שלושה מסרטיו של מיכאל הנקה הגרמני - "מחבואים", "לחיות על הקצה" ו-"משחקי שעשוע" במארז DVD משולש בהוצאה של (קולנוע לב/ הד ארצי).
סרטים עוכרי שלווה
מסכת היצירה של הבמאי-תסריטאי הגרמני-בווארי, יליד מינכן, מיכאל הנקה, רצופה בסרטים אניגמטיים, שרב בהם הסתום על הברור. ויחד עם זאת, לא מדובר בגחמות מתיימרות של יוצר מתנשא, אלא בניסיון ליצור קולנוע פרובוקטיבי-אינטליגנטי-מאתגר, שעושה מאמץ להתכתב אצל כל צופה עם זרם תודעה חווייתי פנימי. בריאיון לקידום סרטו האחרון, "מחבואים", התבטא הבמאי: "אני רוצה שהצופים היוצאים מהסרט יתווכחו עליו במקום לשאול, `איפה אנחנו עומדים לאכול ארוחת ערב?` סרטים צריכים לשאול שאלות במקום לתת תשובות. למעשה, רק פוליטיקאים ורופאים גרועים מתיימרים לתת תשובות".
"מחבואים" (צרפת 2005), שיצא עכשיו בדי.וי.די, הוא הטריגר להוצאת מארז משולש של הנקה, הכולל גם את סרטיו "משחקי שעשוע" (אוסטריה 1997) ו"לחיות על הקצה" (צרפת 2000). שלושה סרטים עוכרי שלווה וטורדי מנוחה, כמו גם סרט נוסף שלו שיצא בארץ, “המורה לפסנתר”.
עננה כבדה
נפתח ב”מחבואים", שבו הוא משתף את ג`ולייט בינוש, השחקנית האהובה עליו מאז החל לעבוד בצרפת. בינוש מגלמת את רעייתו של ז`ורז` (דניאל אוטיי), מנחה תכנית תרבות טלוויזיונית מצליחה, המקבל לביתו קלטת וידאו משולח אנונימי, המתעדת אותו ואת בני משפחתו, אשתו ובנם, מצולמים על ידי מסרטת וידאו נסתרת שמוקמה איפשהו ברחוב, יוצאים ונכנסים לביתם. תחילה השניים מתעלמים מהמקרה המוזר, אך הקלטות ממשיכות להגיע, וגם פריטים אחרים, והעניין נעשה יותר ויותר אינטימי, וברור שמי שמסתתר מאחורי העניין מכיר היטב את ז`ורז`.
מנחה הטלוויזיה המוטרד עושה הכול כדי לנסות ולאתר את שולח הקלטות, מעין מאיים ערטילאי, שקט ולא אלים, ומנסה לחפור בעברו כדי לברר מי עלול לרצות לבוא איתו חשבון. בסופו של דבר הוא נזכר באירוע מעברו המשפחתי הרחוק, המחייב אותו להתמודד מחדש עם מעשה מודחק שלו, ותחושת אשמה שבה ומציפה אותו. החיטוט בעבר, השלכותיו והפחדים שהוא מעורר בז`ורז`, מטילים עננה כבדה על חייו. זהו עיון מאלף ומרתק בכרוניקת עולמו של אדם מצליח, שכאשר חייו השלווים והדשנים מטולטלים על ידי גורם בלתי צפוי, הוא חייב לתת לעצמו דין וחשבון ולהתעמת עם שלדים שקבר בארון מזמן.
לסרט מצורף כבונוס ריאיון לא קצר עם הבמאי, ממנו ניתן ללמוד על הדרך בה בנה את סרטו זה בפרט ולהתוודע להשקפת עולמו הקולנועית בכלל. הנקה בנה את הסיפור משאיר במכוון, מרחב פעילות רחב להבנה, לתובנה ולפרשנות של הצופה. ניתן בריאיון גם לקלוט את יחסו העוקץ (בעדינות) את הקולנוע האמריקאי והמתנגד לקולנוע המיינסטרים בכלל.
"משחקי שעשוע", שהנקה שוקד כעת על צילום רימייק אמריקני לו, בכיכובם של נעמי ווטס וטים רות`, הוא אולי הסרט הסדיסטי, השקט והרגוע ביותר שנעשה - המעורר רגשות קמאיים וסערות נפשיות שדורשות נקמה. העלילה נפתחת באידיליה משפחתית. בני זוג נשואים, אנה (סוזן לוטר) וג`ורג` (אולריך מו), יוצאים עם בנם בן העשר לנפוש בבית קייט פסטורלי, לחופי אגם. תחילה הכול מתנהל באורח תקין, אבל אורח בלתי קרוא, בחור שמנמן ונאיבי למראה, שנכנס לביתם ומבקש ביצים עבור השכנים, ישנה את התמונה. הבחור הזה, מתברר, מכשיר את כניסתו לדירה של חברו, והשניים, פיטר (פרנק גרינג) ופול (ארנו פריש), המכנים עצמם ביוואס ובאטהד, מתחילים אט אט להתעלל בבני המשפחה, פיזית ונפשית, לא בהיסטריה אלא בשלווה, באופן מדורג, שקט ושיטתי.
מה שמקומם כל כך בסיפור הזה היא האלימות המרוסנת, השיטתית הלא מנומקת, האקטים האגרסיביים המחושבים ונטולי היצרים, העדר המניע בהתעללות האכזרית והסופנית של שני הבחורים, הלא מזיקים לכאורה, בבני המשפחה. חוסר האונים שהצופה חש, לנוכח חוסר יכולת ההתמודדות של בני הזוג ובנם, אף שהם מנסים, נגד שני הבנדיטים האכזריים - שהסרט לא מספק כל פרשנות או סיבה למעשיהם - הם המרכיב הנפשי המרכזי במוצר הפילמאי הזה, שמעורר תגובה ייצרית חזקה.
קריסטל מנופץ
"לחיות על הקצה", שגם בו מככבת ג`ולייט בינוש, הוא פאזל הזוי וקסום של דמויות והתרחשויות. פיסת נייר המושלכת לידה של מריה (לומינטה גיאורגיו) קבצנית רומניה בפריז, מחברת מסלולי חיים של דמויות שונות, שלכאורה אין ביניהם הרבה מן המשותף. אן (בינוש) היא שחקנית העומדת בפני פריצת דרך מקצועית. ז`ורז` (תיירי נוביק) החבר שלה הוא צלם עיתונות שלא מרבה לשהות בביתם המשותף. אחיו הצעיר הוא חוואי, שבורח מחוות אביו, מאחר שאין בדעתו להמשיך את המסורת החקלאית. אמדו (אונה לו ינקה) הוא מורה למוזיקה העובד במוסד לחירשים-אילמים, ואביו נהג מונית שהגיע מאפריקה.
העיסוק המקביל של הנקה בכל הדמויות האלה בסרטו, נעשה במכוון ובמתוכנן בדומה להרכבה מחדש של כלי קריסטל, שהתנפץ למאות רסיסים. כלומר, בניית פאזל שאין אפשרות לחברו מחדש לתמונה המושלמת שהייתה במקור. לפיכך, בפעולת צירוף רסיסי החיים אלה לאלה, הבמאי מערבב זמנים, התרחשויות ודמויות, ומה שנוצר תחת ידיו זהו פסיפס אנושי מורכב ומהפנט, סרט חכם ואינטליגנטי, שכדי לעקוב אחריו ולקלוט אותו על כל רבדיו, דרושים ריכוז מירבי ואימוץ הכושר האינטלקטואלי.
מארז מיוחד, מומלץ בחום.
08/11/2006
:תאריך יצירה
|