לרגל שבוע הספר ואירועי פסטיבל ישראל במדיטק: שיחה על תחומי הפעילות של המרכז עם המנכ"ל אלון ספן
בשנה שמאז מונה אלון ספן למנכ"ל המדיטק בחולון התרחבה פעילותו של מרכז התרבות ונפתח בו מוזיאון הקריקטורה והקומיקס, ספריית החומרים במרכז לעיצוב ובקיץ הקרוב ייפתח בו גם סינמטק עירוני ראשון. במקום החלה לרוץ סדרת מופעי ספרות והמוזיקה "תן למילים לעשות בך" והחודש, במסגרת שיתוף הפעולה המתמשך עם פסטיבל ישראל, יעלו בו שלוש הפקות מקור חדשות לילדים ומופעים מיוחדים לפסטיבל. שיחה על האינטראקציות בין תחומי הפעילות השונים של המרכז.
תיאטרון יוצר
זו השנה רביעית של שיתוף פעולה של פסטיבל ישראל עם המדיטק, איך נוצר הקשר הזה מלכתחילה?
"קודמי בתפקידי ד"ר רזי אמיתי ומנכ"לית העירייה הצליחו לשכנע את הנהלת פסטיבל ישראל שעל הפסטיבל לדון ולעסוק גם בעולמם של הילדים ולא רק בעולם של מבוגרים. חולון הייתה המועמדת הטבעית ואולי היחידה בארץ לשאת את הדגל הזה בתור עיר הילדים שמבצעת בפועל פעילות שקשורה לעולמם של ילדים. באותן שנים התחיל גם הוקם התיאטרון יוצר לילדים במדיטק שהפך למרחב פעילות בתחום אמנות הבמה לילדים, והחיבור נראה טבעי".
מה חדש השנה?
"השנה הרחבנו את היריעה אנחנו מעלים שלוש הפקות שלנו בבכורה – `אמיל והבלשים`, `לילה בלי ירח` (על פי אתגר קרת ושירה גפן ובבימוי מוריה זרחיה) ו"הקץ של העץ" (הפקה משותפת למדיטק ולתיאטרון החאן שכתב וביים יענקלה יעקובסון). תעלה גם הצגה של תלמידי סמינר הקיבוצים, `מותק`, ובנוסף על כך המדיטק מביא מחו"ל את המופע cookin - מופע של קצב ותיפוף מעולם המטבח שזכה בזמנו פסטיבל אדינבורו והוצג גם בברודווי וכן את ה- amazozo - הקליידסקופ הגדול ביותר בעולם מבנה ענק מתנפח שיוצב ברחבת המדיטק ומציע מסלול חווייתי אינטרקאטיבי של צבעים, צלילים וריחות.
עוד שלושה מופעים של הפסטיבל יוצגו במדיטק - `המשפחה` של ליצדיי התיאטרון של סלאבי פולונין, `השולחן` – מופע ראווה מוזיקלי של ארבעה אנשים ו- DJ KITCHEN - מופע חוצות מפולין".
מה הייחוד של המדיטק לעומת תיאטרון אורנה פורת שאותו ניהלת קודם?
"היתרון הגדול של המרכז הוא בעצם העובדה שהוא קיים בתוך מתקן תרבותי יוצא דופן ויש לו כלים שלאף תיאטרון ילדים בארץ אין – אולמות בית (ולא רק אולם אחד) וחללי חזרות ברמה הגבוהה ביותר. יכולות שאין לאף אחד אחר בתחום תיאטרון ילדים יוצר. מלבד זאת התמיכה של עיריית חולון היא תמיכה נדירה בכל צורה שהיא וזה מתבטא גם בתקציבים וגם בגישה, ברצון, בנכונות ובדברים אחרים. תיאטרון המדיטק פועל בזיקה לסביבה התרבותית שבה הוא נמצא שכוללת בין השאר את הספרייה ולכן חלק מכריע מההצגות הוא עיבוד לספרים קלאסיים או לספרי ילדים ידועים".
הקו הרפרטוארי המנחה הוא אחר?
תיאטרון אורנה פורת הוא תיאטרון איכותי וגדול בארץ ומכוון מטרה. אין לו `הפרעות` או `הפריות` חיוביות כמו שיש פה מעצם המקום עצמו. וכך הוא עושה. אלו שתי אטמוספירות קצת שונות. גם `אמיל והבלשים` וגם `לילה בלי ירח` יכלו להיווצר בתיאטרון אורנה פורת".
הרחבת עולם הספרייה
אחת ההשפעות הניכרות של תחום הפעילות על אופי הפעילות של המרכז הוא העלאת סדרת מופעי הספרות "תן למילים לעשות בך" במקום בשנה האחרונה בהשתתפות שחקנים ומוזיקאים.
"מופעי הספרות שמשלבים אמנויות במה ספרות ושירה יוצרים חוויה פומבית בין הספר לאדם (בשונה מהחוויה האינטימית של הקריאה) שיוצרת זיקה גדולה יותר בין עולם הספר לקוראיו. אני מאוד מאמין בדרך הזו ויש המון פורמטים אפשריים ואנחנו רק בתחילת העשייה בתחום הזה, כגוף יוצר ומפיק. בתוך שלוש שנים מהיום נדבר על עולם ספריות שונה ממה שאנחנו מכירים היום - הספרייה כמקום שיוזם ומפיק ומנהל סוג של אינטראקציות עם הקהל הקבוע שלו שרגיל לבוא ולהחליף בו ספרים. דוגמת הדגל היא בית אריאלה בתל אביב. זה מסוג האינטראקציות שנרחיב במהלך השנים הקרובות".
איך השפיע חוק הספריות?
"חוק הספריות עוזר. מהרגע שהספריות הוכרזו כספריות חינם. יש עלייה במספר המבקרים והנרשמים. למרות שהגבייה הייתה סמלית השינוי הזה הוא כנראה שינוי מנטאלי ויש הסתכלות אחרת על הספריות. מעבר לכל אותן פעילויות הפקתיות המושג ספריה הולך ומשתנה. המילה מדיטק נגזרה מתוך המילה הצרפתית לספרייה ביבליוטק, ולא מהיי טק כמו שרבים חושבים, והשם הזה בעצם מגדיר מחדש את מושג הספרייה המודרנית. בצרפת פותחים היום מדיטקים ולא ביבליוטקים – שכוללים בתוכם מדיה וסוגי תקשורת נוספים.
"אצלנו יש ספריית מוזיקה ענקית של 30 אלף כותרי דיסקים מכל הז`אנרים המוזיקליים הקיימים והספרנים הם סוג של היסטוריוני מוזיקה שמנהלים את ספרייה. גם ספריית -הDVD תלך ותתרחב בעקבות הזיקה עם הסינמטק. וגם ספריית החומרים של המרכז העיצוב שהיא היחידה מסוגה בארץ מרחיבה את עולם הספרייה. הספרייה שבילדותי הייתה מקובעת בתודעה רק לספרים הולכת ומקבלת פנים אחרות לחלוטין. אלה המרכזים הקהילתיים החדשים".
האינטרנט הוא לא בגדר תחרות?
"את עולם הספר האינטרנט עדיין לא החליף. האינטרנט הוא מבוך מאוד ויש עדיין ציבור רחב שלא משתמש באינטרנט כמקור להפקת מוזיקה עבור עצמו. גם עולמות החיפוש הם לא פשוטים קשה להכיר דברים שלא מכירים לחלוטין קשה להגדיר איכות. לספרן יש את המידע והיכולת להפנות אותך. יש אצלנו דגש על שירות מקצועי שמעניק ידע מקצועי וגם תחושה חמימה. הספרייה היא גם אחת הפסריות היפות בישראל ומושקע בה כל כך הרבה בכל פרט פרט מתוך תפיסה של יחסי הכבוד שצריכים להיווצר בין המקום לבין העובדים והמבקרים. אנחנו לא נתקלים בוולגריות או בהשחתת ציוד וזה בהחלט נותן השראה. ואני לא אומר את זה בתור המנכ"ל של המקום – אני באמת מאמין בזה".
עובדים בתיאום
באמצע חופשת הקיץ עתיד להיפתח במדיטק גם סינמטק ראשון בעיר חולון. ספן לא ממהר להסגיר פרטים לפני הפתיחה. אבל אומר כי "המתכונת ברורה - מדי יום ביומו יוקרנו פה סרטי איכות בצורה רציפה. להבדיל מבית קולנוע מסחרי". עם זאת הוא רומז על זיקה לעולמות התוכן הנוספים במדיטק – "בזיקה למוזיאון הקומיקס המקום ייתן פתח ועניין לאנימציה ישראלית. כבית לתיאטרון ילדים יכול להיות שיושם דגש משפחתי מסוים על סרטים לנוער ולילדים וככל הנראה גם על החיבור בין תיאטרון לקולנוע. וכך גם לגבי עולמות של עיצוב. הסינמטק החדש יפנה לנישות יותר ספציפיות דרך המגעים והאינטראקציות עם גורמי ההתרחשות בעיר".
כל כך הרבה מוסדות תרבות בחולון יוצרים תחרות פנימית בעיר?
המוסדות בחולון מכוונים לקהל רחב מאוד ויש חלוקה פנימית זורמת ונכונה בין הגופים, בין ילדים ומבוגרים. אנחנו משתדלים לעבוד בתיאום. במשחק הגדול על הנתח כיס התרבותי והכלכלי של הלקוחות שלנו מחולון ומחוץ לחולון לא נפגע אחד בשני אלא ניצור מסגרת כוללת שנותנת לכל חתך של אוכלוסיה. המחשבה של האנשים שיושבים בראש המערכת הזו, הנהלת העיר והמנכ"לית, מופנית להשפעת התרבות על העיר ועל אזרחיה ועל התנועה הפנימית של אנשים מבחוץ בחולון".
הזכרת קודם מרכזים קהילתיים, יש גם יציאה למרחב העירוני?
"המקום עצמו הוא מתחם שלם שכולו אמור לדבר עם הסביבה. זה מבנה ארכיטקטוני נדיר באיכותו ובינו לבין מוזיאון העיצוב שעיצב רון ארד נוצרת שפה ארכיטקטונית חדשה ומעניינת בעיר, שיש לה השפעה על כל הסובבים וזו הוכחה יומיומית".