סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מחול
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ריאיון
 
מאת: הילה אהרון בריק הפסיון של אורפיאוס
 

 
 
דוד זבה יצר אופרה חדשה בעברית המבוססת על המוזיקה של באך ועל דמותו של אורפיאוס. שיחה


פסיון חדש נולד 

יום אחד החליטו אנשי "האופרה סטודיו" של בית האופרה הישראלית שנמאס להם להתנזר מן המוזיקה של באך. באך לא כתב אופרות ולכן מעולם לא נכלל ברפרטואר שלהם אבל כידוע - שום דבר לא עומד בפני הרצון. דוד זבה, המנהל המוזיקלי של "אופרה סטודיו" החליט לשנס מותניים וליצור אופרה חדשה, בעברית, מחיבור יצירות קוליות של באך.  התוצאה תבוצע בסוף השבוע הקרוב  בבכורה עולמית במסגרת פסטיבל האביב בראשון לציון.

איך עלה הרעיון?

“בתור `סטודיו אופרה`  נגזר עלינו לא להתעסק עם המוזיקה של באך כי הוא לא כתב אופרות וזו גזירה שלא היינו מוכנים לקבל על עצמנו. החלטנו  לצאת להרפתקה בסגנון פרינג`י ולעשות משהו עם המוזיקה של באך. למוזיקה הקולית של באך יש הרבה איכויות אופראיות וכמעט תמיד היא מתארת התרחשויות. הוא כתב ארבעה פסיונים וכל אחד מהם הוא אופרה נוצרית לכל דבר וההבדל היחידי הוא שהעלילה היא סיפור צליבתו של ישו שמסופר בכל פעם מפיו של אוונגליסט אחר.

"בחרנו אריות ורצ`יטטיבים מפורסמים ואהובים מהפסיונים, מהמגניפיקט ומהקנטטות של באך, סידרנו אותם בסדר מסוים ויצקנו לתוכם טקסט עברי, פיוטי עד כמה שאפשר, ובחרנו נושא שהעסיק את בני דורו של באך את קודמיו  ואת אלה שבאו אחריו מונטוורדי, גלוק, אופנבך – דמותו של אורפיאוס. קראנו לזה אורפיאוס פסיון  כאילו הצבנו לו עוד פסיון אופראי".

יש מי שהביע הסתייגות קלה מהמהלך היצירתי של זבה וחבריו. הוא מספר כי  "ברגע שאני בא ומציג את הפרויקט הזה  למוזיקאים, בצד ההתלהבות והחיוכים לפעמים נתקלתי גם בתגובות שתוהות בשביל מה או למה צריך לכתוב טקסט בעברית לבאך ורואות בזה סוג של חילול קודש. אנחנו חלילה לא מציעים אלטרנטיבה לבאך  ולא מציעים לשפר את באך. אי אפשר לשפר משהו  מושלם.

"לדעתי יש טעם לעשות את זה דווקא במקרה של באך כי הוא מלחין של הולכת קולות -  אצלו כל קול זה קיום, והראייה לכך שהוא כתב הרבה פעמים את אותן יצירות לכמה הרכבים שונים -  למשל אמנות הפוגה שנכתבה לרביעייה, לעוגב לצ`מבלו. הוא פחות מלחין של צבעים כמו רוול למשל.  אנחנו שומרים על אותם הקולות, אותם הצלילים ואותן ההרמוניות וזה עיקר התפארת או הארכיטקטורה ההרמונית. ואולי בגלל העובדה הזו כל כך הרבה אנשים במקומות שונים בעולם באפריקה, בדרום אמריקה מצאו בבאך  כר לכל כך הרבה אפשרויות. אנחנו עושים לו הרבה מאוד כבוד. למשל –אנחנו משתמשים בטוקטה ובפוגה ברה מינור בתור פתיחה לאופרה (המוזיקה המפורסמת ששימשה גם לפתיח סדרת האנימציה "היה היה"). ההרכב המנגן הוא רומנטי באופיו - פסנתר ורביעיית כלי קשת".

ההפקה היא קונצרטנטית או אופראית ?
 
"ההפקה אופראית לחלוטין ומבוימת בידיו המיומנות של דני ארליך   מי שיצא היה אתנו להרפתקה ניב הופמן שהוא שותף מלא לרעיון ולכתיבה אבל בסופו של דבר בגלל אילוצים טכניים דני ארליך מביים את זה והוא עושה פלאים עם היצירה הזו".

את תפקיד אורפיאוס מגלמת לימור אילן ויאיר גורן את המספר האוונגליסט. דמויות נוספות באופרה הן  אאורדיצ`ה, אפולו ושלוש מוזות.  זמרי האופרה סטודיו הם: איילה צימבלר , זהר אגמון, מימה מילוא, שירה שפיר, רינת גולדמן, ליליה גרצובה, נמרוד גרינבוים.

"אני כותב ליברית כמוזיקאי ולא כמשורר"

דוד זבה, שהוא גם מנצח וזמר בריטון, כתב לאופרה את הטקסט המקורי, בעברית,  ובמרכזו כאמור דמותו של אורפיאוס, שסיפורו זכה כידוע לעיבודים אופראיים רבים. האופרה של זבה מתחילה במקום בו נגמר המיתוס של אורפיאוס – לאחר שהוא עוזב את השאול. "הסיפור מתחיל איפה שנגמרים כל שאר האורפיאוסים. אחרי שהכל נגמר אנחנו מעמידים את אורפיאוס מול ההתחבטויות והשאלות הקשות שאנחנו לא יודעים אם הוא שאל את עצמו או לא  - האם איבד את אאורדיצ`ה בכוונה כדי להתמסר למוזיקה או האם אבדה לו זכות הקיום שלו. המפגש עם אאורדיצ`ה הוא מפגש עם החלום או האידיאה שלה, ההופעות שלה מתקיימות בזיכרונו ובחלומותיו".

אתה יכול לתאר את תהליך הכתיבה, איך כותבים למוזיקה כזו?

"כתבתי כבר למעלה מעשר אופרות  ואני כל הזמן אומר שאני עושה את זה כמו מוזיקאי ולא כמו משורר. התהליך הוא סוג של הפוך או הפוך. כשאני כותב אני חושב איזה טקסט היה גורם למלחין להלחין אותו בצורה הספציפית כמו שהוא הלחין. אני לא סתם כותב מילים אלא מנסה לחשוב דרך המלחין איזה משפט היה גורם  לו להלחין מוזיקה כזו.

אני בטוח שהרבה מלחינים עברו עם ליברתנים מסוימים כי הם היו באותו ראש שלהם וגם אחרי שכתבו את הטקסט הם שינו ושינו וביקשו לקצר ולהאריך על פי המוזיקה. לדעתי במפגש בין המוזיקה והטקסט ידה של המוזיקה תמיד על העליונה הראייה לכך היא ששירים עם טקסטים מזעזעים ומוזיקה יפה נשארים  ושירים טובים עם מוזיקה לא טובה לא נשארים. במפגש הזה המוזיקה תמיד מנצחת את הטקסט בההיררכיה ולפעמים מוחקת אותו.  לפעמים את שומעת שיר ומתאהבת בו ולא יודעת על מה הוא היה.  ולכן אני תמיד חושב על המוזיקה- איזה טקסט היה יכול להפעיל את באך ולגרום לו לכתוב את המוזיקה".

היו יצירות שהיה ברור לך מראש שייכנסו לאופרה?

"כן. האופרה מסתיימת באריה לסופרן מתוך המתיאוס פסיון שהיא האריה הכי יפה שבאך כתב, למרות שקשה להגיד במקרה שלו `הכי יפה` כי כל מה שיצא תחת ידיו היה זהב טהור. בחזרה הראשונה שביצענו את זה חלק מהזמרים התחילו לבכות". 
 
 
"האורפיאוס פסיון" יבוצע בבכורה עולמית ביום שישי, 27 במרץ 2009 ב-13:00 בהיכל התרבות ראשון לציון במסגרת "פסטיבל האביב".


למועדי מופעים >

24/03/2009   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע