הבמאי אמיר וולף המוכר גם כשחקן קולנוע ("סרוגייט") מביים הרולד פינטר אצל סופי מוסקוביץ`
ריאליסטי אך אניגמטי
בסוף השבוע הקרוב תעלה בבית הספר לאמנויות הבמה של סופי מוסקוביץ` בבכורה ההצגה "מסיבת יום הולדת", מחזהו הראשון והמאתגר של המחזאי הלונדוני היהודי הרולד פינטר, זוכה פרס נובל לספרות לשנת 2005 שנפטר השנה בגיל 78 ממחלת הסרטן.
במאי ההצגה הוא אמיר וולף, בן 29, שחקן, במאי ומורה לקולנוע. וולף -שבין השאר השתתף כשחקן בסרטים "מתנה משמיים" של דובר קוסאשווילי ולאחרונה ב-"סרוגייט" של טלי שלום עזר, ועסוק כיום בעבודה על סדרת טלוויזיה חדשה- מלמד משחק בבית הספר של סופי מוסקוביץ` מזה שלוש שנים ו"מסיבת יום הולדת" היא ההצגה השלישית שהוא מביים במסגרת זו.
הרולד פינטר הוא אתגר בימוי לא קטן, למה דווקא הוא?
"כשסופי פנתה אליי ושאלה מה אני רוצה לביים השנה ידעתי שאבחר במחזה של פינטר. זה ישב אצלי בראש המון זמן. אני מאוד מחובר אליו ולזרם האבסורד האנגלי בתיאטרון בכלל, והעובדה שהוא נפטר השנה רק חיזקה את הכיוון הזה. הוא אחד המחזאים הכי ייחודיים שיש. המחזות שלו הם לכאורה ריאליסטיים ומציגים סיטואציה תמימה, אבל למעשה הם אניגמטיים ולא ברורים לגמרי.
"פינטר הוא באמת אתגר בשבילי, משום שעניין הבימוי במחזות שלו הוא חשוב לאין ערוך. אתה מרגיש שיש כאן איזו אמת עמוקה, אבל לא באמת מבין מה ולמה מתרחש על הבמה, מה מניע את היחסים, מה מביא לאלימות המתפרצת שמשנה אותם. החידה כל הזמן נשארת, והיא מולידה בקהל תחושה של חרדה ואי-נוחות, אבל גם חירות של פרשנות עצמאית. כשהמחזות שלו מבוימים היטב, הצופים עוברים חוויה רגשית מטלטלת".
"מסיבת יום הולדת" הוא מחזה שנכשל בתחילת דרכו, למה לא בחרת באחד ממחזותיו "הבטוחים" יותר של פינטר?
""מסיבת יום הולדת" הוא בעצם המחזה הראשון באורך מלא שפינטר כתב אי-פעם, והוא עלה בשנת 1958 בווסט-אנד אבל נכשל כישלון חרוץ. יותר מאוחר, בזכות ההצלחה של מחזות אחרים של פינטר, גם הוא זכה להצלחה. המחזה הוא מאוד פוליטי, והוא מספר על פסנתרן בשנות ה-30 לחייו שמתגורר בפנסיון ישן בעיירת חוף אנגלית. יום אחד מופיעים בפנסיון שני זרים, לכאורה ביום הולדתו של הפסנתרן, ומחליטים לערוך לכבודו מסיבה שהופכת לסיוט חייו. המסר דיבר אליי חזק וברור בהקשר לתפיסת `האח הגדול` של משטרי דיכוי - האינדיבידואל שמנסה לשמור על הייחודיות שלו מול שני זרים שחוטפים אותו ומנסים להפוך אותו לאחד מהם.
"כשפינטר כתב את המחזה בשנות החמישים הוא התכוון לכתוב אלגוריה על המשטרים הפשיסטיים באותו זמן, ברית המועצות בעיקר, ויכול להיות שכישלונו נובע מכך שהקדים את זמנו, משום שדווקא המחזות המאוחרים יותר של פינטר משנות השבעים ואילך שעסקו בנושאים שנחשבו פוליטיים, זכו להצלחה גדולה.
"התפיסה הזו של `האח הגדול` מאוד רלוונטית בעיני גם לזמננו ומקומותינו - העין של המשטר או החברה שצופה בך כל הזמן דרך הקירות, היא אותה העין של תכנית הריאליטי שמנשלת את היחיד מהפרטיות שלו".
העבודה על ההצגה נעשתה בשיטת הביו-מכניקה של בית הספר?
"כן. אני עובד עם סופי מוסקוביץ` כבר מגיל 14 ושיטת הביו-מכניקה היא אחד הדברים החשובים שלמדתי ממנה בעבודה עם שחקנים. קשה קצת להסביר מה זה, אולי משהו כמו זרם התודעה של הגוף – תרגילים אינטואיטיביים של הגוף שיוצרים חדירה עמוקה לרמה הפסיכולוגית. זה כלי שאני מאוד אוהב לעבוד איתו, ושמביא תוצאות מדהימות בעבודה של השחקנים בהצגה – תלמידי שנה ג` בבית הספר שאני עובד איתם כבר מתחילת השנה.
"אבל מכיוון ששתי האהבות הגדולות שלי בחיים הן תיאטרון וקולנוע, החשיבה התיאטרלית והבימתית שלי משייטת גם לכיוון של פריימים של קולנוע, ואני מנסה לעשות סינתזה בין השניים. כמו שבסרטים של ברגמן אפשר לראות הרבה פריימים שהוא שאב מציורים, ככה אני מנסה לעשות אדפטציה לבמה לפריימים קולנועיים שחקוקים אצלי בראש והעניקו לי השראה".
מסיבת יום ההולדת" תעלה בין התאריכים 25 ביולי - 1 באוגוסט 2009 (למעט ימים רביעי ושישי) ב-20:30 על בימת בית הספר סופי מוסקוביץ`. כרטיס: 50 ש"ח. לסטודנטים: 30 ש"ח. טל`: 03-6296212.