"לנסקי" (ארה"ב 2021), "הצגת הקולנוע האחרונה בבוקרשט" (ישראל-צרפת 2020) ועוד
"לנסקי" (ארה"ב 2021)
**** וחצי
דרמה. סרטו של איתן רוקוואיי. העלילה נפתחת בשנות ה-70. מאיר לנסקי (הארווי קייטל), "איש עסקים" כהגדרתו, נפגש בערוב ימיו במיאמי עם העיתונאי דייוויד סטון (סם וורתינגטון). חיי המשפחה שלו קורסים והוא זקוק לכסף ולכן הוא מציע ללנסקי לכתוב ספר על חייו. זה מציב את התנאים הקפדניים שלו והשניים מתחילים לקיים סדרה אינטנסיבית של פגישות. תוך כדי כך נפרש סיפורו המרתק של איש הפשע המאורגן היהודי הבכיר מכולם. החל מצעירותו, אז הוא לומד טריקים לזכייה במשחקי קוביה ברחוב. כבחור צעיר לנסקי (ג'ון מגארו) מתיידד עם בן "בגסי" סיגל (דייוויד קייד). השניים מתחילים לבנות יחד את מפעל ההימורים שלהם באמריקה, מתוודעים ללאקי לוצ'יאנו (שיין מקריאה), מצטרפים לסינדיקט הפשע הארצי ומשקיעים עצמם בהפעלת בתי קזינו בארה"ב ובקובה. ובתוך כדי כך חושף לנסקי בפני סטון, בין היתר, גם את חיי המשפחה המורכבים שלו, את סיועו למדינתו בעת מלחמת העולם השנייה ואת תרומותיו הנדיבות למדינת ישראל. אחר פגישות אלה עוקבים בחשאי אנשי ה-FBI שמשתוקקים לדעת היכן מחביא לנסקי את הונו, בסך 300 מיליון דולר. הם מציעים לדייוויד הצעה שהוא יתקשה לסרב לה. עם אלון אבוטבול. 120 דקות.
לנסקי
לנסקי, תמונה באדיבות סרטי שובל ויונייטד קינג
סיפורו המרתק של לנסקי, כפי שהוא שוטח אותו בפני סטון, משקף במידה רבה גם את ההיסטוריה של ארצות הברית במאה ה-20. הבמאי איתן רוקאויי, שאמו הינה סוכנת הדוגמניות בטי רוקאוויי, חיבר את סיפור הסרט ותסריטו בעזרת אביו, ההיסטוריון רוברט רוקאוויי, המתמחה בתחום הפשע המאורגן ואף פגש בזמנו לשיחה את לנסקי. ניכר בסרט דיוק ואמינות מירביים בכל הקשור לביוגרפיה של הגיבור. למרות שסיפורו של לנסקי וחבר מרעיו הגנגסטרים - היהודים, האיטלקים והאירים – הופיע כבר פעמים רבות ובדרכים שונות בקולנוע, מצא רוקאוויי את הנוסחה להצגת הנראטיב באופן מסעיר ויוצא דופן. לא מעט בשל התסריט החכם ובעל הדיאלוגים המבריקים שחיבר עם אביו, וכמובן בזכות ליהוקו את הארווי קייטל, שזו הברקה של ממש. קייטל לא מרבה להצטלם לסרטים בתפקידים מרכזיים בשנים האחרונות, אבל מזוהה כמובן עם סרטי הפשע והמאפיה של מרטין סקורסזה. הוא מהפנט כאן, כובש את המסך, לא מעט בצילומי התקריב החודרניים, ועושה תפקיד מעולה, אפילו בהשוואה לזה של מורה השחקנים הדגול לי שטרסברג, שגילם את היימן רוט, בן דמותו של לנסקי, ב"הסנדק 2" של קופולה. נראה כי שאר השחקנים בקאסט עובדים בשבילו. מג'ון מגארו, דרך דייוויד קייד ועד אנה סופיה רוב (כאשתו של לנסקי) ומינקה קלי (כבחורה שמתחילה עם סטון במוטל במיאמי בו הוא מתאכסן). צריך לציין את הערך ההפקתי הגבוה של היצירה, שהופקה במשך שלושה שבועות בלבד, ואת הצילום הפנורמי הנפלאים של פיטר פלינקנברג. מדובר בעבודת קולנוע מרשימה ומעוררת הערכה.
"
הצגת הקולנוע האחרונה בבוקרשט" (ישראל-צרפת 2020)
***
דרמה-מתח. סרטו של לודי בוקן, בהשראת סיפור אמיתי. בוקרשט 1941, פשיסטים רומנים פושטים על בית הקולנוע המקומי בעת שמוקרן בו סרט הוליוודי. אליהו בן ה-10 עד לרצח אביו על ידי שכנו, קצין במשמר הברזל הפשיסטי. לאחר ששרד את שנות המלחמה במסתור, מצליח אליהו (פול דיאקונסקו) להגר לישראל בשנת 1951, ולהתאחד עם חברתו מרומניה, לואיזה (ג'וליה לוי-בוקן), שששמה בישראל תמר. בעת שירותו בצה"ל הוא מקבל ידיעה על מקום הימצאו של רוצח אביו, שמשמש כמפקד בלגיון הזרים הצרפתי. אליהו עורק מהצבא הישראלי ועושה את דרכו לאיטליה כנוסע סמוי על ספינה איטלקית ומתגייס ללגיון הזרים הצרפתי תחת השם טוני נלסון. הוא נשלח לווייטנאם להילחם במלחמה הקולוניאלית הצרפתית נגד הווייטמין. ומשרת תחת פיקודו של רוצח אביו בקרבות בצפון וייטנאם. עם קריסטיאן בלינט, איתן ענר, תמר קינן, תאו תורן ניאגו. 80 דקות.
הצגת הקולנוע האחרונה בבוקרשט
הצגת הקולנוע האחרונה בבוקרשט, תמונה באדיבות טרנספקס
גיבור הסיפור האמיתי הוא אליהו איצקוביץ' (שמו שונה לברקוביץ' משום שהמשפחה לא שיתפה פעולה עם ההפקה), בחור שעלה כאמור לישראל מרומניה, התגייס לצה"ל אבל אז ערק מהצבא למשך 846 ימים, על מנת לבצע את הנקמה על רצח אביו על ידי פשיסט רומני בתקופת מלחמת העולם השנייה. רק לאחר מכן חזר לצבא, כדי לעמוד למשפט על עריקות. לבמאי לודי בוקן, ממוצא הולנדי-יהודי, יש ים של קבלות מקומיות ובינלאומיות כמפיק, במאי ושחקן. הן בסרטים עלילתיים בינלאומיים והן בעבודות דוקומנטריות רבות. אלא שלמרות זאת וחרף הפוטנציאל הדרמתי של הסיפור, השאוב ממקרה אמיתי כאמור, ואף שמדובר בהפקה מורכבת עם לוקיישנים רבים ושחזור תקופה מוקפד, "הצגת הקולנוע האחרונה בבוקרשט" לא מצליח להתעלות. משהו בבימוי ובעבודה עם השחקנים לא עובד. לא מעט סצנות בסרט נראות או מלאכותיות, או דרמטיות מדי, ובגדול – לא כל כך אמינות.
"אימא קטנה" (צרפת 2021)
****
דרמה. סרטה של סלין שיאמה. סבתה האהובה של נלי (ג'וזפין סאנז) הולכת לעולמה והילדה בת ה-8 עוזרת לאביה (סטפן וארופן) ואמה (נינה מוריס) לפנות את הבית, המקום בו גדלה אמה. נלי משוטטת בבית וביער הסמוך ומגלה שם את בית העץ עליו שמעה כה רבות, זה שאמה מריון בנתה כשהיתה צעירה. האם, שמתקשה להתמודד עם האבל, עוזבת את המקום במפתיע, וזמן קצר לאחר מכן פוגשת נלי ביער ילדה בת גילה שבונה בית עץ. שמה הוא מריון (גבריאל סאנז). בין שתי הבנות הולך ומתפתח קשר מיוחד במינו. 72 דקות.
אימא קטנה
אמא קטנה, תמונה באדיבות רד קייפ
כבר מההתחלה ברור שיש כאן אניגמה. הפרידה מהסבתא מכניסה את המערכת המשפחתית בכלל ואת נלי בפרט למתח ולתחושה של הליכה אל הבלתי נודע. הרמזים על מחלה משפחתית גנטית והדיבור על כך שנלי תיאלץ לעבור ניתוח בקרוב מאוד, מעוררים עוד יותר סימני שאלה. הבמאית הצרפתייה המוערכת סלין שיאמה ("דיוקנה של נערה עולה באש") מרכיבה כאן פאזל שביר ורגיש של מערכות יחסים עדינות, ששיאו הקשר הנרקם בין שתי הבנות, לאחר שהאם נוטשת ומפנה להן מקום. שיאמה מפזרת רמזים אבל לא בדיוק מנסה לעזור לנו להגיע במהרה לפתרון כתב החידה. וזה מה שיפה כאן. תחת ידיה האמונות התאומות ג'וזפין טגבריאל סאנז משחקות בתבונה. בתמימות ילדותית מצד אחד אבל בידיעה שהן מרכיבות יחד את העתיד המחובר לעבר בקשר בלתי ניתן לניתוק. שיאמה בוחנת בעין הגותית את מבנה המשפחה ואת המגננות שצריך לנקוט בהן במקרה שמתגלה חוליה חלשה. "אימא קטנה" הוא סרט מפתיע, מיוחד ומעורר השראה.
"הדוכס" (אנגליה 2022)****
דרמה. סרטו של רוג'ר מישל. בשנת 1961 קמפטון בנטון (ג'ים ברודבנט), בן 60, נהג מונית, כעבודה מזדמנת זמנית בהחלט, מחזאי כושל, פטפטן כרוני וסוציאליסט בנשמתו, גונב את הדיוקן "הדוכס מוולנגטון" של פרנסיסקו גויה מהגלריה הלאומית לאמנות בלונדון. הייתה זו הגניבה הראשונה (ועד היום היחידה) בהיסטוריה של הגלריה. קמפטון שלח מכתבים בהם ציין שיחזיר את הציור אם הממשלה תשקיע יותר תקציב באוכלוסיית הקשישים במדינה ותאפשר לאזרחים הוותיקים לקבל רשיונות בחינם להפעלת מקלטי טלוויזיה בבית. אשתו דורותי (הלן מירן), הגוערת בו תמיד שיפסיק להתבטל וימצא לעצמו עבודה מהוגנת, לא שותפה בסוד העניין. בנם ג'קי (פיון ווייטהד) דווקא כן, והוא מסייע לאב ככל יכולתו. עם שרה אנט, צ'רלי ריצ'מונד, אנה מקסוול מרטין. 95 דקות.
הדוכס, תמונה באדיבות פורום פילם
| |
זו עבודת קולנוע שנייה שעולה על מסכינו בעת הזו של הבמאי הבריטי עתיר הקרדיטים רוג'ר מישל ("נוטינג היל"), שהלך לעולמו בספטמבר 2021. בשבוע שעבר זה היה "לב שקט" וכעת "הדוכס". זהו אחד הסרטים המקסימים של הזמן האחרון. גם בזכות הסיפור האמיתי המוזר ויוצא הדופן ובעיקר בשל העובדה שלנעלי השחקנים הראשיים נכנסו שתי אגדות קולנוע בריטיות ראויות לשמן. ג'ים ברודבנט מגלם באופן מופתי את הגבר הנודניק שיש לו תמיד מה לומר, שהוא כותב מחזות שלעולם לא ישלח לתיאטראות, אבל תמיד יארגן הפגנות של איש אחד נגד הממסד בגלל קיפוח והפליית הפנסיונרים. ואילו הלן מירן נכנסה בול למשבצת של עקרת הבית הבריטית הנודניקית שבין הפעלת שואב האבק והפסקת התה של אחר הצהריים יודעת הכל, או כמעט הכל, ותנדנד לבעלה שוב ושוב עד שימצא עבודה הזויה כזו או אחרת. למרות היותם שונים לחלוטין זה מזה באופיים, היא מעשית והוא מרחף, שניהם יחד מהווים יחידה משפחתית-רומנטית מאוחדת שקשה יהיה לפרקה. גם מי שמגלם את בנם, פיון ווייטהד, עושה עבודה טובה. בעודו מטפח את הקשר עם ארוסתו הוא מתמרן בין אביו ואמו, שני הפכים לכאורה, ומוצא את הדרך לרצות את שניהם. רוג'ר מישל ידע לקחת את המקרה האמיתי ולהרכיב סיפור קולנועי שובה לב, שיש בו הומור, אירוניה ואמירה סוציאליסטית, לוזרית אולי, אבל מנצחת.
"באטמן" (ארה"ב 2022)****
פנטזיה. סרטו של מאט ריבס. עלילת הסרט נפתחת כשנתיים לאחר שברוס וויין החל לפעול תחת הזהות והכנפיים של באטמן ולהטיל פחד בלב הפושעים בגותהאם סיטי. כשלצידו שני בעלי ברית מהימנים, אלפרד פניוורת' (אנדי סירקיס) ואיש המשטרה סגן ג'יימס גורדון (ג'פרי רייט), הנאלץ לפעול לבד בתוך רשת של שוטרים ופוליטיקאים מושחתים. גם סלינה קייל, היא קאט-וומן (זואי קרביץ), בת ברית ויריבה כאחת, מנסה להתחבר לבאטמן וליצור איתו קשר רומנטי. באטמן ביסס עצמו בעיר כאימת הפושעים, כמי שינקום בהם על עוולותיהם. כעת הוא מגלה כי עומד מולו יריב אכזר ומאתגר במיוחד, "איש החידות"/ אדוארד נשטון (פול דנו), רוצח סדרתי ששם על הכוונת שלו את בני המעמד העליון של גותהם, אותם הוא מענה בדרכים הסדיסטיות האופייניות רק לו. במהלך חקירתו חושף באטמן את עברה המושחת של משפחתו, הקשורה למזימת איש החידות, באטמן נאלץ ליצור בריתות חדשות במטרה לטהר את גותהאם סיטי מהשחיתות ומהפשע. 176 דקות.
באטמן, תמונת יחסי ציבור
במקור נקרא הסרט The Batman ובמידה דבר הגרסה החדשה הזו לעלילות ברוס וויין והאלתר אגו שלו איש העטלף היא ה-באטמן. כלומר, אולי כקונטרה לעבודות המוצלחות והמצליחות הלא מעטות של "מארוול", גם אנשי וורנר בראדרס והיקום הקומיקסי DC הלכו על פרויקט שאפתני, כמותו לא ראינו מאז "ג'וקר". וזה לגמרי עושה את העבודה. לפנינו גרסה גותית אפלה וקודרת, וולגרית ואלימה, שבהחלט לא מומלצת לילדים, אבל מותחת, מסוגננת, סוחפת ולוקחת את הצופה למסע עוצר נשימה. אמרנו סרט אפל, אז הוא אפילו יותר כהה בגוונים המונוכרמטיים שלו, באווירתו ובעלילתו הכבדה והרצינית מהשלישייה שיצר כריסטופר נולאן. כמצופה – ובניגוד מוחלט לסרטי "מארוול" – אין כאן טיפת הומור, אפילו לא קומיק רליפים. אבל מאידך, המון הושקע בקונספט, שמציג את גותהם כשילוב של ניו-יורק ריאליסטית ועתידנית. הסרט מתכתב קשות עם סרטי פילם-נואר, דרמות בלשיות ועולם הגנגסטרים האמריקני של שנות ה-40, ויחד עם זאת הוא מושפע מאוד מעולם הרשתות החברתיות והעוקבים המאוד עכשווי. רוברט פטינסון מגלם באטמן מופנם, מכונס בעצמו, רגיש ואנושי לכאורה אבל יחד עם זאת אכזר וברוטלי כשזה מגיע לטיפול בפושעים. הנקמה בקרימינלים ובמושחתים היא במידה רבה האג'נדה המרכזית שלו. ויש לו יריבה ובת ברית אטרקטיבית, זואי קרביץ (בתו של המוזיקאי לני קרביץ, למי שלא יודע) כאשת החתול. הפלרטוט און-אוף המתחולל ביניהם מרתק. פול דנו על תקן הרידלר, איש החידות הרצחני, מקבל כאן רישיון להשתולל ולהתפרע כאוות נפשו. בין השחקנים הנוספים המאיישים את הפרויקט וקשת הדמויות העשירה שהוא מציג, ג'ון טורטורו, על תקן קרמיין פלקונה, מראשי משפחות הפשע בגותהאם, פפיטר סארסגארד, כגיל קולסון, התובע המחוזי של העיר, וקולין פארל, שממש אי אפשר לזהותו עם התחפושת והאיפור הכבד, על תקן אוסוולד "אוז" קובלפוט/ הפינגווין, מאפיונר כבד משקל שבתקופה בה מתרחש הסרט עדיין עושה דרכו במעלה סולם הדרגות בהיררכיית מובילי עולם הפשע. הבמאי מאט ריבס, שביים בין היתר את "קלוברפילד" ושני הסרטים האחרונים בסדרת "כוכב הקופים" התאהב כנראה יתר על המידה בחזון האפוקליפטי המסעיר שיצר, ומתח אותו לכמעט שלוש שעות. הוא היה יכו להסתפק בפחות מזה והיצירה הייתה יוצאת לו אולי יותר הדוקה וכוהרנטית, אבל גם כך מדובר בציון דרך חשוב בתולדות DC ועולם הקומיקס הקולנועי בכלל. נראה מה תהייה תגובת הבוקס-אופיס.
03/03/2022
:תאריך יצירה
|