סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מחול
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ביקורת
 
מאת: נחום מוכיח עולים השבוע: "לכודים תחת אש" ועוד
 

 
 
סרט מלחמה משובח ורלוונטי באופן מצמרר, פנטזיית קומיקס סינית מבית מארוול עם סצנה לפנתיאון ועוד


"לכודים תחת אש" (ארה"ב 2019) ****
דרמה-אקשן. סרטו של רוד לוריא המבוסס על אירועים אמיתיים. במהלך שהות יחידות הצבא האמריקאיות באפגניסטן, נעשה מאמץ לבסס מוצבי פיקוד בנקודות מסוימות כדי לנסות לפקח על תנועת אנשי הטליבאן ולעקוב אחר שרשרת האספקה שלהם. מוצב כזה הוקם במחוז קמדש, באזור בעייתי מלכתחילה. המוצב נבנה בעמק המוקף מכל צדדיו בהרים, וצלפי הטליבאן יכלו לנסות לפגוע בהם בכל רגע נתון, מצב שהפך לסוג של שגרה. מפקדי הכוח מנסים להגיע להבנות עם תושבי הכפרים המקומיים, כדי שאלה יניחו את נשקם ויתוגמלו על כך בעין יפה. אלא שהמציאות הזו מתעתעת והתקווה לשינוי רחוקה מלהתממש. כאשר כוח של 400 לוחמי טליבאן תוקף את המוצב האמריקאי, מפקדיו וחייליו נמצאים במצב של כלאחר ייאוש. רק תושייה ואומץ לב בלתי רגילים עשויים לחלץ אותם ממלכודת האש הקשה והפתאומית שנחתה עליהם. עם סקוט איסטווד, קיילב לאנדרי ג'ונס, אורלנדו בלום, ג'ק קסי, קורי הארדיקט, מילו גיבסון, ג'ייקוב סקיפיו. 123 דקות.


   


הסרט הזה נעשה ב-2019, אבל על הרלוונטיות שלו לימינו לא צריך להרחיב את הדיבור. כשצופים ב"לכודים תחת אש" קשה להבין את ההחלטה התמוהה של מפקדי האזור האמריקאים למקם את המוצב בעמק מוקף הרים. הרי ידוע שהטליבאן שולטים היטב במתחם הגיאוגרפי-טופוגרפי של שטחם, שקשה עד בלתי אפשרי לזרים להתנהל בו. אנשי יחידות הגרילה והטרור שלהם מכירים כל נקיק, כל קפל קרקע, כל סלע, וההחלטה מתי לתקוף ואיך להפתיע את האמריקאים היא בידיים שלהם. הבמאי ממוצא ישראלי רוד לוריא, בנו של הקריקטוריסט רענן לוריא, חתום בין היתר על הסרטים "המועמדת" ו"המבצר האחרון". כאן הוא מתפקד בהצלחה רבה בז'אנר שהוא לא הלחם והחמאה שלו, בסרט שביים על פי תסריטם של פול טמסי ואריק ג'ונסון, שהתבססו על ספרו של ג'ייק טאפר. לוריא בונה בהדרגה את המתח שיוביל לעימות העקוב מדם, תוך שהוא מנסה לעורר זיק תקווה באמצעות הדיאלוג שמנהלים מפקדי המוצב עם הכפריים באזור, בתקווה שיסייעו להם במאבקם בטליבאן. הקולנוע האמריקאי כבר עסק בנושא הכאוב של המלחמה באפגניסטן, ואחד הסרטים הטובים בז'אנר, אף הוא מבוסס על אירוע אמיתי, היה "השורד האחרון" (2013) של פיטר ברג, בכיכוב מארק וולברג. בשני הסרטים המצוינים האלה תוארה הסיטואציה המביכה והטראומטית שבה האמריקאים אינם אלא ברווזים במטווח, והם נמצאים שם במאבק הישרדות חסר סיכוי.    

למועדי הקרנות



לכודים תחת אש, תמונה באדיבות סרטי יונייטד קינג


"שאנג צ'י ואגדת עשר הטבעות" (ארה"ב 2021) *** וחצי
פנטזיה. סרטו של דסטין דניאל קריטון, ממשפחת מארוול. לוחם אגדי בן אלמוות, שקיבל את כוחו מעשר טבעות מסתוריות, נאבק באישה בעלת כוחות דומים. במאבק האימתני הוא מפסיד אבל זוכה בה כאישה. השניים מחליטים לוותר על כוחות העל שלהם, מקימים משפחה ונולד להם שאנג צ'י. הוא קורא לעצמו שון (סימו ליו), עובד כמחנה רכבים של אורחי מלון יוקרה בסן פרנסיסקו, וידידתו הקרובה היא קייטי (אקוופינה). שעה שהשניים נוסעים באוטובוס מותקף שון, ובהגנה על עצמו, בעזרתה של קייטי נחשפים לתדהמתה כוחות העל שלו. כאשר מתברר כי שאנג קיבל הודעה דחופה מאחותו יינג נאן (מישל יאו) אותה לא ראה שנים רבות, להגיע בדחיפות למקאו - קייטי מצטרפת אליו. שם הוא נזרק תחילה לזירת קרבות הימורים קשוחה ונאבק עם – לא פחות – אחותו. אחר כך מתברר כי צ'אנג מרד בעבר באביו, וכעת זה משתוקק לפגוש בו. עם בן קינגסלי, פלוריאן מונטנו, אנדי לה. 132 דקות.



