סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מחול
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ביקורת
 
מאת: נחום מוכיח עולים השבוע: "שיעורים בפרסית" ועוד
 

 
 
"שיעורים בפרסית" דרמה. סרטו של ודים פרלמן, "שנות אור" אנימציה. סרטו של אנגוס מקליין ועוד


"שיעורים בפרסית" (גרמניה 2020) **** וחצי

דרמה. סרטו של ודים פרלמן. העלילה נפתחת ב-1942. ז'יל (נאואל פרז ביסקיארט), בחור בלגי צעיר, נעצר על ידי האס.אס יחד עם יהודים אחרים ונשלח למחנה ריכוז בגרמניה. בדרך מבקש ממנו עציר אחר את הסנדוויץ' שלו ונותן לו בתמורה מילון לשפה הפרסית. כשהנאצים יורים ללא אבחנה בעצירים שלהם בדרך למחנה, ג'יל מצליח לשכנע אותם, בזכות הצגת המילון שקיבל, שהוא לא יהודי אלא פרסי. השקר הזה מציל את חייו, לפחות זמנית. אלא שבמחנה המעצר אחד המפקדים, קוך, מתעניין בו ומכריח אותו לתת לו שיעורים בפרסית. מתברר שאותו קוך מתכנן לנסוע לאחר המלחמה לאיראן, שם חי אחיו, ולפתוח מסעדה בטהרן. לז'יל לא נותרת ברירה  אלא להמציא שפה וללמד את קוך פרסית, לכאורה. הוא נשלח לעבוד במטבח המחנה ומדי ערב מלמד את קוך עוד ועוד מילים בשפה שהמציא. הבעיה הגדולה שלו היא שהוא חייב לשנן אותן בעצמו וכל סימן של היסוס עלול לעלות לו בחייו. 128 דקות. שיעורים בפרסית


שיעורים בפרסית, תמונה באדיבות בתי קולנוע לב


הבמאי ודים פרלמן, יליד קייב, אוקראינה, זכור בעיקר מסרטו הראשון "בית של חול וערפל", עם ג'ניפר קונלי ובן קינגסלי, שיצא לבתי הקולנוע ב-2003. מאז יצר עוד מספר סרטים וביים לא מעט  פרקים למיני-סדרות טלוויזיה. בכותרות הפתיחה של "שיעורים בפרסית" נכתב שהוא מבוסס על מקרה אמיתי, אבל בדיקה מגלה שלא מדובר במקרה ספציפי אחד אלא בשמועות או בסיפורים עוברים מפה לאוזן על דרכים יצירתיות שאסירי מחנות ריכוז מצאו כדי לשרוד.

פרלמן מנווט את הסיפור הקולנועי המרתק והפנטסטי הזה שלו במיומנות רבה. שחזור התקופה, מערכת היחסים השברירית בין ג'יל וקוך, שעלולה בכל רגע להתפוצץ אבל דווקא הולכת ומתהדקת, וגם סיפורי משנה קטנים, בהם זה שבמרכזו חייל הבטוח שג'יל יהודי ומנסה לגרום לקוך להבין שיש לו עסק עם מתחזה.

נאואל פרז ביסקיארט, המגלם את ז'יל, הוא שחקן ארגנטיני ואילו את קוך מגלם לארס איידינגר הגרמני, אותו ראינו בין היתר ב"יצירה ללא מחבר". האינטראקציה בין שניהם מסעירה, שכן לרוב הם בני ברית זה של זה, בזכות השירות שז'יל מעניק לקוך, אבל פתאום זה מתחיל לחשוד ועלול לנקום באכזריות בז'יל אם יגלה שהוא אכן עובד עליו. פרלמן מצליח לבנות את המתח התמידי הזה בין שני הגיבורים שלו, וגם את הסיכונים הגדולים יותר האורבים לז'יל כשהוא מחוץ לטריטוריה שבה קוך מגונן עליו ודואג שלא יאונה לו רע. סרט מעורר מחשבה והשראה.


https://www.youtube.com/watch?v=kfXjTeXF4q4&t=88s

 


"שנות אור" (ארה"ב 2022)

אנימציה. סרטו של אנגוס מקליין. זהו הסיפור המקורי של באז שנות אור, שבהמשך יהפוך לצעצוע החביב על אנדי בסדרת סרטי "צעצוע של סיפור". באז, ריינג'ר החלל ששמו הולך לפניו, מנסה במשך שנים לחזור הביתה. הוא יוצא לעוד הרפתקה אינטרגלקטית כשלצידו קבוצה של מתגייסים חדשים חדורי מוטיבציה, בהם איזי, מו ודרבי. ובעיקר מלווה אותו החבר הנאמן אליו התוודע, סוקס, רובוט חתולי רב-תכליתי. מי שיאיים על שלומם הוא זורג, המוביל חבורה אכזרית של רובוטים, המנסים לשדוד את מקורות האנרגיה מהם הוא ניזון. 100 דקות. שנות אור


שנות אור, תמונה באדיבות פורום פילם ודיסני ישראל



https://www.youtube.com/watch?v=mXiCFIdecLE

 


"החשוד העיקרי" (ארה"ב 2020) ** וחצי

דרמה. סרטו של מארק מאיירס, גרסה אמריקנית לסרט האיטלקי "הון אנושי" של פאולו וירזי מ -2015. תאונת דרכים, שבה ג'יפ הדוהר בפראות פוגע למוות ברוכרב אופניים, גורמת להצטלבות חיים וגורל של שתי משפחות. דרו (ליב שרייבר), בן למשפחה מהמעמד הבינוני, מסיע את בתו שאנון (מאיה הוק) לחבר שלה, איאן (אלכס וולף). ואז הוא פוגש בקווינט (פיטר סארסגארד), איש בורסה עשיר. זה משכנע אותו להשקיע כסף גדול שאין לו במניות, ומבטיח לו רווח גדול ומהיר. אשתו של קווינט היא קארי (מריסה טומיי) וזו של דרו רוני (בטי גבריאל). לאחר מספר ימים מתברר לדרו שהוא איבד את מרבית הכסף שהשקיע. ואז עוברת העלילה לתחילתה, מנקודת ראותה של קארי, ולאחר מכן מזווית ההתבוננות והחיים של שאנון. וכך מובאים מספר סיפורים כרשומון של הדמויות המעורבות בהם ומתאחדים לכדי תמונה שלמה אחת. 98 דקות. החשוד העיקרי


החשוד העיקרי, תמונה באדיבות סרטי שובל ויונייטד קינג


לא ברור לי מדוע נעשתה גרסה אמריקנית לסרט האיטלקי הנהדר "הון אנושי", של פאולו וירזי. לא רק שהיא לא מחדשת כמעט כלום, אלא מנסה לשחזר את הסרט ההוא כמעט אחת לאחת, אלא שהתסריט כאן בעייתי מאוד. מדובר בסרט המורכב מכמה אפיזודות של אותם האירועים, רק שכל פעם מזווית ראייה של דמות אחרת במארג העלילתי. תחילה הסיפור מובא מבעד לעיניו של דרו, אחר כך מתאר את התרחשות העניינים מזווית הראייה של קארי ולבסוף זוהי שאנון שמבעד לעיניה מתוארים האירועים.

אלא שכאמור התסריט לא מצליח להציג נכון את המורכבות הזו של רשומון שמציג עדויות לאותם אירועי חיים מזוויות התבוננות שונות. אילולא הכרתי את השלד הסיפורי של הסרט האיטלקי המקורי המצוין, ספק אם הייתי מוצא את דרכי בסבך העלילה כאן. עבודת הבימוי קלוקלת וגם הליהוק. ליב שרייבר לא מעורר אמפתיה, וגם פיטר סארסגרד לא משכנע. את מריסה טומיי אני מאוד אוהב, אז קשה לי לומר עליה מילה רעה, אבל בפאזל הדמויות כאן היא הולכת לאיבוד. אגב, השם שניתן לסרט באנגלית הוא התרגום של המקורר:
Human Capital, וכאן הוא נקרא על ידי המפיץ משום מה "החשוד העיקרי". ניסיון ליצור אסויציאציה ל"החשוד המיידי" המצוין? לא ברור.      

החשוד העיקרי טרייילר בקולנוע החל מה- 16/6 - YouTube

 

  


"משני צידי החוק" (ארה"ב 2021) **

דרמה-מתח. סרטו של אדם ליפסיוס. בן (ריצ׳רד דרייפוס) הוא גבר מזדקן וחולה שבעבר היה מחסל של המאפיה. בתו ניק (מירה סורבינו) עובדת במשטרה וגם שותפה לקמפיין של חבר קונגרס. היא מפקחת כביכול על אביה המשוקם. אלא שגנבים פורצים לביתו של בן בעת שהוא לא שוהה שם ורעייתו המוגבלת לא מונעת מהם לעשות שם ככל העולה על רוחם. כל רכושו נגנב והגנבים מותירים בבית בלגן איום. למרות מחלתו והיותו מבוגר מוגבל וחלש, מחליט בן לנקום בכל מי שהיה מעורב בפריצה ובגנבה, וכאיש ארגון פשע לשעבר הוא עדיין יודע לעשות את העבודה ביעילות מצמררת. מסייע לו חברו טומי (פרויט טיילור וינס), שחש מחויבות אליו לאחר שבן הציל את חייו בעבר. סיפור הנקמה הופך לסאגה אלימה, אכזרית ומדממת. 98 דקות. משני צידי החוק


משני צידי החוק, תמונת יחסי ציבור

כבר שנים שלא ראינו את ריצ'רד דרייפוס בתפקיד משמעותי, אבל אנחנו עדיין זוכרים לו את תפקידו זוכה האוסקר ב"דירה לשניים" וכן את שלל תפקידיו האחרים, בין היתר ב"של מי החיים האלה לעזאזל?", "מפגשים מהסוג השלישי", "מלתעות", "אמריקן דראפיטי", "המירוץ לצמרת של דודי קרביץ" ועוד רבים שהפכו אותו לשחקן משובח, בעל מוניטין. אבל לא ברור מדוע בחר לככב בסרט בעל תסריט כל כך ירוד וחסר היגיון. הוא נראה כאן, ולא כל כך בגללו אלא בעיקר עקב התסריט והבימוי הבעייתיים, עילג ואפילו מגוחך. כך גם מירה סורבינו ושאר שחקניות ושחקני המשנה. סיפור העלילה לא אמין ולא הגיוני בעליל ודרייפוס מלכתחילה מנהל כאן קרב אבוד. הוא לא יכול לצאת מנצח מסרט כזה.          

 


16/06/2022   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע