סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מחול
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ידיעה
 
מאת: יוסי שיפמן חלב ודבש בתזמורת הקאמרית הישראלית
 

 
 
נעמה זפרן-אוּיָיר, מלחינה, מעבדת, מוזיקאית רב-תחומית ומחנכת ישראלית ביצירה חדשה "החלב והדבש". עוד בקונצרט  וולפגנג אמדאוס מוצרט ופרנץ שוברט .


קרן קגרליצקי מנצחת

קרן קגרליצקי - מנצחת הבית של סימפונט רעננה והאסיסטנטית של מאסטרו עומרמאיר וֶלְבֶּר בפילהרמונית ה-BBC של מנצ'סטר, עוסקת גם בהלחנה, בניהול מוזיקלי, בעיבוד ובתזמור. קרן החלה ללמוד נגינת פסנתר בגיל שבע, המשיכה בכך בקונסרבטוריון האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים אצל ד"ר יצחק קוסוב ושושנה כהן, השלימה תואר ראשון בקומפוזיציה רב-תחומית וניצוח תזמורות באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים בהדרכת הפרופסורים בירון, גלוברזון, ויזנברג וספרבר, ועתה היא משלימה תואר שני בניצוח באוניברסיטת האומנויות של ברלין. מאסטרה קגרליצקי זכתה במלגת הצטיינות ב-2015 ובמלגות קרן התרבות אמריקה-ישראל בניצוח בשנים 2019-2018. בנוסף לניצוח תדיר על סימפונט רעננה, היא ניצחה גם על הקאמרטה הישראלית ירושלים, הקאמרית הישראלית, הסימפונית של בְּרֶטָן ותזמורת בית האופרה של פלרמו שבאיטליה. קרן קגרליצקי מופיעה בהפקות משולבות עם זמרים, בין היתר עם אנריקו מסיאס וסוזן וגה. כמו כן היא מופיעה בקונצרטים מודרכים בבתי ספר ברחבי הארץ במסגרת פרויקט "פעמה". 135


קרן קרגליצקי, צילום: רמי זרנגר


ישי שאער פסנתר
 

 
ישי שאער נחשב לאחד הבולטים בפסנתרני ישראל הצעירים. באפריל 2011 היה הסולן בשישה קונצרטים של הפילהרמונית הישראלית, וכחצי שנה אחר-כך הוזמן להופיע בטוֹנְהָלֶה של ציריך עם התזמורת הקאמרית של לוֹזאן. ב-2006 העפיל שאער למקום הראשון בתחרות הפסנתר בניופורט שבוויילס, ב-2007 זכה במקום השלישי בתחרות ע"ש סילביו בֶּנְגַלִּי בצפון איטליה וב-2008 בשלוש תחרויות ישראליות, ובהן תחרות קְלֶרְמוֹנְט של קרן התרבות אמריקה-ישראל. ב-2009 זכה בפרס בתחרות בטהובן הבינלאומית בְּבּוֹן. שאער החל את לימודי הפסנתר בגיל 7 אצל חנה ברזילי. את התואר הראשון עשה בכיתתו של פרופ' תומר לב בבית הספר הגבוה למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל-אביב ואת לימודי התואר השני השלים אצל פרופ' אריה ורדי. כמו כן קיבל הדרכה מדניאל בארנבוים, ולדימיר אשכנזי, מארי פרחיה, מאטי רֶקַליוֹ ופנינה זלצמן. הוא נבחר להשתתף בתכנית היוקרתית לקידום סולנים של הקרן השווייצית "אוֹרפֵאוּם" וזכה למלגות הצטיינות של קרן התרבות אמריקה-ישראל. 135

