סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מחול
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ביקורת
 
מאת: נחום מוכיח עולים השבוע "חיים שלמים" ועוד
 

 
 
"חיים שלמים" סרטה היפה  של סלין סונג, בסרטו "העתיד" של נעם קפלן ראוי לציין את משחקן המצוין של ריימונד אמסלם וסמר קופטי ועוד סרטים


"חיים שלמים" (ארה”ב-דרום קוריאה 2023) **** וחצי

דרמה. סרטה של סלין סונג. נא יונג והא סונג מתחילים את הקשר שלהם כחברי ילדות המחוברים מאוד זה לזה בדרום קוריאה. הקשר ביניהם נקטע באופן פתאומי למדי כאשר משפחתה של נא יונג מחליטה להגר לקנדה. כעבור 12 שנה, נא יונג ששינתה את שמה לנורה (גרטה לי) כבר בניו-יורק, הא סונג (תיאו יו) עדיין בסיאול, מחפש אחר נא יונג אך מתקשה לאתר אותה בגלל ששמה שונה. בסוף הוא מצליח והשניים מתקשרים ביניהם בסקייפ. ניכר כי למרות הנתק הארוך השניים עדיין מחוברים מאוד זה לזה. הם מפנטזים לבקר זה את זה, אבל זה לא קורה. נורה יוזמת את ניתוק הקשר, כדי להתמקד בקריירת הכתיבה שלה ואז כל אחד מהם מתמקד בעולמו. היא מתחילה לצאת עם ארתור (ג'ון מגארו) ונישאת לו. הא סונג עובר לחיות בסין, מכיר שם בחורה אבל לא מוצא את עצמו בקשר הזה איתה. ואז הוא טס לניו-יורק ומפתיע את הא סונג, לאחר שהשניים לא התראו פיזית שנים רבות. מה סוג הקשר, אם בכלל, הצפוי להם בעקבות המפגש המחודש? 105 דקות.  חיים שלמים


חיים שלמים, תמונה באדיבות בתי קולנוע לב


ביקורת:

"חיים שלמים" הוא סרטה הארוך הראשון של סלין סונג. יש קווים משותפים רבים בין הביוגרפיה שלה והתסריט אותו חיברה. היא בת 33, ילידת דרום-קוריאה והוריה (אביה יוצר סרטים) הגרו לקנדה בהיותה בת 12. היא למדה פסיכולוגיה באוניבריטה של קוויבק, ולאחר מכן עברה למוד באוניברסיטת קולומביה בניו-יורק, שם השיגה תואר בכתיבה יוצרת.

לאחר קריירה של כתיבת מחזות החליטה לנסות כוחה בקולנוע. וסרטה הראשון הוקרן בהצלחה בפסטיבל סאנדנס. באחת הסצנות בסרט היא מסבירה לבעלה ארתור על ה"אין-וון": על פי האמונה בדרום קוריאה לכל אחד יש חיים משותפים עם כל אדם אותו פגש, ואפילו לרגע חטוף. וזהו באיזשהו מקום חלק מהמצפון והמצפן של הסרט. נורה והא סונג הם שותפי גורל. החיבור ביניהם מילדותם הוא בלתי ניתן להפרדה, ולא משנה עד כמה החיים יובילו אותם לקטבים מנוגדים. האם פירוש הדבר שהם קשורים זה לזה גם בעבותות של אהבה רומנטית?

הבמאית סונג מנסה לתהות על כך באמצעות קירוב של שני הגיבורים שלה והפרדתם זה מזה, וזה קורה לאורך חיים שלמים. שם הסרט באנגלית "
Past Life ", מעיד על חיבור הנשמות שלהם בחיים עברו, וכפועל יוצא מכך גם בגלגולים עתידיים. בעדינות רבה, בשקט ובאיפוק רוקמת הבמאית את המצע הפילוסופי של גיבוריה ושל הסרט, את מרכיב הגורל בחיינו. זה שיש עליו שליטה וזה שלא. ועדיין נשאלת השאלה האם קשר של אהבה בין אישה וגבר הוא תכלית הכל, או שיש משהו שמעבר? משחקם של גרטה לי, תיאו יו וג'ון מגארו מצוין: רגוע אך עמוק, כאילו שלווה נסוכה עליהם גם ברגעים של קונפליקטים קשים איתם הם מתמודדים. הצילום השקט והיפה גם הוא חלק מהפאזל שיוצר תמונה של חלום, או שילוב בין חלום ומציאות.     


   



"העתיד" (ישראל 2023) ****


דרמה. סרטו של נעם קפלן. דוקטור נורית בלוך (ריימונד אמסלם) היא אישה מצליחה ובטוחה בעצמה בת 42. יש לה בית יפה, זוגיות טובה ותוכנית להביא בקרוב ילד לעולם, בהליך פונדקאות. במסגרת פעילותה האקדמית, היא פרופילאית מובילה ב"המכון לשלום", שבשיתוף פעולה עם השב"כ היא הצליחה לפתח אלגוריתם שעשוי לצפות פיגועי טרור, שניתן יהיה לסכל לפני ביצועם. אלא שצעירה פלסטינית, יאפא ג'ראר (סמר קופטי), מכפר ליד ירושלים, מוכיחה שהשיטה של נורית לחזות פיגועים לא מושלמת. יאפא הצליחה לרצוח את שר החלל והתיירות הישראלי. כעת נורית צריכה לפצח את אישיותה ולהבין מה השתבש בשיטה המהפכנית שלה לחיזוי פיגועים. המפגשים של נורית עם יאפא המפגעת מחד, ועם מאור (דר זוזובסקי) הפונדקאית, מן הצד השני, יעלו בה שאלות על העבר וגם ייאלצו אותה להתמודד עם העתיד, שלה ושל כולנו. עם אביבה גר, ענת ברזילי, סלווה נקארה, ג'וני רוזנבלום. 80 דקות.  העתיד



העתיד, תמונה באדיבות בתי קולנוע לב

ביקורת:


לפני כמעט עשור, ב-2014, הבמאי נעם קפלן היה חתום על סרט חברתי משובח בשם "מנפאוור", שבחן את מצבם החברתי-תעסוקתי-אישי העגום של מספר נפשות פועלות, משוכני ושורצי דרום תל-אביב ואזור התחנה המרכזית הישנה. בסרטו החדש הוא מבצע תפנית חדה (ואולי לא כל כך) למרחב הפלילי והפוליטי כאן. לדברי קפלן, תסריט "העתיד" מבוסס באופן כללי על תמלילי החקירה של רוצחיו הפלסטיניים של שר התיירות רחבעם זאבי באוקטובר 2001 במלון הייאט בירושלים. בין חוקרי המרצחים בלטה אישה אחת שכונתה "נורית", והיא הצליחה לפצח את חומת ההגנה של המפגעים. בת דמותה ב"העתיד" היא ד"ר נורית בלוך.

תחילה הקשר הנרקם בין נורית ויאפא חידתי ולא מפוענח, אבל מהר מאוד ניתן להבין שהוא בעיקר אלגורי, כלומר לא יכול היה להתקיים, כמו שהוא מוצג בסרט, בעולם האמיתי. האינטראקציה בין השתיים מסקרנת. יש בה אלמנטים של משחק בין חתול ועכבר, אבל מתוחכם ואינטליגנטי. יאפא היא לא אגוז קל לפיצוח ולוקח לנורית זמן לגרום לצעירה החשדנית להיפתח קצת, וזה קורה ברגע שהן עוברות לדבר בערבית. אז נראה כי יאפה מחליטה לשתף פעולה יותר. בדיאלוג המתפתח בין השתיים יש אירוניה, שקרים וסודות, הטעיות אבל גם אמיתות, הנחות, תקוות ואכזבות על המקום שלנו ושל הפלסטינים בחברה שלנו, על אותה פיסת ארץ משותפת, אדמת מריבה שהם ואנחנו נאבקים עליה בלהט וללא פשרות. העתיד כאן הוא מצד אחד מקום שהווייז ברכב של נורית מתכוונן אליו כשהיא םונה ימינה, ומגיע לביתה של מאור (דר זוזובסקי), הפונדקאית החדשה, אבל הוא גם שם הפרויקט של נורית במכון השלום, ובעיקר סוג של אוטופיה, נעלם במשוואה שכנראה לעולם לא תיפתר.

הקשר בין החקירה והאינטראקציה בין שתי הנשים, ובין ניסיונה של נורית ליצור גם את העתיד הפרטי-אישי-משפחתי שלה, להביא ילד לעולם, בעזרת הפונדקאית מאור (דר זוזובסקי) קצת רופף לטעמי. הוא נראה כעלילת משנה שלא בהכרח קשורה לסיפור המרכזי. וכך גם תזמון ההמראה של החללית הישראלית המאוישת הראשונה "התקווה" (זה גם שמה של אמה של נורית, אותה משחקת אביבה גר), שאמורה לנחות על הירח. כמובן שמי שהיה אמור להיות השושבין הראשי באירוע הוא שר התיירות והחלל, שנרצח. גם לא ברורה לי ההחלטה לשתף את יוסי מרשק (בעלה של נורית) בקולו בלבד. הסרט עמוס מדי בדימויים לטעמי, אף כי כוונותיו של קפלן מובנות. נקודת האור הגדולה כאן היא משחקן המצוין של ריימונד אמסלם וסמר קופטי, המועמדות שתיהן לפרסי אופיר.    



   




"אבידות ומציאות" (ספרד 2022) ****

דרמה. סרטו של חורחה דוראדו. מריו (אלווארו מורטה) עובד במחסן שהוא בבחינת מיזם פרטי שלו ושל עוד שותף. הוא אחראי במקום על כל האבידות שמגיעות ממקורות שונים, מחפצים שנמצאו בזבל או נזרקו לרחוב, ועד דברים שונים שהים פלט. מריו מבלה את זמנו בניסיון להתחקות אחר מקורם של אותם חפצים, ועוסק גם בבילוש על מנת לאתר את בעלי החפצים שבמחסן על מנת שיוכל להשיב לאנשים פיסות אבודות מחייהם. הוא לא מבקש תמורה מהאנשים שאת חפציהם היקרים ללבם איתר. נראה כי הוא צופן סוד ורק הלנה (ורוניקה אצ'גואי), קצינת משטרה צעירה, המבקרת לעתים תכופות במחסן שלו, ונראה כי היא מעוניינת בו, מצליחה לסדוק במעט את השריון שלו. יום אחד מגיעה למחסן מזוודה שנמצאה בקרקעית הנהר ובתוכה בגדי תינוק ושרידי אדם. מריו יוצא לנסות לאתר מהו מקורה של אותה מזוודה ומגיע אל שרה (צ'ינה סוארז), צעירה הלכודה מילדות בארגון הסוחר בבני אדם כאילו היו חפצים. 105 דקות.  אבידות ומציאות


אבידות ומציאות, תמונהנ באדיבות סרטי נחשון
 
ביקורת:

הדימוי הזה של התחקות אחר בעליהם של חפצים אבודים והניסיון לבנות את הפאזל הסיפורי שמאחוריהם מצית את הדימיון. "אבידות ומציאות" מתרחש בטריטוריה בה הגיבור מריו עסוק באיתור בעלי חפצים שאבדו או נשכחו ולהחזירם להם ללא תמורה, עבודה אפורה לכאורה וסיזיפית למדי. אבל האופן שבו הוא מנהל את העסק: הפיכת אבן על אבן עד שיאתר את בעלי החפצים שמגיעים אליו למחסן, גורמת לו בעצם להיות בלש, אם כי כזה שפועל ללא רישיון ומתחת לרדאר.

הקשר שלו עם הלנה השוטרת מספק לו את ההצדקה לעבודה כאילו בלשית-משטרתית שהוא מבצע, והחיבה הרבה שלה אליו רק מסייעת לו. אבל מהרגע שהמזוודה יקרת הערך, ובתוכה שלד ובגדים של ילדה קטנה מאוד, משנים לגמרי את הכיוון של הסרט. מרגע זה מתמסר מריו למשימה מסוכנת. תחילה הוא לא יודע לאן תוביל אותו המזוודה שנסחפה לחוף, אבל כאשר הוא אז הוא מגיע לבית מלון אקסקלוסיבי שמור, וכאשר הוא מצליח לחדור פנימה הוא מגלה תעשייה שלמה של סחר בנשים צעירות לצורך זנות. הבמאי מיטיב לתאר כיצד הקשר שלו עם נערת בליווי הצעירה שרה הופך לאובססיה בה הוא מסכן את חייו על מנת לפצות את עצמו על משהו יקר מאוד שהוא עצמו איבד וכעת הוא מנסה לעשות תיקון. עבורי, למרות חורים לא מעטים בעלילה, הסרט התנהל כמותחן מרתק, עם לא מעט רגעים שמזכירים אפיזודות  הלקוחות מז'אנר הפילם נואר.   


   



"גראן טוריסמו" (ארה"ב 2023) ****

דרמה-אקשן. סרטו של ניל בלומקמפ. סיפורו האמיתי של יאן מרדנבורו (ארצ'י מדקוויי), צעיר בריטי שהצטיין כגיימר במשחקי וידיאו המדמים מירוצי מכוניות. הוא היה בזמן הנכון ובמקום הנכון כדי להיות מוזמן על ידי יזם שיווקי של חברת ניסן, דני מור (אורלנדו בלום), להשתתף במבחנים לתחרות מטעם חברת ניסן של מפעילי סימולטורים מצטיינים, שתבחר מבין בוגריה כאלה שיהיו מסוגלים להשתלב בעולם המירוצים האמיתי. אביו סטיב (דג'ימון הונסו) חושש מהחלומות של בנו, שיש בהם סיכון רב, אבל דווקא אמו לסלי (ג'רי האליוול) מעודדת אותו. לאחר שהוכיח את עצמו בתחרויות הסימולטורים הממוחשבים החל בעבודה פיזית ומנטלית, כשעליו מפקח מי שהפך למאמנו האישי ג'ק סולטר (דייוויד הרבור). בסוף הוא עשה היסטוריה: היה אחד הבודדים מבין שחקני סימולטורים של מכוניות מירוץ שהפך לנהג מירוצי מכוניות מוביל במסלולים היוקרתיים בעולם. 134 דקות.  גראן טוריסימו 


גראן טוריסימו, תמונת יחסי ציבור

ביקורת
הבמאי הדרום-אפריקאי יליד יוהנסבורג ניל בלומקאמפ קנה את עולמו כשהוציא לאוויר העולם את סרטו הראשון "מחוז 9" (2009), מעבודות מפגשי חייזרים-בני אדם היותר מכוננות ומעוררות השראה. בהמשך הוא יצר את "אליסיום" וסרטים נוספים, שהיו כבר פחות טובים. ב"גראן טוריסמו" הוא חוזר לעצמו אם כי מדובר בסרט פחות חתרני והרבה יותר מרצה קהל. עם זאת הוא עוסק במקרה מדהים, לא פחות מכך, המביא את סיפור חייו האמיתי של יאן מרדנבורו, גיימר מוכשר בן עשרה, אלוף במשחקי וידאו של מירוצי מכוניות, המקבל צ'אנס חד-פעמי לנסות את כוחו במסלולי המירוצים בעולם האמיתי. והוא בוחר לנסות. הסרט מגולל את המסע הלא פשוט שהוא עובר בדרך למימוש החלום. את הסיבולת הנפשית והפיזית שהוא מפתח. את המעבר מהמסך לקוקפיט של מכונית המירוץ. את האדרנלין שהוא שואב מהנסיעה במהירויות המטורפות. את הדילוג בין המסלולים היוקרתיים בעולם: מאבו דאבי ובירת אוסטריה וינה ועד מירוץ 24 השעות של לה מאן הנחשק שבצרפת. המשחק של מדקוויי (בתפקיד הגיבור, יאן) קורקטי למדי, אבל דווקא השחקנים המגלמים את אלה שמקיפים את מרדנבורו עושים עבודה טובה. מאורלנדו בלום ודייוויד הארבור ועד דג'ימון הונסו וג'רי האליוול, המגלה שהיא לא רק חברה ב"ספייס גירלס", אלא שביכולתה להתבטא גם במשחק. יש כאן סוג של התכתבות עם סרטי גיימרים ושחקני מציאות מדומה כמו "שחקן מספר אחת", של סטיבן ספילברג, וגם עם סרט מאבק חברות מכוניות המירוצים "פורד נגד פרארי", של ג'יימס מנגולד. "גראן טוריסמו" הוא סרט בעל אוקטן גבוה, מהנה, מרגש ומומלץ מאוד לצפייה.        




"מתקפה חזיתית" (סין-ארה"ב 2023) ** וחצי


אקשן. סרטו של סקוט וו. בכדי להציל את עובדי מתקן הנפט הגדול בעולם, נשלחים שני לוחמי קומנדו לשעבר של הכוחות המיוחדים, דרגון לו (ג'קי צ'אן) וכריס (ג'ון סנה) לאזור המסוכן ביותר במדבר. קבוצת שכירי חרב שנשלחת לסייע לשניים להשלים את משימתם, מתגלה כחלק מתוכנית סודית להשתלט על מתקן הנפט ולבצע את שוד הנפט הגדול ביותר שהתרחש עד היום. אלא שלשני לוחמי הקומנדו שאמורים להוביל את עובדי מתקן הנפט למקום מבטחים יש בעיה אישית. בגלל משקעי עבר הם לא סומכים זה על זה ולא ירצו לשתף פעולה במשימה משותפת. לדרגון לו יש גם זווית אישית במשימה: בתו מיי (צ'ונרוי מא) היא אחת הנשים אותם אמורים השניים לחלץ. ולמרות החיכוכים בין דרגון לו וכריס, האויב הקשוח והאכזר העומד מולם יצליח לאחד אותם להתמודדות קשה ועיקשת נגדו. 112 דקות.  מתקפה חזיתית


מתקפה חזיתית, תמונה באדיבות סרטי שובל

ביקורת:
ג'קי צ'אן כבר בן 69 אבל עדיין מסרב לצאת לפנסיה. יותר נכון להוציא לגימלאות את כישורי אמנויות הלחימה שלו. הוא עשה זאת מאז שנות ה-70 בעשרות רבות של סרטים, מ"מסטר" ו"מהומה בהונג קונג" ועד הסדרות "סיפורו של שוטר" ו"שעת שיא". במרוצת השנים הוא שכלל את ז'אנר אמנויות הלחימה בהם הוא מככב למוצרי קולנוע מסחריים קומיים, מצחיקים מאוד לא אחת. וכך רכש את המוניטין שלו, אותו הוא מנסה לשמר. אלא שהזמנים השתנו והז'אנר הזה נראה היום אנכרוניסטי ולא מתאים לתקופה. במקרה שלפנינו צ'אן אפילו לא השתתף בהפקת הסרט, כפי שהרבה לעשות במרוצת הקריירה שלו, והשאיר את כל העבודה (במקרה זה את הבימוי והעריכה) לסקוט וו, במאי אקשן שמאחוריו חמישה סרטים עד כה. התוצאה כאן היא מוצר גנרי נוסחתי שחוק שמנסה להרשים את הצופה בסצנות אקשן, בתוספת קומיק רליפים פה ושם. העניין הוא שזה לא מצחיק וכבר לא עובד.       



  



10/08/2023   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע