סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מחול
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ביקורת
 
מאת: נחום מוכיח עולים השבוע: "חיים במנוסה" ועוד
 

 
 
והשבוע "חיים במנוסה" דרמה, סרטו של שון פן, "שירת סרטני הנהר" על פי ספרה שלדליה אוונס ועוד


"חיים במנוסה" (ארה"ב 2021) **** וחצי

דרמה. סרטו של שון פן, המבוסס על מקרה אמיתי. בשביל ג'ניפר ווגל (דילן פן), אביה ג'ון (שון פן) היה גדול מהחיים. כילדה, היא הושפעה מהאנרגטיות הממגנטת שלו, ומיכולתו לראות בחיים, ולהפוך אותם עבורה ועבור כל בני המשפחה להרפתקה ענקית. בתו לומדת ממנו כל מה שאפשר על אהבה ואושר, אבל לעיתים קרובות היא ואחיה ניק (הופר פן) מוצאים עצמה מתבגרים בבית עם אב לא נוכח, שנעלם לכל מיני עסקים מפוקפקים. אמם פאטי (קתרין וויניק) מנסה לשמור על מסגרת משפחתית מסודרת, סוג של, אבל גם היא נכשלת במשימה לגדל את ילדיה בכבוד. ג'ניפר עצמה בורחת מהבית, מחפשת מקומות מקלט ולבסוף מנסה להתאחד עם אביה, שמאוד השפיע עליה והיא אוהבת אותו ומנסה לשקם אותו. אבל היא עתידה לגלות לאכזבתה שלא תצליח לשנות את דרכיו וכי הדבר הכי טוב עבורה הוא להתנתק ממנו כליל. עם רג'ינה קינג, ג'וש ברולין. 109 דקות. חיים במנוסה

https://www.youtube.com/watch?v=o-fD1EbuJf0&feature=emb_imp_woyt


 



שון פן לא מרבה לביים. "חיים במנוסה" הוא הסרט העלילתי הארוך השביעי שלו בסך הכל כבמאי (והראשון בו הוא גם משחק ואף משתף את ילדיו, דילן והופר), לעומת למעלה מ-70 קרדיטים כשחקן. ב-2007 הוא ביים את "עד סוף העולם" המעולה, בכיכוב אמיל הירש.

הסרט תיאר את סיפורו האמיתי של כריס מקנדלס, בוגר אוניברסיטה שעתיד מבטיח לפניו. אבל מתוך מקום אידיאולוגי נקי הוא מחליט לוותר על כל נכסיו החומריים, כולל כסף, כרטיסי אשראי וכל דבר נוסף שהוא חש כי יקרקע את קיומו, העניק את כל רכושו לצדקה ויצא חסר כל למסע אל הבלתי נודע. הוא טיפס על קרונות רכבות משא, קפץ באמצע שומקום, עבד קצת בחקלאות כדי לממן לעצמו אוכל ושתייה, והמשיך הלאה, לתחנה הבאה. כך חרש את אמריקה, חווה חופש מוחלט, משוחרר מכבלי הקפיטליזם, מנותק מאזור הנוחות שבה כולאים אותנו בחברה המערבית. אחרי מסע ארוך הגיעה לאלסקה, שם נמצאה גופתו קפואה באוטובוס נטוש.

הנראטיב של גיבור "חיים במנוסה" (שעובד מספרה של ג'ניפר ווגל על זיכרונותיה מהחיים עם ובלי אביה), המתחיל ב-1975, מזכיר אף הוא במידה מסוימת את האידיאה הזו. ג'ון ווגל היה זייפן כספים מתוחכם, ולבסוף אף שדד בנק. מה שהניע אותו כמעט כל חייו היה אדרנלין פנימי. לרוב הוא לא חי את הקונבנציות החברתיות, במחשבה אולי שחוקי החיים לא חלים עליו. בתו ג'ניפר נהנתה כילדה קטנה מהאנרגיות התזזיתיות שהמשפחה חוותה בהליכה אחר האב וגחמותיו. אבל עם השנים, ההתבגרות והיותו אב לא נוכח כמעט, מגיעה ההתפכחות שלה ממנו. התברר לה שיש לו חיים משל עצמו, חופשיים, כמעט בלתי תלויים בכלום, אולי בחיפוש אחר אותו חופש מוחלט שפן עסק בו ב"עד סוף העולם". גם סרטיו האחרים כבמאי נתנו ביטוי להשקפת עולמו האידיאליסטית-הומנית: "הפנים האחרונות" (2016), "השבועה" (2001), "הרץ האינדיאני" (1991), "שומר הדרך" (1995).