מדובר ביצירת הקומיקס הסינית הראשונה של מארוול שעובדה לקולנוע, לאחר ששאנג צ'י נראה לראשונה בקומיקס כבר ב-1973. הפתיחה נהדרת, אם כי קרבות קונג פו נטולי כוח כבידה ועתירי אפקטים ראינו כבר בראשית שנות האלפיים בסרטים כמו "מחול הפגיונות" ו"החומה גדולה" של ז'אנג יי-מו, בכמה מסרטי ג'ון וו ועוד. במובן זה, למרות השדרוג העצום בעולם האפקטים מאז, בתחום הקרבות אין כאן הארה חדשה. מה שכן, סצנת האקשן באוטובוס הדוהר והקרבות המתנהלים בתוכו תוך כדי - היא לפנתיאון, ואת הקומיק-רליפים מספקת אקוופינה. אלא שלאחר מנת האדרנלין הזו, יש דעיכה מתמשכת בחלק לא מועט מהסצנות שבמקאו, עד ההתעוררות המחודשת לקראת קרבות הסיום. אין הצדקה ל-132 דקות הסרט. אם הוא היה בן שעתיים או אפילו פחות מכך הוא היה הדוק ומסחרר כפי שניתן לצפות מסרט אקשן מארוולי. ועדיין מדובר בקולנוע מהנה שבהחלט כדאי לצפות בו.              

למועדי הקרנות


שאנג צ'י ואגדת עשר הטבעות, תמונה באדיבות סרטי מארוול

"המתיקות שבבטן" (אירלנד-אנגליה-קנדה 2019) *** וחצי
דרמה. סרטו של זרסניי מהארי, המבוסס על ספרה של קמילה גיב. בהיותה ילדה הובאה לילי על ידי הוריה הבריטים לקהילה סופית באזור מדבר סהרה שבמרוקו. הם נטשו אותה שם וגידל אותה איש דת סופי, שהפך אותה למוסלמית אדוקה. היא התערתה במקום אף שצבע עורה בהיר וברור שהיא לא סופית אותנטית. כשגדלה, לילי (דקוטה פנינג) נוסעת עם קבוצת נשים לאתיופיה, שם היא חיה בעיר קטנה ועובדת כאחות וכמנקה בבית חולים. היא מתוודעת לד"ר עזיז עבדול נאסר (יאיא עבדול-מאטין השני), והיכרותם תהפוך לרומן יצרי. אבל כשהוא מצטרף למורדים בשליט אתיופיה היילה סלאסי, וכשפורצת מלחמת אזרחים שם הוא שולח אותה עם קבוצת פליטים לאנגליה. בהיותה בת לאזרחים בריטים היא מקבלת דירה באזור נחשל ועושה כל שביכולתה כדי לסייע לפליטות אחרות הנמצאות במצבה ואף בסטטוס נחות הרבה יותר. לילי משכנת בביתה את אמינה (וונמי מוסקו) שזה עתה ילדה בן, ובין השתיים נרקמת מערכת יחסים הדוקה. לילי, העובדת גם באנגליה בבית חולים, מרגישה שרק כשתתאחד עם ד"ר עזיז אהובה - תהייה מאושרת. 110 דקות.  




אחת הבעיות הבוערות באירופה מזה זמן רב היא הגירת הפליטים. הם מגיעים חסרי כל, בעיקר מאפריקה, בדרך לא דרך, ממקומות בהם שורר אי שקט פוליטי בלשון המעטה. בסיפור שלפנינו, לילי מגיעה יחד עם קבוצת פליטים לאנגליה ובזכות העובדה שהיא בת להורים ממוצא בריטי היא זוכה לקבל דירה, אם כי באזור מוזנח בו מתרכזים בעיקר פליטים שמצאו מקלט באנגליה. הוריה הותירו אותה לגורלה בקהילה סופית ורק לקראת הסוף נבין למה ומה עלה בגורלם. העלילה מתמקדת בהתאקלמותה של לילי במולדתה הנשכחת, כמי שהפכה להיות מוסלמית אדוקה וכעת מסייעת לפליטות אחרות לנסות לאתר את בני משפחותיהם ואת אלה שהותירו מאחור. גם היא עצמה הותירה מאחור דמות אהובה, ד"ר עזיז. מדובר בסיפור על הגירה ותלישות, שבסופו הרצון לשרוד למרות הקשיים ולהתאחד עם נפשות אהובות. זו אמורה להיות ביסודו של עניין דרמה רומנטית - כך הם פני הדברים ברומן של קמילה גיב. אלא שהבמאי זרסניי התמקד כאן יותר בעניין הפוליטי-חברתי: מעורבותו של ד"ר עזיז במאבק כנגד השלטון באתיופיה, ובפעילותה של לילי למען הפליטים באנגליה. הנושא הרומנטי קצת הולך לאיבוד, מתפרץ לפתע ואחר כך מבליח מעת לעת, אבל לא מקבל את הפוקוס הראוי. הכמיהה של לילי לד"ר עזיז נראית קצת תלושה ולא מושגת, והסרט נותר פחות רגשי ויותר חברתי. אבל בסך הכל זו עבודת קולנוע טובה למדי, ודקוטה פנינג מפגינה בה כריזמה שקטה וכובשת. אנחנו זוכרים לה את "קוראים לי סם", מלפני 20 שנה, בו הייתה בתו הקטנה של שון פן - גבר בעל מוגבלות הנלחם על הזכות לגדל אותה, וכן את "נקמה בוערת".              

