יהודה עדר על ההפתעות והגילויים בעבודה לקראת המופע משירי אריק איינשטיין בפארק הירקון - על העבודה עם שרית חדד ועל ההחמצה של מיקי גבריאלוב
שרית חדד זמרת רוק
אם יבקש ממני מישהו לא מפה לסכם בשתי מילים מה זה בית מבחינתי, או מה זאת ישראל, אני אגיד לו "אריק איינשטיין". את סוד הקסם של האיש הזה שהתחיל כפסקול של תקופה והפך לפס הקול של הלב שלנו - בהתחשב בכך שכל כך הרבה כבר השתנה במשך השנים אבל כלום לא השתנה באהבה - קשה לפצח.
"אלה קודם כל שירים טובים מאוד", אומר יהודה עדר, המעבד האמנותי של "אני ואתה בפארק", ערב המחווה לאריק איינשטיין בפארק הירקון. "איך שלא תהפוך את זה, בתור אחד שנפגש עם השירים האלה בצורה מרוכזת, אלה שירים נורא טובים". ובכל זאת לי נדמה שעם כל הכבוד לשירים, זה הרבה מעבר לזה. זה משהו בעיניים, בשפת הגוף, בתחושה הזאת שגם אם אתה לא מכיר אותו, אריק איינשטיין הוא חבר שלך.
ב- 2 ביולי תעלה לבמה נבחרת מגוונת של אמנים ישראליים שמייצגים עבר-הווה-עתיד וקשת סגנונית של מוזיקה ישראלית, עם שמות כמו שרית חדד, עברי לידר, כנסיית השכל, מוש בן ארי, הדג נחש, שלומי שבת, ארקדי דוכין, מיכה שטרית, מיקי גבריאלוב, עלמה זוהר, מאור כהן, פיטר רוט, מוקי, אפרת גוש, דוד ד`אור, רוקפור, חמי רודנר, ירמי קפלן, שלומי שבן, קורין אלאל, משה פרץ, גיא בוקאטי, איילה אינגדשט, אמילי קרפל ומופע הארנבות של ד"ר קספר, כדי לבצע את שירי אריק איינשטיין בערב שהכנסותיו יוקדשו למרכז החינוכי "לגעת באופק", מבית "פתחון לב", עמותה המקושרת לאיינשטיין כבר שנים רבות.
"הדבר שבשבילי באופן אישי הייתה חוויה גדולה זה לעבוד עם שרית חדד", מספר עדר, "שעשיתי לה עיבוד לשיר `עוף גוזל` איתו היא סוגרת את הערב. ישבתי ואמרתי, איך אני אעשה את השיר? הרי אריק איינשטיין הוא סוג של רוקנרול. הוא עשה אמנם כל מיני דברים, להקת הנח"ל, `גשר הירקון`, `החלונות הגבוהים`, אבל בגדול, החותם האמיתי שלו זה בכמה שנים האלה שהוא בעצם המציא את הרוקנרול בישראל, עם שלום חנוך, עם מיקי גבריאלוב, שם טוב לוי, יוני רכטר. הייתה לו תקופה מדהימה, עם `שבלול`, `פלסטלינה`, `בדשא אצל אביגדור`, ואמרתי, בוא נשאיר את זה בממד של רוקנרול, ולא ידעתי ששרית חדד היא כזאת זמרת רוק. עשינו משהו נורא כסחני יחסית למה שהיא רגילה, והיא פשוט שרה את זה מדהים כל כך שהקלטנו את זה וזה יוצא לרדיו. ראיתי שגם היא התלהבה מזה. אחרי החזרה היא עלתה על הסט תופים וניגנה פשוט מדהים, אז בשבילי העבודה איתה הייתה חוויה שהפתיעה אותי.
"בעוד שעה וחצי אני הולך לעבוד עם משה פרץ, זמר מזרחי, למרות שאני כבר לא יודע איך מגדירים, כי שרית חדד למשל היא בעצם זמרת כמו בריטני ספירס, זמרת פופ. כשאתה שומע את הפלייבקים שלה הם פלייבקים מעודכנים לגמרי, פופ כמו שעושים בחו"ל. היא אולי שרה קווקז, אבל הפלייבקים נשמעים כמו מה שקורה בעולם. משה פרץ הולך לשיר את `ערב מול הגלעד`, וזה מדהים. אלה אנשים שבחיים לא הייתי יכול לעבוד איתם למעט ערב כזה, אז בשבילי זו התרגשות גדולה".
כמו שציינת, אריק איינשטיין זה רוקנרול. איפה זה בא לידי ביטוי בערב?
"כמובן שיש את פינת הרוקנרול בערב. אנחנו עושים שישה שירים עם רוקפור, הכל מתקופת הרוקנרול שלו, מתקופת `שבלול` ו`בדשא אצל אביגדור`. שישה שירים שרוקפור מלווים ושרים עם חמי רודנר, ירמי קפלן, הקספרים, מוקי, קורין אלאל, ושיר שהם שרים בעצמם".
כשלוקחים שירי רוק בני כמה עשורים ומחברים אותם לאמני רוק של היום, משהו השתנה לכם בדרך או שהדברים נשארו דומים?
"דומה בול. אתמול הייתי בחזרה של מוקי והקספרים, והקספרים הביאו את העיבוד המקורי של `צא מזה`. אתה יושב בחדר חזרות ושומע בול את העיבוד המקורי, השירה זה לא אריק איינשטיין, אבל יש כל כך הרבה כבוד ואהבה לביצוע המקורי, שאנשים פשוט הולכים על זה, ממש ככה".
תקופת "תמוז": חזרות על חשבון איינשטיין
עד כמה איינשטיין עצמו מעורב בערב, אם בכלל?
"אני לא מבין בזה, יואב קוטנר (העורך הראשי של הערב – ט.ג.) כל יום מדבר עם אריק. מה שאני יודע, ששמעתי אותו מדבר בגל"צ שלשום, והייתי מופתע מרמת ההתלהבות והמעורבות שלו, כי בהתחלה הוא אמר שהוא לא יתערב בדבר הזה, אבל פתאום אני שומע אותו מדבר עם ניב רסקין ואומר, `בואו, חשוב לבוא`, ואתה רואה שהוא מתרגש מכל העניין הזה".
ספר לי את סיפור איינשטיין הפרטי שלך
"אחרי להקת הנח"ל הגענו, איתן גדרון ואני, ללהקת `תמוז`, והדבר המדהים היה שהדבר הראשון שעשינו היה להופיע חצי חצי עם `סע לאט`, הסיבוב של אריק איינשטיין. תמוז ו`סע לאט` במופע משותף, ככה התחלתי בישראל, וזה נראה לי אז טבעי לגמרי. איינשטיין בעצם ליווה אותנו בצורה היסטרית. כל החזרות שלנו היו במשרדי `הגר`, המשרד של אריק, שהיה מתחת ל`כתר המזרח` שם, באבן גבירול, והוא נתן לנו חדרון קטן במשרד, ושם כל החזרות שלנו התבצעו. תארי לך משרד שאת מכירה, ויש שם חדר שמנגנת בו להקה, והכל היה על חשבונו ובמימונו, כי הוא בעצם מימן לנו את המקום שהוא נתן, וגם הרווחנו כסף בהופעות האלה שלא ממש הכניסו כסף ויש סיכוי שהן גם הפסידו, כך שהוא ממש היה חלק מהבנייה של הדבר הזה. בשבילי אריק איינשטיין הוא ממש חלק ברור ומוגדר במשהו שעשיתי לאורך השנתיים שהייתי בלהקת `תמוז`.
"הוא היה נכנס לחדר כשעשינו חזרות ומחקה את אריאל זילבר עם `הולך בטל`... הוא היה מדהים. פתאום נהיינו מין חבורה. איתן ואני היינו הצעירים שבחבורה, והיה כיף אדיר. שנים אחרי זה הגעתי לאולפני `המון`, שגם זה היה סוג של בית שלו, והוא היה נכנס להקלטות שלי ואומר, `נראה לי שחסר פה סולו גיטרה...`, זאת הייתה הבדיחה שלו.
"יש לו קטע שהוא אובססיבי על לזכור פרטים ומקומות, ואני גרתי שבע עשרה שנה בדיזנגוף מעל בוטיק שנקרא `ספונטני`, וכל פעם שהוא היה פוגש אותי הוא היה אומר, `יהודה, ספונטני, אה?...". יום אחד הוא אומר לי, `אני חייב לגלות לך סוד, יום אחד שכחתי את השם של הבוטיק, באחת בלילה שמתי מעיל, שמתי בגדים, יצאתי, ראיתי את השם של הבוטיק ונרגעתי. אני לא יכול ללכת לישון אם אני לא זוכר פרט כזה...` . זה בנאדם של מיליוני פרטים שמצפצפים לו בראש, בעיקר על ספורט, אבל זה גם בהומור שלו הדברים האלה, כי עובדה שהוא סיפר לי את זה".
הגאוני והמוחמץ
איזה שיר של אריק איינשטיין אתה הכי אוהב?
"אני חייב להגיד שהגילוי הגדול שלי בעבודה הוא מיקי גבריאלוב. תמיד ידעתי ששלום חנוך ושם טוב לוי ויוני רכטר הם סוג של גאונים, אבל מיקי גבריאלוב, שאגב, רוב השירים במופע הם שלו, הוא התגלה לי כמלחין הגאוני המוחמץ ביותר בתולדות הזמר הישראלי".
למה מוחמץ?
"לא מבינים כמה הוא גדול. שיר כמו `היא יושבה לחלון`, `תוכי יוסי`, `ערב מול הגלעד`, הצורה שהוא מלחין שירה, הדרך שהוא שומר על הפשטות של המנגינה, הוא עושה את זה כל כך חכם עם המילים, `אני ואתה`, `עוף גוזל`, `אמא אמרה`, זה מטורף. תמיד כשאתה מונה את עשרה המלחינים הגדולים של ישראל שוכחים אותו. אתמול אחרי שישבתי ושמעתי את הביצועים של איינשטיין ל`תוכי יוסי ו`היא יושבה לחלון`, ושמעתי את הקשר בין המנגינה למילים, התקשרתי אליו ואמרתי לו, `שתדע לך שאתה פשוט גאון`. הוא לא ידע איך להגיב כי הוא איש מאוד צנוע. הוא היה מאוד נבוך, `אה, תתקשר עוד מעט, אני צריך לעשות משהו.. .`הוא מאוד לא מוחצן כמו המלחינים והאמנים שאתה רגיל לפגוש. גם זה שקוטנר ואני גילינו שיש לו הכי הרבה שירים במופע הזה, זה משהו שהיה צריך להיות מובן מאליו וגילינו את זה רק בדיעבד. מאוד מפתיע".
קראתי באיזה עיתון בקשה ששלחו אליכם, שפרט לשירים המובנים מאליהם, תתייחסו בערב כזה גם לשירים של איינשטיין מהעשור האחרון.
"אני לא יודע אם זה טוב או רע, אבל באופן כללי אני לא כל כך מעודכן... בשוק המסחרי אני לא כל כך מתמצא. באמת צלצלו אליי היום מידיעות אחרונות לשאול למה אני חושב שלא משמיעים מהתקליט האחרון של איינשטיין ואני אענה לך את מה שעניתי לידיעות. אני חושב שאין מה לעשות, אתה תמיד מתחרה בעצמך. אם אתה אמן שעובד הרבה מאוד שנים, ועורכים תכנית רדיו, ואתה רוצה לשים אריק איינשטיין, ויש לך אפשרות לשים שיר מושלם ומדהים מהעשור האחרון או את `סע לאט`, שאני חושב שהוא אחד השירים הגאוניים נכתבו בישראל, מילים של אריק ומנגינה של גבריאלוב, אני באמת חושב שאמן מצליח מתחרה בעצמו, והעורך באופן טבעי ייקח שיר מהתקופה המוארת שלו".
המופע "אני ואתה בפארק" יתקיים ביום 2 ביולי 2009 בפארק הירקון החל מ-20:00.