אני אוהב את סגנון הבימוי הריאקציונרי שלו. הוא מרכיב את יצירותיו ברמה הנראטיבית והוויזואלית בדרך שמרנית, כמו בקולנוע המשובח של פעם. יש אקספוזיציה לסיפור, הוא מתנהל בקצב רגוע, בונה אווירה, והדמויות כולן "עגולות" ומנומקות. כך גם ב"חיים במנוסה". מאחר שפן מביים כאן לראשונה את עצמו, כאמור, ומשתף בתפקיד הנשי הראשי את בתו דילן (וכן את בנו הופר, כפי שצוין, אם כי בתפקיד קטן) הוא מתמקד במערכת היחסים הטעונה שבין אב ובתו, וקשה שלא להבין שהדבר לקוח ממקום מאוד רגשי, השואב מיחסיהם בחיים. נראה כי זהו סרטו האישי ביותר של פן, שרואה בסיפור חייו של ג'ון ווגל אלגוריה המתנגדת לקונבנציה וקוראת תיגר על חיי ההליכה בתלם. לטעמי זוהי עבודת קולנוע מופתית, מאוד ראויה ומומלצת.
    
 


חיים במנוסה, תמונה באדיבות בתי קולנוע לב

"שירת סרטני הנהר" (ארה"ב 2022) *** וחצי

דרמה. סרטה של אוליביה ניומן, המבוסס על ספרה של דליה אוונס. קאיה היא ילדה הגדלה לבדה באזור הביצות של צפון קרוליינה. אמה עזבה את הבית לנוכח התעללות בעלה בה, וכך גם אחיה שגדלו באווירה של טרור. לבסוף גם קאיה מוצאת את העוז להימלט מהאב, למרות שבה הוא כמעט לא פגע.

קאיה (דייזי אדגר ג'ונס) מתבודדת בבית עץ בלב היער והביצות, לומדת את הטבע, החי והצומח, ולמעשה משתלבת בסביבה הפסטורלית הזו באופן מושלם. בקהילה של מפרץ ברקלי אורח חייה דווקא לא מקובל. בעיר הקרובה מכנים אותה "נערת הביצה", לא רואים את סגנון חייה בעין יפה, מה שעוד יותר תורם לבידודה. כשהיא מתבגרת היא מפתחת קשרים עם שני נערים מהעיר, צ'ייס (האריס דיקינסון) וטייט (טיילור ג'ון סמית). היחסים עם צ'ייס נקלעים למקומות לא נעימים, ולכן כאשר הוא נופל ממגדל תצפית ומוצא את מותו, קאיה נתפסת כחשודה המידית ברציחתו, ולמרות שאין כל הוכחה לכך היא נאסרת ונערך לה משפט. 125 דקות.  
שירת סרטני הנהר

rLbdzrx5UKc

 


"שירת סרטני הנהר" הוא סרט שהצליח לתעתע בי. בחלק ממנו מנסה הבמאית אוליביה ניומן לבנות בסגנון לירי סיפור שיש בו את אלמנט הזיקה שבין האדם (קאיה) לטבע, ואת מה שהיא לומדת ממנו לאורך השנים, עד שהיא מתערה בתוכו ובחוקיו, האכזריים והקטלניים לפעמים. היא גם מוציאה ספרים המציגים את החי והצומח באזור הביצות בו היא חיה. חלק אחר שלו עוסק בסיפור בלשי, חקירת מותו של צ'ייס, מה שהופך לאחר מכן לדרמת בית משפט.

לנראטיב נכנס גם המוטיב השכיח בשנים האחרונות של Me Too והשתיקה או הנקמה שבעקבותיו. השילוב הזה של ז'אנרים הוא מצד אחד מרתק, אפילו גורר הרמת גבה, אבל נדמה לי שהוא גם מבלבל ופוגם בהומוגניות של הסרט.לתחושתי, הבמאית מתאמצת מדי להפוך את יצירתה, שיש בה לא מעט רגעים של קיטש, ואפילו זיוף, לקלאסיקה מיידית, וזה לא עולה יפה. מה שכן, יש כאן סצנות טבע יפות, השחקנים, האנונימיים למדי, בכלל זה דייזי אדגר-ג'ונס הבריטית בת ה-24, המוכרת מהסדרה "רגליים קרות", עושים עבודה סבירה למדי. אבל בסך הכל הכללי, אפשר היה לצפות מהסרט הזה להרבה יותר.
  


שירת סרטני הנהר, תמונה באדיבות פורום פילם וא.ד. מטלון
 


"אין מצב" (ארה"ב 2022) ***

בדיוני-מתח. סרטו של ג'ורדן פיל. חפץ הנופל מהשמיים פוגע בבעל חווה (קית דייוויד) באזור מדברי בדרום של ארה"ב והורג אותו. באזור זה צולמה לפני יותר מ-20 שנה סדרת טלוויזיה וכבר אז נרשמה של פעילות על-טבעית לא מפוענחת. ילדיו של בעל החווה שנהרג, או ג'יי (דניאל קלויה) ואמרלד הייווד (קיקי פלמר), מנסים לאתר עדות מצולמת לקיומו של עצם בלתי מזוהה המגיע מהחלל כביכול. הם מגייסים לעזרתם איש מכירות של ציוד הייטק, אנג'ל טורס (ברנדון פירי) ואת הקולנוען הדוקומנטריסט אנטלרס הולסט (מייקל ווינקוט). אלא שככל שהמצוד אחר העב"מ מתמשך, כך גובר החשש של בני החבורה מפני חללית גדולה שמרחפת מעליהם ואף מנסה לפגוע בהם. 130 דקות.  אין מצב

שני סרטיו הקודמים, הראשונים, של הבמאי האפרו-אמריקני ג'ורדן פיל, "תברח" ו"אנחנו" (2019) אהבתי מאוד. הוא תקף את ז'אנר האימה בדרך מקורית שהיה בה שילוב של הומור שחור, תרתי משמע כי הוא עוסק בסיפורים שבמרכזם אפרו-אמריקנים באמריקה, ועלילות מפתיעות, לא שגרתיות בעליל. לא בכדי סרטים אלה הצליחו בקופות וזכו בשבחי הביקורת. אלא ש"אין מצב" הרבה יותר תמוה ואנגמטי מהם, ולמעשה הוא סתמי למדי. לאורך השנים הקולנוע כבר הרבה לעסוק בתופעות של עב"מים ושל מפגשים מהסוג השלישי עם חוצנים, ובמובן הזה הסרט לא מחדש דבר.

נכון שהוא מסוגנן בדרך שבה רק פיל יודע לסגנן, שפתם הוורבלית ושפת הגוף של גיבוריו ביזארית למדי, אבל כשזה מגיע לנראטיב נטו, משהו התפספס לו: הסיפור כאן רזה מאוד, נשאר לא כל כך ברור ולא מספק את הסחורה. עם זאת אי אפשר שלא להתרשם מנוכחותם של דניאל קלויה (כוכב "תברח") וקיקי פלמר האקסצנטרית. הם עושים תפקידים פיקנטיים ועסיסיים, אבל לנוכח דלות הסיפור כולו הם לא מצליחים לחץ את העגלה מהבוץ.
  


אין מצב, תמונת יחסי ציבור 

  
 
"השכנים מלמעלה" (ספרד 2020) ** וחצי

סרטו של ססק גיי. חוליו (חוויאר קאמרה), מורה למוזיקה, חוזר לביתו מיום עבודה שגרתי, מצפה לערב רגוע במחיצת רעייתו לאורה (בלן קואסטה), לה הוא נשוי 15 שנים. אלא שאז מתברר שהיא הכינה לו הפתעה בלתי צפויה. לביתם אמורים להגיע, להזמנתה, עוד בני זוג, השכנים החדשים מלמעלה. חוליו מנסה לבטל את רוע הגזירה, אבל זה מאוחר מדי.

צלצול בפעמון הדלת ובפתח ביתם ניצבים אנה (גריזלדה סיציליאני), פסיכולוגית במקצועה, וסלבה (אלברטו סאן חואן), שמקצועו כבאי. בהתחלה זהו ערב מנומס, אבל עד מהרה מפתפח בין שני הזוגות דיאלוג עוקצני, בו נחשפים סודות אישיים. לא יעבור זמן ויתברר לחוליו וללאורה שעמיתיהם לבניין באו להציע להם להשתתף איתם במין קבוצתי. 82 דקות. השכנים מלמעלה

https://www.youtube.com/watch?v=CgcCSkDYL_I

 


מדובר בקומדיה קאמרית המתרחשת כל כולה בדירה אחת. היא מתחילה כשיח טריוויאלי בין שכנים לאותו בניין, המתפתח לדיונים על סקס, הרגלי מיטה ושאר מנהגים אינטימיים שבין בני זוג ובין עצמם, שפתאום יוצאים לדיון מרובע. מתברר כי שכשלאורה יוצאת מהאמבטיה ומתהלכת בעירום מלא לכיוון המטבח, סלבה צופה בה מחלון דירתו שממול. האם היא רצתה לצוד את תשומת לבו? וכאשר חוליו עולה לגג הבניין לעשן בשקט, הוא מציץ לחלון של שתי השכנות הלסביות שעושות סקס.

אחר כך מספרים סלבה ואנה למארחיהם שהם אוהבים לקיים סקס עם עוד פרטנרים ומציעים להם להצטרף. זה כבר יותר מדי עבור חוליו העוקצני והציני, אבל בלי לשים לב הוא נחשף לטיפולה הפסיכולוגי של אנה. הסיטואציה הטעונה של דיבור על נושאים שלא מקובל לחשוף אותם בחברה, הדיאלוגים החשופים ובסצנה בכללותה – אמורים להצחיק, אבל לטעמי הם לא עושים את העבודה. הסרט נראה כמו מיצג תיאטרלי על סקס, שלא משיג את מטרתו. השחקנים עושים עבודה סבירה, אבל גם הם לא מצליחים להציל את הפרויקט.    


השכנים מלמעלה, תמונה באדיבות רד קייפ

       

"השכן הזר" (ארה"ב לטביה 2022) **

סרטו של סטפן ריק. דייוויד (לוק קליינטנק), עיתונאי אמריקני, מגיע לריגה, לטביה, על מנת לעבוד שם ברשת העיתונות האירופית של ידידו הוותיק, גרנט (ברוס דייוויסון). הוא עובר לגור בבית מקומי, ומקבל מכונית לשימושו במקום. כשהרכב לא נדלק הוא פונה לשכן הגר לידו, רוברט (ג'ונתן רייס מאיירס) המסייע לו ובין השניים מתפתחת ידידות. הם הולכים לבלות יחד בפאב מקומי, דייוויד מתוודע שם לבחורה יפה, ג'אנין (לבה פלורנס), שהגיעה למקום מלונדון. השניים רוקדים וקובעים להיפגש שוב. כששני החברים נוסעים חזרה הביתה, דייוויד פוגע בחשכה במישהי הרוכבת על אופניים. מתברר כי זו ג'אנין והיא לא שורדת את הפגיעה ומתה. רוברט השבור רוצה לדווח על כך לרשויות, אבל רוברט מניא אותו מכך, וסיבותיו איתו. בהמשך תיכנס לתמונה גם ונסה (אלואיז סמית), אחותה של ג'אנין, והעניינים יסתבכו. 97 דקות. השכן הזר


https://www.youtube.com/watch?v=SzdwRPdUW_A&feature=emb_imp_woyt


 


לכאורה זהו סרט מתח מסקרן על ידידות הנרקמת בין שני חברים שזה עתה הכירו, אבל פגיעה טראומטית וקטלנית בבחורה שדייוויד הכיר מערערת את הידידות שנרקמה ביניהם וחושפת צדדים אפלים דווקא אצל רוברט, שלא מעורב בגרימת התאונה, למעט העובדה שהוא נסע עם דייוויד, שנהג ברכב. האמת היא שלמרות נתוני הפתיחה המבטיחים הסרט לא הולך לשום מקום טוב. התסריט לא אמין, האניגמטיות והמסתורין האופפים את התנהגותו ומהלכיו של רוברט לא נפתרים, ובכלל כל הסיפור הזה לוקה בחוסר היגיון מוחלט. 



השכן הזר, תמונה באדיבות סרטי שובל וסרטי יונייטד קינג


"דרגון בול סופר: סופר הירו" (יפן 2022)
אנימציה. סרטו של טטסורו קודמה. צבא הסרט האדום הובס בעבר על ידי סאן גוקו. אחרוני הנאמנים לצבא יצרו את האנדרואידים האולטימטיביים, גמא 1 וגמא 2. שני האנדרואידים הללו מכנים את עצמם "גיבורי על". הם תוקפים את פיקולו וגוהאן. השאלה היא מה מטרתו של צבא הסרט האדום החדש? בפני הסכנה הקרבה צריך להתייצב גיבור על אמיתי. 100 דקות. דרגון בול סופר: סופר הירו

https://www.youtube.com/watch?v=wnjHgrWBerc

 


דרגון בול סופר: סופר הירו, קרדיט: פורום פילם


18/08/2022   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע