חג הפסח מתייצב כאלטרנטיבה תרבותית לחג החנוכה הבידורי, וממתג עצמו כחג התרבותי העיקרי והמרכזי בלוח השנה של ילדי ישראל מתרבים הסימנים שחג הפסח הולך וניבנה, ממש מתחת לאפנו, כאלטרנטיבת הילדים המושלמת לחג החנוכה. אם חנוכה, חופשת הלימודים המרכזית בחורף, הפכה מזמן לחגם של המפיקים הגדולים, להסתערות הפקות הפאר ומחזות-הזמר על ציבור ההורים והילדים, הנה פסח, חופשת הלימודים שמסמנת את פרוץ האביב, מתמתגת ככר הפעילות של ההפקות הקטנות, של יזמים קטנים שנעזרים בתמיכה ובשירותי רשויות מקומיות. ההשוואה ואולי ההנגדה, עוברת בכל המישורים ובכל הפרמטרים. היצע הפקות הילדים לחנוכה עובד על המוניות, על מאסות, על מונוליטיות, על ריכוזיות, על הגמוניה של מספר מועט (יחסית) של הפקות, וכמובן, ואולי בעיקר, על אלמנטים מסחריים-בידוריים מובהקים ומחירי כרטיסים גבוהים. פסח, תבחינו ותסכימו, הוא ההיפך הגמור: ההיצע שלו דוגל באינטימיות, במגע אישי, במופעים ובהצגות שבונות על עשרות ומאות רוכשי כרטיסים בלבד, על גיוון נושאי נרחב, על ביזור, על ריבוי מבורך וכמעט בלתי נשלט של הפקות, וכמובן על אלמנטים תרבותיים-איכותיים ומחירי כרטיסים שווים לכל נפש. הצצה ברשימת האירועים וה`פסטיבלים` המיועדים לילדים ולכל המשפחה בחול המועד פסח (ראו בהמשך), תבהיר את הרעיון על נקלה. לא רק מזג האוויר `אשם` בהבדלים. אמנם הוא זה שמכריח, מחייב ומאלץ את שוחרי הבילוי והבידור להצטופף ולהידחק באולמות (מפאת הקור והגשם) גדולים (תופעות העדר והרייטינג) _ בחנוכה. ובהיותו חמקמק, הפכפך ולא יציב באפריל, מכריח, מחייב ומאלץ את המפיקים והיזמים, שנערכים מבעוד מועד, שלא לנבא אותו בפסח, לא להיגרר להרפקאות כספיות מטורפות, לא במתחמים סגורים (למיקרה של שרב) ולא בהפקות גרנדיוזיות (בכוח הביזור ואפשרות הבחירה). הבדל מהותי נוסף שמדגיש את השוני נובע מאופיו ה`דתי` של החג. חנוכה הוא חג `חילוני`. אין לו חול מועד. אמנם יש בו פגרת לימודים בעייתית, אך לוח השנה העברי מקשה על הורים עובדים ומפרנסים לצאת בו לחופשה, להקדיש את זמנם לילדים. אפשרויות הבילוי בחנוכה אינן רבות, ובתחרות הרייטינג הפתרונות הם שבלוניים, מיידיים וקלים. כאילו זורקים את הילדים לנפשם, נכנעים ללחציהם ולמאווייהם, קונים שקט וראש נקי. פסח הוא לא רק חג דתי, הוא גם שיאה של חופשה ממושכת מלימודים. בגלל אופיו המשפחתי והאביבי, שמאפשר טיולים בחיק הטבע, ברחבי הארץ ובתפוצות המשפחה, לא מעט הורים נוטים ליטול בו חופשה מעבודתם, ומתפנים להקדיש יותר לילדיהם. לכן גם ההפקות, האירועים והפסטיבלים המוצעים לילדים, משלבים יותר פעילויות והפעלות, ומיועדים _ בחוויות המשותפות שהם מציעים _ לכל המשפחה. פתרונות הבילוי בו יצירתיים ומגוונים יותר, מבטלים את העדריות ומפתחים אופי ואישיות נבדלים. אם נרצה להרחיק נלך נוכל להגיד, בהכללה לא גסה, שאחרי שטיפת המוח והצפיה הסטאטית, הילדים של חנוכה, יוצאים לספוג תרבות (ואף איכות, בהחלט לא מלה גסה) בפסח. וזאת בתנאי שהוריהם לא ינצלו את החופשה הארוכה ויכולות כספיות שונות, וכפיצוי על `הזנחה` תרבותית ורגשית יפליגו עימם ל`הכל כלול` בטורקיה, לפארקי השעשועים באירופה, ליורודיסני בפאריס או לממלכות השעשועים של אורלנדו. למען הסדר הטוב נזכיר כאן את ה`פסטיבלים` המרכזיים לילדים בפסח הקרוב (פרטים מלאים בכתובות שבאתר). `הפסטיבל שלנו`, שמתקיים שלושה ימים במיתחם מוזיאון תל-אביב, משלב הצגות, אירועים מיוחדים ומופעי חוצות תחת הכותרת `גיבורים מהספרים`. הוא מתקיים בשיתוף עם בית ההפקה הפרטי לילדים של `התיאטרון שלנו`, במימון עירוני, מיועד לבני 3 עד 10, וכולל כניסה למוזיאון. פסטיבל `ילדותי` במרכז סוזן דלל בנווה צדק נמשך יומיים. ככותרת המישנה `חגיגית תיאטרון ומחול לילדים` ( 3עד 10) הוא מבוסס על הצגות האיכות של תיאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער, ועל הפקות מיוחדות (חלקן הוכיח את עצמן וחלקן בבכורה) של להקות מחול ידועות כבת-שבע, דולביט, דה דה דאנס וקמע. עוד ב`ילדותי` שיעורי תנועה ופינות הפעלה. חיפה תארח, זו השנה ה-17, את פסטיבל הצגות הילדים הבינלאומי, שייארך ארבעה ימים באולמות ובמיתחמים במרחק הליכה מהתיאטרון העירוני. בפסטיבל שמונה הצגות תחרות (6 באולמות, 2 ברחוב), מופעי רחוב, 5 הפקות של תיאטרון הקרון מירושלים (שחוגג 25 שנות פעילות) והצגות אורחות מחו"ל _ תיאטרון מטייוואן (שיסייר גם בישובי הגליל העליון, המערבי והתחתון), חמישה מופעי רחוב מצרפת, תיאטרון בובות (ענק!) מרוסיה, סיפורי אנדרסן מבולגריה וצמד להטוטנים אנגלי-גרמני. פעילות החוצות חינם. שתי המושבות הוותיקות, ראשון לציון ופתח תקווה, יעטו בחול המועד ארשת אמנותית פלסטית. הראשונה תארח `ביאנלה לאמנות` לכל המשפחה, במתחם גן המושבה, ובה תערוכות, מיצגים ומופעים; ואילו השניה תארח את `יוצרים בחוץ`, בספורטק עמישב (צומת סירקין) פסטיבל ענק לפיסול, לילדים ולהורים, ב-4 זירות התרחשות, כולל סדנת הפעלה ויצירה. אי אפשר לסקור את היצע החג מבלי להצדיע לתרומתה המכרעת של העיר חולון להעשרת תרבות הפנאי של דורות העתיד. מאז הכריזה על עצמה כ`עיר הילדים`, לפני שבע שנים, מבצרת חולון את עצמה ככזאת במחשבה יומיומית ובהשקעה של מליוני שקלים, וכבר הפכה למוקד עליה לרגל מכל קצוות הארץ. בזכות מיבנים ייחודיים כמו מוזיאון הילדים המעולה, מרכז המדיטק, בית הפקה להצגות ילדים וספריית הענק הצמודה לו, 18 גני סיפור ברחבי העיר (גני ציבוריים שבמרכזם פסלים על פי יצירות ספרותיות נודעות), שהפכו לאבן שואבת למבקרים בכל ימות השנה, וכן מפעלים תרבותיים קבועים כמו תהלוכת העדלאידע המרכזית בפורים, פסטיבל ישראל לילדים ביוני, פסטיבלי `צלילי ילדות` ו`טעמי ילדות` בסוכות ועוד. הפעילויות המרכזיות שמציעה חולון בפסח זה הן פסטיבל הקיפולים במוזיאון הילדים, שבו יוצג כל מה שמתקפל _ מנייר וחוטי נחושת, דרך בלונים, בדים וכסאות-עץ ועד קרפים ובני-אדם; `חוויות` במרכז `בגובה העיניים` (שלוחה של המוזיאון) ובו מסע באמנות הציור והפיסול באמצעות תיאטרון ומוסיקה; וגם פרוייקט הקבע `דיאלוג בחשיכה`, שעובד על חושי האדם מלבד הראייה, שנועד לחצי שנה, נמשך שנתיים ויישאר כנראה לכל החיים. כשחושבים על זה, אפשר לתלות את הפריחה בהתכוונות לילדים במודל החולוני המצליח, שמקיימת את האימרה `קנאת סופרים תרבה חוכמה`. בעקבותיו ולאורו מנסים מחנכים, שליחי ציבור ועסקנים איכפתיים, להכניס חיים בקלישאה שילדים, המשאב האנושי הגדול והזמין ביותר, הם עתידנו. וגם בעידן הרייטינג, המחשב והסלולאר, עדיין יש דרכים סלולות ובדוקות אל ליבם של הילדים והוריהם. אם תוסיפו לכך את הפעילות העניפה של מרבית מוזיאוני ישראל, בתערוכות, אירועים והפעלות משותפות לילדים ולמשפחה, תסכימו _ ותאהבו את הרעיון _ שחג הפסח הופך לחג התרבותי העיקרי והמרכזי בלוח השנה של ילדי ישראל.
25/03/2007
:תאריך יצירה
|