סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מחול
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ריאיון
 
מאת: טל גורדון ה-ANIMA של מיכל ברט
 

 
 
חוץ ממני, האמא, ונגן הגיטרה חוסה קארייו שהוא האבא, בכל סצנה המשתתפים מגלמים משהו אחר. החל מזרעון או ביצית, ועד הורמונים או התחושות הכי עמוקות."
בין פלמנקו, פרפורמנס וכליזמר, המופע של ברט "תחושת בטן או ANIMA" פורש את המסע המוטרף והמצחיק של הפיכתה לאמא. שיחה


"אני אמא"
 
במהלך כל השיחה בינינו, כשברקע נשמעות שתי בנותיה הקטנות, קולה של מיכל בְּרָט נשאר רגוע ומחייך. חלוקת הקשב שלה בינן לביני קרובה למושלמת, ואזכור החוויה הזו נוגע ישירות ליצירה החדשה שלה "תחושת בטן או ANIMA" - מופע שמשלב מחול, תיאטרון חזותי, פלמנקו וכליזמר.
 
"אני מגלגלת בראש את המופע הזה מאז שנולדה בתי הבכורה נגה ב-2016", מעידה ברט, יוצרת, רקדנית פלמנקו, כותבת, שחקנית ומוזיקאית. "מאז הצטרפה גם נטע. רקדתי כשהן היו אצלי בבטן ושתיהן רקדו בתוכי, ועכשיו הן בעצמן הופיעו במופע סוף שנה אז הן לוקחות שיעורי פלמנקו. ולא "כי אמא מכריחה", זה מה שהן רוצות.
 
במה עוסק המופע?
 
"המופע הוא סיפור אוניברסלי דרך הסיפור שלי, של המעבר שלי מרווקות לזוגיות ובעיקר לאימהות, והבנות נתנו הרבה מההשראה למופע הזה. 'תחושת בטן' הוא מעין משחק מילים על הידיעה הפנימית, על הרצון להיות אמא וגם על ההיריון עצמו.
 
"ANIMA זו הנפשה, פה במובן של נתינת חיים למשהו חדש - גם לתינוק וגם לאישה - ואם מפרידים את המילים זה יוצא ANI IMA - אני אמא. וכמו שגיליתי שהמעבר הזה היה משהו כל כך חדש וגדול וענק ומלא באור ובדברים חדשים ומאתגרים, כך הבנתי כשהתחלתי לגלגל את המופע, שגם הוא יהיה משהו אחר". 
 

ANIMA, מיכל ברט, צילום: אמנון חורי


חוויה אקסטטית 
  
חלק מאותה אחרוּת עליה מדברת ברט היא שילובים שמביאים אל הבמה גיטריסט פלמנקו ספרדי, הרכב כליזמר, מוזיקאים, רקדנים ושחקניות, שיוצרים חוויה של תנועה ושל מוזיקה "שהיא גם מצחיקה", מתארת ברט. "זו חוויה ייחודית, בינתחומית, אקסטטית, שנוגעת בנקודות שנוגעות לכולם וחולשת על המון תחומים, גם מבחינה מוזיקלית, גם תנועתית וגם בתכנים".
 
איך הגעת לסינרגיה הזאת?
 
"תמיד אהבתי לשלב בכל היצירות שלי נקודות שלא שייכות לפלמנקו המסורתי ולתת זוויות אחרות, גם בשפה התנועתית שלי. ביצירות קודמות עבדתי, למשל, עם נאום של צ'רצ'יל, עם קטע של מרילין מונרו, שילבתי מוזיקה אלקטרונית עם וידאו ארט, הוספתי גיטרה בס לתוך הרכב פלמנקו מסורתי. אז אני מאוד אוהבת לשלב, אבל זה אף פעם לא הגיע למקום הזה.
 
"בעבודה החדשה יש שילוב של כמה דברים: חיפשתי משהו שזורק אותי למקום אחר מהפלמנקו, אבל עדיין מצליח להכיל את המהות שלו. וזה נשמע כאילו הזוי אבל בכליזמר יש איזה משהו, בבסיס, שמדהים אותי עד כמה שהוא מתחבר לפלמנקו". 
 
  


אולי זה משהו בסערה הפנימית שיש בשני הז'אנרים?

 
"לגמרי. אפילו הצעקות תוך כדי, ההעלאה של מהירות הקצב, שזה דבר מאוד מקובל בפלמנקו אבל פחות במוזיקות אחרות. יש שם עושר מאוד גדול של שונות ושל חיבור. וזה מאוד מתחבר לי לנושא של המופע, שזאת עדיין אני, אבל זאת אני שמגלה על עצמי דברים נוספים, שיורדת לעומקים, שמתחברת, שמשתנה. אבל זה עדיין תמיד בתוך המוכר ביחד עם המטורף והשונה וההזוי, שתמיד מתקבל אצלי בברכה". 


תחושת בטן או ANIMA, צילום: ארז קאשי
  

   


"ההיריון והלידה באו לי בזרימה"
 
כשמדברים על אימהות, לא פחות מאשר על אושר מדברים גם על רעידת אדמה. זה נכנס לתכנים של המופע?
 
"כל המופע הוא יחסית משעשע. בחרתי, ואני ממשיכה לבחור בחיים שלי, לקחת את הדברים בצחוק עד כמה שאפשר. אני אוהבת לעשות שטויות".
 
שזה נחמד, כי אצלי פלמנקו נתפס כפורמט הכי דרמטי שיש
 
"נכון, אבל למזלי הגדול, אחרי שדחיתי הרבה מאוד פעמים את הכניסה להיריון - כי כל פעם היה עוד איזה פרויקט ועוד איזה רגע להספיק עוד דבר ועוד דבר - לשמחתי גם ההיריון וגם הלידה וגם האימהות הראשונית היו בשבילי חוויה מבורכת. מאוד קשה, אבל מבורכת. זה כאילו קיבלתי בברכה ובהבנה ובשמחה את הדברים".
 
אז לא ילדת בגיל צעיר מאוד
 
"נכון. ילדתי בגיל 33, אבל לעומת אנשים אחרים שאני מכירה ושצריכים את השגרה המסודרת שלהם, אני קמה יום אחד ככה ויום אחד ככה. זה האופי הבסיסי שלי. אז היה משהו גם במוכנות שלי. כל כך רציתי את זה כבר, שבאמת קיבלתי את הכל בברכה על אף כל הקשיים. זה בא לי בטוב. זה בא לי בזרימה בתוך החיים שלי".
 
זה לא הקשה על החזרה לריקוד? במיוחד אצלך, שהמקצוע והאהבה שלך כל כך גופניים
 
"חזרתי לרקוד מאוד מהר. חודש ומשהו אחרי הלידה הופעתי עם התזמורת הסימפונית חיפה, בעלי החזיק את הילדה מאחורי הקלעים, ירדתי, הנקתי אותה וחזרתי לבמה. איכשהו זה קרה. בגלל שאני עצמאית, גם יכולת הג'ינגול של הזמנים שלי הייתה מאפשרת ולא תקועה בעבודה של שמונה עד חמש". 



ANIMA, מיכל ברט, צילום: שי רודיטי
 

מקפלת כביסה עם הרגליים
 
 
אני מתפתה לשאול אם כך איפה הקונפליקט שמקיים את היצירה החדשה, מה הדבר הזה שניסית לפתור?
 
"זה בא בהרבה מובנים, אבל אם לתת דוגמה שהיא, נגיד, פרקטית יותר ובאה לידי ביטוי באחד הקטעים, אז זה שאת צריכה להחליף חיתול, להניק, לחזור, לקפל כביסה, את לא ישנה, את קמה כל רגע, ונוצר ריקוד שממש מובנה מכל הדברים האלה. וזה ריקוד שמפסיק ריקוד שבו עשיתי קודם מה שאני רוצה. זה מגיע לכך שתוך כדי שאני עושה עבודת רגליים של רקדנית אני מקפלת כביסה עם הרגליים. הכל בנוי במין שכבות כאלה, אחת על השנייה.
 
"בסצנה אחרת אני מנסה להרדים את הילדה, ובכל פעם שאני חושבת שהצלחתי והכל רגוע נהיית סצנה משוגעת של התעוררויות, ואז נופל כיסא, ויוצא שאני זו שמעירה אותה אחרי שכבר חשבתי שהצלחתי סוף סוף להרדים. וזו סצנה שקרתה באמת, אגב.
 
"בתוך כל אלה נמצאים גם דברים פנימיים יותר שבאים לידי ביטוי דרך הבנות שנמצאות איתי על הבמה. השילוב של משחק ומחול ופרפורמנס, כשכולם לוקחים כל הזמן חלק בהתרחשות. חוץ ממני שתמיד נשארת אותה דמות והגיטריסט שמגלם את האבא - בכל סצנה כל אחד מהמשתתפים מגלם משהו אחר. זה יכול להיות דמויות, תחושות או עצמים. החל מזרעון או ביצית, ועד הורמונים או תחושות הכי עמוקות". 
  

תחושת בטן או ANIMA, צילום: ארז קאשי


גיטריסט פלמנקו בינלאומי

איך את מגיעה בכלל ל"קליינע מענטשעלך", הרכב הכליזמר שנמצא על הבמה?
 
"הם ניגנו בחתונה שלי", היא צוחקת. "אחותי כנרת בהרכב הזה ותמיד אמרנו שאנחנו צריכות לעשות משהו ביחד. איכשהו פה זה פשוט נרקם בפני עצמו. אז זו גם חוויה משפחתית שלמה, ונורא כיף.
 
"הם נגנים מוכשרים וגם אנשים אדירים. גם הגיטריסט שמשתתף במופע, חוסה קארייו, שהוא גיטריסט פלמנקו ספרדי בינלאומי, גיטריסט משוגע, וגם בנות האנסמבל של הרקדניות והשחקניות שהתחבר לכבוד המופע הזה, כולם בעצם שותפים שלי ליצירה.
 
"בהתחלה באתי עם קונספט מאוד מסודר, עם רעיונות, אבל כולם נתנו מהאינפוט שלהם כל הזמן והוסיפו עוד עצה ועוד הערה. היה נורא כיף לגלגל את זה יחד עד שנהיה משהו שלם יותר".



ANIMA, מיכל ברט, צילום: ארז קאשי

 
"תחושת בטן או ANIMA": מיכל ברט – יוצרת, כוריאוגרפית, רקדנית ומנהלת אמנותית ומוזיקלית, חוסה קארייו (סביליה, ספרד) - לחן וגיטרה פלמנקו, הרכב הכליזמר "הקליינע מענטשעלעך" – עיבודים ונגינה: אייל פסי - קלרינט, יואב פורת - אקורדיון, תמר ברזילי, מושיקו ג'יואן - כינור, הדר ברט - כינור, שקד קליין - כלי הקשה. ריקוד ומשחק: סמדר ורדי, מיה שנידרמן, מעין יוחנן שוחט



ANIMA, מיכל ברט, צילום: ארז קאשי



המופע יתקיים ב-29 ביולי 2021 ב-20:30 במרכז סוזן דלל בתל אביב, וב-5 באוגוסט ב-21:00 באודיטוריום רפפורט בחיפה

לרכישת כרטיסים


למועדי מופעים >

18/07/2021   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע