וּגדוֺלים גַעגוּעָיו לארץ ישראל...' ומסתיים במילים: 'ושָם אֵין יֵאוּש עוד... הַללוּיָה!'. כולם שרים על מעבר מייאוש לתקווה - 'הללויה'."
שיתוף פעולה עם גופים זו המגמה העכשווית בטרמולו?
"בהחלט. דווקא בימים אלו יש לנו טירוף של עבודה. לפני שבועיים היה קונצרט במרכז למוזיקה במשכנות בירושלים, לפני שבוע הקלטנו ל'חג המוזיקה הישראלית' ערב שלם של יצירות שנכתבו במיוחד לטרמולו. ביום שלישי הקרוב יש לנו מופע משותף עם עידן אלתרמן ודנה ברגר - וכל זה לפני שני הקונצרטים בשדה בוקר."
יש אפשרות לבוא לצפות בהופעה שלכם?
"כרגע זה לא אפשרי, הכל מוקלט או 'live to tape' שישודר אחר כך."
אנסמבל טרמולו, צילום: נורית מוזס
"צ'יק קוריאה נתן לנו יצירה שלו"
מה עוד תעשו במופע ב"צלילים במדבר"?
"בקונצרט הראשון עם אנסמבל מיתר הם מנגנים שתי יצירות של הנס אייזלר, ואנחנו, בעוונותינו, מנגנים יצירה שלי שנקראת 'תולדות התעופה'. ביצוע הבכורה העולמי של היצירה הזאת היה בדצמבר בשנה שעברה, בכנס ארגון כלי ההקשה העולמי."
ספר עליה קצת, מה הקשר לתעופה?
"יש ביצירה שלושה פרקים, וכל פרק הוא נקודת ציון משמעותית. הפרק הראשון הוא בהשראת הכדורים הפורחים, שעלו לאוויר בצרפת בשנת 1783. באותה שנה חיבר מלחין איגנץ פּלֶיֵיל יצירה לרביעיית מיתרים, שממנה שאבתי את המוזיקה לפרק הראשון.
"הפרק השני הוא סביב המטוס הראשון של האחים רייט, שטיסתם המאוישת הראשונה התקיימה בשנת 1903. באותה השנה חיבר המלחין האמריקני צ'רלס אַייבס את הסימפוניה השנייה, שקטע ממנה שאלתי ליצירה. הפרק השלישי הוא העידן המודרני ויש בו הרבה מיקסים של שירי רוק."
ובקונצרט השני שלכם?
"יש הרבה סגנונות. זה הקו המוזיקלי של מיכאל וולפה ואני בהחלט מסכים עם הדרך, אז אנחנו משלבים יצירות מקוריות לכלי הקשה ועיבודים. למשל 'מוֺנוֺכרוֺם' - יצירה של המלחין היפני מאקי אישי שאנחנו מאוד אוהבים. זו היצירה הראשונה שנכתבה מתחילתה ועד סופה בתווים להרכב נקשני 'קודו' יפניים, יצירה עם יסודות של פולקלור יפני. בין העיבודים, אחד הוא עיבוד לחמישיית כלי הקשה ל'שבתאי' מתוך הסוויטה הנודעת 'כוכבי הלכת' של המלחין האנגלי גוסטב הוֺלסט; עיבוד למרימבות של 'אַלבּוֺרַדָה דֶל גרַציוֺזוֺ' המוכרת של ראוול.
"לצד זה ננגן גם את 'סוויטה לירית', יצירה שקיבלנו מצ'יק קוריאה שחיבר אותה לנגינה שלו ושל גארי ברטון - פסנתר ויבראפון ורביעיית מיתרים - ואנחנו עשינו לה עיבוד לאנסמבל כלי הקשה. היצירה לא מודפסת, ולאורך כל התהליך היינו בקשר עם צ'יק קוריאה - אנחנו שלחנו לו, והוא שלח אישור. זה יהיה ביצוע בכורה עולמי לנוסח הזה, שהיינו אמורים לבצע בפסטיבל פליציה בלומנטל, אבל אז הגיע הטורנדו הזה, הקורונה."
אנסמבל טרמולו, צילום: נורית מוזס
פסטיבל "צלילים במדבר" ה-23, חנוכה 2020, 19-16 בדצמבר
2020.
המופעים יפתחו לשידור על פי תוכניית הפסטיבל,
באתר פסטיבל צלילים במדבר
ויוותרו באתר לצפייה עד יום שבת 26 בדצמבר. הצפייה במופעים ללא תשלום.
המעוניינים
יוכלו לרכוש "כרטיסי ידידים" לתמיכה חיונית בפסטיבל
.
רכישת הכרטיסים יכולה להתבצע בכל עת ואינה תנאי לצפייה במופעים. ניתן לרכוש כרטיס אחד או יותר. כל ההכנסות
ישמשו לביסוס תכנית פסטיבל 2021
.
כרטיס "ידיד פסטיבל" לצפייה בכל מופעי הפסטיבל
:
רגיל - 50 ₪, כסף - 100 ₪ או זהב - 150 ₪.