למועדי הקרנות



המתיקות שבבטן, תמונה באדיבות בתי קולנוע לב

"עד המוות" (ארה"ב 2021) **
מתח. סרטו של אס.קיי דייל. אמה (מייגן פוקס), אישה שלה בעל עשיר, מארק (איון מאקן), האוחז במשרה בכירה בחברת נדל"ן, מנהלת מאחורי גבו רומן עם אחד מעובדי החברה, טום (אמל אמין). ביום הנישואים שלה עם בעלה מחליטה אמה לסיים את הרומן עם טום ומתפנה לסדרת הפתעות נעימות שהכין לה מארק, אף שמערכת היחסים ביניהם הייתה צוננת למדי בתקופה האחרונה. הוא לוקח אותה לארוחה מפנקת במסעדת יוקרה, עונד לצווארה מחרוזת יהלומים יקרה ואחר מבקש ממנה לקשור ממחטה סביב עיניה ולוקח אותה ליעד שהיא לא יודעת מהו. מתברר שהוא הביא אותה לבית הקייט המרוחק שלהם, שם הוא ממשיך את המפגש הרומנטי. אבל לאחר ליל אהבה, כשאמה מתעוררת היא מגלה שבעלה אזק את ידה וחיבר אותה לאזיק המקיף את ידו. ולפני שהיא מספיקה להבין מה קורה הוא שולף אקדח ויורה לעצמו ברקה. אמה מוצאת עצמה אזוקה לגופת בעלה מבלי יכולת להשתחרר. וכאשר היא מנסה להתמודד עם מצבה, מתברר לה שזו רק ראשונה בשורה של הפתעות לא נעימות, בלשון המעטה, שבעלה הכין לה לאחר לכתו. 88 דקות.




אס.קיי. דייל הוא במאי אוסטרלי שזהו סרטו הארוך הראשון. קודם לכן הוא יצר מספר סרטים קצרים תחת השם סקוט דייל. "עד המוות" - סרט בהפקת "מילניום", חברת הפקה של קבוצת ישראלים הפועלים בהוליווד כבר שנים - הוא ניסיון לייצר משהו שבין סרט מתח לאימה, כשעל התסריט חתום ג'ייסון קארווי. הבעיה היא שהתסריט רדוד, שטוח ושטחי לחלוטין, וגם חסר היגיון עד כדי גיחוך. את העובדה שאמה לא מצליחה להשתחרר מהאזיק הכובל אותה לבעלה המת, נאלצת לגרור את גופתו בכל רחבי הבית היוקרתי והמאובזר ולא מצליחה אפילו לחתוך את ידו כדי להשתחרר, הוא פוטר במשפט: "הוא דאג לא להשאיר שם כלי חיתוך חד בבית". בחייך! וזהו רק אחד מהגימיקים המופרכים וחסרי ההיגיון שהסרט הזה משופע בהם. בלי לעשות ספוילרים נציין כטריגר שבהמשך אמה לא נשארת לבדה בבית, אבל גם הגעת הנפשות הפועלות הנוספות לא מחלצת את הסרט הזה מהסיפור הירוד ומהביצוע המאוד בעייתי שלו.     

למועדי הקרנות  


עד המוות, תמונה באדיבות סרטי יונייטד קינג
               

"מורעל" (ארה"ב 2021)
אימה. סרטו של ג'יימס וואן. מדיסון (אנאבל וואליס) מוטרדת מחזיונות זוועה התוקפים אותה בשנתה, שבהם היא רואה רציחות מחרידות מתבצעות והיא מתעוררת שטופת זיעה קרה ואפופת פחדים. האירועים חוזרים שוב ושוב ומותירים אותה הלומה, המומה ואחוזת אימת מוות. לחרדתה מתברר לה שאלה לא רק חלומות אלא אירועי רצח אמיתיים בסביבתה, והיא יוצאת לנסות לבלום את התופעה. עם מאדי האסון, ג'ורג' יאנג. 111 דקות.      
  
 למועדי הקרנות 



מורעל, תמונת יחסי ציבור



05/09/2021   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע