סרטה של נעמי קוואסה במאית משובחת הנמנית עם יוצרי הקולנוע הבולטים ביפן בעשור האחרון ועוד
"אימהות אמיתיות" (יפן 2021)
**** וחצי
דרמה. סרטה של נעמי קוואסה. קיוקזו (אראתה לורה) ורעייתו סאטוקו (הירומי נגסאקו) מנסים להביא ילד לעולם במשך שנים. אלא שהדבר לא צולח בידם. הם מתחילים לחשוב על אופציות חלופיות ללידה טבעית ומחליטים לגשת למכון שקולט תינוקות שאימהותיהן לא יכולות לגדל אותם ומוצא להם הורים מאמצים. כך זוכים קיוקזו וסאטוקו בתינוק יפהפה ששמו אסאטו. לאחר מספר שנים אידיליות בהן השניים מגדלים את הילד, מספרים לו שיש לו אמא נוספת, בעיר הירושימה, אך חווים איתו הורות רגילה. לפתע מתייצבת לפתע על מפתן דלתם היקארי (אז'ו נקיטה). לטענתה היא אמו הביולוגית של אסאטו והיא דורשת מהם סכום כסף גדול או לקבל בחזרה את הילד. קיוקזו מאבד את עשתונותיו אבל סאטוקו מחליטה להתמודד עם הסיטואציה הלא פשוטה. 140 דקות.
למועדי הקרנה
אמהות אמיתיות, תמונה באדיבות בתי קולנוע לב
נעמי קוואסה היא במאית משובחת הנמנית עם יוצרי הקולנוע הבולטים ביפן בעשור האחרון ואף לפני כן. "עדיין המים", "אן", ”אל האור" ו"המסע ליושינו" (אותו פחות אהבתי) מדגישים את סגנונה המיוחד, שיש בו ריאליזם מדויק מצד אחד ועולם של דימויים מעוררי השראה מאידך, חלקם אבסטרקטיים. סרטיה רגועים ומהורהרים באופיים, ודווקא כאן, ב"אימהות אמיתיות" הנושא הרציני והכאוב במידה רבה מאלץ אותה להיות יותר קרובה לחיים ופחות לסמליות ולדימויים שהיא מייצגת. אבל למרות זאת המבנה הסיפורי ב"אימהות אמיתיות" מורכב ולא לינארי במובן המקובל. היא נעה בתוך הזמן כרצונה, שוזרת את סיפורם של קיוקזו, סאטוקו ובנם המאומץ בסיפורי בנות צעירות מאוד שנכנסו להריון, ברחו מהבית והגיעו למקלט על אי פסטורלי בקרבת הירושימה, מוקפות בטבע, שם הן יילדו ובניהן או בנותיהן הפעוטים יימסרו לאימוץ. סגנון הבימוי של קוואסה מעודן, וגם כשהסיפור מתרחש ברובו בטריטוריה אורבנית היא מנצלת כל הזדמנות כדי לצלם טבע, ועושה זאת בצורה מרהיבה.
"בלתי נתפס" (אנגליה 2019)
*** וחצי
דוקומנטרי. סרטה של אורסולה מקפארלן. סיפורו של הארווי ויינסטין, האיש שהקים את אימפריית הקולנוע חברת "מירמקס" ולימים התברר שלכל אורך הדרך אנס והטריד נשים שרצו לעבוד איתו. הפרשה התפוצצה כשמספר נשים אמיצות החלו להעיד ולספר את מה שעולל להן ובעקבות זאת הוקמה תנועת "מי טו" הרחבה שחושפת התעללויות של גברים בנשים. וויינסטין שגדל בניו-יורק בשנות ה-50 וה-60, הקים יחד עם אחיו בוב חברה קטנה להפצת סרטים בשם "מירמקס". הם השכילו לפתח אותה, להתחיל גם להפיק סרטים ובשנות ה-80 וה-90 היא הפכה לאחר החברות הגדולות והחשובות בעולם הקולנוע האמריקני ובכלל. אבל מאחורי הכסף, הזוהר ומסיבות היוקרה הזוהרות והנוצצות נחשפה האמת אודות אדם מצליח עם צד אפל. במשך כמה עשורים הוא התעלל בנשים וניצל אותן, תוך שהוא משליט סביבו אווירת טרור והשתקה, שנראה היה כי יימשכו לנצח. הסרט מכיל בין היתר עדויות מצמררות של נשים בהן התעלל ושל אנשים שעבדו איתו ומגובה בחומרי ארכיון עשירים. 108 דקות.
למועדי הקרנה
בלתי נתפס, תמונה באדיבות סרטי יונייטד קינג
זהו לכאורה סרט "מובן מאליו", אלא שעד לפני כמה שנים האמיתות הקשות האלה היו לגמרי בארון, ואילולא הנשים הנועזות הראשונות שהחלו לספר מה קרה להן עם וויינסטין בחדרי חדרים, התופעה המתועבת והמכוערת הייתה נמשכת עד היום. הבמאית אורסולה מקפארלן מביאה בין השאר את עדויותיהן של השחקניות רוזנה ארקט ואריקה רוזנבאום, קטי דקלסיס, העוזרת של בוב וויינסטין, זלדה פרקינס, עובדת "מירמקס" לונדון, והעיתונאית רבקה טרייסטר. כן מובאים דבריהם של הקולגות ג'פרי קצנברג (יו"ר דיסני), מארק גיל (נשיא "מירמקס" לוס-אנג'לס), ג'ק לצ'נר (מנהל פיתוח ב"מירמקס"), קן אולטה (סופר), איי.ג'יי בנזה (בעל טור רכילות) ועוד ועוד. מבנה הסרט ריאקציונרי למדי, אין בו חדשנות בכל הקשור לנראטיב הדוקומנטרי, אבל חשיבותו היא בעצם עשייתו. התכנים שהוא מביא והסיפורים המזעזעים של הנשים החושפות את הטראומות ואת הרגעים הקשים במחיצת וויינסטין מדברים בעד עצמם.
