סרטו של אמיר קוסטוריצה על הכדורגלן המיתולוגי, ג`וליה רוברטס כאשתו של ווילם דפו ועוד 4
"מראדונה" (ספרד-צרפת 2008)
דוקומנטרי. הבמאי אמיר קוסטוריצה יוצא לחקור את התופעה ששמה דייגו ארמנדו מראדונה. המפגש ביניהם לוקח לכיוונים שונים ומגוונים. קוסטוריצה החליט כנראה מראש שלא יצליח לפענח-לפצח את החידה ששמה מראדונה - כדורגלן עבר מפואר, הגדול מכולם (פרט לפלה, אולי) וכעת מאמן וסגן נשיא קבוצת כדורגל, נרקומן לשעבר, סלב, כוכב בידור ומנחה טלוויזיה פופולרי ואב שמגלה מחדש את בנותיו. לפיכך הוא יוצא איתו למסע מרתק בן כמה שנים (הפקת הסרט החלה ב-2005 והסתיימה ב-2008), חובק זמנים ואירועים סוערים מחיי הכדורגלן. קוסטוריצה מוצא הקבלה בין הכוכב הארגנטיני הפנומינלי וגיבורי סרטיו שלו, "דולי בל", "מסע עסקים של אבא" ו"החיים הם נס". המוזיקה השזורה לאורך הסרט היא תחום נוסף המחבר בין השניים. ויש כמובן את סיפורו האישי המורכב של מראדונה, עלייתו ממשכנות העוני של בואנוס איירס לפסגת הקריירה ככדורגלן-על נערץ, שהפך לאגדה עוד בחייו והסרט מאפשר לצפות בביצועיו המבריקים וחסרי התקדים על הדשא. מראדונה הוא המודל היחיד שההערצה אליו בחייו מגיעה לשיאים יוצאי דופן. מראדונה הוא דת שלכבודה הוקמה כנסייה. מראדונה הוא אושייה פוליטית מהפכנית-חתרנית בת זמננו: על זרועו הימנית קעקוע של צ`ה גווארה, את שער "יד האלוהים" כנגד אנגליה הוא מגדיר כנקמה על פלישת האנגלים ומרגרט תאצ`ר לאיי פוקלנד, חבריו הטובים הם פידל קסטרו (שבארצו קובה הצליח הכוכב להיגמל מההתמכרות לקוקאין, שכמעט עלתה לו בחייו) ונשיא ונצואלה הוגו צ`אבז, ויחד איתם הוא תוקף בחריפות בכל הזדמנות את ג`ורג` בוש. מראדונה גם הביא כבוד לדרום העני של איטליה כשבמרוצת שנות ה-80 קבוצת נאפולי שבה כיכב גברה על יריבותיה המושבעות מהצפון העשיר, יובנטוס, אינטר ומילאן, וזכתה פעם בדאבל ופעם נוספת באליפות. הכדורגלן גם גרם לקרע חברתי בנפולי כאשר בחצי גמר מונדיאל 1990, קרא למעריציו תושבי העיר, שאירחה את המשחק, לתמוך בארגנטינה במשחקה נגד איטליה. קוסטוריצה מביא על קצה המזלג ואולי קצת יותר (אילו רצה עוד יותר, היה צורף להרחיב את הפרויקט לסדרה) קטעים שונים מהפאזות השונות והמגוונות בחיי אמן הכדור שהפך אייקון תרבות. 90 דקות. סרט בועט וכובש. מסמך תיעודי משעשע, מרגש, מבדר ומחכים. "בוי A" (אנגליה 2007) דרמה. סרטו של ג`ון קרולי. בוי A (אנדרו גארפילד) הוא צעיר בן 24 המשתחרר מבית הכלא, לאחר שריצה בו עונש מאסר ארוך, של 14 שנה, על פשע נורא שביצע בהיותו ילד. קצין המבחן טרי (פיטר מולן) התומך בו ומעודד אותו לשוב לחברה הנורמטיבית, משכנע אותו לשנות את שמו ועובד איתו על בניית דמות ואישיות חדשים, שאין להם דבר וחצי דבר עם הצעיר שהיה בזמנו שותף לביצוע המעשה המזעזע. בעזרת טרי, ג`ק מצליח למצוא דירה במנצ`סטר, מקום עבודה בו מצוותים לו צעיר נוסף, כריס (שון אוונס), שהופך לחברו הקרוב, והוא אף מתאהב בצעירה, מישל (קייטי ליינוס). ג`ק מתייעץ עם טרי, האם לגלות למקורבים אליו פרטים על עברו, אך זה מזהיר אותו שלא יחשוב על כך אפילו. אלא שהדבר יגיע ממקום אחר לגמרי, בלתי צפוי לחלוטין. 