"מעשייה אמריקאית" קומדיה. סרטו של קורד ג'פרסון, עיבוד לרומן מאת פרסיבל אוורט מ-2001 ועוד
"מעשייה אמריקאית" (ארה"ב 2023) ****
קומדיה. סרטו של קורד ג'פרסון, עיבוד לרומן מאת פרסיבל אוורט מ-2001. מונק (ג'פרי רייט) הוא פרופסור באוניברסיטה בלוס-אנג'לס וסופר מתוסכל שמאס בדרך שבה האמנות מציגה בני מיעוטים, ושחורים בפרט, רק כדמויות סטריאוטיפיות עם סיפורים טראגיים. נראה לו שיותר ויותר סופרים רוכבים על הגל הזה בשביל לזכות בתהילה קלה ומהירה. עם זאת נדמה שספריו שלו, הטובים והאיכותיים בהרבה, זוכים בשבחי הביקורת אבל מעט מאוד קהל קורא אותם והם נחשדים בכך שאינם "שחורים" מספיק. ראשי האוניברסיטה שבה הוא מלמד מוטרדים מהאג'נדה שלו ומבקשים שייקח חופשה קצרה. הוא חוזר לעירו בוסטון, שם הוא פוגש את אמו אגנס (לסלי אוגמס), שניכרים בה סימנים ראשונים של אלצהיימר ואת אחותו ליסה (טרייסי אליס רוס), רופאה בבית חולים מקומי שעוברת התקף לב לאחר בילוי משותף איתו ובהמשך מתה. בהלוויתה פוגש מונק את אחיו קליף (סטרלינג ק. בראון), מנתח פלסטי שהתגרש מאשתו אחרי שתפסה אותו על חם במיטה עם גבר. בסמוך לבית החוף של המשפחה פוגש מונק בשכנה קורלין (אריקה אלכסנדר) ובין השניים מתפתח רומן. כדי להוכיח את התיאוריה שלו בדבר טעמו השטחי של הקורא השחור הממוצע, מפרסם מונק תחת שם עט רומן סאטירי חדש, מופרך אך "שחור" מאוד, שזוכה בהצלחה גדולה. 117 דקות. מעשייה אמריקאית
מעשייה אמריקאית, תמונה באדיבות בתי קולנוע לב
ביקורת
לכאורה זהו סרט אפרו-אמריקני טיפוסי הדן בבעיות זהות של בעלי העור השחור החיים באמריקה. אבל בעצם מדובר ביצירה חכמה המהווה נייר לקמוס ואבן בוחן לחברה האמריקנית כולה ולתודעה האוניברסלית בכלל. אפשר לראות במצגת המשפחתית של מונק, אותה פורש הבמאי-תסריטאי קורד ג'פרסון, אנלוגיה לטיעונו של הגיבור בדבר הדמויות הסטריאוטיפיות בעלות הסיפורים הטראגיים הקלישאיים שמאכלסים ספרים של כותבים שחורים רבים. הוא פרופסור וסופר מתוסכל. יש לו אמא המפתחת אלצהיימר, אחות רופאה שלוקה בהתקף לב ומתה כמעט לנגד עיניו, ואח, מנתח פלסטי, שנזרק מביתו אחרי שרעייתו מגלה שהוא הומו. ממש טלנובלה שחורה. ב"גארדיאן" הבריטי הגדירו את הסרט כ"ג'ורדן פיל מגניב בקבוק של פלפל שחור לארוחת חג ההודיה של אלכסנדר פיין" (המייצג את ה-,WASP הלבנים כמובן, שסרטו "נשארים לחג" מוקרן כעת על מסכינו). מה שלא אופייני בכלל הוא שמדובר במשפחה אפרו-אמריקנית מהמעמד הבינוני-גבוה, משהו שרואים בסרטים פחות, וזו עוד קלישאה: להנציח בקולנוע בדרך כלל – לא תמיד – את השחורים כבני שכבות חברתיות נמוכות. קורד בורח במכוון מהדימוי הזה (שאפשר לראותו על מסכינו כעת ב"הצבע ארגמן"). וזה מצטרף לאנומליות אחרות בהתבוננות של החברה השחורה על עצמה, בהן עוסק ג'פרסון, תסריטאי טלוויזיה מחונן שחתום בין היתר על הסדרות "היורשים" ו"מומחה לכלום".
ג'פרי רייט במשחק מצוין (מועמד לאוסקר על תפקידו זה) בדרמה האקזיסטנציאליסטית הזאת שבמרכזה סופר שחש בלתי נראה, אך יחד עם זאת הוא לא מספיק רגיש כדי לגרום לאנשים לראות אותו באמת. בשורה התחתונה, אם מפשיטים את העבודה הקולנועית הזו מהמעטפת של סרט אפרו-אמריקני, אנחנו מקבלים דיון מרתק בנושא של איכות היצירה וההתייחסות אליה, וכן על זיקה לתרבות ולאמנות של מעמדות סוציו-אקונומיים שונים. לרוב כשעבודה אמנותית, במקרה שלפנינו ספר אבל זה מתייחס לכל האמנויות – היא טובה, אינטליגנטית ואינטלקטואלית, רוב הסיכויים שיאהבו אותה מעט אנשים יחסית ממעמד סוציו-אקונומי נמוך-עד בינוני. וכשהיצירה רגשנית, מלאה בסטריאוטיפים ועטופה בקלישאות, קרוב לוודאי שתהפוך ללהיט, או לספר רב מכר, במקרה שלנו.
"בתי אהובתי" (ישראל 2023) ****
דרמה. סרטו של איתן גרין. שמעון (ששון גבאי), אלמן כבן 70, יוצא לפריז כדי לבקר את חבר נעוריו ניסים (אלברט אילוז). במהלך הביקור הוא מתגורר אצל בתו היחידה, אלמה (סיון לוי), שחיה שם עם בעלה דורי (עידו ברטל) ובנה התינוק דוידי. דורי עסוק כי הוא עובד על הדוקטורט שלו בסורבון ושמעון מסייע לבתו עם תינוקה. אחרי זמן קצר הוא מגלה שחיי הנישואין של בתו עלו על שרטון. היא ובעלה שקועים בריבים מרים ובלתי פוסקים. שמעון, שאוהב את בתו מעומק לבו, מנסה לסייע לה במצוקתה, לגשר, לפשר, אבל בעיקר מבקש להבין למה ואיך הגיעו יחסיה עם בעלה, חתנו, שאותו הכיר כאדם טוב מזג, למצב עגום שכזה. הוא מתחיל לעקוב אחריו ובמהלך הניסיונות הללו, בהם הוא נעזר גם בעצותיהם של חברו ניסים ואשתו ויוי (אוולין הגואל), שמעון מופתע לגלות עובדות אותן לא העלה בדעתו. 94 דקות. בתי אהובתי
בתי אהובתי, צילום: דניאל מילר, תמונה באדיבות יולי אוגוסט הפקות, דד ליין הפקות וסרטי יונייטד קינג
ביקורת זהו סרטו השמיני באורך מלא של איתן גרין, והוא מפליג בו אל מחוץ למים הטריטוריאליים הטבעיים והרגילים שלו. זו עבודת הקולנוע הראשונה שלו המתרחשת כל כולה בפריז, כאמור, וגם עוסקת, וגם זה סוג של תקדים אצלו, במשפחה ממוצא מרוקאי. צילומי החוץ, שמעתי מפי גרין, נערכו כולם (על המצלמה: דניאל מילר) בעיר האורות, אך תוך הימנעות מהאתרים המוכרים הרגילים, וגם בלעדיהם מתקבלת האווירה הרומנטית המיוחדת של פריז. צילומי הפנים, אגב, נערכו בטביליסי שבגיאורגיה. וכמו תמיד גרין עוסק גם כאן בסיפור משפחתי אישי מרגש. זוג צעיר החי בפריז מארח את אביה של האישה, שבא בעצם לפגוש את חברו. ובתוך כדי הביקור האב נסחף למעורבות עמוקה בחיי בתו, בעלה והתינוק שלהם. איתן גרין מיטיב תמיד בעבודותיו, וגם כאן, להרכיב מערכות יחסים עם קונפליקטים אישיים סבוכים, שצריך לנסות וךהתיר אותם, וכמו כן יוצר כאן גם אווירה אניגמתית תואמת סיפור בלשי, פועל יוצא של המעקב שמנהל שמעון אחר בעלה של בתו.
זה עוד סיפור אנושי יפה ומוצלח של גרין, שגם תפר לו קאסט נהדר, מששון גבאי וסיון לוי ("שש פעמים") ועד אלברט אילוז ואוולין הגואל. זוהי בהחלט עבודת קולנוע ראויה ביותר.
"כולנו זרים" (אנגליה 2023) ****
דרמה. סרטו של אנדרו היי, עיבוד רופף לרומן של טאיצ'י ימאדה שכבר עובד, בשנות ה-80, לסרט יפני. לילה אחד במגדל דירות כמעט ריק בלונדון העכשווית אדם (אנדרו סקוט), תסריטאי צעיר, פוגש במקרה שכן מסתורי בשם הארי (פול מסקל), ומרגע זה משתנים חייו. האירוע מצית את שגרת היומיום הבודדת והמשמימה שלו. כאשר מערכת היחסים בין השניים מתפתחת, אדם נסחף לזיכרונות העבר שלו, המאכלסים את התסריט שהוא מנסה לכתוב, ומוצא עצמו חוזר אל עיירת הפועלים שבה גדל ולבית הילדות שלו, בו התגורר עם הוריו. להפתעתו, הוריו (קלייר פוי וג'יימי בל), שנהרגו לפני 30 שנה, בהיותו בן 12, בתאונת דרכים, עדיין מתגוררים בבית משפחתו לשעבר ונראים בדיוק כפי שנראו אז. האינטראקציות שלו איתם, ובמקביל עם הארי, מסתמנות כבעלות פוטנציאל לפתור לו סוגיות אישיות שונות שהעיקו עליו כמעט כל חייו. אדם יוצא למסע אישי אל תודעתו. 105 דקות. כולנו זרים
כולנו זרים, תמונה באדיבות TLVFEST
ביקורת אדם משוטט בין המציאות של היום וחוויות עברו, בהן הוא מצליח לשחזר, או יותר נכון להרכיב מחדש (תסריטאי או לא?) את מערכות היחסים שלו עם הוריו, מקום אותו החמיץ כי היה צעיר מדי, בן 12 בסך הכל, כשנהרגו בתאונת דרכים. הוא מנסה לבנות לעצמו עבר עגול יותר, כזה שיוכל לחיות איתו לפני שהוא מתמסר לבן זוגו-אהובו החדש. יותר מכל "כולנו זרים" הוא סרט אהבה סנטימנטלי יפהפה, המכיל פנטזיה על-טבעית אם כי מאוד ריאליסטית במימושה הגשמי, שעוסקת בבדידות, חמלה ואהבה. בהיותו אדם בודד בהווייתו חותר אדם לזוגיות ולקשר אנושי, שאבד לו מזמן, בעצם כאשר איבד את הוריו באותה תאונה שהפכה את חייו על פניהם.
בתחילת הסרט הוא במצב דיכאוני מתפתח, עובד על תסריט המבוסס על מערכת היחסים שלו עם הוריו, אך פיזור הדעת שלו מונע ממנו להתרכז. אדם בוהה בשעות היום בטלוויזיה, אוכל ביסקוויטים ומעיין באובססיביות בתמונות מעברו, תוך שהוא מאזין למוזיקה עליה גדל באמצע שנות ה-80. הפסקול הנוסטלגי הנהדר של הסרט מכיל את השיר הנפלא "כוחה של האהבה", של ההרכב המיתולוגי קצר המועד "פרנקי הולך להוליווד", המשמש כאן כמוטיב חוזר. ויש גם את "פט שופ בויז", כפסקול ריקודים במועדוני ההומואים אותם הוא פוקד, ועוד.
אדם כמעט בטוח שהוא לבדו במגדל הדירות, עד המפגש עם הארי, אף הוא טיפוס בודד אם כי יותר פתוח, וחובב אלכוהול. מערכת היחסים הנרקמת ביניהם משמשת לאדם כטריגר לחזור למקום בו נולד, בסמוך לפרבר קרוידון שבדרום לונדון, ואז הוא זוכה במתנה נדירה שהיקום הועיד לו: לפגוש את הוריו שעדיין בחיים, אך נראים בערך בגילו כעת. בית ילדותו נראה בעיצובו ובחפצים שיש בו כמו אז, בשנות ה-80. הוריו מקבלים אותו בטבעיות, כאילו הוא עדיין ילדם הצעיר, ואף מבקשים לכבס את בגדיו המלוכלכים. אדם זוכה בהזדמנות חד-פעמית, לשוחח עם הוריו כשהוא כבר בבגרותו, לספר להם שהוא הומו ושהוא ממסד עכשיו יחסים עם בן זוג. הוריו לא שופטים אותו על נטייתו, אם כי אימו מודאגת מכך שלא יהיו לו ילדים. היא כמובן חיה בשנות ה-80 ולא ערה לשינויים החברתיים שחלו מאז. ולהבדיל, בדיאלוג שלו עם הארי, השניים דנים במעבר מהמושג גיי - שאדם טוען כי נעשה בו שימוש ללעג ולהשפלת הומואים צעירים בבית הספר ובקהילה - למונח קוויר. אנדרו סקוט במשחק מצוין בעל נוכחות שקטה ולא בכדי הוא מועמד לגלובוס הזהב. גם פול מסקל, קלייר פוי וג'יימי בל נהדרים. "כולנו זרים" חובק שורה של נושאים בדיון אינטליגנטי מעמיק, והוא סרט מעורר מחשבה והשראה.
"סעי בובה" (ארה"ב 2024) ***
דרמה. סרטו של אית'ן כהן. השנה 1999. ג'יימי (מרגרט קוואלי) היא בחורה פראית וחופשייה. חברתה מריאן ג'רלדין וויהנתן הרבה יותר מאופקת ועצורה. שתיהן לסביות, אלא שבעוד שג'יימי לא תחמיץ הזדמנות לעשות סקס עסיסי, מריאן לא זוכרת מתי עשתה זאת בפעם האחרונה. ג'יימי מציעה למריאן לצאת איתה למסע לטלהאסי, פלורידה, כדי לשחרר לחצים. השתיים מקבלות לידיהן רכב, כזה שמשלמים לנהג שיסיע אותו למרחקים ארוכים, למדינה (סטייט) אחרת, בעוד הבעלים טס לשם. שתיהן יוצאות יחד למסע הספונטני, חוות הרפתקאות שונות ואיכשהו בדרך הדברים משתבשים. מתברר שבתא המטען של הרכב הוטמן, להפתעת השתיים, ראש כרות, וגם מזוודה שבתוכה פריטים אישיים של אישים בכירים, ובראשם סנטור צ'אנל (מאט דיימון) מפלורידה, שעשויים להביך אותם מאוד. וכדי שזה לא יקרה חבורה של קרימינלים נשלחת בעקבות ג'יימי ומריאן. שתי סוגיות על השולחן: האם מריאן תעשה סוף סוף סקס, ועם מי? והאם ואיך ייפטרו הבנות מה"מטען החריג"? 84 דקות. סעי בובה
סעי בובה, תמונה באדיבות Tulip Entertainment
ביקורת זה סרט של אית'ן כהן, לא של האחים כהן. אית'ן חתום עליו לבד, ללא ג'ואל. וזה עושה הבדל. זוהי יציאה מופרעת ושלוחת רסן. קצב מטורף. סקס פרוורטי. צחוקים ואקשן כל הדרך לטלהאסי. ועוד ועוד. שתי הבנות מתנסות כמעט בכל דבר שאפשר להעלות על הדעת. מפגשים עם נשים, היכרות עם הראש הכרות והמזוודה שהשתיים גילו בתא המטען, שיש בה את מה שיש בה (ולא אעשה ספוילר, כי אנחנו לומדים לדעת מה זה רק בחצי השני של הסרט) וגם עם הסנטור. מצאתי כאן מחווה (מובנת מאליה) ל"תלמה ולואיז" וגם, באמצעות שיח הזוי של הקרימינלים ברכב הדולק בעקבות שתי הבנות, הד רחוק לקטע ב"ספרות זולה" בו ג'ון טרבולטה וסמיואל ל. ג'קסון מדברים על מקדונלדס ועל כך שבפריז קוראים לקווארטר פאונדר - רויאל וויט צ'יז. זה נראה כמו אוסף של גגים (כשבין הסצנות מכניס כהן קטעי מעבר פסיכדליים ויזואליים-אינסטרומנטליים, עם קטעי סולו גיטרה וירטואזיים), אבל כל זה לא מתכנס לכלל סרט כוהרנטי. זה נראה כמו מערכון מורחב או אוסף של גגים וקטעים עם קו עלילתי די רופף. ועדיין, יש כאן גם 50% מהראש המשותף של האחים כהן, אז באופן טבעי מעריציהם יתנו לסרט הזה צ'אנס. אני חושב שיש לו סיכויים טובים להפוך לסרט פולחן. יש בו מספיק מרכיבים פרועים והזויים, וזה עוד יתעצם אחרי שתדעו מה יש במוודה שבתא המטען.
"הנוקם" (ארה"ב 2022)
דרמה-אקשן. סרטו של רנדל אמט. שלבי (ג'ק יוסטון) הוא אזרח מהשורה, שיוצא למסע נקמה ברשת מבריחי הסמים שגרמו למותה של בת זוגו, רובי (ווילה פיטצג'רלד). שניהם היו מכורים לסמים קשים והתנקו במאמץ רב, בין היתר בתמיכת הרועה הרוחני שלהם, פיטר (ג'ון מלקוביץ'). בעקבותיו שלבי דולקים חברו הטוב קצין המשטרה צ'רץ' (רוברט דה נירו), סגניתו הבלשית זפ (מידוו וויליאמס) ואנשיהם. חמוש ומצויד בזעם בלתי נשלט, שלבי מחסל את חברי הכנופיה, שהיו מעורבים ברשת מכירת והפצת הסמים. הוא מגיע למקומות המסתור שלהם ומחסל אותם, אחד אחר השני, בכל אמצעי שעומד לרשותו ומשאיר את העיירה כשדה קרב. צ'רץ' חייב לעצור אותו לפני שיגיע למנהיג הכנופייה ואנשיו יהפכו את העיירה השקטה לאזור אסון. 101 דקות. הנוקם
ביקורת את הסיפור הזה - בוורסיה כזו או אחרת - כבר ראינו כמה וכמה פעמים בקולנוע. גבר שבת זוגו מוצאת את מותה יוצא למסע צייד של כל שרשרת המזון של האחראים לפגיעה בה. זה הולך ככה: גבר ואישה, צעירים ויפים אלא מה? מכורים לסמים קשים. ואז הם פוצחים במסע אישי של התנקות מהנרקוטיקה הממכרת. בלי תרופות מסייעות, בלי סדנאות של מכורים אנונימיים. בלי כלום. אבל הפלא ופלא, הם מצליחים להשתחרר לבד מעול החומרים הממכרים והם כבר לא ג'אנקיז. הבחורה מרגישה קרבה לכנסייה ומחליטה לעבור מחדש הטבלה נוצרית בנהר, ואז השניים יוכלו להינשא כשהם נקיים וטהורים. אבל לפני שזה קורה, הפושר הקבוע לשעבר של השניים עובד עליה, משקר ומספר לה שבן זוגה לקח ממנו חומר בחשאי. ואז מעניק לה מנה בחינם גם. כשהבחור שלה מגיע לביתם, היא כבר לא איתנו. לקחה מנה מופרזת, שהרגה אותה. מרגע זה הסיפור הופך לסרט ויג'ילנטי (נקמה) טיפוסי. ממורשת "משאלת מוות" של צ'רלס ברונסון, המשכוניו, וצפונה. זהו סרטו השני כבמאי והוא הולך כאן על נראטיב נוסחתי פשוט וחסר כל יומרה. השחקן הראשי שלו ג'ק יוסטון סתמי למדי ולא מצליח להרים את הפרויקט לגובה סביר. גם הכוכבים עטורי הקבלות שכאן, לא מצילים את המצב. רוברט דה נירו, שמפלרטט יותר מדי שנים בין תפקידים מהפנטים ביצירות חשובות לבין גילום טיפוסים חיוורים בעבודות דלוחות וירודות. הוא עבד כאן כנראה רק בשביל הצ'ק. וגם ג'ון מלקוביץ', שבעבר נחשב לשחקן בעל איכויות משחק מעולות, מתבזבז על פרויקט נטול כל חשיבות וערך.
"מלכודת למתנקשים" (ארה"ב-קנדה 2023)
אקשן. סרטו של קווין גרבו. שנה לאחר שאיבד את אישתו בתקרית טרגית מנסה מרקוס גארן (אליין מוסי), סוכן ממשלה לשעבר ורוצח שכיר בינלאומי, להחזיר את חייו למסלולם. הוא נשבע להתנתק מעולם ההרג, אבל כשבתו היחידה לוקה במחלה קשה הוא נאלץ להתחייב לעבודה אחרונה שעשויה להכניס לכיסו 10 מיליון דולר, אם יצליח לחסל את דראקוס (פרנק גרילו), הידוע כמתנקש הקטלני בעולם. גארן טס לטוקיו לפגוש את מעסיקו החדש ולהפתעתו מוצא עצמו עם חבורת רוצחים מנוסים. מתברר כי הוא לא היחיד שנשכר למשימה. כל אחד מהרוצחים השכירים בטוח שהצלחתו תעניק לו כבוד עצום בעולם הריגול ותציב אותו בראש רשימת המתנקשים המבוקשים והמצליחים בעולם. אלא שזוהי תחרות שבה הציידים הם ניצודים. האדם שעליהם להרוג מכריז על משחק שהוא מסע צייד על חייהם. או שיהרגו זה את זה ואותו, או שימותו בניסיון לעשות זאת. 92 דקות. מלכודת למתנקשים
ביקורת זוהי עבודת הבימוי-תסריט-הפקה-משחק בתפקיד משנה ראשונה של קווין גרבו, והיא משכנעת רק בדבר אחד: שיש לו עוד הרבה מה ללמוד. מדובר בסרט אקשן מודולרי דל, עם מעט מאוד ערך מוסף. יש כאן לא מעט סצנות אקשן, אבל למה רובן חשוכות? אפילו אלה שצולמו באור יום לא בהירות דיין. העלילה מוכרת, קלישאית וגנרית בז'אנר הזה. גארן, שכבר פרש מהשירות, נאלץ לקבל על עצמו משימה אחרונה, בעקבות מחלת בתו. וזה הקונפליקט היחיד שיש כאן, המסביר למה לכאורה יש כאן סדרה של קרבות שאפילו הכוריאוגרפיה שלהם נראית חלולה, למעט אולי כמה סצנות לקראת הסוף. רוב התסריט רפטיטיבי וחסר השראה, ואפילו שחקן האקשן פרנק גרילו ("קפטן אמריקה: חייל החורף", "שטח פראי", "הטיהור 2"), לא מרשים כאן באלמנט שלו. בלשון המעטה.
22/02/2024
:תאריך יצירה
|