"קולות רקע" דרמה, סרטו של יבגני רומן, קיארה" דרמה. סרטו של ג'ונאס קרפיניאנו ועוד
"קולות רקע" (ישראל 2019) ****
דרמה. סרטו של יבגני רומן. 1990. בני הזוג ויקטור (ולדימיר פרידמן) וראיה (מריה בלקין) עולים לישראל מרוסיה בעקבות נפילת מסך הברזל. בברית המועצות הם היו קולות הזהב של הדיבוב הסובייטי. הם שימשו כמתווכים בין להיטי הקולנוע ההוליוודיים הגדולים והקהל הרוסי, לו הם דובבו את הדיאלוגים מאנגלית לרוסית. הם מגיעים לארץ חדורי אופטימיות שגם כאן יימצא קהל לכישרונות שלהם, שכן העלייה שהם היו חלק ממנה הביאה לארץ קהל גדול של דוברי רוסית. אבל מהר מאוד מתברר להם שפני הדברים שונים ואין קופצים על מה שיש להם להציע. ויקטור מנסה כוחו בתיאטרון הרוסי בארץ, אבל גם זאת ללא הצלחה. השניים מצליחים לעבוד לרגע בתעשיית קלטות הווידאו הפיראטיות הלא חוקיות, אבל גם בתחום הזה אין עתיד. כשלא נותרת בידם ברירה ויקטור נאלץ לעסוק בעבודות מזדמנות שונות וראיה משתלבת בתעשייה שמספקת שיחות ארוטיות ברוסית בטלפון לקהל יעד שצורך זאת. די מהר היא הופכת לטלפנית מבוקשת וגם מתחילה ליהנות מהעניין. עם אוולין הגואל, אורי קלאוזנר, אלכסנדר סנדרוביץ'. 88 דקות. קולות רקע
קולות רקע, קרדיט: סרטי יונייטד קינג
"קולות רקע" הוא סרט רגיש, מרגש, מאוד אותנטי, ובמידה רבה גם אוטוביוגרפי, על העלייה הרוסית הגדולה בתחילת שנות ה-90, מזווית הראייה של אמנים בתחום הקולנוע-תיאטרון שנחתו בארץ. כאלה היו במציאות השחקנית הראשית מריה בלקין (עלתה לארץ ב-1990), השחקן הראשי ולדימיר פרידמן (עשה עלייה ב-1991) ובמאי הסרט יבגני רומן (הגיע אלינו אף הוא ב-1990). גם אם הסיפור אינו משקף אחת לאחת את מה שהם חוו בתחילת דרכם בארץ כעולים חדשים, הוא בהחלט מביא לידי ביטוי נאמן את הלך הרוח והמצב הנפשי של מי שהגיעו אז לישראל מלב תעשיית הקולנוע בברית המועצות, וגם מענפים אחרים, וגילו שכאן הדברים עובדים קצת אחרת. התחושה של להיות אמנים, אנשי תרבות ובעלי מקצוע מיומנים ומוערכים שלפתע חשים בלתי רצויים – עוברת מאוד חזק בסרט.
התקווה שלהם שהדברים יסתדרו בסוף מתחלפת בתובנה קשה שזה לא הולך לקרות, ואז הם נאלצים לחפש כל עבודה ובלבד שיצליחו להביא כסף הביתה ולשרוד. כשראיה מוצאת את ג'וב מענגת הגברים בשיחות אירוטיות, תחילה היא מבוישת ונבוכה, אבל כשהיא מגלה שביכולתה לעמוד בזה בהצלחה, העניין מתחיל למצוא חן בעיניה, והיא מתחילה לפנטז על מפגש עם אחד הגברים שהיא התרגלה אך ורק לשמוע את קולו בטלפון. רומן, שביים בין היתר את "איגור ומסע העגורים", "האיש שבקיר" ו"מקוללים", מנווט היטב את גיבוריו ומכוון לפיין טיונינג של המנעד הרגשי שלהם, בעודם מנסים להיות שייכים ומקובלים כאן, כחלק מהחברה הישראלית. סיפורם, שיש בו כאב, תסכול וגם הומור, הוא בבואה נאמנה לבעיות הקליטה בזמנו של העולים החדשים מחבר הלאומים.
04/05/2022
:תאריך יצירה
|