"ואלס עם באשיר" הפסיד את האוסקר ל"פרידות" היפני. "נער החידות ממומביי" הוא הזוכה הגדול באוסקר
שוב בלי אוסקר, בפעם שמינית
06:07 לפנות בוקר. ליאם ניסן ופרידה פינטו, השחקנית ההודית שקנתה את עולמה ב"נער החידות ממומביי". מציינים את שמות חמשת המועמדים לאוסקר הסרט הזר. ליאם ניסן פותח את המעטפה, ונראה מופתע כשהוא מכריז: "פרידות", יפן. גם "ואלס עם באשיר" לא עשה את זה. פעם שמינית שסרט ישראלי שמגיע לחמישייה הסופית לא מצליח להביא את הפסלון המוזהב לישראל. ודווקא בשנה שבבה נראה הפרס הזה קרוב מאי פעם. אבל רק קרוב, מתברר.
מי שכן זכה ובגדול הוא "נער החידות ממומביי". פרס הסרט הטוב ביותר הוגש לו על ידי סטיבן שפילברג, ויחד עם מפיק הסרט כריסטיאן קולסון והבמאי דני בויל (שקודם לכן העניקה לו ריס וויתרספון את פרס הבמאי) עולה לבמה חבורה הודית עליזה, שכללה את כל הצוות ממומביי, כולל השחקנים, הילדים והנערים, שהופכת לדבוקה שמחה ונרגשת. בסך הכול קטף "נער החידות ממומביי" לא פחות משמונה פסלונים. ולחשוב שלאחר שיוצריו התקשו לשווק אותו בהתחלה וכמעט איבדו את האמון בו ואפילו שקלו להוציא אותו ישר לספרויות הדי.וי.די!.
מיני-הפתעה נרשמה בטקס, כאשר שון פן ("מילק") הניף את פסלון השחקן הראשי, ולא זוכה גלובוס הזהב ומי שנחשב לפייבוריט, מיקי רורק ("המתאבק"), שחזר אמנם למרכז תשומת הלב בזירת הקולנוע, אבל לא קטף את הפרס המיוחל. פן בחר ברוח הסרט, העוסק במאבק ההומוסקסואלים לשוויון זכויות והזדמנויות, לחזק את המסר של הסרט ולהדגיש שכל בני האדם נולדו שווים וזכאים להתייחסות חברתית שווה. השחקנית קייט ווינסלט ("נער קריאה") זכתה סוף סוף באוסקר, לאחר שש מועמדויות קודמות שכשלו במשימה, ובדיוק כמו ב"גלובוס הזהב", שם הוענק לה הפרס על "חלון פנורמי", פצחה במופע גניחות ובכיות חסר שליטה כמעט, במהלך נאום התודה שלה.
מתיחת פנים
השנה ערך טקס האוסקר סוג של מתיחת פנים, שהיו לה פנים לכאן ולכאן. רעיון חדש שנהגה במסגרתו זוכי עבר בקטגוריית המשחק עושים מחווה למועמדים הנוכחיים, נראה כמוצלח למדי. כך פרגנו סופיה לורן, שירלי מקליין, האלי ברי, ניקול קידמן ומריון קוטיאר, כל אחת בתורה, למועמדות מריל סטריפ, מליסה לאו, אן התאוויי, אנג`לינה ג`ולי קייט ווינסלט, שהוכרזה לבסוף כזוכה, כאמור. בחטיבת הגברים היו אלה זוכי העבר אדריאן ברודי, רוברט דה נירו, בן קינגסלי, אנתוני הופקינס ומייקל דאגלס שהרעיפו מחמאות על המועמדים ריצ`רד ג`נקינס, פרנק לנג`לה, בראד פיט, מיקי רורק ושון פן, הזוכה.
זוכות העבר אווה מארי סיינט, אנג`ליקה יוסטון, וופי גולדברג, גולדי הון וטילדה סווינטון, פרגנו כל אחת בתורה לשחקניות המשנה המועמדות, איימי אדמס, ויולה דייוויס, טראז`י פ. הנסון, מריסה טומיי ופנלופה קרוז, שהייתה זו שקטפה בסוף את הפרס. במסגרת התודות שלה לחברי האקדמיה לוודי אלן, במאי "ויקי כריסטינה ברצלונה", הסרט בזכותו זכתה, לא שכחה לשלוח תודה ענקית גם לבמאי פדרו אלמודובר, שבזכות התפקידים השונים והמגוונים שהעניק לה, הגיעה עד הלום. היא סיימה בכמה מילים בספרדית.
זוכי העבר כריסטופר ווקן, קווין קליין, קובה גודינג ג`וניור, אלן ארקין וג`ון גריי, פרגנו כל אחד בתורו לשחקני המשנה המועמדים, ג`וש ברולין, רוברט דאוני ג`וניור, פיליפ סימור הופמן, מייקל שאנון והית` לדג`ר המנוח, לו הוענק כצפוי הפרס. רגע מרגש נרשם כאשר הוריו ואחותו עלו לבמה, הודו על הפרס והעלו על נס את פועלו הקולנועי של השחקן הצעיר והמוכשר, שמת בגיל צעיר כל כך.
בתחילת הטקס סטיב מרטין וטינה פיי העניקו לתסריטאי "מילק" דסטין לאנס בלאק את פרס התסריט המקורי, והוא בחר לשתף את חברי האקדמיה בדרך שבה למד לא להתבייש בזהותו המינית ולא להסתירה, וקרא להומוסקסואלים וללסביות להמשיך במאבק למען מניעת אפלייה ודעות משוחדות נגדם, שעדיין קיימות. מרטין ופיי גם העניקו לסיימון בופוי את פרס התסריט המעובד ממקור ספרותי, על "נער החידות ממומביי".
ג`ניפר אניסטון וג`ק בלאק העניקו ליוצרי "וול-E" את פרס סרט האנימציה, ובמאי הטקס לא התאפק וקלט את תגובותיה המחויכות באולם של אנג`לינה ג`ולי, כאשר האקסית של בעלה, אניסטון כידוע, ערכה דיאלוג מבודח עם בלאק, לפני הגשת הפרס.
בכלל, נראה שהטקס במתכונתו החדשה אמנם עדיין ארוך מדי וטרחני, אבל התכנס לתוך עצמו והתמקד בהקשרים הקולנועיים שלו, החל מבחירת המנחה, יו ג`קמן, שהתבררה כהברקה, במקום לסמוך על קומיקאים סטנדאפיסטים שלא בהכרח שייכים לתחום, שייצרו ערב עתיר בדיחות, דאחקות וגימיקים. ג`קמן הנאה והכריזמטי.שר ודילג באקרובטיות על הבמה, והפעיל במהלך הטקס שורה של רקדנים. הוא פתח במונולוג שהתייחס למשבר הכלכלי, הודיע שאמנם כיכב בסרט "אוסטרליה", אך בגלל בעיות תקציב יצטרך לעשות כעת את "ניו זילנד". כן ציין שהתבקש לוותר על אקט פתיחה, מטעמי תקציב, ולכן יעשה זאת לבד. וכאן הגיע מפגן מרשים של ריקודים נוסח המיוזיקל הקלאסיים, כשג`קמן עורך מחוות לסרטים המועמדים לאוסקר, כשהתפאורות והרקעים שמאחוריו מתחלפים בהתאם, והוא אף יורד לאולם ולוקח בזרועותיו את אן התאוויי (שהייתה מועמדת על "רייצ`ל מתחתנת"), כדי שתגלם מולו את נשיא ארה"ב שסרח, בפרודיה קטנה ומקסימה על "פרוסט/ ניקסון".
לקראת סוף הטקס נערכה עוד מחווה קולנועית מרשימה בהובלתו של ג`קמן, כשהזמרת ביונסה מסייעת לו, ובה הצדיעה חבורת רקדנים למיוזיקל קלאסיים וחדשים, מ"גריז" ועד "מאמא מיה". את הכוריאוגרפיות לנאמבר המרשים והייחודי הזה ביים במיוחד לטקס באז לורמן ("מולאן רוז`", "אוסטרליה").