הבמאי אילן סביר מספר על הפקה בינ"ל-ישראלית המשלבת תיאטרון בובות ואופרה למבוגרים ולילדים
הסרת החיץ בין הבובות לצופה
במהלך חודש פברואר תעלה הקאמרטה הישראלית ירושלים סדרת קונצרטים באווירה ספרדית. במרכז הערב תעמוד האופרה "תיאטרון הבובות של דון פדרו", שנכתבה על ידי המלחין הספרדי עמנואל דה-פאייה. העלילה מבוססת על פרק מהספר "עלילות דון קיחוטה איש למנשה" של מיגל דה סרוואנטס. בשנה שעברה הועלתה האופרה בספרד ובובות ענק גילמו את התפקידים, בהשתתפות זמרי האופרה מריסה מרטינס, הטנור חוויאר מורנו והבס ויל ליגנל, שהשאילו את קולותיהם לבובות.
כאן, אצלנו, תבצע את האופרה הקאמרטה הישראלית, בניצוחו של אבנר בירון, ותלווה את אותם הסולנים הספרדים, שהפעם גם ישחקו בשיתוף פעולה ייחודי עם המרכז לתיאטרון בובות בחולון. על הבימוי הופקד הבובנאי אילן סביר, מנהל המרכז לתיאטרון בובות, וזו תהיה הפעם הראשונה שתוצג בישראל אופרה בשילוב עם תיאטרון בובות. ההפקה מיועדת לקהל של מבוגרים, אך יחד עם זאת יערכו הופעות בשעות אחר הצהריים, המותאמת לקהל של ילדים, כשניצה שאול מספרת את סיפור העלילה על הבמה.
"היצירה מבוססת על הפרק שבו דון קישוט מגיע לפונדק דרכים, צופה בתיאטרון בובות ומתחיל להזות שהוא צופה בסיטואציה אמיתית ובמהלכה הוא מתנפל על הבובות כדי להציל את הנסיכה", אומר אילן סביר ומסביר את האתגר שעמד בפניו: "בהפקה בספרד שלושת הסולנים גילמו את הדמויות בקולותיהם בלבד והבובות היו בובות ענק על חוט, מה שהיה מאוד מרשים, אך משעמם. הבובות לא עשו כלום, אלא פשוט היו. אנחנו רצינו להוציא מזה קצת הומור, יופי ודרמה".
עלילת האופרה, כפי שנכתבה במקור, מסירה את החיץ שבין הבובות והצופה, ומכאן נבע קו הבימוי בהפקה הישראלית. על פי העלילה, הצופה דון קישוט, מזדהה עם גיבורי העלילה כל-כך, עד שהוא שולף את חרבו ותוקף את הבובות. הבובנאים הם מלצרי הפונדק המהלכים עם מגשים בין השולחנות, כשההצגה מתרחשת מעל ומאחורי המגשים, המשמשים כבמה ואביזרים עבור הבובות. הבובנאים מגלמים באמצעות גופם גם את התפאורה לבובות.
"תיאטרון הבובות של דון פדרו", צילום: יוסי צבקר
"האופרה בנויה תמונות תמונות", אומר סביר, "במקור הסיפור נכתב כהצגת חלון, בכל תמונה המסך נסגר, דמות של ילד שרה מה הולך להיות והחלון נפתח שוב. בעיבוד שלנו הכל קורה על במה פתוחה. העיקר עבורנו היה העבודה עם הבובות וזו הסיבה שלקחנו את זה על עצמנו, במטרה ליצור עניין".
הפתרון שיצרו סביר וצוותו הוא שימוש בבובות שולחן, תוך כדי שילוב בין תיאטרון בובות לתיאטרון תנועה. מריה גורביץ` עיצבה ובנתה את הבובות וענת מסנר עיצבה את התלבושות. הבובנאים יוצרים עם הגוף את התפאורה והרקע של הבובות, כשהבימוי מותיר אותם חשופים על הבמה, תוך שהם משתמשים בטכניקה של העברת הבובות מיד ליד, בלא שהצופים יוכלו להרגיש בהחלפת היד המפעילה.
"העבודה שלנו הייתה ליצור בובה שלא צמודה למפעיל אחד, אלא המפעילים מתחלפים ביניהם, ככה נוצרה מעיין הפעלה קליידוסקופית, כמו שמסתכלים בקליידוסקופ ודברים מתחילים לזוז. המפעילים זזים סביב הבובות. נדרשת מהם עבודת תנועה מעבר להפעלת הבובות. אם בובה רוכבת סביב עץ, אז שלושה מפעילים הם העץ ופתאום אחד מהם הופך לפרש שרוכב סביב העץ", הוא מבהיר. בסצינה אחרת דמות הנסיכה עומדת על צריח, והמפעילה, לבושה כצריח גבוה מפעילה תוך כך את הבובה של הנסיכה.
מימין: מריסה מרטינס (צילום: יח"צ); משמאל: ניצה שאול (צילום: דור מלכה)
שילוב של חדש וישן
הסולנים הספרדים נחתו בארץ ימים ספורים לפני הבכורה והשתלבו באופרה טוב כל כך, עד שנדרשו פחות חזרות מהמתוכנן. קודם לכך ההכנות לחלק התיאטרוני ערכו שבעה שבועות. המפעילים, שבעה במספר, הם סטודנטים בבית הספר לאמנות תיאטרון הבובות שפועל במרכז לתיאטרון בובות בחולון, במסלול של שלוש שנות לימוד. "זה נדיר לעשות הפקה עם שבעה מפעילים בארץ והעבודה עם הסטודנטים מאפשרת זאת", אומר סביר, "נדיר עוד יותר שסטודנטים עובדים עם סולני אופרה מחו"ל".
בנוסף לאופרה, במהלך הערב תבצע הקאמרטה ארבע יצירות ספרדיות: מיניאטורות אנדלוסיות ומדריגלים מאת רודריגו; סרסואלות (מוסיקה ספרדית עממית) ו"האהבה מכשפת" מאת דה פאייה, בביצוע כלי בלבד.
לביצוע המיועד לילדים תצטרף גם ניצה שאול אשר תסייע לילדים להבין את נפתולי העלילה המושרת בספרדית. אורך המופע לילדים הוא כ-50 דקות.
"הסיבה שלקחנו את זה על עצמנו היא שראינו בעבודה הזו ביטוי למוטו שלנו - שילוב של החדש עם הישן. זו יצירה קלאסית שמשלבת תיאטרון בובות עם תיאטרון תנועה, שהוא הפן המודרני באינטרפרטציה שלנו. אם בשנה שעברה עשינו הפקה עם מריונטות הודיות ו-ווידאו, העבודה הזו משתלבת היטב ברצף שלנו.
"סיבה נוספת היא שזו אפשרות לצאת החוצה לקהל שלא מכיר תיאטרוני בובות ומגיע ממוזיקה וזו עוד דרך להגיע אליהם", אומר סביר ומסכם: "זה מסוג הדברים החד פעמיים והלא שגרתיים שעולים כאן אצלנו".
מימין: חוויאר מורנו; משמאל: ויל לינגל (צילומים: יח"צ)
קונצרט ראשון של "תיאטרון הבובות של דון פדרו" יתקיים ביום שני, 1 בפברואר 2010 ב-17:30 וב-20:30 בהיכל התרבות כרמיאל. קונצרטים נוספים יתקיימו בתיאטרון ירושלים, באולם רפפורט בחיפה ובמוזיאון תל-אביב לאמנות (4 קונצרטים).