סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מחול
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
כתבה
 
מאת: לילך גביש הקו המנחה: הדבר החם הבא
 

 
 
עידית הרמן ושני יוצרים צעירים על הצפוי בפסטיבל "קליפה אדומה" השנה


סוסים בטוחים וסוס פרוע

באשר לעידית הרמן, המנהלת האמנותית של תיאטרון קליפה ושל פסטיבל קליפה אדומה, הפסטיבל הבינלאומי לאמנות המופע ותיאטרון חזותי, היא מבטיחה שהשנה יהיה זה פסטיבל גדול ומקצועי, אפילו יותר מזה שרק נולד בשנה שעברה. ואם היא אומרת, אז היא בטח לא תאכזב קהל נאמן שבנתה במשך 12 שנות יצירה של קליפה. "בשנה שעברה הכל קם בחטף והזמנו את החברים הכי טובים שלנו להופיע. השנה פעלנו משיקולים אחרים ובחרנו להביא את הקבוצות שהם לא הדבר החם כרגע או הדבר החם של אתמול, אלא את הדבר החם הבא. בתוך הקו המנחה הזה בחרנו להביא דברים שישפיעו על הסוגה הזו של תיאטרון תנועה ותיאטרון חזותי בשנים הקרובות. ובכל זאת בחרנו שני סוסים בטוחים".

אחד מהם הוא הקבוצה הנורבגית שתעלה את Society  של הכוריאוגרף יו סטרומגרן, שהחל את דרכו התנועתית כשחקן כדורגל והמשיך למחול. העבודה משלבת ג`יבריש, משחק אולטרה ריאליסטי וכוריאוגרפיה מוקפדת. עבודה נוספת היא Reflection  של הסולנית טניה חבארובה, הפועלת ברוסיה ובאיטליה. חבארובה נמנית על מייסדי קבוצת DEREVO ביחד עם דימה טולפנוב, שותפה של עידית הרמן בתיאטרון קליפה.

"חבארובה היא  רקדנית בחסד עליון",אומרת הרמן, "גם היא וגם הנורווגים מאוד מבוססים, וקטפו פרסים רבים בפסטיבלים שעוסקים בתנועה וויזואליה. בנוסף", היא ממשיכה, "הבאנו קבוצה מברזיל שתעלה שני סולואים. אחד מהם הוא מופע בוטו, Cnossos, מהאפלים והעמוקים שראיתי בתחום הזה. זה לא בוטו יפני, אלא בוטו שמביא גם את עומק המסורות הברזילאיות של תנועה וקצב. הסולו השני של הקבוצה - The non-place of Agada Tchainik מצחיק עד דמעות. יש בו המון תנועה והמון טקסט. יהיה ניסיון לעשות את זה בעברית. חברת הקבוצה נעמי סילמן, היא יהודיה שחיה בברזיל ולמדה עברית. בטח זה לא העברית שלנו, אבל יהיה מצחיק בטוח. היא וירטואוזית אדירה בתחום של אינטראקציה עם קהל וליצנות פיזית".

לצד הסוסים המבטיחים, צפוי סוס פרוע שטרם זכה לקונצנזוס. הרמן מתארת זאת כך: "מקום ראשון ברדיקליות בפסטיבל יהיה רב האמן הניו-יורקי, ג`ון מורן, שעושה תיאטרון תנועה מוזיקלי שאני רק מחכה לראות איך הקהל ייצא מההופעות שלו. בטח יהיו מהומות", היא קובעת על סמך ניסיון. הרמן, שצפתה בו במהלך פסטיבל אדינבורו, מסבירה: "בסוף ההופעה חצי מהקהל צעק מה זה הבולשיט הזה והחצי השני נשאר לצעוק כמה שהוא גאון. זה מופע למיטיבי לכת. בעיני הוא פורץ דרך בתחום. אני בטוחה שיצליח להרתיח אנשים כאן, להביא אותם לנקודת השיא שלהם".

פנטזיית לואו טק  על האודיסיאה

נוסף להפקות מחול מחו"ל ייעלו בפסטיבל בבכורה מגוון הפקות מקור ישראליות, חלקן במסגרת ערבי יצירות של יוצרי קליפה, המעלים יצירות קצרות. "שני הערבים מאוד שונים אחד מהשני", אומרת הרמן, על ערב "קל וחומר` והערב השני "הו מרחבים", "העבודות כל כך טובות שעוד לא בחרתי את הפייבוריט שלי. כל יום אני משנה מה הדבר האהוב עלי בין המופעים האלו".

שתי יצירות ארוכות של יוצרים ישראלים אורחים יעלו במסגרת הפסטיבל "אודיסאוס קאוטיקוס" שלדברי הרמן: "זה מופע של שלושה ליצנים מדהימים, המספר את סיפורה של משפחה אומללה. הגיבור מטפל באבא זקן מאוד ויש לו אישה קשת יום ותינוק שרק נולד, וכל פעם הוא בורח לפנטזיה על האודיסיאה. למשל, כשהוא רוחץ את האבא הזקן באמבטיה, הוא מדמה אותו לנפטון. זה מופע שעובד על לואו-טק בצורה מאוד מאוד יפה".

יצירה מסקרנת נוספת היא "כחיימ", של אלכסיי בוצ`קוב, יוצר ממוצא רוסי, שעלה לארץ לאחר קריירה עשירה בסנט פטרבורג ויעלה יצירה המורכבת מתמונות קצרות בהיסטוריה האנושית. "זו ההפקה הראשונה שלו כאן ואני בטוחה שלא אחרונה. הפקה נוגעת ללב", אומרת הרמן ומסבירה במה התבטאה תמיכת קליפה בשתי הפקות המקור שנבחרו מתוך פניות רבות: "ליווינו אותם. נתנו הפקה, משרד, חללים, יחסי ציבור וכל מה שיכולנו".

אחווה גברית; סרנדה בין גבר לאשה

במסגרת הפסטיבל יועלו הופעות רחוב ויועברו סדנאות שיועברו על ידי היוצרים הזרים שיתארחו בפסטיבל, (פרט למורן). הסדנאות, כך מסתבר, הן קרקע פורייה המאפשרת "להתגלות" כיוצרים ומאפשרות למי ש"זוהה" ליצור במסגרת קליפה. שני יוצרים צעירים שמשתתפים בפסטיבל, אלון שוובה ויונתן קונדה, שהצטרפו לעשייה בעקבות סדנאות, מספרים על העבודות ועל הדרך אליהן.

במסגרת ערב העבודות הקצרות "קל וחומר" מעלה אלון שוובה מעלה עבודה חדשה,  A A OK, יחד עם אנדראס מרק, אף הוא חבר תיאטרון קליפה. לדברי שוובה זהו דואט "המספר על חברות בין שני גברים, ועל האחווה הגברית ביניהם. העבודה עוסקת במושג האחווה וביחסים ביניהם. הרבה מהעבודה שאוב מתוך העולם של עבודה גברית, מגפיים ובגדי עבודה, פטישים ומסמרים, ומתחת לחזות הקשה והגולמית, יש בה משהו מאוד רך. זה על המפגש בין שני אנשים והניסיון שלהם להסתדר ולהעביר את הזמן ביחד, עד לסוף הבלתי נמנע, שאין ביחד".

שוובה משתייך לקליפה כבר כשנה וחצי, מאז סיים את שירותו הצבאי. את היכרותו עם קליפה עשה לפני כשלוש שנים, במהלך סדנה. "אהבתי ונהניתי, ושאלתי את עידית איפה אוכל להמשיך ללמוד, והיא אמרה שאתקשר כשאשתחרר, וכך עשיתי. מאז אני פה", כמי שמשמש גם כמפיק הפסטיבל וכאיש היחסים הבינלאומיים של התיאטרון הוא מוסיף: "כמו שלכל אחד יש תפקיד של יוצר ושחקן סלש רקדן, אני עושה את ההפקה. אני חולש על הפסטיבל מכל מיני כיוונים וזה מרתק. זה מדהים להיות חלק מכזה ארגון שעושה הכל, יש בזה משהו שאפשר לקרוא לו טוטאלי ואפשר לקרוא לו שלם, משהו שנותן לגעת בכל העולמות של העשייה והיצירה. לשמחתי זה לא נשאר בפן אחד".

יונתן קונדה, חבר ב"סיסטם-עלי", אנסמבל היפ-הופ יפואי, ארבע-לשוני, ובפרויקטים מוזיקליים נוספים, "התגלה" אף הוא באחת הסדנאות של פסטיבל קליפה אדומה ב-2007 ואף הוא מופיע במסגרת ערב היצירות הקצרות "קל וחומר", במופע "עקב-אות". גם כאן מדובר בדואט של שניים, במסגרתו הוא מופיע עם טקסטים ומוזיקה שכתב, יחד עם לי מאיר, רקדנית החברה בקליפה, אשר גם מעצבת את התלבושות והאביזרים.

"ההפקה הזאת היא על התפר שבהתנגשות ובשיתוף שבין טקסט לבין תנועה, שבה דברים לא נאמרים", מספר קונדה, "אינסטינקטיבית הטקסט שייך לגבר והתנועה לאישה ובמופע מתקיימת מין סרנדה, שבה שני העולמות האלו ספק נפגשים, ספק מתנגשים האחד עם השני. זו עבודה קצרה שנוצרה מתוך תהליך ארוך של חקירה, כל אחד מכיוונו על המפגש ביניהם מה קורה בחיכוך הזה והאם זה אפשרי. העבודה מדברת בשפה של תיאטרון חזותי יחד עם טקסטים ומוזיקה חיה שנכתבו במיוחד. זו עבודה שנעשתה על ידי זוג גם בחיים, עבודה מאוד שואבת גם מחוץ לבמה, זו חוויה חדשה בשבילי.

"זו הפקה ראשונה שלי במסגרת קליפה, כמעט במקרה התגלגלתי לסדנה של עידית הרמן בשנה שעברה ודרך טקסטים שכתבתי ל`חלם`, עבודה של הקבוצה, המשכתי. זו חוויה מדהימה לעבוד עם קליפה, חוויה מלמדת בלעשות הכל. חלק מהפילוסופיה של היצירה זה להיות מעורב בכל האלמנטים שלה וליצור תהליך מאוד פתוח. זו הפקה משותפת לי וללי, ועבדנו מול עידית על השפה, כך שהיא תהיה השפה של  קליפה. בתיאטראות אחרים יש הפרדה ובקליפה זה יוצר מומנטום עצום ויצירתי. כבר בחזרות האווירה מאוד עשירה, יש שלושה סטודיואים שעובדים בהם במקביל. הרבה דברים קורים".



12/05/2008   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע