חנן יובל וג`קי לוי במופע משותף חדש שמהווה גשר בין תפילות במובן הדתי ובמובן החילוני
פנייה ליושב מעלה
בתקופה האחרונה כמעט שאי אפשר להדליק את הרדיו בלי לשמוע איזה מזמור יהודי שקיבל טוויסט מודרני. מאיר בנאי הנפלא, שולי רנד, אביתר בנאי וכמובן אריאל זילבר. למגמה הזו מצטרף מופע חדש ואינטימי שהחיבור בין מבצעיו הוא ממש לא טריוויאלי. הזמר חנן יובל והכותב והמגיש ג`קי לוי מעלים יחד מופע משותף בשם "גשר ההלכה". השירים של חנן מתחברים למילים ולסיפורים של ג`קי ויוצרים ערב שלם שכולו טוויית חוטים בין התפילה במובנה הדתי לבין התפילה במובנה החילוני. עד עכשיו המופע רץ פחות מעשר פעמים אבל הזיווג הזה הוא כנראה משמים.
"חנן עובד כבר די הרבה זמן על פרויקט שנקרא `סידור אישי`, בו הוא מתייחס לתפילה במובן המוזיקלי והשירי שלה", מספר ג`קי לוי. "תוך כדי חיפוש הוא שם לב שבאופן לא מודע חלק גדול מהשירים שלו עוסקים בדרך זו או אחרת בפנייה לזה שיושב למעלה. התחושה שלו הייתה שכדי להרים מופע מהסוג הזה לא מספיק רק לשיר, אלא צריך גם מישהו שידבר ויהיה למעשה חוט השני שמקשר בין כל השירים. כך יצא שאנחנו מדברים ב`גשר ההלכה` על כל מיני נקודות משמעותיות בחיים שלנו, כמו הזדקנות ומוות של ההורים, לידה של הילדים ועוד".
ואיך נוצר הקשר ביניכם?
"באופן מקרי לגמרי", נזכר לוי. "לקראת פסטיבל בכפר בלום יצרו איתי אנשי ההפקה קשר ושאלו אם אני מעוניין לעשות ערב עם חנן. בעבר חנן פנה אלי בבקשה דומה, בלי קשר לפסטיבל, אבל אז הדברים לא יצאו לפועל. עלינו לבמה בכפר בלום בלי שום חזרות ותיאומים לפני ואחרי ההצלחה של אותו ערב, היה ברור שחייבים להרים את הכפפה ולעשות עם זה משהו. מה שהכי מצא חן בעיני אצל חנן הייתה ההתייחסות הרחבה שלו למושג תפילה. הוא מתייחס לדברים במובנם האוניברסלי והאישי, כלומר מתחבר לצורך הזה של כל אחד מאיתנו לשאת לפעמים תפילה, גם אם זה לא באופן `מקצועי`".
רנסאנס של המקורות היהודיים
ג`קי לוי לא נבהל כשמשייכים את "גשר ההלכה" לטרנד החזרה למקורות. "אני ממש מקווה שזה לא טרנד, אלא משהו שישאר איתנו עוד המון שנים בתרבות. התחושה שלי היא שהמקורות של העם שלנו נהנים עכשיו מרנסאנס תרבותי, שהמון אנשים חוזרים ומגלים את היופי והטוהר שיש בדת. אני מקווה שתם העידן שבו אנחנו בורחים כמו מאש מכל מה שמריח מסורתיות ויהדות. בתרבות נורמלית יש את אלו שעושים שירים מקוריים והולכים עם הזמן ולצדם גם את האמנים שמנהלים התכתבויות והתייחסויות עם המקורות ביצירות שלהם. אין בזה שום רע, ההיפך הוא הנכון".
למרות העשייה התקשורתית הרבה שלו, המפגש הבלתי אמצעי עם הקהל מצליח להעביר בג`קי לוי צמרמורות. "מופע חי על במה שונה מאוד מתכנית רדיו", הוא מספר. "ברדיו זה מאוד קל – פותחים את המיקרופון וכמעט בלי ששמים לב עוברת לה שעה והתכנית נגמרת. זה פורמט מאוד נוח, אפשר להתלבש איך שרוצים, לשבת איך שרוצים, בפרסומות יש מי שעושה טלפונים. בקיצור – אין את האינטנסיביות הזו שיש על הבמה. במופע חי אתה מזיע, אתה מרגיש את התגובות של האנשים בקהל באופן מיידי ויש בזה משהו מאוד מרגש. אחד הרגעים הכי רגשיים שהיו לי בהקשר למופע היה דווקא עם שיר שחנן ואני הקלטנו, אבל עדיין לא נכנס לתכנית של `גשר ההלכה`. את השיר `אם תחפש מלאך` כתב יואב גינאי, אבל אנחנו לא ידענו מה היה המקור שלו לשיר הזה. באחת הפעמים ששרנו את השיר ניגשו אלי הורים לבחור שנהרג לא מזמן בפיגוע והראו לי את החיבור המקורי שהילד שלהם כתב שהיה הבסיס לשיר של גינאי. המפגש איתם והבנת המשמעות האמיתית של המילים שאנחנו שרים היוו בשבילי חוויה רגשית גדולה מאוד".
למופעים אינטימיים מהסוג של "גשר ההלכה" יש נטייה להפוך את הקהל למעין יחידה אחת שחווה חוויה משותפת. "לשירים של חנן יש מין יכולת כזו לגרום לאנשים לשיר אותם ולהתכוון לכל מילה", מספר לוי. "זה מתחבר בצורה מאוד יפה למופע, כיוון שהשירה בציבור העתיקה ביותר היא התפילה. שירים דוגמת `שהשמש תעבור עלי`, `הלילה הוא שירים`, `אני וסימון ומואיז הקטן` לצד עיבודים של חנן ל`שיר המעלות`, `פתח לנו שער` ואפילו הקדיש היהודי הופכים את הערבים האלו למיוחדים מאוד בעיני. בכלל, התקווה הגדולה ביותר שלי היא שנצליח ליצוק תוכן לאמרה `השלם גדול מסך חלקיו`. אני מרגיש שאנחנו בדרך הנכונה ואני מקווה שגם הקהל שיבוא לאולמות יצא באותה התחושה".
המופע הקרוב של "גשר ההלכה" יעלה ביום שלישי, 29 בינואר 2008 ב-21:00 בצוותא תל-אביב.