אחרי שנים שהופיע על המסך הקטן והגדול, שיחק על במות התיאטרון הממסדי והפרינג', הוציא שני אלבומים עם שירים שכתב והלחין ודבב עשרות סרטי ילדים מדיסני ועד בכלל, תומר שרון מעלה לראשונה מופע מוזיקלי מלא קסם לילדים במסגרת פסטיבל צלילי ילדות בתיאטרון חולון
דברים שתומש אוהב במיוחד
תומר שרון, או בשם הבמה: תומש, הוא קומיקאי מחונן, ממציאן רב דמיון ואחד האנשים המבריקים והמצחיקים באזור, שזכור לטוב מימי חבורת "פלטפוס" העליזה. הוא גם מדבב סרטים וסדרות מוכשר ומבוקש, שחקן תיאטרון, מוזיקאי וחובב חתולים. רשימה חלקית.
בחול המועד סוכות, יציג בבכורה בפסטיבל "צלילי ילדות" הוותיק בתיאטרון חולון, את "עלילות פטל ואישון הלילה", מופע מוזיקלי ראשון לילדים שכתב ומורכב מוינייטות קטנות, סיפורים קצרצרים ושירים שהלחין.
משחקי מילים, חילופי דמויות, מוזיקה, במה וילדים, הם שילוב מנצח של דברים שתומר אוהב במיוחד. מרבית השירים במופע נולדו במסגרת מופעי בית אינטימיים ומפגשי סיפורים לילדים שקיים בזמן שהתיאטרון שבק בימי הקורונה. "פתאום היה לי מלא זמן והתחלתי לכתוב ויצאו לי מלא שירי ילדים שהתחלתי לחבר ביניהם בראש", אומר האיש שהוציא עד כה שני אלבומים למבוגרים ועוד אחד שמחכה בסבלנות לתורו. "אני יוצר בקצב שלא מאפשר לי להוציא הכל בבת אחת", הוא אומר ולמען האמת, מספיק לשמוע את המחשבות שלו רצות במהירות של חתול משוגע, כדי לדעת שכנראה הוא צודק.
תומש - פסטיבל צלילי ילדות בחולון, צילום: יוסי צבקר
מחליף כובעים וזהויות
כיאה לשחקן ולאדם שביומיום שחיות בו אינספור דמויות, גם במופע הנוכחי הוא מחליף כובעים וזהויות. זה מתחיל בפטל, ילדה שהכי אוהבת לקרוא. ספרים, שירים, אגדות, אפילו עטיפות של קופסאות. היא פשוט אוהבת כל מה שקשור לאותיות. בלילה אחרי שכבר אסור לקרוא ואבא כיבה לה את האור, היא ממשיכה לקרוא בסוד ולדמיין דמיונות.
"פטל, זה שם שרציתי לפני מלא שנים לקרוא לילדה שתהיה לי. כמו פטל, גם אני, כשהייתי קטן, המשכתי לקרוא אחרי שכיבו את האור בבית. הייתי פותח את התריסים וקורא", הוא מספר.
ויש במופע גם את אישון הלילה, שדון קטנטן, ירקרק וחובב מוזיקה מארץ או-לילה, שקיפץ לו לילה בהיר אחד מתוך הספר של פטל. הוא מלהטט במילים, ממציא המצאות וצובע מחשבות בצבעים וביחד הם יוצאים לטיול בין דפי הספרים ביער קסום, מלא חיות וצלילים. שם הם פוגשים את להקת המוזיקאים של צמרמר העכבר עם סטף העטלף המתופף, עבאס הטווס נגן הבס, נאש דידאן הברווזן הפסנתרן, מלכית הג'וקית שמנגנת במפוחית ולארה החוברה על הגיטרה ואשכרה היחמורה שמנגנת בחצוצרה.
לפטל לא מרשים חיית מחמד ולאישון הלילה יש דרקון נחמד. וכך הם מדברים על החיים – על חיות וחוויות, על סיפורים ושירים, על אהבה למילים וקושי עם מִסְפַּרִים. הם גם רואים מרחוק את יונתן, ילד מיוחד, שפטל אוהבת במיוחד ואת שני-מצד-שני שתמיד מתלבטת בין דברים וגם את המכחולנים שצבעו את ארץ או-לילה בצבעים. זה די מדהים.
כנפיים שנוסקות גבוה אל שמי האסוציאציות
שרון, מעין פיטר פן שמשאיר את המְבוּגַרוּת למבוגרים, מעולם לא העלה קודם לכן מופע שלם לקטנים, אבל מפלרטט עם עולם הילדים מזה זמן רב. שנים שהוא עושה טלוויזיה לילדים, כך בין היתר את פגע רע, דמות קאלט בקרב קטנטנים מהסדרה "צוות הצלה" של ניקולודיון ג'וניור. ויש את המופע "ענן על מקל" של ירדן בר כוכבא ודידי ארז בו הוא מתארח ("ונהנה ברמות מטורפות") על בסיס קבוע ובמהלך הקורונה הופיע בכל הארץ עם שעות סיפור שזכו להצלחה מטורפת. "זה היה חיבור כל כך חזק ומרגש ומבחינתי, המופע הזה, מעין הרחבה של שעות הסיפור שעשיתי עם מלא דמויות שזה קצת דומה מבחינתי לסטנד אפ, הוא באיזה שהוא מקום להחזיר לילדים טובה על זה שהם הצילו אותי בזמן הקורונה".
לצדו על הבמה הפסנתרן והמנהל המוזיקלי של המופע, אורי ויינשטוק, נגן כלי ההקשה והגיטריסט אודי קראוס, שליווה את הפרויקט המטורף "פלפל אל חפלה" ו"ענן על מקל" ומירב קדישבסקי, נגנית כלי נשיפה ולשעבר חברה בתזמורת המהפכה.על פי הלו"ז הגמיש משהו של תומש את המופע ילווה בהמשך גם אלבום שיקליטו ברגע שיצליח לגייס לכך משאבים, אחרי הכל מדובר ביוצר עצמאי.
"נראה איך נעבור את המופעים הקרובים. בינתיים כל אהבותיי עולות לי הרבה מאוד כסף אבל התגובות מאוד מתלהבות והשירים מדהימים", הוא אומר. וזה נכון. הוא כותב עם כנפיים שנוסקות גבוה אל שמי האסוציאציות, זו כתיבה נבונה, רבת דמיון ומלבת דמיון. על המוזיקה הוא אומר: "אני מלחין באופן מאוד אינטואיטיבי ופראי. לא למדתי לנגן באופן מסודר ואולי בגלל זה, קשה לשייך את המוזיקה שאני כותב לז'אנר מסוים. אם מתעקשים זה איפשהו על הצומת בין פאנק, R&B וסול לילדים. זה גם מאוד תיאטרלי, מטבע הדברים".
תומש, צילום: יוסי צבקר
"לא רוצה לעשות דברים שאני לא אוהב"
בגיל 52, אחרי שנים עם חוזה מסודר בתיאטרון הממסדי שפרנס אותו כהלכה אך במידה מסוימת גם הגביל אוותו וקצץ את כנפיו, החליט שרון שהגיע הזמן להכריז על עצמאות וללכת לאן שיוביל אותו הלב. הוא מריץ מופע סטנד אפ בכל הארץ שהולך וצובר תאוצה, משחק בתפקיד ראשי בקומדיה "החותנת" בתיאטרון העברי שם ישתף פעולה פעם נוספת עם ליא קניג הגדולה במחזה "מדריך למטייל בוורשה" מאת ובבימויו של הלל מיטלפונקט. קניג ושרון שיחקו קודם לכן אמא ובן בהצגה "פתאום הגיע סתיו", דואט מפעים לשני שחקנים מרגשים שעלה בתיאטרון הלאומי שם הוא ממשיך לשחק גם בהצגה "דברים מושלמים" ולצד אלה יש גם הבלחות בהפקה מוצלחת של תיאטרון אלעד באילת.
במציאות שלנו לא מפחיד לעזוב חוזה בתיאטרון וללכת אל הלא נודע?
"אני רוצה לשלוט בזמן שלי וכשאתה על חוזה בתיאטרון זה בלתי אפשרי. אני לא יכול לקבוע כלום. אני רוצה להמשיך להריץ את הסטנד אפ, לגדול ולפתח אותו. אני רוצה להוציא את האלבום האבוד שלי שיושב לי על המדף כבר ארבע שנים בגלל הקורונה ונשבעתי שזה יקרה עד יום הולדת 53. יש הרצאה על דיבוב שביקשו שאלמד בסמינר הקיבוצים ואני רוצה לפתוח אותה לכל מי שמתעניין בדיבוב, אחרי הכל יש כאלה שבכלל לא מתייחסים אליי כאל כקומיקאי אלא רואים בי אגדה בתחום הדיבוב משום מה. בקיצור, יש לי דברים לעשות ובינתיים אני עושה הכל לבד, בלי מפיק וזה די קשוח כשאתה לא בטלוויזיה".
למה אתה לא בטלוויזיה?
"שאלה טובה. לא מבחירה. אולי בגלל שנהייתי דעתן פוליטי ועצבנתי הרבה אנשים משמאל ומימין. אנשים שנאבקים על צדק נתפסים לעתים כנטל ואני בטוח שזה משפיע בחדרי חדרים ויש להניח שתרם את תרומתו. יכול להיות שגם פחות התכווננתי לטלוויזיה ולפעמים אנשים מפרשים את הרצון שלך לחירות בדרכם. אנשים אוהבים שאומרים להם כן, הם מעדיפים אנשים כנועים שאומרים כן ואני מקרין שלא בכוונה חופש. הייתי שנים בבידור, (משחק מכור, מצב האומה...) יש דור ש'גדל עליי' כמו שאומרים, אבל אני חושב שכשזה מגיע למקבלי ההחלטות ולמושכים בחוטים, אולי קשה להם להכיל. אני לא יודע. הייתי שמח לחזור לטלוויזיה בין אם בפורמט כמו 'ארץ נהדרת' או 'היהודים באים' שזו תכנית שבאמת הייתי רוצה לעשות. אני אוהב לשחק מול מצלמה, אבל אני לא רוצה לעשות דברים שאני לא אוהב".
"עלילות פטל ואישון לילה" חמישי, 13 באוקטובר 2022, שעה 17:30, אולם 3 תיאטרון חולון. ההצגה מיועדת לגילאי 10-5