סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מוזיקה
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ריאיון
 
מאת: טל גורדון הזמן של המרימבה
 

 
 
הצהריים בישראל, למשל, זה לא הצהריים של גרמניה. שמש צורבת, יש לזה השפעה עלינו, אנחנו מתנהלים אחרת. כל חלק כזה ביום יש לו איזה שהוא צבע והרעיון ב'יממה' הוא להביא את הצבע הזה"
נגן המרימבה אסף רוט על חלקו באירועי "הכל אודות הזמן" בעקבות מרסל פרוסט במדיטק


מסע מוזיקלי בזמן
 
"הכל אודות הזמן", יומיים של מופעים, מפגשים ושיחות בהשתתפות אמנים, יוצרים ואנשי רוח, פרויקט מיוחד של המדיטק חולון לרגל יציאת הספר "הזמן שנמצא", חלקה האחרון של יצירת המופת "בעקבות הזמן האבוד" מאת מרסל פרוסט, בתרגומה של הלית ישורון.
 
בהשראת יצירתו של פרוסט ייערכו בין התאריכים 24-23 בדצמבר שלל אירועים המתייחסים לזמן ולמשמעויותיו השונות, במפגשי מלל ובמפגשים מוזיקליים, בהשתתפות הלית ישורון, אביגדור פלדמן, שלומי שבן, חיים באר, יאיר גרבוז, אפרת גוש, רוביק רוזנטל, שמעון אדף, רע מוכיח, יהלי סובול, דרור קרן, מירון איזקסון, עודד זהבי, דורון תבורי, אלי מגן ואחרים.
 
בשניים מן האירועים המוזיקליים המרכזיים של הפרויקט תמצאו את נגן המרימבה אסף רוט, סוג של חלוץ בעשייה היצירתית שלו ששם את המרימבה בפרונט ומניח אותה בהקשרים שונים מאלה שאליהם היא מורגלת.

ביום חמישי, 23 בדצמבר ב-21:30 תוכלו לצפות בו באולם המדיטק במופע "לו להשיב ניתן את מחוגי הזמן", מסע קולנועי ומוזיקלי בזמן בהשתתפות שלומי שבן, אפרת גוש, יהלי סובול, חמי רודנר, אפרת בן צור ורוט, שיבצעו שירים ישנים וחדשים, יצירות מן העבר ויצירות משלהם.

"אני אמנם לא זמר", אומר רוט, "אבל אני חלק מההרכב בסדרה 'תן למילים לעשות בך' ובמסגרת זו אני בדרך כלל מלחין שירים של משוררים וצריך גם לבצע אותם, ומפה גם התחלתי לשיר.

במופע אני מבצע שלושה שירים, 'פנס בודד', 'עבד של הזמן' ו'שעון בן חיל'. את 'פנס בודד' לקחתי למקום מאוד ספוקי, האימג' שלי הוא פנס בודד בשיקגו, שנות החמישים, אפל, ערפל, אולי זונה עומדת שם נשענת עליו, זה הפנס הבודד שלי, אני עושה אותו עם ויברפון, והוויברפון שלי מייצר צבע מאוד ג'אזי.

"את 'עבד של הזמן' לקחתי למקום שאפשר לקרוא לו 'פרק שני של קונצ'רטו של ליסט', ואת 'שעון בן חיל' אני עושה עם לופר כזה, פדל לופ שאני מקליט איתו את מה שאני מנגן בזמן אמת על הבמה ותוך כדי שזה ממשיך להתנגן כי זה הקליט אותי, אני יכול להמשיך לנגן משהו אחר, או להקליט שוב עוד שכבה. אז ב'שעון בן חיל' אני מקליט כל מיני כלי הקשה קטנים שמתווספים אחד לשני ויוצרים איכשהו את המכניזם הפנימי של השעון ואני אפילו לא שר אותו, פשוט מנגן אותו על קסילופון קטן של ילדים, מין הבלחה של שתי דקות של 'תיק תק תוק', וזה חוסך ממני לשיר ואני מאוד מבסוט. שם בא לידי ביטוי הצד היותר תיאטרלי שלי.

"מה שיפה בערב הזה שזה שאני מבצע את השיר לא אומר שרק אני שר אותו. כל המוזיקאים – חמי רודנר, שלומי שבן, אפרת גוש, אפרת בן צור, יהלי סובול ואני - נמצאים כל הזמן על הבמה, וכל אחד תומך מוזיקלית ברגע שצריך. אם מישהו צריך שאני אנגן תופים אני אנגן תופים, ואם מישהו צריך ששלומי ינגן פסנתר הוא ינגן. זה כמו הרכב קבוע שבכל פעם מישהו אחר לוקח את הליד".

   

פסגת מוזיקאים ביממה

יום לאחר מכן ישתתף רוט במופע "יממה", לצדם של רע מוכיח בתופים, איתמר דוארי על כלי הקשה, ועדי רנרט על הקלידים, המציירים במופע אינסטרומנטלי של שעה פרק זמן של 24 שעות.

"'יממה' זה מבחינתי מפגש פסגה בין מוזיקאים שאני הרבה זמן רוצה לנגן איתם", מוסיף רוט, "במקום שעוד לא הבאתי את עצמי ואותם אליו. את כולם אני מכיר מפרויקטים שונים במוזיקה ישראלית, הם כולם מולטי דיסציפלינרים, באמת מכירים המון סוגים של מוזיקה, פתוחים, בעלי מעוף, ואני מאוד מאוד סומך עליהם. אנחנו מבינים אחד את השני, מכירים אחד את השני, ורק עם סוג כזה של מוזיקאים אני יכול להרשות לעצמי לצאת לכזאת חוויה. זה משהו שיושב לי בראש איזה שלוש שנים לפחות ונוצרה הזדמנות מצוינת עכשיו כשאנחנו די בקשר, כל החבר'ה האלה, עם כל מיני פרויקטים.

"הרעיון הוא לקחת יממה, 24 שעות, ולדחוס אותן לתוך שעה בעזרת רע מוכיח על התופים, איתמר דוארי על כלי הקשה, אני על מרימבות ועדי רנרט בקלידים, כשאנחנו מתארים בעזרת כל הכלים האלה מהלך של יממה. זה מושתת על הרעיון של מוזיקה הודית. יש במוזיקה הודית מקצבים שמתאימים לבוקר, לצהריים, קצב החיים שלנו משתנה, ברמה הכי פשוטה של פעימות הלב שהן הרבה יותר רגועות במשך הלילה כי אנחנו במצב של שינה. הצהריים בישראל, למשל, זה לא הצהריים של גרמניה. שמש צורבת, יש לזה השפעה עלינו, אנחנו מתנהלים אחרת. כל חלק כזה ביום יש לו איזה שהוא צבע והרעיון ב'יממה' הוא להביא את הצבע הזה".

הרעיון הוא אלתור? שירים? מוטיבים מוזיקליים?

"יש איזה רעיון שאני מתווה לגבי איך נראה נתח הזמן הזה, מזריחה עד ככה וככה, ומשם זה אלתור. כל אחד מאיתנו עומד שם בפני עצמו ואין מנצח ואין מוביל. אני לא נותן איזה מלודיה או מקצב שעל זה זה יושב, אני רק נותן רעיון מבחינה קונספטואלית, וכל אחד יכול להציע משהו אחר לתוך הקדרה הזו".

הפנים השונות של המרימבה

לאורך השנים ניגן רוט, 37 – נגן מרימבה, כלי הקשה, אקורדיון וחצוצרה – עם התזמורת הפילהרמונית, עם תזמורת האופרה הישראלית, וכסולן ברחבי העולם, מניו יורק ועד מוסקבה. בשנים האחרונות שיתף פעולה עם אמנים ישראלים כמו אלון אוליארצ'יק, יוני רכטר, ריטה, אסף אמדורסקי, קרן פלס, ערן צור ואפרת גוש, ובימים אלה תמצאו אותו מנגן לצד ברי סחרוף במופעי "אדומי השפתות", בהרכב הפרטי שלו "הכבשה הנושכת", הרכב אלקטרו אקוסטי שמייצר לייב דאנס, בפרויקט "בחלונות הגבוהים" לצדם של זמרת האופרה קרן הדר והפסנתרן משה זורמן ובהצגות "מעגל הגיר הקווקזי" ו"גטו" בתיאטרון הקאמרי.

"זה בדיוק מה שזה", הוא מאשר את הדיאגנוזה המעמיקה שלי כשאני שואלת בזהירות אם מרימבה זה כמו קסילופון אבל ארוך, מורגל כבר בתגובות הלא שגרתיות שסוחט הכלי שלו מאנשים שלא מורגלים לראות את המרימבה כחלק כל כך מרכזי ופרונטלי בעשייה המוזיקלית.

"צריך לבוא להופעה בשביל לראות מה היא עושה, אבל אני אסביר את זה דרך ההיסטוריה שלי, שפרושה על פני הרבה כלים. זה התחיל מאקורדיון שהיה בבית ועבר לרצון שלי לנגן על חצוצרה, ואחר כך לרצון שלי לנגן תופים, כשלאורך כל השנים גם היה ברקע פסנתר, שהתחיל מאורגן קומותיים.

מרימבה-ענק.jpg
אסף רוט (מקור: האתר הרשמי של אסף רוט )

"לאט לאט זה הפך מהאורגן הזה לפסנתר, ובאיזשהו שלב כשניגנתי תופים הגעתי לכלי הזה. התחיל בקסילופון, כי זה קטן ונוח, וזה גדל למרימבה, אבל הרעיון הוא שהמרימבה בנויה בדיוק כמו פסנתר. למי שיש ידע על מקלדת, יכול ליישם אותו על המרימבה במקום אצבעות עם מקלות, וזה הלינק שלי לזה. בהמשך הלימודים שלי, עם כל מוזיקה שנחשפתי אליה, למדתי גם כלי הקשה שקשורים אליה, מהכלים הקלאסיים של תזמורת ועד הכלים של מוזיקה לטינית וג'אז שנחשפתי אליהם בשנים שבהן גרתי בניו יורק".

היכולת שלך לעבור ממוזיקה קלאסית לג'אז, פופ ורוק, מעידה על הכלי או על האישיות שלך?

"לכל ז'אנר שאני מתעסק איתו אני מתאים, במין שעטנז, את הכלים שבאים מתוך הז'אנר, אבל אני מרשה לעצמי להכניס לז'אנר מסוים כלי שהוא לא מקובל, עיין ערך מרימבה וויברפון בתוך הרוק והפופ הישראלי, שזה משהו שקרה בשנים האחרונות מאז שחזרתי לארץ.

"זה התחיל עם שלומי שבן שהיה הסנונית הראשונה והמשיך עם ברי, וגם שלמה ארצי גם שאל והתעניין כבר. נקודת המוצא שלי היא להביא את הכלי הזה לפרונט ולהציג את כל הפנים שלו כי לכלי הזה יש אימג' אחר והתפיסה של אנשים היא של כלי שהילדים מקסימום ראו במקסיקו והביאו תמונות, כלומר בתפיסה זה לא כלי שיכול להחזיק קונצרט, אבל מסתבר שיש לו טווח מאוד גדול יחסית. אני עם הכלי הזה הסתובבתי בעולם עם קונצרט מרימבה סולו, שעה ורבע מרימבה".

האירוע "הכל אודות הזמן" יתקיים בין התאריכים 24-23 2010 במדיטק חולון. "אם להשיב ניתן" יתקיים ביום חמישי, 23 בדצמבר ב-21:30 ו- "יממה" יתקיים ביום שישי, 24 בדצמבר ב-11:00 .  


למועדי מופעים >

20/12/2010   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. האיש גאון.
ערן מור , (22/12/2010)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע