סרטו של פאולו ג'נובזה מוצלח במיוחד, "סוף טוב" לוקה בחסר, "שושבין בהפרעה" אווילי ועוד סרטים
"גיבורי על מהחיים" (איטליה 2021) ****
דרמה. סרטו של פאולו ג'נובזה. המקריות של החיים מזמנת מפגש לאנה (ג'סמין טרינקה) ולמרקו (אלסנדרו בורגי). היא אמנית המציירת קומיקסים, צעירה יצרית ואוהבת חיים. הוא מורה לפיזיקה המלמד את תלמידיו כשהוא משוכנע שלכל תופעה יש הסבר. גם הוא טיפוס ליברלי שלא לוקח את החיים ברצינות רבה מדי. הרומן בין השניים עולה יפה, אם כי הם לא ממהרים למסד את היחסים ובטח שלא לחשוב על נישואין והבאת ילדים לעולם. חיים נקשרים באלה של זוגות אחרים של חברים, והם מנהלים חיים תוססים, שכמו אצל זוגות אחרים יש בהם עליות ומורדות. למרות שהם לא מצהירים על כך, היחסים בין אנה ומרקו הולכים ומתהדקים ובניגוד לכל האידיאולוגיות שלהם על מהות הזוגיות הא כובלת הם נכנסים ללופ של החיים. לטוב ולרע. עם גרטה סקרנו, ויניסיו מרקוני, לינדה גארידי. 120 דקות. גיבורי על מהחיים
גיבורי על מהחיים, תמונה באדיבות סרטי נחשון
יותר מכל מוכר לנו הבמאי האיטלקי פאולו ג'נובזה מהלהיט "זרים מושלמים", שיצר ב-2016, ואשר הפך מאז לאחד הסרטים שנעשו להם הכי הרבה רימייקים במדינות שונות ובשפות אחרות (כולל בישראל, בבימוי ליאור אשכנזי). ב"גיבורי על מהחיים" הוא בוחן את נושא הזוגיות ואת מרכיבי ההשתנות וההתעדכנות שלה לאורך השנים, והוא עושה זאת באופן מוצלח במיוחד. לשיטתו, בעידן בו אנו חיים, זוגיות האורכת עשר שנים שווה צל"ש וכזו השורדת לאורך 20 שנה, זה כבר הישג נדיר, ייחודי ומופלא, שלאחריו בני הזוג הופכים לגיבורי על. תיאוריה מעניינת וגם הפרקטיקה שלה בסרט, הנשענת על עבודתה של אנה, כמאיירת קומיקסים מחוננת, שהולכת ומשתבחת במקצועה וגם זוכה בהערכת הבוס שלה. כמו ב"זרים מושלמים" ובסרט שעשה ג'נובזה לאחר מכן, "המקום", ניכר כי הוא יודע לעסוק בבני אדם. התסריט שלו מעניק להם חיים, ומערכות היחסים השונות המוצגות בסרט, של אנה ומרקו ושל האחרים, דינמיות, אנרגטיות ומשתנות בהתאם למה שקורה להם בחיים ובראש, בתודעה הפנימית. זהו סרט שיש בו סיפור אהבה פנטסטי, שלא מהעולם הזה, שהטייטל שלו הוא בהחלט הדימוי הנכון להגדיר אותו. הדמויות כאן זוכות בפלואידיות של גיבורי על שהקיום שלהם אינו מותנה בחיים ארציים וגשמיים כאן, אלא שיש להם המשך גם במימד אחר.
"סוף טוב" (
ישראל-אנגליה 2023) *** וחצי
דרמה. סרטם של טל גרניט ושרון מימון. ג'וליה רוט (אנדי מקדואל) היא כוכבת הוליוודית לשעבר שמגיעה לקנט שבאנגליה למחלקה אונקולוגית במוסד רפואי, בו היא מתחילה לעבור טיפול כימותרפי, לאחר שהתגלה בגופה גידול ממאיר. זה קרה ביום בו בוטל המחזה בווסט-אנד שהיה אמור לשמש כקאמבק שלה. למרות בקשותיה לקבל חדר פרטי היא מאושפזת במחלקה כללית ונאלצת לעבור את הטיפול בצד שלוש נשים נוספות: רוקרית מבוגרת, מייקי (סאלי פיליפס), צעירה מוסלמית, אימאן (רקי טאקרר) ומורה בפנסיה, ג'ודי (מרים מרגוליס). ג'וליה מזמנת למקום את המנהלת האישית שלה, ננסי (טסמין קרייג), על מנת להסדיר לה פרטיות, כיאה למעמדה. היא מתוודעת לרופא המחלקה, ד"ר הנסון (טום קולן) ובטוחה שבתום טיפול קצר תשוחרר ותוכל לחזור לחייה בהוליווד, אף שהם כבר לא נראים זוהרים כבעבר. אלא שהיא מגלה שדווקא שלוש הזרות שנמצאות איתה הן היחידות שיכולות לסייע לה לצלוח את התפקיד הכי קשה שהיה לה בחייה. 88 דקות. סוף טוב
סוף טוב, תמונה באדיבות סרטי יונייטד קינג
תחילה היה המחזה של ענת גוב ורונה תמיר, אותו ביימה עדנה מזי"א וכיכבה בה ענת וקסמן. אחר כך באו
המפיקות אוסנת הנדלסמן קרן וטליה קליינהנדלר, שצברו בין היתר ניסיון בהפקות זרות ("הגננת", בגרסה האמריקנית שלו, "הבת האפלה") והציעו לטל גרניט ולשרון מימון ("מיתה טובה") לביים את הסרט כפרויקט בריטי-ישראלי. וכך היה. אין ספק שהכוכבת האמריקנית אנדי מקדואל ("ארבע חתונות ולוויה אחת", "סקס, שקרים ווידיאוטייפ") מחזיקה את הסרט על כתפיה המנוסות, כששלוש שחקניות המשנה שלצידה מספקות את הערך המוסף שיוצר את התלכיד של נשים חזקות שמתמודדות פיזית ונפשית במחלות ממאירות. יש להן ריטואלים של החזקת ידיים, עצימת עיניים והתמקדות בדמיון מודרך כדי להמיר את הקיום הקשוח של המחלקה האונקולוגית בעולמות אחרים, אופטימיים ומוארים. משהו במעבר בין המחזה של ענת גוב ורונה תמיר לסרט של גרניט ומימון לוקה בחסר. יש בו רפטטיביות שמתחילה באיזשהו שלב להעיק. במידה מסוימת הסרט גם נראה כמחזה מצולם וחסרים בו האלמנטים שיהפכו אותו לקולנוע נטו. בסרטם הארוך הראשון, "מיתה טובה", שגם הוא מתרחש ברובו במקום אחד, הייתה הדינמיות הזו של מבע קולנועי מובהק. הצד החזק בסרט בא לידי ביטוי בקונפליקט המתבטא בעימות בין ג'וליה וד"ר הנסון בנוגע לרצונה להתנתק מהצינורות המחדירים לגופה "חומרים רעילים" ובין ההתעקשות שלו להשתמש בסעיפים הקרים של החוק היבש, המאפשרים לו לכפות עליה את הטיפול.
"שושבין בהפרעה" (אנגליה 2022) **
קומדיה. סרטו של דין קרייג. אדם (פיקו אלכסנדר) ושרה (מריה בקלובה) עומדים להינשא, אך נראה שדווקא בב (אסים צ'ודרי), השושבין של אדם וחברו הטוב זה שנים רבות, נרגש ולחוץ יותר משניהם גם יחד. התנהגותו הביזארית של בב מחבלת לגמרי בחתונה, אבל שרה מוצאת נחמה בכך שעכשיו היא ואדם יוצאים לירח דבש באיטליה לבדם ויוכלו לשכוח מהצרות. אך בב לא מתכוון להישאר מאחור. הוא נדבק אליהם כמו קרציה, כופה את עצמו עליהם גם בירח הדבש שלהם ולבסוף אפילו מסבך אותם עם גורמים פליליים והרפתקה מסוכנת שספק אם יצאו ממנה בשלום. 97 דקות. שושבין בהפרעה
תמונה באדיבות סרטי יונייטד קינג
הסרט הזה אמור להיות קומדיה ולהצחיק, אבל לא מצאתי את עצמי אפילו מחייך פעם אחת במהלך הצפייה בו. אבל אם פיקו אלכסנדר ומריה בקלובה מצליחים איכשהו לשדר לנו את הפוזה המיוסרת של בני זוג שהחבר המוטרף של אדם מתעלק עליהם והורס להם את האירוע הגדול ביותר בחייהם, הרי שאסים צ'ודרי ממש לא מותיר כל רושם בדמות הוולגרית שהוא מגלם. הוא מתאמץ להצחיק, אבל גם הטקסטים ששמו בפיו וגם שפת הגוף הגסה שלו – פשוט מרתיעים ודוחים. בקיצור, מדובר בקומדיה אווילית שאפשר בקלות לדלג עליה.
"ספיידרמן ברחבי מימדי העכביש" (ארה"ב 2023)
אנימציה. סרטם של חואקים דוס סנטוס, קמפ פאוורס, ג'סטין ק. תומפסון. אחרי שובו של מיילס מורלס לברוקלין עם גוון סטייסי, נלכד הספיידרמן השכונתי במרחבי המולטיוורס. שם הוא פוגש חבורה של ספיידרמנים, מה שמאלץ אותו להגן על קיומו שלו. אבל כאשר מתייצב בדרכם איום חדש, מיילס מוצא עצמו מתקוטט עם הספיידרמנים האחרים. יהיה עליו להגדיר מחדש את משמעות היותו גיבור, על מנת שיוכל להציל את האנשים שהוא אוהב. 140 דקות. ספיידרמן ברחבי מימדי העכביש
"הבוגימן" (ארה"ב 2023)
אימה. סרטו של רוב סאבג'. תלמידת התיכון סיידי הארפר ואחותה הצעירה סויר אבלות וכואבות את מותה בטרם עת של אמן. והן גם אינן זוכות לתמיכה רבה ואמפטיה מצד אביהן, וויל, מטפל-מרפא המתמודד בדרכו עם כאבו האישי. אבל כאשר מטופל נואש מגיע במפתיע לביתם על מנת לבקש עזרה, הוא משאיר אחריו ישות על טבעית איומה שצדה משפחות וניזונה מסבלם של קורבנותיה. עם כריס מסינה, מרין אירלנד, לייסי דובר. 98 דקות. הבוגימן