יצירת המופת של אורסון וולס זוכה סוף סוף למהדורה דיגיטלית וכותרים נוספים על מדפי ה- DVD
"האזרח קיין"
הכל כבר נאמר על יצירת המופת של אורסון וולס מ-1941, שנחשבת – ובצדק - לאחת מאבני הדרך החשובות והמשמעותיות ביותר בתולדות הקולנוע. צפייה בסרט, במהדורתו הדיגיטלית החדשה, ממרחק של 66 שנה מאז נוצר, מגלה ששיני הזמן כלל לא נגסו בו והוא השתמר כמוצר קולנוע רענן, רלוונטי מאוד להיום. וולס, גאון אמנויות, לטעמי עדיין לא מפוענח עד הסוף, השתמש בסרטו הראשון בדמותו של איל התקשורת וויליאם רנדולף הרסט באופן מטאפורי כדי לתאר חיים של כוח, שחיתות ויוהרה, שמוצפנים במילת הקוד "רוזבאד", שהאיש פלט טרם מותו, ועיתונאי המתחקה אחר הסיפור מנסה לפענח את הצופן. הסרט, שוולס כתב את תסריטו יחד עם הרמן מנקייביץ`, מגולל את חייו של טייקון העיתונות המושחת קיין (וולס), הבעלים של ה"ניו יורק אינקוויירר", מילדותו, אז הופרד מהוריו הביולוגיים ועד בניית האימפריה האדירה שלו והפיכתו לאושיית על כל יכולה ודורסנית, בחיים הציבוריים באמריקה. כאמור, גם במשקפיים של היום, הסרט נראה מדויק ומעודכן, ומעבר לאיכויותיו האמנותיות, הישגיו הטכניים, המהפכניים באותם ימים, בעיקר בכל הקשור לצילום ותאורה, נראים גם היום כחדשניים ופורצי דרך במדיום. חבל רק שהסרט מופץ נטו, ללא כל תוספות. שיווק והפצה: גלובוס יונייטד.
"המבוך של פאן"
שילוב קסום של פנטזיה ודרמה קשיחה המתחוללת על רקע מלחמת האזרחים בספרד. כרמן (אריאדנה גיל), רעייתו הטרייה של וידאל (סרג`י לופז), קצין סדיסט בצבאו של פרנקו, מגיעה לשהות עימו בטירתו הכפרית (המשמשת גם כבסיס לפעילות נגד המורדים), יחד עם בתה בת העשר מנישואין קודמים, אופליה (איוואנה באקרו). זו מתקשה להסתגל לחיי המשמעת והרודנות שכופה וידאל על אימה חדלת האונים ומוצאת מפלט מהצרות במבוך מסתורי שהיא מגלה בקרבת בית המשפחה, ובו יצורים פנטסטיים ומפלצות מעולם האגדות (בהשראת `עליסה בארץ הפלאות`). פאן, יצור מיתולוגי המופקד על שמירת המבוך, מגלה לאופליה שהיא הנסיכה האבודה של הממלכה הקסומה, אך כדי לממש את ייעודה יהיה עליה להשלים מילוי שלוש משימות מורכבות. ועל רקע כל אלה, מנסים המורדים, לוחמי החופש, לפשוט על ביתו של וידאל, וזה יעשה הכול כדי לדכא אותם ביד קשה. סרט עתיר השראה של ג`יירמו דל טורו, המתכתב כאן עם אחד מסרטיו המקסיקנים, "ילדים של אף אחד", ומתנתק ממוצרי האימה ההוליוודיים שלו, "בלייד 2", "מימיק" ו"הלבוי". דיסק בונוסים עשיר כולל ראיון עם דל טורו, וסרטונים העוסקים עיצוב הדמויות, הצורות והצבעים, האפקטים המיוחדים בסרט ועוד. שיווק והפצה: לב סרטים ובתי קולנוע/ הד ארצי.
"המעיין"
סרטו הקודם של דארן ארונופסקי, "רקוויאם לחלום", הוכיח שמדובר ביוצר קולנוע מיוחד, בעל חזון וויזואלי ותכני יוצא דופן. התכונות האלה שלו מתחדדות, אפילו יותר מדי, בסרט "המעיין", שהוא מעין קונצ`רטו לקולנוע ולמוזיקה, מעין יצירת מולטימדיה מתוזמנת, ופחות סרט קולנוע בעל עלילה שוטפת והתנהלות נרטיבית נורמטיבית. הסרט המסוגנן שיצר הבמאי כמפגן כוח שלו בשליטה במדיום, פוגם במידה רבה בסיפור הקולנועי שהוא בא לגולל. "המעיין" עוסק בחיפוש של אדם אחר מעיין החיים, המתנהל בשלושה מישורי זמן, כשהגיבור (יו ג`קמן) מקדיש עצמו בשלושתם להצלת האישה (רייצ`ל ווייז) שהוא אוהב. במאה ה-16 זהו תומס הכובש בספרד בתקופת האינקוויזציה. המלכה איזבל שולחת אותו לעולם החדש, כדי לחפש שם את עץ החיים, מתוך אמונה שהוא מעניק חיי נצח ויספק לספרד נשק חיוני נגד אויביה, מבפנים ומבחוץ. בהווה אנו עוקבים אחר ניסיונותיו הנואשים של המדען והרופא טומי קראו למצוא תרופה למחלת הסרטן שבה לקתה רעייתו איזי, מתוך תקווה נואשת שיעלה בידו להצילה. ובעתיד, במאה ה-26, טום הוא אסטרונאוט המשייט בחלל, ורק שם מתחיל להבין את שאלות החיים המעסיקות אותו כבר אלף שנה. בתוספות: מאחורי הקלעים. שיווק והפצה: גלובוס יונייטד.
"88 דקות"
סרטו של ג`ון אוונט בכיכוב אל פצ`ינו ולילי סובייסקי, הוא עוד דוגמה לסרט שמאחוריו עומדת חברת ההפקה "מילניום" של "כוחותינו" בהוליווד, המפיקים דני דימבורט, אבי לרנר ובועז דווידזון. למרות שהם משתמשים בשמות גדולים ובכוחות שוק טובים, התוצאות בדרך כלל לא מספקות (ראו מקרה "הדליה השחורה", שביים עבורם בריאן דה פאלמה, ומקרים לא מעטים נוספים). כאן הם גייסו למשימה את פצ`ינו, אלא שגם השחקן הנהדר הזה לא מצליח להציל סרט בעל תסריט גרוע. הוא מגלם את הפסיכיאטר ד"ר ג`ק גראם, שהפך ברבות שנות עבודתו עם המשטרה למומחה לפענוח התנהגויות ובניית פורטרטים פסיכולוגיים של אנשים הנחשבים מסוכנים לחברה. עולמו מזדעזע כשהוא מקבל טלפון מאיים ומטריד, המעניק לו 88 דקות לחיות. ג`ק ייאלץ לנצל את כל מיומנויותיו הנרכשות כדי להרכיב את הפרופיל הפסיכולוגי של זה הרודף אחריו, בניסיון נואש להציל את חייו, במסגרת הזמן שהוקצבה לו. אלא שהאפשרויות הן מרובות למדי בטווח הזמן הקצר: האם מדובר בסטודנט שלו אליו התייחס בזלזול וזה מחפש נקמה? האם זוהי המאהבת שלו לשעבר? ואול הרוצח הסדרתי שהוא סייע לעצור ולכלוא מאחורי סורג ובריח. בתוספות: מאחורי הקלעים. שיווק והפצה: גלובוס יונייטד.
"הרוחות של גויה"
סרטו של הבמאי הנודע ממוצא צ`כי מילוש פורמן, שלנוכח סרט זה נראה שהוא איבד הרבה מכושרו האמנותי לעומת סרטים מכוננים שלו, כ"קן הקוקייה", "שיער", "אמדאוס" ואחרים. כאן הוא מציע את פרשנותו לפרק בחייו של אחד מגדולי ציירי ספרד, פרנסיסקו גויה (סטלן סקרסגארד). האמן היה צייר חצר המלכות הספרדית ואצילים שילמו ממון רב כדי לזכות בפורטרטים שלהם, פרי מכחולו. אבל במקביל הוא צייר בחשאי, במחתרת, ציורים ששיקפו את הדקדאנס במדינה. אינס (נטלי פורטמן) היא צעירה יפהפייה ששימשה לצייר הנודע כמוזה יצירתית, עד שנחשדה על ידי האינקוויזיציה בכפירה. האח לורנזו (חאבייר בארדם), נזיר מניפולטיבי אך בעל כוח והשפעה רבים בתוך האינקוויזיציה, מנסה להפליל את הצעירה ולטעון שהיא חותרת תחת אושיות הכנסייה. בין השניים יתפתח עימות ומערכת יחסים מורכבת, כשגם להיסטוריה יהיה מה להגיד כאשר נפוליאון יכבוש את ספרד, והלך הרוחות במדינה ישתנה מן הקצה אל הקצה, ואנשים יחליפו נאמנויות בקלילות. אבל כאמור פורמן לא מצליח לייצר דרמה אמינה, הדמויות שלו שטוחות ופלקטיות, והסיפור כולו סובל מחוסר אמינות משווע. במסגרת התוספות: מאחורי הקלעים של ההפקה התקופתית. שיווק והפצה: לב סרטים ובתי קולנוע/ הד ארצי.
"300"
חזונו הוויזואלי של יוצר הקומיקסים הנודע פרנק מילר כבר הועבר לקולנוע ב"עיר החטאים" המצוין, וכאן יש הזדמנות נוספת להתרשם מסרט גראפי מרהיב, על פי קומיקס אפי אחר שלו. באמצעות טכניקת האנימציה CGI, ושימוש במסכים ירוקים, הסיפור ההיסטורי בבסיסו הופך בעיבוד המיוחד הזה לאגדה מסוגננת. בדרך ויזואלית מרהיבה מציג הבמאי זאק סניידר את סיפור קרב תרמופילאי ביוון העתיקה, שהתחולל במאה החמישית לפני הספירה, בין המלך הספרטני ליאונידס (ג`רארד באטלר) לבין גייסות האימפריה הפרסית האדירה, בראשות המלך כסרכסס (רודריגו סאנטורו), הוא אחשוורוש ממגילת אסתר. 300 ספרטנים נועזים עומדים בגבורה נגד צבא עשרות אלפי הלוחמים הפרסיים, שבסוף מכריעים אותם. למי שמעוניין באינפורמציה נוספת על דרכי יצירת הסרט המסוגנן והמיוחד הזה, מספקים במארז דיסק בונוסים מיוחד, המכיל פרק מיוחד על העברת חזונו של פרנק מילר לקולנוע. כן מכיל דיסק התוספות סצינות שהושמטו בעריכה, דיון בחייהם הערכיים של אנשי ספרטה, והאופן בו יצרו השחקנים את הדמויות ולמדו את המנהגים הספרטניים. סרטון המתאר את עבודת הצוות המקצועי על סט הצילומים, ערוץ פרשנות של הבמאי סניידר ועוד. שיווק והפצה: האחים וורנר/ הד ארצי.