שוטיי הנבואה יודעים לבחור היטב את הפרטנרים שלהם לשיתופי פעולה. ההופעה המשותפת עם מורי קנטה בהאנגר 11 הייתה הצלחה.
אפריקה-ישראל
ב-1987 נחת אצלנו בארץ השיר "יקה יקה" של מורי קנטה היישר מגיניאה שבאפריקה. כולם שרו את השיר הזה, רקדו לצליליו במועדונים ומה לא. אף אחד לא ממש הבין את המשמעות של המילים, אבל זה לא ממש שינה משהו. המוזיקה המערב אפריקאית חלחלה עמוק לרדיו של סוף שנות ה-80. אתמול – כמעט 20 שנים אחרי – מורי קנטה אבי ה"יקה יקה" עלה לבמה בהאנגר 11 בתל-אביב יחד עם להקת שוטי הנבואה והראה לכולם איך נראה מישהו שהמוזיקה זורמת לו בדם ולא נותנת לו להתבגר.
זה ביקורו השני של קנטה בארץ תוך שנתיים. הביקור הקודם נערך בשנה שעברה במסגרת פסטיבל ג`אז בים האדום דאשתקד. השבוע, לבוש בחליפה לבנה, חמוש בקורה (כלי מיתר אפריקאי) ובחיוך שלא יורד מהשפתיים שר קנטה יחד עם השוטים, ולא הפסיק להודות לכל העולם על הרגעים האלו. הוא הודה לישראל, לתל-אביב, לקהל ובעיקר לאפריקה שאת הבשורה שלה הוא מפיץ בכל רחבי עולם. והקהל? התאהב בו כבר מהרגע הראשון.
במפתיע "יקה יקה" שולב דווקא בחלקו הראשון של המופע (ולא בסוף כמתבקש). השוטים הצטרפו לקנטה בפזמון והוסיפו את הטאצ` המיוחד שלהם. הגרסה שבוצעה על הבמה הייתה ארוכה יותר מהגרסה המוכרת, כללה נגינה על כלים אפריקאיים ונענתה לדרישות הקהל שרצה שוב ושוב מאותו היקה. היה יפה לראות איך פערי הגילאים בין האנשים שבקהל לא הפריעו כהוא זה לצעירים שעוד לא נולדו בימים שהלהיט היה בשיאו לרקוד בטירוף.
שוטי הנבואה יודעים לבחור היטב את הפרטנרים שלהם לשיתופי פעולה. בשנה שעברה הם חברו ללהקת "איזבו" ויחד יצרו את "הוא" שזכה אז בתואר שיר השנה בטקס פרסי עמ"י. הפעם הם בחרו במורי קנטה ואם מקשיבים היטב לסקאלת הצלילים מוצאים דמיון רב לזו של השוטים. המקצב שלהם וצבע הקול של גלעד מתאימים למוזיקה האפריקאית ממש כמו כפפה ליד.
שיא הרגש מבחינתי היה הביצוע המשותף של המארחרים והאורח ל-"אח של סאלים". הנעימה הכל כך פופולרית בחתונות הזו הפכה בן רגע ללקוחה מעולמות אחרים. הנגינה של קנטה על הקורה הוסיפה ממד מיוחד לביצוע, מורי קנטה ריגש, שוטי הנבואה התעלו על עצמם והתוצאה הייתה לא פחות ממדהימה.
אחד המוטיבים החוזרים במופע היה השלום. גלעד סיפר שהוא וקנטה דיברו במהלך החזרות על המתיחות ששוררת אצלנו באזור. ובלי קשר לשיר של מוקי, מורי קנטה אמר לו שכולם כאן מדברים על שלום, אבל אף אחד לא מדבר על צדק, ואולי שכאן טמון שורש הבעיה. הקהל מחא כפיים, מורי קנטה המשיך לחייך ואחרי שלושה שירים משותפים ירד מהבמה והשאיר אותה לשוטים. גלעד והחבורה שרו שיר חדש שנכתב בתקופת מלחמת לבנון האחרונה והחזירו בבת אחת את הקהל למציאות שלנו. בשורת השלום של מורי קנטה נצבעה פתאום באור אחר.
השיר החדש נעדר את השמחה והצהלה שנלווית בדרך כלל לשירים של שוטי הנבואה אבל המסר עבר באופן ברור: הקיום של כל אחד מאיתנו תלוי בקיומו של האחר ואם נבין את זה יהיה לנו קל יותר להבין ולהתחבר אחד לשני.
בשורה התחתונה, עם שלום או בלעדיו - זה היה מופע בלתי נשכח.
לפרטים נוספים
09/02/2007
:תאריך יצירה
|