סרטי התלת ממד הם שלב נוסף במאבק של הוליווד בסרטים הפירטיים. השבוע נערכה פרזנטציה ראשונה בישראל
העצמת החוויה הקולנועית
אופן ההקרנה של שני סרטים שעולים למסכים הגדולים אצלנו בקרוב– "מסע אל בטן האדמה" בהקרנת תלת-מימד דיגיטלית, ו"האביר האפל", בהקרנה בשיטת האיימקס - מציינים פתיחת שלב חדש באמצעי ההמחשה הוויזואליים שמפתחת הוליווד על מנת להעצים את החוויה הקולנועית ולהפוך אותה לאטרקטיבית יותר לציבור.
התעשייה המאסיבית של צריבות פיראטיות לא חוקיות, ההורדות למחשב הביתי וההשתדרגות טכנית המהירה של אמצעי הקולנוע הביתי (מסכי LCD, מערכות סאונד של דולבי סראונד וסטנדרט ההקרנה הדיגיטלי האיכותי החדש, "בלו ריי", במקום ה-HD, לסרטי די.וי.די), גרמו לפגיעה קשה בתעשיית הקולנוע.
האולפנים ההוליוודיים חשו צורך להגיב במהירות וביעילות על האיום בירידה דרמטית בכמות הקהל הנוהר לבתי הקולנוע, והשלב הראשון היה המעבר בעשור האחרון לבתי הקולנוע הממוקמים בקומפלקסים ובקניוני קולנוע ענקיים, עם אולמות רבים בכל אחד, שבהם הצופה יכול לבחור בין מגוון רחב מאוד של סרטים. השלב השני היה שדרוג טכני מהותי: מעבר לשיטת ההקרנה הדיגיטלית (באמצעות דיסק גדול) על חשבון הקרנת סרטים ב-35 מ"מ. סרט המוקרן מעל גבי דיסק דיגיטלי, בניגוד לצלולויד, לא נשרט, לא נקרע, ונראה חדש ונטול כל פגם, גם לאחר אלפי הקרנות.
אבל זה לא מספיק, והשלב הבא הוא החדרה של הקרנות דיגיטליות בשיטת האיימקס (המצריכה מקרנה מיוחדת ומסכי ענק, בגודל 650 מ"ר), שאינה בהכרח תלת-ממדית. עותקים רבים של "האביר האפל" המותאמים לשיטת האיימקס, יצאו לשוק עם עליית הסרט למסכים בארה"ב, בסוף השבוע שעבר. והקהל, כך מתברר, נענה להקרנת גרסת האיימקס, וכל הכרטיסים במכירה המוקדמת לבתי הקולנוע בעלי המקרן המיוחד והמסכים הגדולים אזלו. איכות תמונת האיימקס גבוהה פי 90(!) מהאיכות המושגת בצילום בציוד היי-דפינישן, שאף הוא כבר בעל הרזולוציה הגבוהה.
וזה עדיין רק חלק מהמשוואה. לפני כמה חודשים, כשביקר בארץ ג`פרי קצנברג, ממנהלי אולפני "דרימוורקס", הוא ציין בביטחון שהחזון העתידי של הקולנוע הוא מעבר כמעט טוטאלי להקרנות תלת-מימד. עד כמה שהצהרה זו נשמעת אולי תמוהה, בתקופה האחרונה היא הולכת ומתממשת, מאחר שמדובר במהלך אסטרטגי משותף ומתוחכם שהאולפנים ההוליוודיים הגדולים יזמו ונערכו אליו. הם הודיעו על מחויבותם להנחלת חוויית התלת-מימד לקהל הרחב. כבר הקיץ נוכל לראות בארה"ב, באירופה וגם בארץ סרטים בשיטה זו, ובהמשך יותר ויותר סרטים יצולמו על מנת להיות מוקרנים אף הם בדרך זו.
השבוע נערכה ב-YesPlanet בקניון איילון שברמת-גן פרזנטציה למתקפת סרטי התלת-מימד הצפויה לפקוד אותנו בקרוב. מוקי גרידינגר, בעל חברת "תיאטראות ישראל", והבעלים של YesPlanet ברמת-גן והקומפלקס החדש בחיפה, ציין שהמגמה נועדה לא רק להילחם בתופעת ההורדות הפיראטיות והקולנוע הביתי המתוחכם, אלא גם להתחרות על לב הקהל מול הגירויים הבידוריים-תרבותיים האחרים שמוציאים אותו מהבית, כמו תיאטרון, מופעי מוזיקה ואירועי ספורט.