 
ישי-שאער-01.jpg
ישי שאער, צילום: דיויד ג'ייקובס


נעמה זפרן-אוּיָיר
, מלחינה, מעבדת, מוזיקאית רב-תחומית ומחנכת ישראלית, למדה בבית הספר התיכון "אלון" לאומנויות ברמת השרון, השלימה לימודי תואר ראשון במחלקה ליצירה רב-תחומית באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים בהדרכת פרופ' ינעם ליף ותואר שני במחלקה לקומפוזיציה ולניצוח של אותה אקדמיה, בהדרכת פרופ' מנחם ויזנברג. מנעד סגנונותיה בהלחנה משתרע מיצירות תזמורתיות וקאמריות בתחום המוזיקה הקונצרטית, דרך פסקולים לסרטי קולנוע ועד ליצירות וידאו-ארט ומוזיקה לתיאטרון. ב-2015 בוצעה יצירה מִשֶּלָהּ בפסטיבל "צלילים במדבר" וב-2017 הושמעה יצירה אחרת בפסטיבל "אור ירושלים". ב-2018 הלחינה יצירות לסדרת הקונצרטים "עולמו הקסום של מאסטרו אלבז" של התזמורת הקאמרית הקיבוצית נתניה ולמקהלת "ניצן" נתניה במסגרת פרויקט המקהלות "קולות שבלב" בניצוח ויטה גורביץ. ב-2019 ניגנה התזמורת הקאמרית הישראלית את יצירתה PARIDA NUEVA באלמא, מרכז אומנויות שבזכרון יעקב, הזמנה מיוחדת לחג המוסיקה הישראלית. עוד השתתפה בפרויקטים "קון מוטו" ו"שני שושנים" בשיתוף הספרייה הלאומית. 132 
  
בתוכנית:
  
נעמה זפרן-אוּיָר(1988) "החלב והדבש" (כ-9 דקות )
 
דבר המלחינה על יצירתה: את "החלב והדבש" הלחנתי בשנת 2020 במהלך ימי המתח והחרדה בשל המגפה ואי-השקט החברתי-פוליטי. המוטו ליצירה הוא משפט שכתב פרופ' נסים קלדרון על ספר השירים השלישי של נתן זך "כל החלב והדבש": "המוזיקליות, שסירבה במופגן לכל נחמה, התחלפה בדיבור שחיפש חום אנושי, והבדידות המרה של היחיד פינתה מקום לחלב ולדבש של חלום הקרבה בין בודדים."המשפט הזה מתאר תהליך של שינוי, בדומה לזה שעברה החברה הישראלית בשנת 2020. הרעיון המרכזי ביצירתי "החלב והדבש" הוא "חלום הקִרבה בין בודדים". ליצירה פרק אחד שמבנהו חופשי, ולאורכה מוחשת טרנספורמציה: היא נפתחת בניגון תפילה חרישי מעולם הפיוט, עולמות של שקט בין ניגונים מוליכים אל שיא - שבו הפיוט הראשוני חוזר בעוצמה רבה, בהרמוניות מתגוונות ובהשתתפות כל התזמורת. הסיום נאיבי ורומנטי. בו החלב והדבש" . צמד המילים הזה מסמל בעבורי יותר מכל געגוע לישראל של פעם, כמיהה לפשטות, ערגה לתום. 139
 


נעמה זפרן, תמונה באדיבות התזמורת הקאמרית הישראלית
 

וולפגנג אמדאוס מוצרט
קונצ'רטו לפסנתר ולתזמורת מס' 23 בלה מז'ור, ק' 488......כ-27 דקות
אלגרו / אדג'ו / אלגרו אסאי
 
מתק דבש ופשטות גם כאן, בקונצ'רטו הפופולרי הזה של מוצרט. "מערבולת של מנגינות מתוקות" כינה מבקר אחד את פרק א', ו"תמצית הפשטות והתום" מצא מבקר אחר בפרק ב'. אך נתחיל מסודר: הקונצ'רטו נולד ב-1786, לצד האופרות "נישואי פיגארו" ו"האִימְפְּרֶסַרְיוֹ" ועוד שני קונצ'רטי לפסנתר: מס' 22 במי במול מז'ור החגיגי והעמוק ומס' 24 בדו מינור האפל והטראגי. בין שני ענקי הדרמה הללו חיבר מוצרט את הקונצ'רטו הקל והחינני שלפנינו בסולמו האופטימי. אין בו חצוצרות וטימפני, ואת מקום האבובים תופסים קלרינטים. האלגרו הפותח כתוב בצורת הסונטה, ובו אותה שרשרת של מנגינות מתוקות שכבר הזכרנו, אף כי גם כרומטיות ומתח הרמוני אינם חסרים. מוצרט הוא מוצרט! העצב מגיע בבוא האדג'ו האטי, האופראי. הפרק כתוב בסולם הנדיר פה-דיאז מינור, ולנושא הסיציליאני התם שמנסחות אצבעות הסולן, משיבה התזמורת בתוגה אינסופית. האלגרו המסיים הוא רונדו שמח, טוב-לב וקומי, כאומר "דאגנו לחינם, מתברר שהכול בסדר!"  138
 
פרנץ שוברט סימפוניה מס' 5 בסי במול מז'ור, ד' 485...............כ-26 דקות
אלגרו/ אנדנטה קון מוטו/ מנואט: אלגרו מולטו וטריו / אלגרו ויואצ'ה
 
תמיד מפתיע מחדש: תשע הסימפוניות של שוברט, יצירותיו הקאמריות, הליטורגיות והבימתיות, האופרות ו-600 (!) הלידר נפוצו בעולם רק אחרי מותו. בחייו כּיכֵּב בעיקר בין חבריו. ב"שוּבֶּרְטְיָאדות" - בין פְּרֶצְל לקרֶמְשְנִיט, בין קפה לבירה - ניגן את חיבוריו לקול מצהלות מעריציו הספורים. נזכיר: הוא צמח במשפחה מוזיקלית (אביו היה נגן עממי). בגיל 11 התקבל כתלמיד מוזיקה בפנימייה הקיסרית של וינה וכזמר טְרֶבְּל במקהלת הנערים הקיסרית. בזכות כשרונו הנדיר נְטָלוֹ קפלמייסטר אנטוניו סליירי תחת חסותו ולימדוֹ באורח פרטי גם אחרי תום ימי הפנימיה, עד לגיל 19. שנה זו, שנת 1816, היא השנה שבה חיבר שוברט את הסימפוניה הזאת. בבהירות המבנה ובכמה מחוות מודעות ניתן להבחין במורשת מוצרט. בתזמור בולטים בהעדרם קלרינטים, חצוצרות וטימפני, אולי כי בתזמורת החובבים שבה היה שוברט ויולן ושבעבורה הולחנה הסימפוניה, נעדרו כלים אלה. המלחין שמע את היצירה רק פעם אחת, בביתו הפרטי של אוטו הֶטְוִיג, מנהל תזמורת החובבים. הסימפוניה זכתה בביצועה של תזמורת מקצועית רק ב-1841, יותר מתריסר שנים אחרי מותו של שוברט.
 
הפרק הראשון, בצורת הסונטה, מעוטר באקדמת ארבע תיבות - מעין הצצה מבין כפלי המסך טרם הופעה. הנוסחה הקטנה הזאת חוזרת כמה פעמים גם בהמשך. נושא הפרק מכודרר בחיבה בין הכינורות הראשונים לצ'לי ולבסים. הפרק השני - אנדנטה רב-תנועה - צומח משני רעיונות מוזיקליים מנוגדים שבתנועתם הלוך וחזור יוצרים רונדו. הפרק השלישי הוא מינואט משולש-משקל בעל טריו קצבי; הפרק הרביעי עשוי מנגינה עליזה הפוגשת בדרכה אל הסיום כמה וכמה פיתוחים והפתעות.

הקונצרט יתקיים ביום רביעי 12 בינואר 2022 בשעה 20:00 , ביום חמישי 13 בינואר 2022 בשעה 20:00 במוזיאון תל אביב לאמנות באולם רקאנטי

לרכישת כרטיסים


למועדי מופעים >

22/12/2021   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. מנצחת בחסד
דליה אפרת , ת"א (13/01/2022)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע