מה מבדיל בין נגן ג`אז טוב ובין נגן ג`אז גדול? על השאלה הזו אפשר להשיב באמצעות הדיסק החדש של אלי דג`יברי " Emotionally Available".
דיאלוג אנושי חם
ישנם בישראל עשרות נגני ג`אז טובים, מיומנים, מקצועיים בעלי חינוך והכשרה היכולים להחזיק ערב. נגני ג`אז גדולים-כאלה יש מעט מאוד . נגן ג`אז גדול מתאפיין בייחודיות האמירה שלו, בסאונד ובאנרגיה שלו ובמידת הקומוניקטיביות שלו, בדרך שבה הוא מדבר אלינו באופן אישי. האלבום שלפנינו מקיים כל מה ששמו מבטיח-פנייה והתפנות אל הרגש. לא הפגנות טכניקה, לא מעברים מהירים וריקים אלא דיאלוג אנושי וחם.
נקודת המוצא של דג`יברי, הן מבחינת סאונד והן מבחינת המסר, היא ג`ון קולטריין. בתחילת דרכו של דג`יברי צילו של קולטריין העיק עליו אבל כאמן בוגר הוא מוצא את הדרך העצמאית שלו. דוגמה טובה היא ביצוע שתי הרצועות היחידות שלא הוא כתב: Giant Steps" "של קולטריין והסטנדרט העתיק "Like Someone in Love". את הראשון נוהגים לנגן במהירות, כהפגנת כוח ושליטה בהרמוניות המתחלפות במהירות הבזק , וכך הוא מנוגן גם במקור. דג`יברי מנגן אותו לאט וסוחט את כל היופי מהמנגינה. את הסטנדרט השני, שהוא בלדה, מנגנים בדרך כלל לאט וסנטימנטלי. דג`יברי מאיץ את הטמפו, ושוב, מראה כי תכונותיו המלודיות של הלחן יוצאות החוצה דווקא כשמנגנים אותו מהר.
ובאשר לקטעים המקוריים - תענוג לראות כיצד דג`יברי מתפתח מאלבומו הראשון. הכתיבה ברורה ומדויקת, הנגינה בשלה ועמוקה, חטיבת הקצב מצוינת, ובפרט מגיעות מחמאות לאהרון גולדברג על נגינתו בפסנתר ועל עדינותו בנגינת הפסנתר החשמלי.
הקשר בין חטיבת הקצב לסולן הדוק מאוד, ועל ההפקה המוזיקלית אחראי דג`יברי עצמו. לא תמיד המלחין הוא המפיק האידאלי,אבל במקרה שלפנינו המפיק/מלחין ידע להוציא לאור את הסאונד הנכון ,סאונד חם שנטוע עמוק בעבר הרחוק של הג`אז ובו בזמן הוא מעודכן להפליא.
אלי דג`יברי "Emotionally Available".
מועדי מופעים של אלי דג`יברי
16/07/2006
:תאריך יצירה
|