100 דקות. סרט מורכב וטעון, שאווירתו המשדרת עננה רובצת נבנית ללא דופי. יחד עם זאת, קיימות כמה חוליות חלשות מהותיות בתסריט, שפוגמות בפסיפס המלא. "לחזור בקיץ" (ארה"ב 2008) דרמה. סרטו של דניס לי. בני הזוג טיילור, צ`רלס (ווילם דפו) וליסה (ג`וליה רוברטס) נוסעים למפגש משפחתי, בבית אחות האם, ג`יין (אמילי ווטסון). צ`רלס עצמו הוא פרופסור מצליח לספרות, העומד להתמנות לנשיא האוניברסיטה, ואילו ליסה סיימה סוף סוף את לימודיה בקולג`, לאחר שבמשך שנים רבות זנחה את השלמת השכלתה, לטובת גידול הילדים - הבן מייקל (ריאן ריינולדס), סופר רומנים רומנטיים ידוע, והבת ריין (שאנון לושיו). טרגדיה משפחתית פתאומית ולא צפויה קוטעת את האידיליה, ולאחריה צפים ועולים שרצים שונים ומשונים מתיבת הפנדורה המשפחתית. 96 דקות. לי מנווט באקרובטיות בסבך היחסים המורכבים שיצר, והדרמה הדוקה, משוחקת ומבוימת היטב. יחד עם זאת הסיפור, על רבדיו הפסיכולוגיים, לא מגובש דיו ומכיל כמה וכמה פרצות מטרידות ופשטניות. "הונאה" (ארה"ב 2008) דרמה-מתח. סרטו של מרסל לנגנגר. חייו של ג`ונתן (יואן מקגרגור) רואה חשבון מרובע ובודד, משתנים לחלוטין כאשר הוא פוגש במקרה באחד המשרדים בוויט (יו ג`קמן), עורך דין שרמנטי, שבניגוד לאחרים מתקרב אליו ומתיידד איתו. עד מהרה מכיר וויט לג`ונתן עולם קסום וחדש הכולל מגרשי טניס, מועדוני לילה אקסקלוסיביים ופיתויים שלא הכיר. הוא הופך לחלק מ"הרשימה", מועדון דיסקרטי סגור המיועד לגברים ונשים מהחברה הגבוהה, שנפגשים זה עם זו למטרות סיפוק גופני בלבד. בתחילה הוא נהנה מהסידור אבל כאשר הוא מחליט להדק את הקשר עם אחת הנשים (מישל וויליאמס) שהכיר דרך "הרשימה", ולהפר את כללי המועדון, הוא מסתבך בחשד לרצח האישה וגם הקשר שלו עם וויט מקבל תפנית קיצונית. עם ליסה גיי המילטון, נטאשה הנסטרידג`. 108 דקות. למרות צמד השחקנים האיכותיים והכריזמטיים המובילים את הסרט, הנוסחה השקופה והמוכרת של הסיפור הופכה אותו לעוד מוצר סטנדרטי מפס הייצור האמריקני-מסחרי-שבלוני. "הבכי הראשון" (צרפת 2007) דוקומנטרי. סרטו של ז`יל דה מטר, שחוקר ובוחן את האופן שבו מתייחסות נשים שונות בתרבויות שונות לתהליך המופלא של הלידה. ההתמקדות היא באותו רגע מופלא בו יוצא התינוק מהרחם לאוויר העולם, ובכיו הראשון - אחד הצלילים המופלאים שהאם שומעת. הסרט מציג נשים שונות ברחבי הגלובוס ואת האופן הייחודי בו החליטה כל אחת מהן להביא את ילדה לעולם, פונקציה של תרבות, אמונה או בחירה אישית. אישה מקסיקנית בוחרת ללדת בים עם דולפינים, אישה אחרת מוותרת על לידה בבית החולים ומעדיפה לעשות זאת בביתה וכו`. 99 דקות. "כמו גדולים" (צרפת 2007) דוקומנטרי. סרטו של פרנסואה מרי. ילדים מחקים את מקצועות הוריהם ומשחקים בלהיות רופא, מורה, שוטר, איכר ועוד. הסרט מציג את האופן שבו תופסים הילדים, בני 8 ו-9, את מערך החיים של הוריהם, וזוהי עבורם נקודת התייחסות שתגרום להם בעתיד להבין את עולם המבוגרים, תפקודו ואת מקומם בו. מקצועותיהם של הוריהם מהווים עבורם, מבחינה זו, נקודות ציון ואחיזה בחיים האמיתיים, אבל לעתים האופן בו הם תופסים דברים שנראים מובנים מאליהם, מפתיע, שונה ויוצא דופן. 82 דקות.
10/09/2008
:תאריך יצירה
|