"קריוקי", קומדיה-דרמה - סרטו של משה רוזנטל, בכיכובם של ששון גבאי, ריטה שוקרון ועוד
"קריוקי" (ישראל 2022) *****
קומדיה-דרמה. סרטו של משה רוזנטל. מאיר (ששון גבאי) וטובה (ריטה שוקרון), זוג בגיל העמידה, חיים באחד המגדלים של שכונה חדשה בחולון. חייהם נכנסו לרוטינה מנומנמת שיש בה לוזריות ותחושה שהם חווים חיים מוחמצים. אחת לשנה הם טסים לחופשה ברודוס, ובכך פחות או יותר מסתכמים הריגושים שלהם בחיים, להוציא את המפגשים עם הבנות. אבל כאשר נכנס לדירת הפנטהאוז שבקצה הבניין שלהם איציק מרציאנו (ליאור אשכנזי), סוכן דוגמניות שהגיע ממיאמי, הכל משתנה לפתע.
איציק הוא רווק, נהנתן, טיפוס מוחצן המארח בביתו מסיבות קריוקי. טובה ומאיר מוזמנים לביתו, ואת פניהם מקבלת ידידה טרנסג'נדרית טורקייה שלו בשם אליף. כשמאיר וטובה רואים אותו שר קריוקי הם נכנסים לוייב. טובה מתחילה לפנטז על חופשות משותפות וארוחות ערב עם השכן הכריזמטי, ומאיר מחקה את סגנונו הראוותני ומגלה צדדים חדשים באישיותו שלו. הקשר עם איציק עושה את שלו, שניהם מאתרים בעצמם תשוקת חיים חדשה. הם עלולים להתאכזב כשיתברר שהם אינם השכנים היחידים שאיציק מוצא בהם עניין. זיקתם לרווק האטרקטיבי הופכת עד מהרה לאובססיה. 103 דקות. קריוקי
קריוקי, צילום: דניאל מילר, באדיבות גאודאמוס הפקות ובתי קולנוע לב
מאיר וטובה הגיעו אל המנוחה ואל הנחלה. הם בסטטוס של פנסיונרים זעיר-בורגנים, הוא מורה לשעבר, היא הייתה בעלת בוטיק. הם גרים בקומה גבוהה במגדל דירות, וילדיהם מגיעים להסב עמם לארוחות. הכל מתנהל אצלם על מי מנוחות. הזוגיות שלהם במצב של תרדמת ואין להם כבר שאיפות גדולות בחיים, למעט הגיחה השנתית לחופשה ברודוס. ואז מכונית המזראטי היוקרתית של איציק, הדייר החדש בבניין, חוסמת את רכבו של מאיר בחניון התת-קרקעי. על מנת לפצות אותם הם מוזמנים על ידי איציק למסיבה בדירתו. כשטובה ומאיר מגיעים, פותחת להם את הדלת אישה גבוהה מרהיבה, דוברת אנגלית. בהמשך יתברר להם שהיא טרנסג'נדרית טורקייה ששמה אליף. הפנטהאוז של איציק ראוותני ומסוגנן, שונה לגמרי מדירתם. הוא מפעיל את הפלייבק של מכשיר הקריוקי שלו ושר להנאתו את "ליידי דרבנוויל", של קט סטיבנס. עיניה של טובה נוצצות, וגם מאיר מתחיל להשתחרר מהקיבעון שלו. הקשר עם איציק השרמנטי, רווק חסר דאגות, מטלטל אותם והם בטוחים שבעזרתו יוכלו להשיב לעצמם את חדוות החיים שלהם.
הקריוקי הוא דימוי מצוין. הוא מאפשר לכל אחד לשיר קאוור לשיר שהוא אוהב, ובעשותו זאת ירגיש שהוא במרכז תשומת הלב, בין אם הוא מזייף או שר
במדויק. איש לא יתקן אותו, הוא כוכב הרגע ויכול להפליג בדמיונותיו למחוזות הפנטזיה. ואלה בדיוק המחוזות הלא נודעים שטובה ומאיר משתוקקים להפליג אליהם, בהשראת איציק. בהמשך מאיר עצמו, טיפוס מופנם וביישן, ירגיש מספיק ביטחון כדי לשיר עם מכונת הקריוקי את "מה חשוב היום", של אבי טולדנו. בעקבות זאת יישלח על ידי איציק לסוכנות שתעשה לו אודישנים לפרסומות וכך יתעורר אצלו מחדש חלום ישן, להיות שחקן. וגם טובה מתחילה לממש בעזרת איציק את משאלות לבה השונות. השאלה היא האם העולם החדש והנוצץ הזה שהם נשאבו אליו - הוא אמיתי, או שזו אשליה שתתפוגג ותסתיים במפח נפש ואכזבה. כך או כך, הם ייצאו מהחוויה הזו בעלי תובנות חדשות על עצמם, וחייהם יתאזנו.
זהו סרטו הארוך הראשון של משה רוזנטל (קדמו לו מספר סרטים קצרים, סדרת רשת ותסריטים שחיבר לתום יער). הוא ביים אותו במקצועיות ובמיומנות מעוררי השתאות. שלושת השחקנים המובילים שלו, ששון גבאי, ריטה שוקרון (שניהם זכו בפרסי אופיר) וליאור אשכנזי, עושים עבודה נהדרת בהדרכתו. ניכר כי הוא בעל רגישות ומיטיב להציג ניואנסים עדינים, קומיים ודרמטיים, בהתאמה מושלמת לדמויות ולסיטואציות, תוך שימוש באמצעים האמנותיים הנכונים. הערך ההפקתי (פרודקשן ווליו) של הסרט נהדר, כאילו צולם באולפן הוליוודי, ומאחר שידוע לי שתקציב הפרויקט לא היה גבוה במיוחד, ההישג הזה מעורר הערכה עוד יותר. בשורה התחתונה, "קריוקי" בעיניי הוא הברקה קולנועית מקורית, מפתיעה ומשעשעת. אל תחמיצו את הסרט הזה.
https://www.youtube.com/watch?v=ITp9ApDs3Oc
"תראו אותם רצים" (ארה"ב 2022) *** וחצי
קומדיה. סרטו של טום ג'ורג'. העלילה מתרחשת בווסט-אנד בלונדון של שנות ה-50. תכניות להפקת גרסה קולנועית למחזה בימתי מצליח משתבשות במפתיע כאשר חבר חשוב בצוות ההפקה של הסרט המיועד נרצח. כאשר המפקח סטופארד (סם רוקוול) העייף מהחיים ומהעבודה הבלתי פוסקת שלו בפענוח פשעים, והטירונית הנלהבת השוטרת קונסטבל סטוקר (סירושה רונאן) מקבלים לידיהם את החקירה, השניים מוצאים עצמם במרכז תעלומת רצח מסתורית מבלבלת בסצנה הזוהרת אך גם תחרותית ואפלה של העולם התחתון של התיאטרון בלונדון. ניסיונותיהם העיקשים לפצח את התעלומה עלולים להעמיד אותם בסכנת חיים. 108 דקות. תראו אותם רצים
תראו אותם רצים, תמונה באדיבות פורום פילם
החדשות הטובות הן שנושא הסרט – פענוח תעלומת רצח - לא נלקח כאן ברצינות רבה מדי, וזאת משום שמדובר יותר בפארודיה על ז'אנר סרטי Who done it – מי עשה את זה - אה-לה אלה שנעשו בעיקר על פי ספרי אגתה כריסטי, מאשר בפיצוח תעלומת פשע נטו. כפארודיה זה עובד בהתחלה טוב, אבל ככל שהעלילה מתקדמת התחושה היא שאנחנו רואים עוד מאותו הדבר. סירשה רונאן המוכשרת מוכיחה כאן שהיא יכולה לעשות גם דמויות קומיות, לא רק דרמתיות, ולעיתים היא מאוד מצחיקה, ואילו סם רוקוול ובן דמותו פחות עבדו לי. האווירה של שנות ה-50 בווסט-אנד של לונדון וההומור הבריטי היבשושי-טיפוסי באים כאן באופן מובהק לידי ביטוי כחלק מהפארודיה, אבל גם בגזרה הזו כשמתרגלים לעניין ומחפשים איזו תפנית מפתיעה, או שיישךף איזה שפן מהכובע זולת פתרון החידה הבלשית, זה לא קורה ואותי זה קצת אכזב.
https://www.youtube.com/watch?v=H8yz7En-UWs
"התנגשות בלתי נמנעת" (ארה"ב 2020) ** וחצי
מתח-אקשן. סרטו של ריוהי קיטמורה. אלי (רובי רוז) עוברת לגור בניו יורק, בעודה מתמודדת עם פוסט טראומה משירות צבאי קרבי כלוחמת מארינס, ומכך שכמאבטחת לא הצליחה במשימתה להגן על שגריר ארה"ב ברומניה ובני משפחתו. בניסיונה להתמודד עם הדברים שעברה, היא מוצאת עבודה רגועה במלון דירות, בו שוהים בעלה של אחותה, שנפטרה, וילדיהם.
בינה לבין גיסה יש קשר מורכב מהעבר, וערב אחד היא מגיעה אליהם לארוחת חג. בשעות אלה שכירי חרב אלימים, בראשותו של ויקטור (ז'אן רנו), חודרים לבניין בעזרת השוער (אקסל הני), אסיר לשעבר ושותפם לפשע, בחיפוש אחר תמונות אומנות יקרות שהוסתרו בבניין. השודדים מגיעים לדירת המשפחה ולא יודעים שהדבר היחיד שאלי "תתאבד" עליו הוא להגן על בני משפחתה היקרים לה, ואולי בכך לפצות את עצמה במשהו על כשלון העבר. לשם כך היא תגייס את כל כישוריה הקרביים, אותם ניסתה להדחיק, למאמץ אחרון לסיכול מזימת הקרימינלים האכזריים שלקחו כבני ערובה את בני משפחתה. 97 דקות. התנגשות בלתי נמנעת
התנגשות בלתי נמנעת, תמונה באדיבות סרטי חמישה כוכבים
הסרט הזה מזכיר עשרות דוגמיות קודמות של מוצרי (להבדיל מיצירות) קולנוע, שמטרתם אחת: לפנות לקהל חובבי האקשן, להרכיב (להבדיל מלכתוב) שיהיו בו את כל האלמנטים הנדרשים: סצנות פעולה, עם או בלי פירוטכניקה, סיפור שיגרום לגיבור, שהוא פעמים רבות פוסט-טראומתי, תזכורת צלקתית משירותו הצבאי, לצאת ולהגן בחירוף נפש על היקרים לו. ובמקרה, או שלא, התסריט הזה נכתב על ידי הישראלי ליאור חפץ (יחד עם הארי ווינר וג'ו סוואנסון), שדווקא סרט שכתב ויצר כאן ב-2019, "הרפתקה בשחקים", היה בהחלט מקסים. אלא שכשמגיעים להוליווד, הצרכים כנראה משתנים. התסריט וולגרי וחד-ממדי ומכוון אך ורק לרגע שבו ייפתח מאבק הכוחות והמוחות בין אלי וויקטור.
רוב השחקנים כאן אנונימים למדי, אלא שהאקס פקטור שבאמצעותו ניסתה ההפקה לחבב את הסרט על הקהל – וזה חלק מהנוסחה - הוא השחקן הצרפתי הנהדר בדרך ככל ז'אן רנו (כויקטור), הזכור לטוב מ"סאבוויי", "ניקיטה", "לאון" וסרטים נוספים. אלא שכאן הוא מגלם ראש חבורת פשע אכזר ונטול חמלה, ואין במשחקו אף ניואנס קצת מורכב יותר, שאולי ישנה את המשוואה ויהפוך את המוצר לראוי יותר. מכל הסיבות האלה מדובר בסרט זניח, שלא כדאי לצפות בו.
https://www.youtube.com/watch?v=xh-JKF4bbUU
"משחקי בונקר" (איטליה-צרפת 2022) ** וחצי
אימה. סרטו של רוברטו ססארה. לורה (גאיה ווייס) היא שחקנית ב-L.A.R.P. (משחק תפקידים בשידור חי). מדובר בפרויקט שבו המשתתפים משחקים את הניצולים ממלחמה אטומית הגרים מתחת לאדמה בבונקר אטום. לאחר כמה תאונות מסתוריות מפחידות, החשמל במקום כבה והמשחק יוצא מכלל שליטה. השחקנים עוזבים את הבונקר ואילו אנשי הצוות המתפעל את המשחק נשארים מאחור כדי לחקור את היעלמותו של גרג (לורנצו ריקלמי), המוח של המשחק, שניהל רומן עם לורה. עד מהרה הם מוצאים עצמם לכודים בבונקר, שדלתותיו נסגרו עליהם ואין להם כל דרך לצאת ולהימלט מהמקום. כשחלק מהם מתחילים להיעלם בדרכים מוזרות ויוצאות דופן, השורדים מבינים שמישהו לקח שליטה על המשחק ומנהל נגדם משחק מעוות שמדרדר במהירות למאבק הישרדות מפחיד. 95 דקות. משחקי הבונקר
משחקי הבונקר, תמונה באדיבות סרטי שובל וסרטי יונייטד קינג
באופן בו נפתח הסרט הוא דווקא מנבא טובות. צילומי שחור-לבן היסטוריים מראים כיצד הדיקטטור בניטו מוסוליני פקד על בניית הבונקר הזה, שבעת צרה אמור לאכלס פשיסטים איטלקים ואנשי צבא נאציים. לאחר מכן מוצגת אקספוזיציה טובה של האופן בו מתנהלים דיירי הבונקר, כחלק מהמשחק בו הם נוטלים חלק. אלא שבהמשך, בעקבות הקטסטרופה שגורמת לכך שאנשי הצוות יישארו לכודים במעבה האדמה, בדיוק כמו שבתסריט הם מאבדים שליטה במשחק, כך התסריט הופך לאבסורדי ונטול כל היגיון. בשלב הזה כבר קשה לעקוב אחר מה שקורה לנפשות הפועלות והנראטיב נעשה ביזארי, חסר משמעות ומתכתב עם סרטי אימה מהסוג הטראשי.
https://www.youtube.com/watch?v=j4FyecCluDg&t=1s
"סמייל" (ארה"ב 2022)
אימה. סרטו של פרקר פין. לאחר שהייתה עדה למקרה משונה וטראומטי הקשור לאחד המטופלים שלה, דוקטור רוז קוטר (סוזי בייקון) מתחילה לחוות אירועים מפחידים שאין ביכולתה להסביר. אט אט מתחילה אימה משתקת מתחילה להשתלט על חייה ולנהל אותם. רוז תהייה חייבת להתמודד עם עברה המטריד על מנת לשרוד ולברוח מהמציאות החדשה שמאיימת לפגוע בה ולרסק את שגרת חייה. 115 דקות. סמייל
סמייל, תמונה באדיבות פורום פילם
https://www.youtube.com/watch?v=01X3_y8iyx0
"עימות קשוח" (הודו 2022)
אקשן. סרטו של פושקר גאיטרי. ויקראם, שוטר קשוח והשותף שלו, סיימון, מנהלים מצוד במטרה ללכוד את ודהא, מבריח ורוצח. ודהא מנסה לשנות את חייו של ויקראם והדבר מוביל להתפתחות קונפליקט קשה ביניהם. ודהא מבוקש על כמה מעשי רצח, אחד מהם הופך את המצוד לאישי עבור ויקראם. כל פעם שויקראם וודהא נפגשים, ודהא מספר לויקראם סיפור הלקוח מחייו לכאורה, שיש בו מוסר השכל. בסיפורים האלה צפונים רמזים הגורמים לויקראם להגיע לאמת ולהתעמת עם אמונותיו. 160 דקות. עימות קשוח
https://www.youtube.com/watch?v=WbssvP3221w
28/09/2022
:תאריך יצירה
|