"החלק הטוב שבי" (צרפת 2020)
***
דרמה. סרטו של ניקולה מאורי. ז'רמי (ניקולה מאורי) הוא שחקן צעיר שללא מועסק עדיין אם כי הוא מתכונן לאודישן שעשוי לעצב את עתידו בתחום. הוא מנהל מערכת יחסים זוגית עם בן זוגו הווטרינר אלברט (ארנו וולואה), אבל מאחר שהוא סובל מחרדת נטישה אובססיבית, הוא חושד על כל צעד ושעל שבן זוגו בוגד בו. בכך הוא הורס את הקשר שלהם ובן הזוג נפרד ממנו, למורת רוחו. ז'רמי הנואש חסר כיוון ומטרה, והבלבול בו הוא שרוי גורם לו להחליט לחזור לכפר ולגור באופן זמני בבית אמו ברנדט (נטלי ביי). שם לראשונה הוא יצליח אולי להתמודד עם זכרונות הילדות שלו וישחזר את האירועים שגרמו לו לסבול מאותה חרדה הטבועה עמוק בתודעתו. 108 דקות.
למועדי הקרנה
החלק הטוב שבי, תמונת יחסי ציבור
ניקולה מאורי הוא שחקן מוכר ומוערך בצרפת וזהו הסרט הראשון אותו הוא מביים, וכאמור גם משחק בו בתפקיד הראשי. והוא גם שותף לכתיבת התסריט, יחד עם שתי פרטנריות: מוד אמליין וסופי פילייה. אלא שלמרות הכל, ואף שמאורי שחקן טוב, הסרט סובל מכמה בעיות. ראשית התסריט לא הדוק ומגובש ויש בו לא מעט רגעים טרחניים ארוכים - כאלה בהם ז'רמי מבכה את מר גורלו שוב ושוב - שאפשר היה לוותר עליהם, או לצמצם אותם. בסצנות של הנסיעה לבית האם בכפר וכל ההתרחשות שם, הסיפור מתפזר לכיוונים תמוהים, שגם כאן לא בטוח שהיה בהם צורך ולא ברור במה הם תורמים לעלילה. אובדן הדרך והחיפוש העצמי של ז'רמי הם דווקא נקודות אור בסרט, ובזכותן הוא מצליח, לפחות חלקית, לגעת ולרגש
"צעקה" (ארה"ב 2021)
אימה. סרטם של מאט בטינלי-אולפין, טיילר ג'ילט. 25 שנה לאחר שהחלה סדרת הרציחות על ידי פסיכופת שעטה על פניו את מסכת גוסטפייס, העיירה וודסבורו נחרדת שוב כאשר מתברר כי רוצח חדש, המסתתר מאחורי מאחורי אותה מסכה בדיוק שב להטיל אימה על תושבי המקום. סידני פרסקוט (נב קמפבל), ניצולת סדרת הרציחות הראשונה, שבה למקום על מנת לנסות להבין מיהו הרוצח החדש ולנסות לסייע בללכידתו וחשיפתו. בתמונה כאן גם דמויות נוספות מרכזיות מהפרקים הקודמים: כתבת הצהובונים לשעבר גייל ריליי (קורטני קוקס) ובעלה איש המשטרה דיואי ריילי (דייוויד ארקט). עם מרלי שילטון, מחיסה בררה, ג'נה אורטגה, דילן מינט, ג'ק קווייד. 114 דקות.
למועדי הקרנה
הצעקה 5, תמונת יחסי ציבור
"עץ המשאלות" (אוקראינה 2020)
אנימציה. סרטו של ריקארד קוסו. פוסום צעירה משתוקקת לשלג, אלא שמשאלתה מקפיאה את העיר ומאיימת על חיי כל התושבים בה. כעת, לפני שעץ המשאלות ינבול וימות, חייבת הפוסום לצאת למסע נועז אל הבלתי נודע. היא תיאבק בטורפים נעלמים ובבעיות שלה עם עצמה, על מנת לנסות להחזיר את המצב לקדמותו, לתקן את הנזק שעוללה ולהציל את עירה. 90 דקות.
למועדי הקרנה
"הארי פוטר וחדר הסודות" (ארה"ב 2002)
פנטזיה. סרטו של כריס קולומבוס. השני בסדרת סרטי הארי פוטר, על פי ספריה של ג'יי. קיי רולינג, שיוצא שוב לבתי הקולנוע במלאת לו 20 שנה. לקראת ביקור הלקוח של הדוד ורנון, הדרסלים שולחים את הארי (דניאל רדקליף) לחדרו. דובי, גמדון הבית, מזהיר אותו מפני חזרה להוגוורטס. דובי גורם לפיצוץ הפגישה של הדוד ורנון וזה נועל את הארי בחדרו כדי למנוע את שובו להוגוורטס. בלילה, רון (רופרט גרינט), פרד (ג'יימס פלפס) וג'ורג' ויזלי (אוליבר פלפס) מגיעים במכונית המעופפת שאדון ויזלי כישף, על מנת להציל את הארי. 161 דקות.
למועדי הקרנה