הסרט "מופע החיים של גוטל בוטל" מופץ מסחרית באינטרנט תמורת תשלום של 5 ש` באמצעות sms. המפיק והיזם יריב מוזר מסביר איך שיטת הפצה זו תביא לסרט הרבה יותר צופים
להגיע ישירות אל הקהל
הנה בשורה אלטרנטיבית חדשה בתחום הפצת-הקרנת סרטים ישראליים חדשים באורך מלא. מעתה גם האינטרנט יהיה פלטפורמה לגיטימית להקרנה ראשונית ובלעדית של סרטים ישראליים חדשים באורך מלא והפצתם המסחרית. החל מהיום (שני) יופץ סרטו של הבמאי דניאל סיון, "מופע החיים של גוטל בוטל", שצולם בווידאו HD, רק ברשת האינטרנט. אין כאן גימיק. זהו סרט ישראלי בן 85 דקות, שעבר את מסלול ההפקה הרגיל אותו חווים סרטים רבים שנעשים כאן, בעיקר בזירת הקולנוע העצמאי, ואף זכה בתמיכת קרן הקולנוע הישראלי. אלא שהצפייה בו לא תתאפשר בבתי הקולנוע או באמצעות השכרת הסרט בדי.וי.די.
כאמור, בסרט ניתן יהיה לצפות באמצעות האתר הייחודי שלו, http://www.gotelthemovie.com, בשתי דרכים: הורדת הסרט למחשב או צפייה ישירה בו. הכניסה לאתר תינתן באמצעות שליחת sms, תמורת חמישה שקלים בלבד, ובתמורה יינתן לשולח קוד צפייה אישי. לצורך זה נשכרה חברת "אינפומושיין" שמטפלת בנושא מערכת ה-sms והתפעול מול חברות הסלולר. את אתר האינטרנט של הסרט בנתה חברת "אקספים", ועיצובו הגרפי בסגנון בית קולנוע הרוס נעשה על ידי סטודיו שגיא שטרן.
מי שעומד מאחורי הפרויקט הזה הוא יריב מוזר, מפיק ובמאי ("המלחמה הראשונה שלי") שהפיק יחד עם אריק ברנשטיין ושי אברמוב את "מופע החיים של גוטל בוטל" ומנהל את חברת "מוזר פילמס". "מדובר במהפכה של ממש בקולנוע הישראלי", הוא טוען. "היא תאפשר חשיפה של סרטים ישראליים בפני קהלים חדשים שהאינטרנט הוא עולמם, כמו ילדים ובני נוער". למיזם שותף גם כתריאל שחורי, יו"ר קרן הקולנוע הישראלי, המסביר כי "דרכי ההפצה המסורתיות אינן מתאימות לכל היוצרים ואלה, במיוחד הצעירים, מחפשים אפיקים חלופיים, הן בגלל אופי הסרטים השונה שהם יוצרים והן בגלל השיקולים המסחריים. זהו עידן חדש בהפצת הקולנוע הישראלי וזוהי רק ההתחלה".
מוזר: "אני לא רוצה להתייחס למצב בתי הקולנוע היום ועד כמה מהם פתוחים לסרטים צעירים ולסרטים עצמאיים. אני מחפש את הפלטפורמה שתאפשר לי לראות תוצאות כלכליות ולא אהיה תלוי במתווכים וגם אגיע לקהל שלי בצורה הכי ישירה".
ללכת עם האינטרנט, לא נגדו
זו הדרך להגיע לקהלים שלא מגיעים לבתי הקולנוע?
"בהחלט. הסרט שלנו פונה לקהל של בני 12 ומעלה, שרבים מהם לא מגיעים לקולנוע, לא נחשפים לסרטים ונמצאים רק באינטרנט, וזה חדשני ומצטרף גם לרוח הסרט, ולכן הלכנו על זה".
אבל המהות של החוויה הקולנועית זו היציאה החוצה וצפייה בחשכה באולמות מעל גבי מסך רחב, בהקרנה דיגיטלית עם תמונה וסאונד מעולים
"אני לא כופר בחוויה הזו, אבל כעת ניתנת האפשרות להוריד את הסרט מהאתר והצופה יוכל לצרוב את הקובץ על די.וי.די ולהקרין אותו לעצמו בבית ואפילו להזמין את החברים שלו. אני נותן לו את כל החוויה. הרי הצפייה בבתי הקולנוע רק הולכת ויורדת. יש היום דור שלם של אנשים שמורידים סרטים באינטרנט, ואני נותן לו את זה תמורת 5 ש"ח. אני לא אומר שהצפייה הביתית מחליפה את בית הקולנוע, אבל אם היום אתה צריך להילחם בסרטים הוליוודיים גדולים, אז אני לא נלחם בהם. אני בונה על קהל שמחפש משהו אחר ולכן אני משתמש באינטרנט. מבחינתי, זו עוד אפשרות להפיץ קולנוע.
"מה האפשרות האחרת שלי? להגיע לסינמטק תל-אביב ולבנות על אלף צופים במקרה הטוב, שיבואו לראות את הסרט? הרי מתוך כ-20 סרטים ישראליים שמופצים בשנה, אולי אחד או שניים באמת חוצים את הקו של להגיע למאות אלפי אנשים. הם נשכחים בתהום הנשייה, אף אחד לא שמע את קולם, והיום, דרך האינטרנט, יש לי דרך להגיע לעשרות ומאות אלפי אנשים, בתמורה לתשלום חד-פעמי שבכוונה ייעדנו אותו לילדים. אין לי בעיה שהם יפיצו אותו בצינורות הלא חוקיים. אם הגעתי למצב שהפיצו אותי בצורה כזאת, אז אדרבא. כנראה שהצטרפתי לשמות הגדולים. אני בעד ללכת עם האינטרנט ולא נגדו".
אתה בעצם יוצא נגד התהליך הרגיל: סרט שיוצא לבתי הקולנוע, לאחר מכן לדי.וי.די, אחר כך ל-VOD ולבסוף לערוצי הסרטים בטלוויזיה
"שרשרת ההפצה הקלאסית שאתה מתאר ניתנת עכשיו לבחינה מחדש. פרט לכך, אתה יכול להתחיל באינטרנט, ואחר כך הסרט יתגלה כקאלט, אז הוא יילך לבתי קולנוע ויזכה בחוויית צפייה קבוצתית, ואחר כך נוציא אותו בדי.וי.די ואחר כך נלך לטלוויזיה. אין היום פסול לשנות את שרשרת ההפצה המקובלת. אני אומר, בוא נאתגר את זה, בוא נבדוק את זה בעזרת `מופע החיים של גוטל בוטל`".
אולי אופי הסרט הכתיב את דרך ההפצה הזו?
"זה סיפור חווייתי על אדם שמתחיל לכישלון, ממציא את עצמו מחדש בזה שהוא בונה לעצמו פיצול אישיות בשם `גוטל בוטל`, הופך להיות כוכב של המדינה, ומתוך הכוכבות הזאת הוא בסופו של דבר גם מתמוטט. זה סיפור אופרת רוק קלאסית שאנחנו מאמינים שגם פונה לילדים ונוער. זה סרט שמשלב אנימציה ושירים ומוזיקה ורוק, וקטעים של מחזמר, ואחר כך זה חוזר להיות כאילו דוקומנטרי. התפרענו בסרט הזה. התקבלנו לשני פסטיבלים בארצות-הברית, לפסטיבל המוזיקה והקולנוע בשיקאגו, ולפסטיבל אינדי-ספיריט בקולורדו, אירוע קולנועי מאוד חשוב לקולנוע עצמאי. במיילים שבהם דווח על קבלת הסרט כתבו לנו שהוא נע בזיגזג שבו אי אפשר לצפות מה תהיה הסצנה הבאה. זאת החוויה של הסרט הזה, הוא באמת לא דומה לשום דבר שנעשה עד היום בקולנוע הישראלי, ולכן גם יופץ בדרך כזו".
קרן הקולנוע הישראלי תמכה
"מופע החיים של גוטל בוטל" (שבכורתו נערכה אתמול בסינמטק, בפעם הראשונה והאחרונה בשלב זה על מסך גדול) מבוסס על אופרת רוק, שהוצגה במשך עשור בסצנת הרוק האלטרנטיבית של תל-אביב, על ידי קבוצת גוטל בוטל שבראשה היוצר נתי אורנן. הסיפור בעצם מגולל את סיפורו של נתי, מוזיקאי אלמוני שחי בעולם אפרורי ונטול תהילה, והקריירה שלו מדשדשת. ומתוך השפל אליו נקלע, הוא בורא את הדמות גוטל בוטל, והיא זו שמגשימה את חלומותיו. הוא זוכה בהצלחה מסחררת, באהבה חדשה ובאהדת הקהל. אבל בגלל פיצול האישיות בין מי שהוא לבין הדמות המומצאת, נתי מאבד אחיזה במציאות, ועליו להילחם על זהותו ושפיותו. בסרט משחקים לצד אורנן הילה גושן, טל וגנר, נועה ליבוביץ`, סמדר יערון, איילת רובינזון, נדב בושם ובתפקיד אורח יורם לוינשטיין.
לדבריך, הסרט עבר למעשה את כל האישורים וקיבל תקציב מקרן הקולנוע הישראלי
"לגמרי, אבל במסלול שהקרן בנתה במיוחד עבור קולנוע עצמאי ואלטרנטיבי של יוצרים צעירים. גם עבורי כמפיק וגם עבור הבמאי, דניאל סיון (בן 24), זהו פיצ`ר עלילתי ראשון. הסרט הקודם של דני, `המלחמה של גיורי`, שזכה בפרס בפסטיבל חיפה, חגג את הקולנוע הדוקומנטרי ועשה גם בו ניסיונות".
נראה לך שהשיטה הזו יכולה להפוך לטרנד שכיח גם של הפצת סרטים מיינסטרימיים?
"הלוואי. אני מקווה שיהיו עוד יוצרים שיילכו בדרכנו".
שיטת ההפצה הזו של סרטים חדשים, ישירות בפלטפורמה של האינטרנט, מוכרת בעולם?
"שמעתי שמשתמשים בשיטה הזו באנגליה, והייתה לזה גם שם תמיכה מהגופים הקולנועיים המוסדיים, כמו אצלנו. לולא כתרי (כתריאל שחורי) זה לא היה קורה. אני מעריך את היכולת שלו לצאת מהשטנץ וללכת בראש משוגע וצעיר. אני חייב להוריד בפניו את הכובע על כך. הוא אמר שהוא קיבל את ההשראה מאנגליה ואמר, בוא נלך על זה. המיזם - והמימון שקיבלנו בהפקה, בהפצה ובבניית האתר - לא היה קורה אילולא קרן הקולנוע הייתה מאמינה בפרויקט הזה. מה שכן, בכל הניסיונות בתחום באנגליה, וגם במידה מסוימת בארצות-הברית, לא נעשה שימוש לגביית תשלום על הצפייה וכניסה לאתר בשיטת ה-sms. זה רעיון שלי. הצופה בוחר לצפות בסרט בדיוק כמו שהוא בוחר להדיח מישהו ב`האח הגדול`".
למרות החדשנות והמעוף שבשיטה, היא מעוררת שאלות רבות. ראשית, האינטרנט נתפס כזירה פירטית להורדות בלתי חוקיות של סרטים, שפוגעת בזכויות היוצרים, וכשם שהוא פגע קשות בתעשיית המוזיקה והוריד באופן דרסטי את רכישת האלבומים שמופצים על ידי חברות התקליטים, כך הוא עלול לפגוע גם בתעשיית הקולנוע. שנית, מתברר שליוצרי "מופע החיים של גוטל בוטל" יש כנראה בטן מלאה כנגד מפיצי הסרטים הגדולים בארץ, בעיקר כשהמדובר במפיץ הסרטים הישראליים המוביל, משה אדרי.
ניסיתם להפיץ את הסרט בבתי הקולנוע, ב"סינמה סיטי" של אדרי למשל?
"מאוד קשה היום ליוצר צעיר וליוצרי הסרטים העצמאיים להגיע למפיצים הקלאסיים של המיינסטרים. הם אנשים עסוקים מאוד כנראה. תנסה להשיג את אדרי בטלפון. תנסה לקבל תשובה מפנינה אדרי אם היא צפתה בסרט או לא. אני עובד היום עם ערוץ 10 ו-yes, וערוץ 8 וקשת ורשת, וכולם חוזרים אליי. אבל כשזה מגיע למפיצי הקולנוע המוסדיים הוותיקים, אתה נתקל בדלתות אטומות. אבל זה בסדר, הם אוהבים את הביזנס שלהם, ואני מחפש את הדרכים שלי להגיע לקהל היום".
תגובת חברת "יונייטד קינג": "מעולם לא בוצעה אלינו כל פנייה על ידי יריב מוזר או על ידי מישהו אחר מהפקת הסרט. `יונייטד קינג` ידועה כחברת הפצה שמכבדת כל יוצר ישראלי שפונה אליה ונותנת לו במת ביטוי. החברה רואה עצמה כ`בית של הקולנוע הישראלי`. בעניין הסרט הספציפי הזה, כאמור לא נעשתה אלינו בכלל פנייה בנידון".