הוא ציין, והעובדות אמנם ידועות, ששיטת הקרנת סרטים בתלת-מימד אינה חדשה, ולמעשה מתקיימת בשיטות כאלה ואחרות כבר כ-50 שנה, אם כי מעולם לא הפכה לשיטה המונית רווחת. ולמרות השיפור הטכני העצום באמצעי הצילום והקרנת הסרטים, אופן הצפייה לא השתנה בהרבה. הצופה עדיין חייב להרכיב משקפיים מיוחדים, שרק באמצעותן תסופק לו אשליית התלת-מימד. גרידינגר דיבר על השקעה מאסיבית של החברה שבבעלותו במקרנים דיגיטליים בעלי יכולות הקרנה גם בתלת-מימד, בעלות של 100 אלף יורו לכל מקרן. במשקפיים המיוחדים, שעלותם 50 דולר לזוג , ייעשה שימוש רב-פעמי, כאשר בתום כל הקרנה הם ייאספו מהצופים ויעברו שטיפה במכונה מיוחדת, להבטחת הסטריליות. לצופה, התענוג הזה יעלה 40 ₪ במקום 35, מחיר קולנוע רגיל. נכון לעכשיו, רק YesPlanet אילון וחיפה הם בתי הקולנוע היחידים היום בישראל עם טכנולוגיית הקרנה ב Digital 3D.
הסרט הראשון בעולם, וגם בארץ, המוקרן בדיגיטל תלת-מימד לקהל הרחב (במקביל לשיטה הרגילה) הוא "מסע אל בטן האדמה", של אריק ברוויג, עיבוד נוסף לספרו הנודע של ז`ול ורן (עיבוד קולנועי קודם לספר נעשה כבר ב-1959, ומאז הופקו גם כמה סרטי טלוויזיה על פי היצירה). סרט הרפתקאות רווי אפקטים, בכיכוב ברנדן פרייזר, שמתאים להקרנת תלת-מימד. בקרוב נראה סרטי קולנוע רבים נוספים בתלת מימד, כמו "טרמפ לירח", "בולט", "שרק 4", "עידן הקרח 3", "אווטאר" של ג`יימס קמרון, "צעצוע של סיפור 3" של דיסני פיקסאר ועוד. יש להבין שרק סוגים מסוימים של סרטים (הרפתקאות, בדיוני, אפקטים, אנימציה, אקשן ואולי גם מותחנים) הם אפקטיביים לשיטה, וסביר להניח שלא נראה דרמות או קומדיות רומנטיות המוקרנות לקהל הרחב בשיטה זו.
בתי הקולנוע של הרשת החדשה ממשפחת YesPlanet שנפתחה לאחרונה בקניון Cinemall (לשעבר לב המפרץ) מצוידים כולם במקרנות דיגיטליות. את מהלך החדרת ההקרנות הדיגיטליות (אם כי לא בתלת-מימד) החלה "גלובוס גרופ" באחד מאולמותיה בקניון עזריאלי בתל-אביב, שציידה במקרן דיגיטלי והצופים זכו לראות בשיטה זו את "איירון מן" ו"אינדיאנה ג`ונס וממלכת גולגולת הבדולח".
YesPlanet החיפאי מכיל 23 בתי קולנוע משוכללים ומתקדמים, בתפוסה כוללת של כ-4,000 מקומות ישיבה. בין היתר מצוידים האולמות במסכי ענק, עם יחס ממוצע של רוחב מסך לאורך אולם של 1:1.4, לעומת היחס 1:2.5 שהיה מקובל בעבר. גם מערכות הסאונד הן מהמילה האחרונה בעולם: בעלות ראש דיגיטלי, מעבד של דולבי דיגיטל, מגברים ורמקולים של JBL, בהם נעשה שימוש בטקס האוסקר האחרון. הסאונד של הסרט מגיע משישה ערוצים שונים, ימין, אמצע, שמאל וקדמת האולם, ובחלק האחורי של האולם ערוצי הסראונד. נוצר אפקט שהסאונד והאפקטים "מטיילים" באולם כולו.
אבל בשורה התחתונה צריך לזכור, שכל שיפור טכני לא יהפוך סרט רע לטוב, ומהוליווד אנחנו מצפים בראש ובראשונה למחויבות לסרטים טובים.